Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 5:19 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 290 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 29  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 01 aug, 2012 21:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hallo brouwers,

Ik kon het niet laten om alvast een tipje van de sluier te lichten voor het volgend project.
Onder het mom van "ik wil mijzelf onderscheiden van de rest" ga ik nu iets heel anders opzetten.
We gaan nu naar het verre oosten....Azie.
Hoe combineer ik dat met de benzen.... :roll: ....North Benz / Beiben.
Deze wordt gebouwd onder licentie van Mercedes Benz zoals ze onder andere ook van Volvo, Steyr, en MAN doen.
Het leuke aan dit project is dat de varianten ook divers zijn en dat ik nu écht een grote Benz kan maken.

Het idee, 6x4 blad geveerd, lengte motorbakwagen tussen de 10500mm tot max 12000 mm dus op schaal tussen de 43cm en 50cm
De bak wordt een gesloten bak in de stijl van de Fuso Super Great die ik in Azië ook zelf heb zien rijden.
Nu zijn de USA jongens groot maar vlak de Aziaten ook niet uit, erg groot als je er naast staat. :shock:
De bak is dan niet zelf door North Benz zelf uitgebracht maar in Azië is het toch normaal dat de opbouw later erop wordt gezet afhankelijk van transport uiteraard.
Deze constructies ook gezien bij Mitsubishi Canter, Nissan Diesel, Hino en Toyota trucks en er zullen er vast wel meer zijn.
Kortom ik heb alle vrijheid in dit project.
Even wat plaatjes.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dan nu de laadbak die geheel zelfbouw zal worden.

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb tussentijds al het een en ander verzameld aan extra onderdelen omdat het weer een flinke verbouwing wordt.
Dit houd in, Grössraum cabine verlagen en versmallen tot 2300mm omdat het een smalle NG cabine van 2300mm moet worden.
De afbouw van de cabine wordt met SK onderdelen gedaan zoals jullie op de foto's kunnen zien.
Diverse aanpassingen aan de zijplaten en alles wat er voorop komt ook versmallen, grill, bumper, voorruit en dergelijke.
Chassis verlengen, laadbak scratchen en een motorblok grotendeels zelf maken omdat het een 6 cylinder Wei-Chai motor is.

Tja de Chinezen kennen geen Benz V8 en doen alles met de D6 Wei-Chai met diverse displacements.
Zoals jullie zien is er al het nodige research aan vooraf gegaan.
De basis van dit project....

Afbeelding

En los daarbij een NG Grössraum cabine met wat losse attributen erbij.
Zo gauw er 1 van de Europeese Benzen klaar is start ik dit project.
Ik ben erg benieuwd hoe jullie dit ontvangen. :D

Afbeelding

Hermann


Laatst bijgewerkt door Woefdram op zo 06 jan, 2013 11:07 am, in totaal 40 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 aug, 2012 21:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:45 pm
Berichten: 2568
Woonplaats: Hildifridishaim
Hoi Hermann,

Ik zag deze foto's vanavond al voorbij komen in het grote brouwers fotoalbum en dacht gelijk al dit wordt een nieuw project van johannes of van jou :mrgreen:

Succes met dit niet alledaags project :wink:

Groet,
Eddy

_________________
Mijn modelbouw website (update 10-02-2022)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 aug, 2012 22:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 mei, 2008 0:31 am
Berichten: 1527
Woonplaats: De Far West in de Belgiek
Woedram schreef:
Ik ben erg benieuwd hoe jullie dit ontvangen.

Mijn interesse heb je alvast, al zit ik momenteel volop in de verbouwingen en dan volgt de verhuis d.w.z. elke avond de oververmoeide leden wat laten weken in een lekker bad en dan te bed. Maar ik probeer hier en daar nog wat mee te lezen, al zal ik in de eerstkomende weken mijn "leverancier" eens moeten aanspreken om mijn verbinding ook te "verhuizen".


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 aug, 2012 19:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Ja Hermann, leuk joh! Afwijkende bouwprojekten krijgen altijd wat meer aandacht en dit is best afwijkend, hoewel het wel herkenbare zaken heeft zoals de cabine.
Uitgaande van je voorgaande projekten, zal het nodige detailwerk de monitor weer passeren, leuk!
Succes alvast :brouw:

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 06 aug, 2012 3:34 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hallo brouwers,

Bedankt voor jullie leuke reacties. :D
Ik heb de bewuste uitvoering gevonden hoor :D , ik wist dat de North Benz ook deze uitvoering van de laadbak moest hebben, in die contereien een normaal model van een gesloten laadbak.

Afbeelding

De mijne wordt dan geen 8x4 maar een 6x4 en een witte cabine, staat mooi met de rode decals.
Tevens wordt de mijne een stuk stoerder maar wel naar de werkelijkheid.
Verder heb ik het geluk dat ik van de cabine en motor een compleet boekwerk heb.
Dit is een soort werkplaats handboek met de bestel nummers van elk afzonderlijk deel van de cabineconstructie en de motor.
Hiermee zijn in 1 klap al mijn vragen met betrekking tot de cabine en motor meteen beantwoord. :D
Goud !!!! zo'n boekwerk.
Ik zit nu al te popelen om er aan te beginnen maar ik ben sterk...denk ik..., eerst maar eens Deutsche Benz afronden. :wink:

Hermann


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 06 aug, 2012 7:57 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 09 sep, 2006 18:01 pm
Berichten: 2379
Woonplaats: hellevoetsluis
Heeyy her5mann,

Daar kan je inderdaad een dikke Benz van maken, al is in mijn ogen het chassis erg kaal zo en zou ik persoonlijk wat chassis aankleding aanbrengen, eventueel in combinatie met wat fietsvangers ofzo. Nu weet ik ook dat dingen als fietsvangers niet zo belangrijk zijn in dit soort landen maar het zou jou model straks wel mooi aankleden.

Succes ermee :wink:

Groeten Jeff

_________________
Al is een truck nog zo snel, de bergingswagen achterhaalt hem wel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 06 aug, 2012 13:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hoi Jeff,

Citaat:
al is in mijn ogen het chassis erg kaal zo en zou ik persoonlijk wat chassis aankleding aanbrengen, eventueel in combinatie met wat fietsvangers ofzo. Nu weet ik ook dat dingen als fietsvangers niet zo belangrijk zijn in dit soort landen maar het zou jou model straks wel mooi aankleden.
Ja Jeff de rood-witte fietsvangers komen erop, het chassis en cabine worden een beetje zoals het 4e plaatje van boven.
De afbeelding met de bewuste bak is dan tot op heden ook de enige die ik op het net ben tegen gekomen.
Wat de fietsvangers betreft, deze zie je wel bij meer Aziatische landen dan je denkt.
Bij de meeste plaatjes zitten deze er dan ook op en ik moet zeggen, de landen waar ik geweest ben heb ik ze tot voor kort wel degelijk gezien, zéker op deze grote wagens.

Hermann


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 06 aug, 2012 16:26 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 dec, 2011 15:54 pm
Berichten: 198
Leuk project. Die Benz op de eerste foto is best wel fout :lol: , maar wel gaaf.
Zeker een project om te volgen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 06 aug, 2012 20:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hallo brouwers,

Ja de titel doet al het vermoeden dat er toch een start is gemaakt.
Gezien de onbetrouwbare weers omstandigheden en aanloop naar de herfts heb ik toch besloten om de cabine alvast spuitklaar te maken en nog even de zonnige periodes meepakken om de cabine alvast wit te spuiten.
Ik heb dit ook bij een andere cabine gedaan, winterklaar maken zeg maar. :wink:
Dan kan ik op een later termijn de rest doen omdat chassis en motor toch geschilderd worden.
Om te beginnen heb ik het boekwerk..... de "BeiBen Bijbel", hier staat werkelijk elk schroefje plaatje en moertje in afgebeeld wat er op en in de cabine zit.
Jullie zullen dit bouwenderwijs ook gaan zien.

Afbeelding

Eerst moeten de cabine platen een ware metarmorfose ondergaan en heb hierbij de cabine platen zoals ze waren ernaast afgebeeld zodat jullie goed kunnen zien wat er allemaal moet gebeuren.
Om te beginnen moet de cabine smaller, i.p.v. de gebruikelijke 2500mm naar 2300mm brengen.
Hier eerst even kijken hoe en waar er gesneden moet worden.
Ik gebruik hiervoor de dremel met een dunne cirkelzaag en lijm de delen aan elkaar.
Op sommige zwakke punten verbrand ik een dun sprue deel en druk het gesmolten plastic in de kieren.
Als je dit dan vijlt en schuurt dan is het 1 glad geheel en een sterke verbinding.

Afbeelding

Afbeelding

Hieronder zijn de zwarte plekjes de dicht gesmolten delen, de ruitenwisser aan de linkerkant komt meer naar het midden.
Het oude gat dicht smelten en een nieuw gat ernaats boren, de orginele ruitenwissers van de kit worden gebruikt want de hoogte van de ruit blijft namelijk gelijk.

Afbeelding

De zijplaten moesten ook aangepast worden.
De wielkast rand smaller schuren en doortrekken met styreen.
Tevens moesten de vouwdelen achter de voordeur verder doorgezaagd worden.
Aan de onderste achterhoek van de cabine moet ook een stuk weg gezaagd worden.
Tevens de bestuurderskant het raam uitzagen en aan de bijrijders kant nog even een lijst fabriceren wat een uitstaande rubber moet simuleren.

Afbeelding

Nog even een gaatje boren voor de trottoir spiegel.......

Afbeelding

....om daarna even te plamuren/schuren en een laagje primer om te zien of het wel glad is.

Afbeelding

Op de hoeken zit bij een normale Benz hier een uitsparing maar bij de BeiBen is dit geheel glad, een klein detail. :wink:

Afbeelding

Het dak was voordien één groot vraagteken...oud NG dak of Grössraum dak????
Nadat ik het manual te pakken kreeg stond hier het antwoord in.

Afbeelding

Jawel.. een Grössraum voor de sleeper.
Het dak helemaal aan stukken gezaagd en met styreen alvast een binnenplaat wat verder doorloopt om een dakrand te krijgen.......klinkt bekend....bij de NG 1628L dit ook zo gedaan.
De interieur platen van de kit zijn bij deze Benz overbodig geworden.
De bodemplaat ook een paar mm versmallen.

Afbeelding

Afbeelding

De gril ook alvast smaller gemaakt.

Afbeelding

Zo brouwers het begin is er.. :D ..dit werk even gedaan omdat de laadbak en de dakspoiler van de SK liggen te drogen i.v.m. de verbouwingen daar.
Het versmallen ging eigenlijk veel makkelijker dan gedacht terwijl bij de ogenschijnlijke "simpele"klusjes jezelf stuk loopt te bijten, athans dat is bij mij het geval.
Als het dak geplaatst is en afgeplamuurd/geschuurd is, dan spuit ik deze alvast wit zodat deze in ieder geval al klaar ligt.
Bij de NG en SK was voor mij de 1e keer dat ik zo met styreen aan de gang ging en is mij eigenlijk ontzettend meegevallen,ik dacht altijd dat het een hele moeilijke en speciale techniek was maar wilde dit toch eens een keer ondervinden of ik er mee overweg kon.
Nu heb ik de smaak te pakken en vind de verbouwingen ook leuk om te doen.
Voor zover heren, tot later!!!!

Hermann


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 06 aug, 2012 23:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 nov, 2006 20:33 pm
Berichten: 2795
Woonplaats: Krimpen aan de Lek
Zo te zien heeft het de laatste dagen wel heel veel geregend bij jou :mrgreen:.

De aanpassingen zien er al weer goed uit, je hebt de cabine mooi een maatje kleiner gemaakt.
Ondanks dat dit toch helemaal mijn auto's niet zijn vind ik het toch interesant om te zien hoe je het er van af brengt.
Succes verder.

Groeten Sebas.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 290 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 29  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 31 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement