Goedemorgen,
Tijdens de bouw heb ik me de hele tijd al afgevraagd hoe ik deze truck af zal werken, d.w.z. in welke camouflage.
Er waren eigenlijk drie mogelijkheden:
- 4 kleuren MERDC camouflage
- 3 kleuren NATO camouflage
- zandkleur
De eerste is de moeilijkste in verband met de patronen en kleuren.
Detweede is iets minder moeilijk
De derde is simpel, afgezien van het kunnen vinden van de juiste zandkleur waar de meningen in modelbouwland over verdeeld zijn.
De M920 die ik bouw is een truck uit de jaren zeventig. Begin jaren zeventig was alles gewoon Olive-Drab (legergroen), vanaf circa 1976 werd het MERDC schema ingevoerd. Eind jaren tachtig de NATO (huidige) camouflage. De eerste golfoorlof was begin jaren negentig, toen was nog niet alles in de 3-kleuren veranderd en kon je dus nog deze trucks in jaren zeventig camouflage zien rondrijden in Irak.
Aangezien ik het een van de mooiste camouflages vind en ik al een tweetal modellen heb in 3 kleuren NATO heb ik ervoor gekozen deze in MERDC af te werken. In verband met het patroon niet met de airbrush maar met het penseel. De camouflage werd aangebracht in zowel "hardedge" als "softedge". Hardedge vind ik het mooiste en wanneer je dit met de airbrush wilt doen krijg je een idiote afplaksessie, vandaar mijn keuze voor het penseel:
Ik heb gekozen voor de combinatie: "winter, US & Europe, verdant". Het lichte reliëf d dat in de laag zit vind ik niet erg. Bij het verweren met pigmenten geeft dit juist het effect dat het pigment als het ware blijft "hangen" wat precies de bedoeling is.
Nu eerst het chassi verder afbouwen en dan kan dit ook geschilderd worden waarbij ik de basiskleur groen wel ga spuiten, dat is weer makkelijker met alle leidingen etc.
Groet,
Rolf