Hallo brouwers!
Bedankt voor jullie mooie reacties mannen!
, en die "Chinese 6" zit in ieder geval ook nog ergens in de planning.
Vandaag maar weer eens even een update van de krachtbron.
Zoals jullie weten, begint de motor zo langzamerhand naar een eindfase te gaan.
De brandstofpomp ben ik al aan het schilderen, is nog niet helemaal dekkend, maar schilderen doe je dan ook niet in 1x zoals we allemaal weten.
Het werd dus tijd om eens te gaan kijken voor de versnellingsbak.
Eerst maar eens even gaan onderzoeken om welke bak het bij deze North Benz gaat.
Hierin heb ik 2 keuzes, of de Fuller high speed transmission of de ZF transmission.
In dit geval wordt het de Fuller transmission omdat het hier om een gewone "weg-truck" gaat.
Deze Fuller is dan ook een bak die Mercedes zelf, tot de jaren 90 in de NG en SK monteerde.
North Benz, oftewel Beifang en Benchi, gebruiken deze bakken nog steeds.
De Beiben V3 is een mix tussen een MP3 en MP4 en ook hierin nog steeds de handgeschakelde bakken.
Niks geen electronische bakken zoals de meeste van jullie gewend zijn maar gewoon alles met het handje en wel om de doodeenvoudige reden, "lage onderhoudskosten", doordat de onderdelen goedkoper gemaakt kunnen worden en tevens ook minder kans op elektronische storingen met de daaraan verbonden hoge reparatiekosten, kan je dus ook lage onderhoudskosten garanderen.
Dit is dan ook de kracht van Beifang en Benchi en als je de jaarcijfers er op terug bladert, dan zie je dat Beifang en Benchi, met deze visie nog steeds een grote groei doormaken.
Dus even kort genomen, alle North Benz modellen tot aan de Beiben V3, rijden allemaal met SK techniek rond en de V3 met vereenvoudigde Actros techniek.
Tja, dat was even wat korte info, en dan gaan we nu maar eens naar de........
Nu wilde ik weer met plaatjes styreen een massieve vorm maken máááárrrrr........
Op de bovenste motor zit zo'n Fuller bak.
Dat werd dus de dremel erbij en deze bak van de motor verwijderen.
Even in de Blue Wonder en na een kwartiertje was deze helemaal schoon.
Vervolgens bepaalde onderdelen wegsnijden en alles even op schuren zodat deze gereed is voor de verbouwing.
Hieronder alvast de 1e onderdelen van de bak en op de foto zien jullie onder de versnellingsbak het orginele ronde huis wat verwijderd is.
Deze loopt namelijk taps weg en ik moet een gewoon recht huis hebben, lang leve de manuals!!!!
En om even te laten zien dat je wel degelijk op de hand en zonder hulp van machines exact "rond" kan vijlen......
Hieronder de achterste plaat verwijderd en ook hier weer een nieuwe gemaakt.
En dan even met dubbelzijdig tape even aan de motor vast geplakt.
Het grote ronde huis zit nu ook op de motor bevestigd en de motor heb ik alvast met een tanden borstel en Cif geborsteld/gepolijst.
En natuurlijk even tussen het chassis......
Ja heren, het gaat nu opschieten, later alles even nog bijwerken en met een tandenborsten en Cif, alles netjes glad polijsten......lees "schrobben".
Nog wat boutjes simuleren op de achterkant van de bak en dan de motor verder afbouwen.
De bak wordt pas definitief bevestigd als motor en bak beschilderd zijn.
Oh ja, voor de V snaren ben ik nog even aan het kijken wat mooier is.....
....styreen van 0,85x055mm of dunne rubbertjes........
Voor nu, tot later!
Als laatste, wegens groot succes......
Inderdaad, wederom een "Chinese 6"
Hermann.