Hallo mannen, bedankt voor jullie mooie reacties en interesse.
Albert,
Ik denk dat dit wel voor de meeste geldt, economisch gezien is modelbouw het domste wat je doen kunt, maar ja.....zoals je zelf al zegt....het is "de" hobby!
Onne,
Je hebt ervaring zo te lezen....?
Ik heb zeggen en schrijven mijzelf 1x in de vingertop gesneden, voor de detaillisten onder jullie...onderdeel laten steunen op tafel, vervolgens met een scalpel, ( naar beneden en van je af), wat weg proberen te snijden, vervolgens schiet het onderdeel weg en de scalpel haalt keurig netjes 0,01mm vel van de vingertop weg, bloedvaatjes niet geraakt dus niets aan de hand.
Normaal gesproken heb je hier chirurgisch snijmachines voor nodig, maar onder de juiste omstandigheden kan dit ook op de hand.
Vingerafdrukken op duim en wijsvinger hebben de vijl heel vaak voorbij voelen komen.
Voor de rest gaat het helemaal volgens wens.
Hessel,
Dit is inderdaad een ouder type Fuso met een V10 motor, oftewel de oudere 10DC die ook in de kit zit van Mitsuwa en later kwamen de nieuwere 10M serie die in de wat nieuwere Fuso's zaten, als ik het goed heb tot begin jaren 90.
Later is men terug gegaan naar een V8, oftewel de oudere 8DC en later ook weer de 8M serie motoren.
Het model wat ik maak en de latere en nieuwste modellen, hebben overwegend de 6 cilinder lijn motor gekregen, 6D, 6M en de laatste is de 6R motor.
Deze motoren met turbo/intercooler hebben uiteindelijk dan ook meer kracht en koppel dan de 8 cilinders.
Het zelfde verhaal zoals hier in Europa, meer PK's met minder cilinders.
De motor voor mijn model wordt dan ook een 6M-motor.
Toch moet ik zeggen dat de oudere V10 motoren wel als muziek in de oren klinken.
Regelmatig zie en hoor ik ze ( in Azië) nog voorbij komen, en bij het stoplicht wat op groen springt, rij ik op de motor dan wat langzamer weg om deze muziek mijzelf te laten welgevallen, mooie harde "specifieke' klappen.
Jelmer,
Als je de kit binnen hebt, laat dan even de kwaliteit weten.
Onlangs van een betrouwbare bron vernomen dat de kwaliteit wat minder is....
....iets met oude uitgelubberde mallen ofzo, ik ben in ieder geval erg benieuwd.
Boenie,
Het idee is niet verkeerd, maar bij een volgende North Benz maak ik sowieso een latere motor.
Deze motor is een WD12- Euro 2 motor, en zal later eens een WP10, WP12 of WP13 maken wat dan weer een Euro 4 motor is.
Hierdoor krijg je afwisseling in het uiterlijk van de motor en aangezien het maar 1- malige actie per motor is, vind ik masteren niet zo aan de orde.
Tevens zullen andere ook niet zo snel een North Benz maken en zal de vraag dan ook zéér nihil zijn.
Ook moet ik zeggen dat ik nog nooit gematserd of gegoten heb.
Al zou ik het willen, dan ben ik met deze motor net even iets te ver om dit nog te doen, want de poelies en de compressor zou je dan apart moeten gieten.
Aan de andere kant heb je op deze manier dan wel weer iets wat een ander dan weer beslist niet heeft.
Theo,
Die V10 zou ik dan ook wel eens willen bekijken.
Voor mij is het na wat motorverbouwingen dan ook een logische stap om eens een blokje zelf te maken.
Ik moet zeggen dat dit inderdaad andere koek is dan bijvoorbeeld een chassis of opbouw maken.
Je moet met dit verhaal dan ook heel kleine en nog kleinere onderdelen op klein oppervlak zien te punniken.
Toch schep ik hierin veel plezier en ervaar dit zeker niet als vervelend.
Zoals eerder gezegd een Fuso blok zal dan ook zéker zelf gemaakt gaan worden.
Hermann.