Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 2:58 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 290 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 25, 26, 27, 28, 29
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 31 okt, 2014 22:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 nov, 2008 22:08 pm
Berichten: 412
Woonplaats: Gouda
En Hermann gaat maar door. Niet te stoppen die jongen. En ook niet voor 1 gat te vangen. Prachtig werk.

_________________
Gr. Johan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 01 nov, 2014 13:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hallo brouwers!

Bedankt voor jullie mooie reacties mannen! :brouw: , en die "Chinese 6" zit in ieder geval ook nog ergens in de planning. :D

Vandaag maar weer eens even een update van de krachtbron.
Zoals jullie weten, begint de motor zo langzamerhand naar een eindfase te gaan.
De brandstofpomp ben ik al aan het schilderen, is nog niet helemaal dekkend, maar schilderen doe je dan ook niet in 1x zoals we allemaal weten. :wink:

Het werd dus tijd om eens te gaan kijken voor de versnellingsbak.
Eerst maar eens even gaan onderzoeken om welke bak het bij deze North Benz gaat.
Hierin heb ik 2 keuzes, of de Fuller high speed transmission of de ZF transmission.
In dit geval wordt het de Fuller transmission omdat het hier om een gewone "weg-truck" gaat.
Deze Fuller is dan ook een bak die Mercedes zelf, tot de jaren 90 in de NG en SK monteerde.

North Benz, oftewel Beifang en Benchi, gebruiken deze bakken nog steeds.
De Beiben V3 is een mix tussen een MP3 en MP4 en ook hierin nog steeds de handgeschakelde bakken.
Niks geen electronische bakken zoals de meeste van jullie gewend zijn maar gewoon alles met het handje en wel om de doodeenvoudige reden, "lage onderhoudskosten", doordat de onderdelen goedkoper gemaakt kunnen worden en tevens ook minder kans op elektronische storingen met de daaraan verbonden hoge reparatiekosten, kan je dus ook lage onderhoudskosten garanderen.
Dit is dan ook de kracht van Beifang en Benchi en als je de jaarcijfers er op terug bladert, dan zie je dat Beifang en Benchi, met deze visie nog steeds een grote groei doormaken.
Dus even kort genomen, alle North Benz modellen tot aan de Beiben V3, rijden allemaal met SK techniek rond en de V3 met vereenvoudigde Actros techniek.

Tja, dat was even wat korte info, en dan gaan we nu maar eens naar de........

Afbeelding

Afbeelding

Nu wilde ik weer met plaatjes styreen een massieve vorm maken máááárrrrr........

Afbeelding

Op de bovenste motor zit zo'n Fuller bak. :o :D :D
Dat werd dus de dremel erbij en deze bak van de motor verwijderen.
Even in de Blue Wonder en na een kwartiertje was deze helemaal schoon.
Vervolgens bepaalde onderdelen wegsnijden en alles even op schuren zodat deze gereed is voor de verbouwing.
Hieronder alvast de 1e onderdelen van de bak en op de foto zien jullie onder de versnellingsbak het orginele ronde huis wat verwijderd is.
Deze loopt namelijk taps weg en ik moet een gewoon recht huis hebben, lang leve de manuals!!!! :lol:

Afbeelding

En om even te laten zien dat je wel degelijk op de hand en zonder hulp van machines exact "rond" kan vijlen......

Afbeelding

Hieronder de achterste plaat verwijderd en ook hier weer een nieuwe gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dan even met dubbelzijdig tape even aan de motor vast geplakt.
Het grote ronde huis zit nu ook op de motor bevestigd en de motor heb ik alvast met een tanden borstel en Cif geborsteld/gepolijst.

Afbeelding

En natuurlijk even tussen het chassis......

Afbeelding

Afbeelding

Ja heren, het gaat nu opschieten, later alles even nog bijwerken en met een tandenborsten en Cif, alles netjes glad polijsten......lees "schrobben".
Nog wat boutjes simuleren op de achterkant van de bak en dan de motor verder afbouwen.
De bak wordt pas definitief bevestigd als motor en bak beschilderd zijn.

Oh ja, voor de V snaren ben ik nog even aan het kijken wat mooier is..... :roll: ....styreen van 0,85x055mm of dunne rubbertjes........

Afbeelding

Voor nu, tot later!
Als laatste, wegens groot succes......

Afbeelding

Inderdaad, wederom een "Chinese 6"

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 01 nov, 2014 13:57 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 30 jan, 2013 11:39 am
Berichten: 438
Woonplaats: Horssen (GLD- zuid)
Mooie vorderingen weer Hermann.

_________________
Groetjes,

Tom


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 nov, 2014 12:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 19 nov, 2008 20:18 pm
Berichten: 1790
Woonplaats: Zutendaal, Belgium
Sprakeloos..

_________________
Groeten, Danny
under construction:
Vanhool Tankoplegger / DAF 95XF
Klaar:
Volvo FH12 Hermans & Co / Volvo FM Hermans & Co / DAF XF Alfred Talke


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 06 nov, 2014 17:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hallo brouwers!

Tom en Danny, bedankt voor jullie reacties! :brouw:

De motor is nu zowat gereed voor plaatsing!
Hiermee bedoel ik, dat de ophangsteunen van de motor er later op gelijmd worden.
In het hele manual hiervan niets terug gevonden, dus dat wordt uiteindelijk wat gokken.
De donkergrijze kleur is er op geschilderd en de versnellingsbak heeft een seidemat zwarte kleur gekregen.
Nu heeft de "Fuller" een aantal kleuren, maar zag op een hoop foto's dat deze uiteindelijk overwegend zwart werd gehouden.
De V-snaar is uiteindelijk van een styreen strip van 0,85 x 0,5mm gemaakt omdat dit beter overeen kwam met de dikte van de echte snaar, dan de dunne rubberen elastiekjes.
Ach, kijk en oordelen jullie zelf maar. :wink:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En ter vergelijking en vermaak.....

Afbeelding

Ja, dat was dan zo'n beetje het motor brouwsel.
Nu zullen er niet alle details er op zitten zoals het in het manual staat, maar in het gehele plaatje vind ik deze motor toch wel aardig benaderd ten opzichte van de echte.

Vervolgens zijn we natuurlijk niet stil blijven zitten en heb het 1e hang en sluitwerk van de achterdeuren gesoldeerd.

Afbeelding

Afbeelding

Hier natuurlijk ook weer alles echt werkend en zal later de scharnieren op de achterkant van de bak gaan maken.
Nog even kijken of ik dit van styreen, messing of blik maak. :roll:
Als laatste, de 1e zijklep die helemaal op maat is gemaakt, zodat de vleugelklep hier ook mooi op aansluit.
De bodem ziet er even niet helemaal recht uit, maar dat komt door het gewicht van de vleugelkleppen, hangt een beetje door aan de voor en achterkant.
Zo gauw ik de bak vastgeplakt op het chassis zit, dan is dit euvel helemaal weg. :wink:

Afbeelding

Zo heren, dit waren even de kleine vorderingen op rij.
Volgende ronde gaan we verder met de afbouw van de wing-box.

Afbeelding

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 06 nov, 2014 19:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Dit is wel het meest tijdrovende projekt wat je tot nu toe gemaakt hebt Hermann, maar wel een mooi projekt.
De hoeveelheid details die je er in steekt is enorm, waarvoor hulde!
Succes verder :brouw:

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 nov, 2014 14:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Bedankt Onne! :brouw:

Het is inderdaad een tijdrovend projectje, moet veel dingen een beetje uitzoeken, proberen en natuurlijk gaat er dan wel eens wat mis. :mrgreen:
Vandaar de laadbak en de achterdeuren opnieuw, maar uiteindelijk komt het hele verhaal er, naar mijn mening, wel beter en overtuigender uit.
Voorlopig gaan we gewoon lekker verder. :wink:

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 jan, 2015 19:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Zo heren brouwers, het was even stil........ :roll: .....het was even héél erg stil, maar Woedram is weer "in the house" zeg maar.
Om te beginnen, nog de beste wensen voor iedereen en ik hoop dat iedereen zijn kostbare vingertjes nog heeft. :lol:

Het was voor mij weer even een klein uitstapje naar de andere kant van de globe en heb natuurlijk nog even wat wingboxen kunnen knippen..........en nog wat andere bijzondere trucks natuurlijk. :wink:
Het is bij deze dan weer gedaan met de rust en er zal binnenkort weer het een en ander gebouwd cq getoond gaan worden.
Voor dat het plastic getoond wordt, heb ik voor jullie nog even wat leuke plaatjes, die ter plaatse zijn genomen, en die natuurlijk ook nog onderwerp gerelateerd zijn. :wink:

Om te beginnen, de Isuzu Gigamax...

Afbeelding

Dan 2 kleinere Isuzu wingboxen, en hier net even zonder pallets.
Op het moment dat er een wingbox met pallets stond, had ik even het toestel niet bij me.......ach, het kan niet altijd meezitten. :|

Afbeelding

En een lading met eieren.....die allemaal nog heel waren......

Afbeelding

Cola.......

Afbeelding

Even de assen overhalen........een brug is natuurlijk een overbodige luxe en is alleen voor verwende monteurs bedoeld...

Afbeelding

Afbeelding

En gewoon zo uit de losse pols......

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zo heren, dan gaat het hier ook gewoon weer verder en ik zou zeggen...tot de volgende!

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 jan, 2015 0:17 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 30 jan, 2013 11:39 am
Berichten: 438
Woonplaats: Horssen (GLD- zuid)
Jij ook de beste wensen Hermann! waar ben je geweest? ergens in China / Japan oid? (gezien de tekens op 1 vd foto's)

_________________
Groetjes,

Tom


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 jan, 2015 0:36 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Mooie sfeerplaatjes Hermann 8)
En natuurkijk de beste wensen voor jou :wink:

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 290 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 25, 26, 27, 28, 29

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 39 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement