Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 13:07 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 115 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 12  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 19 apr, 2014 11:11 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 09 sep, 2006 18:01 pm
Berichten: 2379
Woonplaats: hellevoetsluis
Dank je voor je uitgebreide uitleg Rolf, de DR die ik aan het uitbroeden ben kan ik toch een hoop inspiratie uit je verslag halen :wink:

Groetjes Jeff

_________________
Al is een truck nog zo snel, de bergingswagen achterhaalt hem wel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 apr, 2014 11:12 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 08 maart, 2011 18:55 pm
Berichten: 1011
Woonplaats: Urk
Hij wordt steeds mooier....

Maar ......
(Hij heeft weer wat ..)

Zit het opstapje op de tank niet een beetje vreemd ????

Vergeleken met de beelden die ik gemaakt heb van zo'n trekker...


Afbeelding

Afbeelding

:oops:

_________________
...Bergingswagens in Florida...
Lonestar (detail)foto's voor de modelbouwer...
Mijn fotoalbums op Facebook...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 apr, 2014 11:44 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 feb, 2009 23:56 pm
Berichten: 2244
Woonplaats: kolham
Arie,

Dat is het leuke van deze trucks, er zit nogal verschil tussen de trucks onderling. Deze tank had ik als voorbeeld, waarbij ik de band precies onder te opstap door heb laten lopen als op het voorbeeld:

Afbeelding

Overigens komt de geperforeerde opstap zelf er nog op evenals de onderste opstap.

Je hebt wel mooie foto's trouwens.....

Rolf

*edit* Ik zie nu nog een nieuw verschil, "jouw" tank heeft een reliëf in de kopse kant terwijl mijn voorbeeldtanks niet geprofileerd zijn. Er zijn wel meer verschillen tussen de verschillende versies. De brushguard is soms van buis en soms van vierkantprofiel. De spatlappen vóór de achterwielen zijn ook niet altijd dezelfde en het aantal spiegels is ook vaak verschillend. Opstapjes onder de bumper zijn ook niet altijd aanwezig, en zo nog wel meer.

_________________
BEZIG MET:
OSHKOSH LVS MK48/16
FREIGHTLINER M915A5
LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6


Laatst bijgewerkt door rolf mulder op za 19 apr, 2014 14:32 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 apr, 2014 13:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 19 nov, 2008 20:18 pm
Berichten: 1790
Woonplaats: Zutendaal, Belgium
gewoon schitterend om naar te kijken !

_________________
Groeten, Danny
under construction:
Vanhool Tankoplegger / DAF 95XF
Klaar:
Volvo FH12 Hermans & Co / Volvo FM Hermans & Co / DAF XF Alfred Talke


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 mei, 2014 9:44 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 feb, 2009 23:56 pm
Berichten: 2244
Woonplaats: kolham
Goedemorgen,

Tijdens de bouw heb ik me de hele tijd al afgevraagd hoe ik deze truck af zal werken, d.w.z. in welke camouflage.

Er waren eigenlijk drie mogelijkheden:

- 4 kleuren MERDC camouflage
- 3 kleuren NATO camouflage
- zandkleur

De eerste is de moeilijkste in verband met de patronen en kleuren.
Detweede is iets minder moeilijk
De derde is simpel, afgezien van het kunnen vinden van de juiste zandkleur waar de meningen in modelbouwland over verdeeld zijn.

De M920 die ik bouw is een truck uit de jaren zeventig. Begin jaren zeventig was alles gewoon Olive-Drab (legergroen), vanaf circa 1976 werd het MERDC schema ingevoerd. Eind jaren tachtig de NATO (huidige) camouflage. De eerste golfoorlof was begin jaren negentig, toen was nog niet alles in de 3-kleuren veranderd en kon je dus nog deze trucks in jaren zeventig camouflage zien rondrijden in Irak.

Aangezien ik het een van de mooiste camouflages vind en ik al een tweetal modellen heb in 3 kleuren NATO heb ik ervoor gekozen deze in MERDC af te werken. In verband met het patroon niet met de airbrush maar met het penseel. De camouflage werd aangebracht in zowel "hardedge" als "softedge". Hardedge vind ik het mooiste en wanneer je dit met de airbrush wilt doen krijg je een idiote afplaksessie, vandaar mijn keuze voor het penseel:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb gekozen voor de combinatie: "winter, US & Europe, verdant". Het lichte reliëf d dat in de laag zit vind ik niet erg. Bij het verweren met pigmenten geeft dit juist het effect dat het pigment als het ware blijft "hangen" wat precies de bedoeling is.

Nu eerst het chassi verder afbouwen en dan kan dit ook geschilderd worden waarbij ik de basiskleur groen wel ga spuiten, dat is weer makkelijker met alle leidingen etc.

Groet,
Rolf

_________________
BEZIG MET:
OSHKOSH LVS MK48/16
FREIGHTLINER M915A5
LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 mei, 2014 10:12 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 16 nov, 2006 22:45 pm
Berichten: 840
Woonplaats: Renswoude
ook weer een kunst op zich, om dit realistisch en subtiel te doen. echt knap hoe je de kleur er aan brengt., ik heb er vertrouwen in.....

_________________
Handigheid is niet te koop
Groet uut Renswouw
Uw broeder in de harde strijd, tegen de éénzaamheid,
Richard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 mei, 2014 10:56 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 30 jan, 2013 11:39 am
Berichten: 438
Woonplaats: Horssen (GLD- zuid)
Mooi model Rolf!

_________________
Groetjes,

Tom


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 mei, 2014 11:52 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 feb, 2009 23:56 pm
Berichten: 2244
Woonplaats: kolham
Goedemorgen,

Inmiddels heb ik het chassis gespoten met de leidingen etc. De cabine heeft deels al een tweede dunne laag verf gekregen. Het leuke van deze camouflage is dat het hele chassis ook in het schema werd opgenomen, dus daar kan ik me nog op uitleven. De gepantserde delen hebben een nieuwe zandkleur gekregen. de vorige was het net niet. Ook de spiegels -bij de Amerikanen ware kunststukjes van buizen en bouten :roll: - zijn inmiddels gemaakt. voor de foto ééntje gemonteerd.

Dryfit plaatjes:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En een detail waar ik eventjes mee bezig ben geweest; de spatborden, deze komen uit een AMT kit en zijn op zich prima. Ware het niet dat de steuntjes opgegoten waren. Dus deze allemaal afgeslepen, de horizontale (dichtgegoten) buis open geboord. Nieuwe steuntjes geknipt uit 0.8mm staaf, uiteinden daarvan plat geknepen. In de uiteinden weer gaatjes geboord voor 0,6mm boutjes :mrgreen: :brouw:

Afbeelding

Zelf vind ik het wel weer een indrukwekkend apparaat worden! De bandenkeuze is nog een probleempje, ik zit nog te twijfelen tussen hele mooie rubber exemplaren uit Oostenrijk, Heller Scania 141 banden, of misschien moet ik eens met Hessel babbelen :D

Kan iemand mij de exacte diameter van de heller Scania banden doorgeven? Dat maakt de keuze voor mij denk ik wat makkelijker. Nu heb ik geen helelr Scania's maar dat is van later zorg.

Groeten,

Rolf

zie net bij het plaatsen dat op de tankband wel een monumentale vlek (lijm of zakker) en stof zit :oops:

_________________
BEZIG MET:
OSHKOSH LVS MK48/16
FREIGHTLINER M915A5
LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 mei, 2014 12:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 19:55 pm
Berichten: 2706
Woonplaats: Hank
hoi Rolf,

De woorden die jij zelf al in jou verhaal noemde kwam bij mij ook als eerste in me op toen ik deze foto's zag.(Zonder eerst jou verhaal te hebben gelezen :mrgreen: ) Een indrukwekkend apparaat dus. :D
Nu met kleuren en de nodige details al een mooi zicht van hoe hij er uit gaat zien.
Ik heb diverse sets Scania Heller banden liggen , moet nog wel effe meten voor je.

groeten Eric.

_________________
Scania V8

vtilborgmodelbouw.webs.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 mei, 2014 12:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 19:55 pm
Berichten: 2706
Woonplaats: Hank
hoi Rolf ,

Ik heb de Heller banden even gemeten op een model waar ik de Heller banden om heb zitten. (Losse bandjes kon ik zo snel even niet vinden)
-diameter: 46mm
-breedte op de bolling van de band : 13mm
-loopvlak breedte: 10mm

groeten Eric.

_________________
Scania V8

vtilborgmodelbouw.webs.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 115 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: torro en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement