Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 23 apr, 2024 8:36 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Volvo F12
BerichtGeplaatst: wo 27 feb, 2013 17:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 15 nov, 2010 17:01 pm
Berichten: 149
Woonplaats: Zegge
Heej mede-brouwers,

Omdat ik momenteel moet wachten op inkt om decals te maken voor de 3600, heb ik een nieuwe bouwdoos opengetrokken. Het gaat om een Volvo F12. Deze heb ik gekregen en het chassis, de cabine en het interieur staan al in elkaar.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De zonneklep zat ik twee stukken in de doos. Toen ik hem los tegen de cabine aanhield bleek waarom: Hij stond bol. Dus heb ik de middelste twee steuntjes losgesneden, de zonneklep aan elkaar gelijmd, toen met alleen de buitenste twee steuntjes aan de cabine gelijmd en vervolgens de middelste twee steuntjes achteraf op hun plaats gelijmd.

Afbeelding

De stukken grille, met een stukje sprue eraan gelijmd. Is makkelijker met het spuiten.

Afbeelding

Het interieur

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En het chassis. De tank is niet origineel, hij is namelijk al rood geverfd en daarna weer geschuurd (geprobeerd eraf te schuren??). Nu is dit niet zo erg, ik wil het chassis toch rood maken, straks alleen wel even voorzichtig proberen of de verf niet met elkaar reageert.

Dit is dus mijn nieuwe project, het zal een rood met witte Volvo worden. Het chassis in ieder geval rood, de cabine wit en dan nog even kijken wat ik er eventueel aan striping op doe.

Gr. Ronald

_________________
Scania V8 S-U-P-E-R Swedish Pefection /// Passion for power /// Nothing beats a V8

Ron Feijns Transport /// Roosendaal - Holland

Laatste projecten: Volvo F12 Globetrotter /// DAF 3600 Space Cab /// Volvo F16 /// Bezig: DAF XF 95 SSC + Revell dieplader
Op de werkbank: Scania 164, DAF XF Super Space Cab


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Volvo F12
BerichtGeplaatst: wo 27 feb, 2013 19:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 apr, 2010 11:37 am
Berichten: 1922
Woonplaats: Heemskerk
Altijd leuk, een Volvo F12. Wel vreemde kleuren kunststof! Of is dit soms de heruitgave van enkele jaren terug? Zou ook meteen de vierkante tank verklaren. Maakt ook niet uit, blijft wat leuks van te maken. Bekijk het verslag van mijn F10 even, wellicht kan je er wat details vanuit overnemen. Met name het onderdeel met de koplampen is eenvoudig tot een hoger nivo te brengen:

viewtopic.php?f=32&t=27654

Succes, André. :brouw:

_________________
Onze Dutch Model Truck Club Website
Nu ook op Facebook : https://www.facebook.com/groups/907016422665076/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Volvo F12
BerichtGeplaatst: do 28 feb, 2013 10:48 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 15 nov, 2010 17:01 pm
Berichten: 149
Woonplaats: Zegge
Heej André,

Ja dat vond ik ook al, het is nogal een bonte verzameling kleuren... Of het een heruitgave is weet ik niet, wat ik al zei ik hem hem gekregen. Waar zou ik dat aan kunnen zien?
Voor de vierkante tank heb ik zelf wel een verklaring, dat heeft de vorige eigenaar zelf gedaan omdat hij dat mooier vind denk ik, want de ronde tank zit nog gewoon netjes in het gietraam.
Blijft zeker wat leuks van te maken, dat kan altijd wel denk ik! :brouw:
Bedankt voor de tip, zal er een dezer dagen eens op m'n gemak doorheen spitten hahaha.

Gr. Ronald

_________________
Scania V8 S-U-P-E-R Swedish Pefection /// Passion for power /// Nothing beats a V8

Ron Feijns Transport /// Roosendaal - Holland

Laatste projecten: Volvo F12 Globetrotter /// DAF 3600 Space Cab /// Volvo F16 /// Bezig: DAF XF 95 SSC + Revell dieplader
Op de werkbank: Scania 164, DAF XF Super Space Cab


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Volvo F12
BerichtGeplaatst: do 28 feb, 2013 11:59 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 apr, 2010 11:37 am
Berichten: 1922
Woonplaats: Heemskerk
Als de cabine op de deuren niet de tekst F1225 heeft staan maar een klein vlakje voor een decal dan is het de heruitgave. De kleuren van het kunststof komen overigens ook wel overeen met de hieruitgave. Maar zelfs deze heruitgave is al niet meer bij Italeri verkrijgbaar en zal dus wel net zo schaars worden als het origineel.

Groet, André.

_________________
Onze Dutch Model Truck Club Website
Nu ook op Facebook : https://www.facebook.com/groups/907016422665076/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Volvo F12
BerichtGeplaatst: do 13 feb, 2014 20:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 15 nov, 2010 17:01 pm
Berichten: 149
Woonplaats: Zegge
Heej mede-brouwers,

Daar zijn we weer is een keer na zo goed als een jaar :brouw:
Het lijkt wel of ik ieder jaar de tweede helft van het jaar een bouwdip krijgt, en vlak voor het nieuwe jaar weer lekker aan de gang ga, is al twee jaar achter elkaar zo.
Maar goed, we zijn weer terug en ik heb de F12, eigenlijk onbewust, in stilte afgemaakt. Daardoor heb ik tussendoor ook heel weinig foto's gemaakt, alleen na het spuiten de cabine, voor de rest kon ik niks meer vinden. De foto's zijn in principe nog geen echte eindfoto's, omdat ik er nog twee verstralers en zwaailampen op wil hebben. Die zijn besteld, al in huis ook, maar ik krijg ze van mijn ouders voor mijn verjaardag en laat dat nou volgende week dinsdag pas zijn... Nog heel even geduld dus, maar ik heb vandaag foto's gemaakt dus ik dacht ik zet ze er alvast op.

De enige tussentijds gemaakte foto's, na het spuiten van de cabine en de bumper:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dan het eindresultaat:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb zelf twee werklampen gemaakt van lampen uit een accessoiresdoos:

Afbeelding

Afbeelding

Tussen de tank en het voorspatbord heb ik een steuntje gemaakt voor twee wielkeggen, de andere twee hangen achter aan het chassis.

Afbeelding

Afbeelding

Groot probleem wat ik had was lijm op de voorruit. Dit heb ik geprobeerd eraf te krijgen met tandpasta, wasbenzine, terpentine en thinner. Dat laatste was niet echt bevorderlijk voor de ruit, dus ik heb hem weg moeten gooien. Nu moest ik een nieuwe hebben. Deze heb ik zelf gemaakt van een plastic ruit uit een garagedeur van het werk, deze zijn ongeveer een half jaar geleden vervangen door aluminium platen, dus ze waren toch over en nog niet weggegooid. Ik heb uit het plastic de vorm van de originele ruit gezaagd en gevijld zodat ie precies in de sponningen paste (en dus niet erop, zoals de originele hoort te zitten). Ondanks dat de ruit nu 3 á 4 keer zo dik is, vind ik zelf dat het er netjes uitziet, alleen aan de chauffeurskant zie je een randje zitten (tweede foto).

Afbeelding

Afbeelding

En dan nog met de cabine gekanteld:

Afbeelding

Afbeelding

Dat was hem dan, ik zal nog wat foto's plaatsen als de verstralers en zwaailampen er ook op zitten.

Gr. Ronald

_________________
Scania V8 S-U-P-E-R Swedish Pefection /// Passion for power /// Nothing beats a V8

Ron Feijns Transport /// Roosendaal - Holland

Laatste projecten: Volvo F12 Globetrotter /// DAF 3600 Space Cab /// Volvo F16 /// Bezig: DAF XF 95 SSC + Revell dieplader
Op de werkbank: Scania 164, DAF XF Super Space Cab


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Volvo F12
BerichtGeplaatst: vr 14 feb, 2014 9:35 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 apr, 2010 11:37 am
Berichten: 1922
Woonplaats: Heemskerk
Leuk dat je 'm hebt afgemaak Ronald. Wel heel anders dan ik dacht dat het zou worden.
Maar als beginnende bouwer helemaal niet gek, ik heb nog jaren zonder verf gebouwd toen ik begon.
Fraai detail ook dat je de grille hebt open gewerkt.

Een paar kleine tips die van pas zullen komen bij de F16 waar je nu mee begonnen bent:

Neem een iets grijzere groen voor het motorblok en neem een roestrode kleur ipv het koper voor de roestende delen.
Op de foto van je gespoten bumper zie je rechts een krimpdeuk, wanneer dergelijke deuken in het zicht zitten dan smeer ik die altijd even dicht. Ik gebruik zelf modelplamuur van Revell maar er zijn vele merken. Dan nog een "stokpaardje" van mij (heb je 'm weer zullen sommige denken :mrgreen: ); De zijruiten hebben geen rubbers, daar had je je veel ergernis kunnen besparen met het zwart schilderen. Bij je F16 dus niet doen. Probeer overigens eens een watervaste zwarte stift om je raamrubbers zwart te maken, daar kan je strakker mee werken. Zijn je F12 decals voor op de deur naar de eeuwige jachtvelden?

Succes met je F16, ik zag dat je daar al dingen anders aanpakt. Zo zie je maar dat vooral het "doen" de beste leermeester is.

André :brouw:

_________________
Onze Dutch Model Truck Club Website
Nu ook op Facebook : https://www.facebook.com/groups/907016422665076/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Volvo F12
BerichtGeplaatst: wo 19 feb, 2014 12:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 15 nov, 2010 17:01 pm
Berichten: 149
Woonplaats: Zegge
Heej André,

Dat vind ik ook, ben blij dat ie er nu staat!
Mag ik vragen hoe je hem dan verwacht had? Want daar ben ik dan wel benieuwd naar :oops:
De grille vind ik inderdaad ook een mooi detail, heb het in een verslag gezien en dat vond ik mooi, dus heb ik ook een poging gedaan de grille open te maken. Is op zich goed gelukt, wat je alleen niet ziet is dat een paar spijlen van de grille stukken ijzerdraad zijn omdat ik zo fanatiek aan het vijlen was dat er niks meer overbleef :roll:

Ik zal op je tips over de F16 reageren in het F16 verslag.
De decals zaten er niet (meer) bij, of ik moet heel erg verkeerd gekeken hebben... Deze kit was de heruitgave (geen letters op de zijkant), ik weet niet of ze daar bij horen te zitten, maar op het decalvel zaten ze niet.

Doen is inderdaad de beste leermeester, ook de leukste moet ik zeggen. Het spreekwoord is niet voor niets "al doende leert men". Je merkt dat je al wat vooruit gaat denken: als ik dit vastplak, kan ik dan overal nog bij? Zo nee, dan moet ik het niet vastplakken. Dat is waarom ik dingen anders aanpak.

Verder even algemeen: de verstralers en zwaailampen zijn binnen, die worden momenteel in kleur gezet.

Gr. Ronald

_________________
Scania V8 S-U-P-E-R Swedish Pefection /// Passion for power /// Nothing beats a V8

Ron Feijns Transport /// Roosendaal - Holland

Laatste projecten: Volvo F12 Globetrotter /// DAF 3600 Space Cab /// Volvo F16 /// Bezig: DAF XF 95 SSC + Revell dieplader
Op de werkbank: Scania 164, DAF XF Super Space Cab


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Volvo F12
BerichtGeplaatst: wo 19 feb, 2014 15:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 apr, 2010 11:37 am
Berichten: 1922
Woonplaats: Heemskerk
Ik had 'm niet zo wit verwacht zoals die nu is met ook de zonneklep en spiegels wit. Maar dat is persoonlijk, ik hou meer van standaard trucks.

André :brouw:

_________________
Onze Dutch Model Truck Club Website
Nu ook op Facebook : https://www.facebook.com/groups/907016422665076/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Volvo F12
BerichtGeplaatst: di 11 maart, 2014 17:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 15 nov, 2010 17:01 pm
Berichten: 149
Woonplaats: Zegge
Heej mede-brouwers,

De zwaailampen en verstralers zitten er inmiddels op, dus zoals beloofd wat foto's hiervan:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het zijn er maar een paar, maar er is voor de rest niks veranderd aan de F12, dus meer foto's erop zetten heeft weinig zin.
De F12 is helemaal klaar nu en ik ben er best tevreden mee, zeker gezien het aantal pogingen die ik heb gedaan om de decals er fatsoenlijk op te krijgen. Het was weer een leerzaam project en we gaan lekker door met de F16 :brouw:

Gr. Ronald

_________________
Scania V8 S-U-P-E-R Swedish Pefection /// Passion for power /// Nothing beats a V8

Ron Feijns Transport /// Roosendaal - Holland

Laatste projecten: Volvo F12 Globetrotter /// DAF 3600 Space Cab /// Volvo F16 /// Bezig: DAF XF 95 SSC + Revell dieplader
Op de werkbank: Scania 164, DAF XF Super Space Cab


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement