Hallo brouwers,
Ja de titel doet al het vermoeden dat er toch een start is gemaakt.
Gezien de onbetrouwbare weers omstandigheden en aanloop naar de herfts heb ik toch besloten om de cabine alvast spuitklaar te maken en nog even de zonnige periodes meepakken om de cabine alvast wit te spuiten.
Ik heb dit ook bij een andere cabine gedaan, winterklaar maken zeg maar.
Dan kan ik op een later termijn de rest doen omdat chassis en motor toch geschilderd worden.
Om te beginnen heb ik het boekwerk..... de "BeiBen Bijbel", hier staat werkelijk elk schroefje plaatje en moertje in afgebeeld wat er op en in de cabine zit.
Jullie zullen dit bouwenderwijs ook gaan zien.
Eerst moeten de cabine platen een ware metarmorfose ondergaan en heb hierbij de cabine platen zoals ze waren ernaast afgebeeld zodat jullie goed kunnen zien wat er allemaal moet gebeuren.
Om te beginnen moet de cabine smaller, i.p.v. de gebruikelijke 2500mm naar 2300mm brengen.
Hier eerst even kijken hoe en waar er gesneden moet worden.
Ik gebruik hiervoor de dremel met een dunne cirkelzaag en lijm de delen aan elkaar.
Op sommige zwakke punten verbrand ik een dun sprue deel en druk het gesmolten plastic in de kieren.
Als je dit dan vijlt en schuurt dan is het 1 glad geheel en een sterke verbinding.
Hieronder zijn de zwarte plekjes de dicht gesmolten delen, de ruitenwisser aan de linkerkant komt meer naar het midden.
Het oude gat dicht smelten en een nieuw gat ernaats boren, de orginele ruitenwissers van de kit worden gebruikt want de hoogte van de ruit blijft namelijk gelijk.
De zijplaten moesten ook aangepast worden.
De wielkast rand smaller schuren en doortrekken met styreen.
Tevens moesten de vouwdelen achter de voordeur verder doorgezaagd worden.
Aan de onderste achterhoek van de cabine moet ook een stuk weg gezaagd worden.
Tevens de bestuurderskant het raam uitzagen en aan de bijrijders kant nog even een lijst fabriceren wat een uitstaande rubber moet simuleren.
Nog even een gaatje boren voor de trottoir spiegel.......
....om daarna even te plamuren/schuren en een laagje primer om te zien of het wel glad is.
Op de hoeken zit bij een normale Benz hier een uitsparing maar bij de BeiBen is dit geheel glad, een klein detail.
Het dak was voordien één groot vraagteken...oud NG dak of Grössraum dak????
Nadat ik het manual te pakken kreeg stond hier het antwoord in.
Jawel.. een Grössraum voor de sleeper.
Het dak helemaal aan stukken gezaagd en met styreen alvast een binnenplaat wat verder doorloopt om een dakrand te krijgen.......klinkt bekend....bij de NG 1628L dit ook zo gedaan.
De interieur platen van de kit zijn bij deze Benz overbodig geworden.
De bodemplaat ook een paar mm versmallen.
De gril ook alvast smaller gemaakt.
Zo brouwers het begin is er..
..dit werk even gedaan omdat de laadbak en de dakspoiler van de SK liggen te drogen i.v.m. de verbouwingen daar.
Het versmallen ging eigenlijk veel makkelijker dan gedacht terwijl bij de ogenschijnlijke "simpele"klusjes jezelf stuk loopt te bijten, athans dat is bij mij het geval.
Als het dak geplaatst is en afgeplamuurd/geschuurd is, dan spuit ik deze alvast wit zodat deze in ieder geval al klaar ligt.
Bij de NG en SK was voor mij de 1e keer dat ik zo met styreen aan de gang ging en is mij eigenlijk ontzettend meegevallen,ik dacht altijd dat het een hele moeilijke en speciale techniek was maar wilde dit toch eens een keer ondervinden of ik er mee overweg kon.
Nu heb ik de smaak te pakken en vind de verbouwingen ook leuk om te doen.
Voor zover heren, tot later!!!!
Hermann