Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 12:44 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: DAF 3600 Space Cab
BerichtGeplaatst: wo 05 dec, 2012 20:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 15 nov, 2010 17:01 pm
Berichten: 149
Woonplaats: Zegge
Heej mede-brouwers,

Nu de Mack Superliner klaar is, heb ik een nieuwe bouwdoos opengetrokken, een DAF 3600 Space Cab.
Deze zal gebouwd met dezelfde bedoeling als de Mack, ik heb van een collega namelijk een doos met gebouwde, half gebouwde en ook twee nog niet gebruikte dozen gehad, dus mag ik wel wat terug doen vind ik. Een nog niet gebruikte doos was deze en omdat mijn collega nogal een PB Kok fan is, wil ik als het ware een PB Kok DAF maken, maar dan met zijn naam erop, alsof het een soort van charter is voor Kok (ik weet namelijk zeker dat ie dat heel graag had gedaan als Kok nog had bestaan). Verder is het een échte DAF-man (totdat we met Scania's gingen rijden 8) ) dus leek deze doos mij de perfecte voor hem.

De doos zal de meeste van jullie wel bekend voorkomen denk ik:
Afbeelding

En de inhoud
Afbeelding

Ik ben er al aan begonnen, maar heb nog niet genoeg gedaan om daar al foto's van te plaatsen, dus die volgen wanneer ik dat wel vind :brouw:

Gr. Ronald

_________________
Scania V8 S-U-P-E-R Swedish Pefection /// Passion for power /// Nothing beats a V8

Ron Feijns Transport /// Roosendaal - Holland

Laatste projecten: Volvo F12 Globetrotter /// DAF 3600 Space Cab /// Volvo F16 /// Bezig: DAF XF 95 SSC + Revell dieplader
Op de werkbank: Scania 164, DAF XF Super Space Cab


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: DAF 3600 Space Cab
BerichtGeplaatst: vr 07 dec, 2012 12:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 apr, 2010 11:37 am
Berichten: 1922
Woonplaats: Heemskerk
Blijft een fraai karakteristieke truck!! En een mooie bouwdoos!

Een tip: let even goed op de scharnierpunten van de cabine. Op de één of andere manier zijn die te lang of op de verkeerde plek waardoor de voorkant van de cabine nogal hoog op het chassis staat en niet mooi aansluit bij de bumper. Misschien is de bumper iets verhogen ook een oplossing?!

En om 'm echt mooi te maken:

http://www.liaznavzdy.cz/nedtrans/dafraba.php

Succes, André :brouw:

_________________
Onze Dutch Model Truck Club Website
Nu ook op Facebook : https://www.facebook.com/groups/907016422665076/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: DAF 3600 Space Cab
BerichtGeplaatst: vr 07 dec, 2012 13:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
De etsset van Jan is erg mooi maar voor de meesten van ons denk ik even te hoog gegrepen.
Het kantelen van de DAF is altijd een probleem geweest, de koplampen komen tegen de bumper zelfs als je de bumper volgens de Italeriplannen zo laag verlijmt. Inderdaad zoals André aangeeft spelen met de kantelpunten, je moet daar de 2 bruine scharnierpunten zover mogelijk richting de bumper zien te plaatsen meer op de manier zoals bij de DAF 95 die zelfs een soort van knik in die schanierconstructie heeft. De cabine staat ook te hoog op het chassis, kom je wel bij het plaatsen van de spatborden achter. Stukje van de T vormige nokjes onder de bodemplaat afhalen lost dat ook weer op. Gewoon proberen. Wat ook het kantelprobleem iets oplost is de te dikke bumper afschuren aan de achterzijde. Of ervoor kiezen dat de cabine niet kantelt.... Succes met deze oude bekende, dat het geen ATI kan zijn hoef ik niet aan te geven want eigenlijk hadden alleen de vroege 3300 SC deze grille.
Maar ik heb zelfs prijswinnende modellen gezien die voor wat betreft de grille toch behoorlijk fout waren.

Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: DAF 3600 Space Cab
BerichtGeplaatst: vr 07 dec, 2012 17:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 15 nov, 2010 17:01 pm
Berichten: 149
Woonplaats: Zegge
Heej mede-brouwers,

Bedankt voor de reacties!

@ André
Helemaal mee eens André, hij is wel van voor mijn tijd, maar het is een hele mooie wagen om te bouwen!

Bedankt voor je tip!!

@ Johannes
Ja klopt, die etsset gaat hem inderdaad niet worden.
Ook jij bedankt voor de opmerkingen!
Dat het geen ATI kan zijn, wil dat zeggen dat je decals verkeerd zijn of dat de grille niet goed is of iets? Klinkt misschien dom hoor, maar zoals ik al zei kom tie van voor mijn tijd dus zoveel verstand heb ik er allemaal niet van :oops:

Duidelijk is dus dat de cabine straks niet mooi gaat aansluiten als ik het op de Italeri manier doe. Dan is het dus het beste om eerst maar de cabine helemaal in elkaar te zetten en dan met proberen er het beste van te maken? Ook wilde ik dan de bumper er nog niet aanlijmen, dan kan ik daar altijd nog wat mee spelen. Verder is het misschien ook verstandig om de scharnierpunten die ik al aan het chassis gelijmd heb maar los te halen?
Zoals ik het begrijp bedoel je de bruine dingen op onderstaande foto toch Johannes?

Afbeelding
Deze loshalen dan maar??

Ik heb nog meer foto's van het chassis, dat staat al voor een deel in elkaar en ook de motor staat al in elkaar.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Verder wilde ik graag weten welke kleur de motor bij een 3600 heeft, iemand die mij dat kan vertellen?
Verder wil ik dan de leidingen in een aparte kleur maken, welke kleur zou ik hiervoor kunnen gebruiken? En is de radiateur helemaal zwart of zijn de achterkant en zijkant dezelfde kleur als de motor of het chassis? En hoe zit dat met de versnellingsbak?

Gr. Ronald

_________________
Scania V8 S-U-P-E-R Swedish Pefection /// Passion for power /// Nothing beats a V8

Ron Feijns Transport /// Roosendaal - Holland

Laatste projecten: Volvo F12 Globetrotter /// DAF 3600 Space Cab /// Volvo F16 /// Bezig: DAF XF 95 SSC + Revell dieplader
Op de werkbank: Scania 164, DAF XF Super Space Cab


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: DAF 3600 Space Cab
BerichtGeplaatst: za 08 dec, 2012 17:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Ronald,
Citaat:
Dat het geen ATI kan zijn, wil dat zeggen dat je decals verkeerd zijn of dat de grille niet goed is of iets

Het ligt er maar aan hoe je het bekijkt. Zo Italeri de boxart heeft gemaakt is de grille verkeerd maar ook het decal daarom niet goed.
Zoiets had het moeten zijn dus met 8 vakjes van de grille dicht en grotere ATI letters zoals op de zijstrippen:
Afbeelding

Wil je bouwen zonder de grille aan te passen dan kom je op dit terecht (en die is zonder ATI motor)
Afbeelding

Je zou er dan wel een 3300 van moeten maken i.p.v. een 3600 omdat die niet zonder ATI motor leverbaar was.
Citaat:
Zoals ik het begrijp bedoel je de bruine dingen op onderstaande foto

Nee, het zijn de onderdelen 192a en 192b, de enige bruine onderdelen die je onder de beige bodemplaat moet lijmen en die passen tussen die nokken van je foto.

Als je er nu ook nog voor zorgt dat je de ronde dwarsstang nr 104 aan of 18 a of 18b (maar niet aan beide) lijmt dan kun je de andere dwarsstang waar de cabineophanging op moet gewoon vastlijmen op de steunen 17a en 17b en tevens achteraf de motor in het chassis aanbrengen.
Tot nu toe heb je alles goed in elkaar gezet, pas op met de koppeling nrs 64 en 65a tussen turbo en het luchtfilter omdat die straks je spatborden teveel naar beneden kan drukken.
Succes verder.

Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: DAF 3600 Space Cab
BerichtGeplaatst: zo 09 dec, 2012 14:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Mooie klassieker die je hier aan 't bouwen bent!
En met hulp van Johannes, komt dat helemaal goed :wink:

ingzagers schreef:
De etsset van Jan is erg mooi maar voor de meesten van ons denk ik even te hoog gegrepen.

Euhm, Johannes, hoe bedoel je dit? Ingewikkeld om toe te passen, aan te brengen of.....?
Alleen bij modelmakersshop verkrijgbaar of heeft hij dat zelf in Jabbeke ook bij?

Maar Ronald, veel plezier en succes met de bouw van deze DAF :brouw:

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: DAF 3600 Space Cab
BerichtGeplaatst: zo 09 dec, 2012 15:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 15 nov, 2010 17:01 pm
Berichten: 149
Woonplaats: Zegge
Heej Johannes,

Bedankt voor je reactie.

Als dat alles is wat fout is, dan vind ik dat zelf eigenlijk een beetje mierenneuken om het zo maar eens te zeggen, ik wil een mooi model wegzetten en als dan alleen het decal wat te klein is (want zo bekijk ik het dan), dan is dat maar zo... :wink:

Die nokjes is dan iets om even in het achterhoofd te houden, daar ben ik namelijk voorlopig nog niet. Het probleem met de dwarsstang kwam ik gisteren ook achter, de achterste met de cabineophanging heb ik inderdaad al vastgelijmd, de andere stang wilde ik zonder lijm gewoon ertussen zetten, dan blijft ie ook zitten, en dan zo spuiten. Na het spuiten de stang er tussenuit halen, motor erin leggen en dan die stang weer terugplaatsen maar dan met twee drupjes lijm. Dit wil dan wel zeggen dat ik het zwarte hitteschild (onderdeel 105) wat heb uitgesneden. Valt niet op, maar was wel noodzakelijk omdat de motor er anders niet meer in zou gaan.
Komt goed Johannes! :brouw:

Wat betreft de kleur van de motor heb ik flink rondgekeken. Google vond ik niet toereikend genoeg, in een aantal verslagen waren leuke dingen te zien maar toen kwam ik op het verslag van Jeff z'n 3600 berger, daarin stond dit:

Citaat:
Bij de modellen met een zandkleurig chassis hoort een beige-goud achtig motorblok.

Bij de laatste 3600 met grijs chassis is de motor in de chassis kleur mee gespoten.

De rode blokken met zwarte versnellingsbak waren eigenlijk de show modellen van het ATI tijdperk, vandaar de verwarring in de kleuren, deze werden veelal gebruikt voor folders, tentoonstellingen en reclame.

Gr. Jeff


Bij de beige-goud achtige versie hoort deze foto:
Afbeelding
Het wordt dus iets in deze richting, of grijs (want mee gespoten in de grijze chassiskleur) of blauw, want dat is mijn chassiskleur.
Ik denk zelf dat grijs maken het mooiste is, wat vinden jullie?

Gr. Ronald

_________________
Scania V8 S-U-P-E-R Swedish Pefection /// Passion for power /// Nothing beats a V8

Ron Feijns Transport /// Roosendaal - Holland

Laatste projecten: Volvo F12 Globetrotter /// DAF 3600 Space Cab /// Volvo F16 /// Bezig: DAF XF 95 SSC + Revell dieplader
Op de werkbank: Scania 164, DAF XF Super Space Cab


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: DAF 3600 Space Cab
BerichtGeplaatst: zo 09 dec, 2012 17:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Citaat:
Als dat alles is wat fout is, dan vind ik dat zelf eigenlijk een beetje mierenneuken

Ieder zijn niveau van bouwen dan maar, was maar een tip :? .
Grijze motoren in grijze chassiskleur, nog niet gezien bij een DAF. Zelfs in de DAF 95 ligt nog een motor met een andere kleur dan de chassiskleur maar die discussie over motoren in chassiskleuren is al eens bij een recent topic gevoerd.

Onne, de etsset van Jan is erg mooi en die ga ik ook zeker nog aanschaffen.
Echter het is een enorm gepriegel met hele kleine onderdelen en zoals ik hierboven ook al schreef heeft ieder zijn eigen niveau van bouwen en zelfrespect. Als men geen ervaring met fotoets heeft zou ik er niet aan beginnen waarbij ik absoluut niet wou zeggen dat de meesten van ons geen hoog niveau van bouwen hebben :mrgreen: .

Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: DAF 3600 Space Cab
BerichtGeplaatst: ma 10 dec, 2012 15:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hoi Ronald,

Mooie klassieker die gaat maken en zo te lezen wordt je al aardig van info voorzien door Johannes.
Succes met de bouw en verbouw. :brouw:

Hermann


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: DAF 3600 Space Cab
BerichtGeplaatst: wo 12 dec, 2012 17:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 15 nov, 2010 17:01 pm
Berichten: 149
Woonplaats: Zegge
Heej mede-brouwers,

Allereerst Onne nog even bedanken, ik had in eerste instantie over je reactie heen gekeken, sorry! :oops:
Maar je hebt gelijk, met de hulp van Johannes gaat dat helemaal goedkomen!

Johannes, je hebt helemaal gelijk. En aangezien ik beginner ben wil ik het niet veranderen. Ik denk zelf dat het er niet mooier op wordt namelijk, ik vind nu dat ik zulke dingen niet moet gaan aanpassen. En wie gaat het zien? De échte kenners zoals jij, natuurlijk, maar voor de rest... En zoals je al zei, er zijn zelf prijswinnaars bij wie het fout is, dus wie weet... hahaha :D
Dat het een tip is snap, daarvoor zet ik mijn modellen immers op modelbrouwers! :brouw:
Dat had ik nog niet verteld, maar het chassis wordt niet grijs, maar blauw, net als bij de Mack Superliner. En ik vond zelf dat ik er wel vanuit mocht gaan dat Jeff wel juiste informatie in zijn topic heeft staan...

En wat ik al zei, zo'n etsset is voor mij inderdaad te hoog gegrepen.

Hermann ook bedankt voor je reactie! Inderdaad, maar alle aanvulling is welkom!!
Bedankt, gaat goedkomen! :brouw:

Verder had ik nog een vraagje, voordat ik vrolijk de cabine in elkaar ga lijmen, is deze zo in elkaar te zetten dat het interieur er nog ingeschoven kan worden? Bij m'n 3300 kon dat wel, maar die kreeg ik met de cabine en interieur al in elkaar en ik heb er toen niet op gelet of er iets aangepast was. Maar ik neem aan dat het dan bij deze 3600 ook gewoon gaat??

Gr. Ronald

_________________
Scania V8 S-U-P-E-R Swedish Pefection /// Passion for power /// Nothing beats a V8

Ron Feijns Transport /// Roosendaal - Holland

Laatste projecten: Volvo F12 Globetrotter /// DAF 3600 Space Cab /// Volvo F16 /// Bezig: DAF XF 95 SSC + Revell dieplader
Op de werkbank: Scania 164, DAF XF Super Space Cab


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement