Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 11:03 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 101 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 20 nov, 2012 21:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Zo dan,

ik ga toch maar weer eens proberen een verslagje bij te houden van een modelbouwprojekt.
Had ik hiervoor 2 modellen alleen maar als 'eindfoto-verslag' laten zien, nu zal ik zo af en toe wat up-dates laten zien van dit projekt. Het zal zeker niet snel gaan. Verwacht dus niet dagelijks een up-date!

De basis van dit projekt is wederom een tankwagencombinatie. De Mercedes 2553 combinatie kwam niet mooi uit de verf.
Ik heb dus diverse mogelijkheden bekeken welke dan wél zouden kunnen slagen. Daarbij in het achterhoofd houdend dat dit model vol komt met special-paint afbeeldingen die uit een Revell bouwdoos Electronic komen. Had ik voor de Mercedes die apparte groen/goude kleur in gedachten, nu wordt het rood metallic. Voor het spuitbussenrek staande kon er maar één rood gebruikt gaan worden. Deze valt afhankelijk van de lichtinval heel licht ( oplichtend ) of heel donker uit. Het is een soort wijnrood wat natuurlijk niet mooi op de foto te krijgen is...
Maar met de decals moet het toch wel mooi uit komen te zien.

Maar welk merk wordt het dan?
Een DAF 95? Nee.
'n Volvo F12 Globetrotter? Nee, ook niet.
Iveco Turbostar? Had gekund omdat de aanhanger van een Italiaans merk is. Maar toch weer nee.
Scania 141? Nope, kom ik niet uit met de velgen.
Toch moest het een ouder type truck worden omdat de aanhanger bladvering heeft. Dan wil ik de truck ook bladgeveerd hebben. En als je dan toch een redelijk modern uiterlijk wil hebben dan blijven er bij mij nog twee opties over namelijk een Scania torpedo of een frontstuur.
En die laatste wordt het dus ( had je al kunnen weten als je de titel van dit topic had gelezen ) maar dan wel met een gemengde 2 en 3-serie uitstraling.

Dat betekent een plat dak, 2-serie luchthapper/spoilerset en dieseltanks. Maar wél met 3-serie grille, hoekschildjes, spiegels, accubak en interieur.

De keus is mede bepaald uit een boek van Truckstar, Gouden Boek van Supertrucks. Daarin staat een Scania 2-serie met bullbar en apparte LM-velgen ( zie foto verderop ). Het merk daarvan weet ik niet maar deze worden gewoon zilvergrijs ( velgengoud is ook een optie maar wordt 'm niet ) en dat voorkomt dat ik de chromen Italeri velgen nieuwe stijl moet gaan gebruiken. Dit oogt niet stoer genoeg op een oude truck.
Zoals gewoonlijk heb ik het plaatje in mijn hoofd al helemaal duidelijk maar het zal hier echt langzaam die vorm gaan aannemen. De keus is trouwens ook mede bepaald door het feit dat ik van Hessel Hemstra twee extra decals heb mogen ontvangen die op de cabine zullen gaan komen. Dit voorkomt dat straks de gehele truck te rood zal worden. Want eigenlijk alles zal in die kleur gespoten gaan worden. Chassis, wielnaven, wielringen op vooras, cabine, spoilerset, bullbar en de grote tanks.
De voorbumper, staande uitlaten en dieseltanks zullen chroom worden, de velgen zilvergrijs en diverse aanbouwdelen zullen toch 'gewoon' zwart worden om alles een beetje te breken. Denk hierbij aan de spatschermen op truck en trailer, de luchthappers en luchtfilterkast, de toplampjes aan weerszijden van het dak en waarschijnlijk wordt ook de zonneklep zwart.

Maar het spuitwerk is pas voor veel later gepland. Nu maar eerst even een foto want anders is het wat té veel tekst om mee te beginnen...

De cabine:
Afbeelding
De grilleplaat is opgevuld daar waar Scania moet komen te staan. Ook zitten de zijfenders al aan de cabine. Het lage dak is uit de torpedo bergingstruck bouwdoos van Revell en de zijfenders komen uit de accesoiresdoos. De ( 3-serie ) dakspoiler zit nog los en de steunen zijn verlaagd.
Aan de bijrijderskant is het raam thv de slaapcabine dichtgemaakt.

Afbeelding
Er komen dus zwarte rubberen flapjes in de wielkasten.

Afbeelding
De voowielvelgen zijn dus deze. Daar zijn volgens mij drie uitvoeringen van. Uit een MAN bouwdoos maar die hebben acht bouten. Een latere MAN bouwdoos ( German Truck ) heeft ze in de nieuwe uitvoering maar ik wist zeker dat er een 'oude' uitvoering van moest zijn. En jawel, even denken en dan in een Iveco bouwdoos loeren. Hebbes maar lastig te spuiten in twee kleuren dus de wielmoerring er af geschuurd en een Scania wielmoerring erbij gepakt die erop gaat komen.

En dan nog twee foto's om te laten zien hoe het gaat ogen met special-paint:
Afbeelding

Afbeelding
Bij de ramen in de deuren zullen de decals wel wat weggesneden moeten worden.

Verwacht dus niet te snel up-dates. Ik ga ook niet zo uitbreid te werk als voorheen. Als ik denk iets interessants te hebben dan zien jullie dat vanzelf. O ja, ik ga bij dit model wel proberen enkele luchtleidingen aan te brengen omdat ik denk dat het anders bij de aanhanger wat saai zal worden.
Smaken zullen verschillen maar ik wil hoe dan ook een truck maken met deze special-paint erop.

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 nov, 2012 22:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 02 okt, 2012 22:29 pm
Berichten: 32
Hallo Jeroen,

Mooi project, ik ben benieuwd naar het eindresultaat.
Ik ga het zeker volgen.

Groeten Rolf


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 nov, 2012 0:08 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Iemand bekend met een Truckstarnummer uit 1990 of 1991 met daarin een Mercedes SK 8x2/4 kipper die helemaal rood was met daarop een grote special paint? Deze wagen kon de kiepbak van de aanhanger IN de kiepbak van de truck schuiven en deze dan leeg kiepen. Deze heeft ook de velgen zoals ik die hier ga toepassen.

Ik ben flink aan het zoeken geweest op internet maar kan niks vinden. Wil deze wagen graag nog een keer zien en geeft ook wel een beetje weer waar ik naar toe wil met mijn Scania. Alleen de naam van de eigenaar kan ook al helpen om te zoeken.

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 nov, 2012 7:58 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 28 okt, 2012 18:38 pm
Berichten: 41
ziet er veel belovent uit succes met je project
zal m blijven volgen

gr jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 nov, 2012 20:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 16 jan, 2007 20:38 pm
Berichten: 848
Woonplaats: Drachten
Citaat:
Ik ben flink aan het zoeken geweest op internet maar kan niks vinden. Wil deze wagen graag nog een keer zien en geeft ook wel een beetje weer waar ik naar toe wil met mijn Scania. Alleen de naam van de eigenaar kan ook al helpen om te zoeken.


Heb je geprobeerd Truckstar een mail te sturen. Moet toch wel wat archiefmateriaal denk ik zo. Natuurlijk is het een flinke tijd geleden waarbij computers nog in de kinderschoenen stonden maar niet geschoten is natuurlijk altijd mis.

Ik ga je volgen,

Hessel

_________________
Mijn andere projecten:
- Convair B-double
- Peterbilt 378-119
- XL-specialized BD-trailer
- Centerline BD-trailer

(click) De 'Dutch Model Truck Club' website (click)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 nov, 2012 20:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 16 jan, 2007 20:38 pm
Berichten: 848
Woonplaats: Drachten
Citaat:
Ik ben flink aan het zoeken geweest op internet maar kan niks vinden. Wil deze wagen graag nog een keer zien en geeft ook wel een beetje weer waar ik naar toe wil met mijn Scania. Alleen de naam van de eigenaar kan ook al helpen om te zoeken.


Heb je geprobeerd Truckstar een mail te sturen. Moet toch wel wat archiefmateriaal denk ik zo. Natuurlijk is het een flinke tijd geleden waarbij computers nog in de kinderschoenen stonden maar niet geschoten is natuurlijk altijd mis.

Ik ga je volgen,

Hessel

_________________
Mijn andere projecten:
- Convair B-double
- Peterbilt 378-119
- XL-specialized BD-trailer
- Centerline BD-trailer

(click) De 'Dutch Model Truck Club' website (click)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 nov, 2012 21:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 08 maart, 2009 20:05 pm
Berichten: 824
Woonplaats: Sint-Oedenrode
Ben benieuwd Jeroen, puur even ter informatie, dat zijn Speedline velgen.
Mocht je ze nog in het echt willen zien, ze zitten onder onze Renault Magnum :wink:

_________________
Check mijn Fotki site voor foto's: http://public.fotki.com/Kevvv/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 nov, 2012 21:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 08 maart, 2009 20:05 pm
Berichten: 824
Woonplaats: Sint-Oedenrode
Bedenk me nu net dat ik ook nog een MAN folder van de F90 heb waar een zwarte F90 groot afgebeeld staat met deze wielen.
Hier zijn ze ook heel erg goed te zien dus laat maar weten als je die nodig hebt

_________________
Check mijn Fotki site voor foto's: http://public.fotki.com/Kevvv/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 nov, 2012 21:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 sep, 2009 18:15 pm
Berichten: 900
Woonplaats: Assen
moddertrukker schreef:
Iemand bekend met een Truckstarnummer uit 1990 of 1991 met daarin een Mercedes SK 8x2/4 kipper die helemaal rood was met daarop een grote special paint? Deze wagen kon de kiepbak van de aanhanger IN de kiepbak van de truck schuiven en deze dan leeg kiepen. Deze heeft ook de velgen zoals ik die hier ga toepassen.

gr Jeroen


Alstublieft.
Voor betere scans stuur je me maar ff een pbtje.

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Kenworth wrecker/Over den top Daf's met dieplader/Scania 142 truck met aanhanger/Western Star met Beall tanktrailer/R620 LZV


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 nov, 2012 22:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 feb, 2009 23:56 pm
Berichten: 2244
Woonplaats: kolham
Die MB is toch gewoon lelijk! Ben benieuwd hoe je hier een leuk model van gaat maken, die decals....... :roll:

Succes,
Rolf

_________________
BEZIG MET:
OSHKOSH LVS MK48/16
FREIGHTLINER M915A5
LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 101 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement