Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 9:04 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 93 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 10 apr, 2012 19:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Heren, ik hoor jullie denken....en hoe zit het met de torpedodaf?
Ik ben in afwachting van materialen voor de DAF en in de tussentijd kan ik mooi verder met een soort van out of the Box bouw van de Resin Bedford van KFS.
Er zitten wat kleine ombouwfrutsels aan vast maar het kan op de automatische piloot (hoop ik)

Allereerst maar de inspiratie, ik ga de relatie tot de familie Hofman niet weer uitleggen want dat heb ik 2 projecten (met hun naam op de vrachtwagens) geleden ook al gedaan.
Verschil is nu dat ik deze dan wel binnen korte termijn afbouw :mrgreen:
De Bedford TK wordt de kleinste Bedford uitvoering met de 6 moers velgen met een bijbehorende bandenmaat van ca. 82 cm in doorsnede zoals een eigenaar van een gerestaureerde TK mij wist te vertellen. Wat ik heb zijn 2 foto's van de uit 1965 stammende truck waarvan eentje uit het familiealbum (welke ik niet ga publiceren) en eentje die op het internet is te vinden:

Afbeelding

Een zwart wit van een TK met een laadbakje zonder achterdeuren maar met een zeil als dichting.
Tevens lijkt de bak aluminium en op een kleurenfoto kan ik zien dat de bovenzijde zilverkleurig is, de onderzijde van de bak rood, de cabine rood en het chassis met de velgen zwart. Op de bak een gele streep waarin met zwarte letters "transportbedrijf", op de deuren in het wit de reclame, een witte bumper en witte grille.

Maatvoering ontbreekt dus zal het waar nodig op de gok gaan als er d.m.v. terugconstrueren geen bijpassende harde gegevens op internet te vinden zijn.
De kit van KFS is een prachtige kit met bijbehorende niet zo prachtige prijs maargoed, je leeft maar 1x.
In het "woestijnprojecten" forum heb ik al eens gereageerd op de militaire versie van de Bedford die daar gebouwd wordt en de verschillen zijn dan ook goed zichtbaar, de civiele versie is een spin off van de militaire versie.

De basismaatvoering: met de kennis van perspectieftekenen in het achterhoofd heb ik de basisprincipes maar toegepast en kwam daarbij uit op een wielbasis van om en nabij de 3,75. Een rondje surfen op internet leert dat voor de "kleine wielenversie" een wielbasis van 3,84 m in Nederland het gebruikelijkst was dus een gelukkie dat ik in de buurt zat.
De wielbasis is dus 3,84 m geworden en op basis van die wielbasis heb ik een laadbaklengte van 5 m eruit gekregen. Met een dryfit lijkt het dan ook nog wel op de foto dus we gaan voor deze maatvoering.
Het is en blijft een klein truckie.

KFS levert een complete truck met chassis en wielen, de wielen van de 8 moers versie en zijn voorzien van de in kunsthars gegoten kleine AMT banden. In mijn geval veel te groot dus die gaan in de reservedoos.
Een groot gedeelte van het rechte chassis is een CNC gefreesd onderdeel bestaande uit een strip met daarin aan de boven- en onderzijde een sponing voor de 2 flenzen. Deze flenzen passen passen daar keurig in, niks mis mee alleen jammer dat de aansluiting van het kunststof op het resinchassisdeel in de hoogte te wensen over laat. De naad is later weg te werken achter de dieseltank en de accubak.
Het kunststofdeel is ingekort op basis van de wielbasis en de overhang n.a.v. de geconstrueerde bakmaat.
Het chassis laat zich snel bouwen, er is veel toepassing van PE en als je daarvan de slag te pakken hebt bouwt dat best wel lekker.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De eerste echte verbouwing is de dieseltank, KFS heeft een wel errug grote tank dus ik heb er een lid vanaf gezaagd.
De tank zou eigenlijk platter moeten zijn als ik foto's van de kleine Bedfordjes op internet bekijk maar voor mij is het maar een gok hoe het er aan die zijde van het chassis uit kan hebben gezien en de tank blijft zoals ie nu in gezaagde vorm is geworden.
Een nieuw kopschot en de felsnaad aangebracht uit Polystyreen en het geheel tegen het chassis bevestigd.

Afbeelding

De vooras is volledig van witmetaal en daar begon de 2e verbouwing: van rechtsstuur naar linksstuur in mijn geval het omzetten van het stuurhuis, is wel niet zoals het rechtsstuur was maar ik ben er blij mee.
Niet vergeten dat voor het vastlijmen van de vooras er 2 PE beugeltjes op het veerpakket gelijmd moeten worden voor de bevestiging van de schokbrekers op de vooras (wat ik dus direct al fout deed).

Afbeelding

Afbeelding

De motor is een kunstwerkje op zich met resin en witmetalen onderdelen.
Omdat de motor maar gedeeltelijk in het zicht komt en de cabine niet kantelen kan zou er een kostenbesparing op de kit geweest kunnen zijn door die motor simpeler te maken maarja.
Nogmaals prachtig ding.

Afbeelding

Afbeelding

Hier het verschil in de bandenmaat tussen de bijgeleverde (AMT) resin wielen en de wielen die ik op het oog heb.
Het zijn banden van een Dicky Mercedes Atego, de velgen zijn eigen fabrikaat en gemaakt uit Polystyreen en laat ik afgieten. Deze zijn o.a. ook te gebruiken voor de DAF 1200 dus daar zit nog een toekomstig project in.

Afbeelding

De erg goed getroffen cabine van de TK, ik bouw dan jammer genoeg de 1965 versie terwijl KFS de nieuwere in resin aanbiedt dus er moeten nogal wat wijzigingen doorgevoerd worden. Jammer van de PE letters die dan ook niet meer bruikbaar zijn maar gelukkig heb ik al een decal met de juiste letters.
Ook zal het interieur weer de transformatie van rechtsstuur naar linksstuur moeten ondergaan omdat KFS alleen de Engelse uitvoering maakt. Moeten we hier op het vaste land ook maar niet aan de verkeerde kant van de weg rijden zullen ze wel gedacht hebben :wink:

Afbeelding

Nog even een dryfit met de laadbak. De laadbak is van de AMT Ford Louisville waarvan ik de truck zonder cabine al eens op de marktplaats afdeling van deze site te koop heb gezet maar waar volgens mij niemand op kijkt.
Ik heb geen zin om de aluminium lijkende laadbak met al die ribbels en pompnagels zelf te maken dus daarom deze goedkope keuze, dit zal ook de afwijking zijn t.o.v. het origineel.

volgende keer meer,

Johannes


Laatst bijgewerkt door ingzagers op di 18 maart, 2014 16:00 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 apr, 2012 19:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 13 jul, 2007 21:55 pm
Berichten: 321
Woonplaats: Alkmaar
Jah, dat vind ik mooi :mrgreen: projecten met een verhaal
Ik ben erg benieuwd naar dit 'truckje', ben zelf een hele grote fan van de Engelse stijl, rode chassis etc.

_________________
Slow Rollin' Low


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 apr, 2012 20:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 feb, 2009 23:56 pm
Berichten: 2245
Woonplaats: kolham
Geweldig mooi voorbeeld Johannes! Echt een toonbeeld van de stand van automotive engineering van die tijd.

Even een beetje betweterig doen :roll: :

Een pompnagel is geen pompnagel maar een POP-nagel:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Popnagel

Ben met een werkweek van school eens naar de firma geweest die POP-nagels voert, vandaar :oops: ......

Rolf

_________________
BEZIG MET:
OSHKOSH LVS MK48/16
FREIGHTLINER M915A5
LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6


Laatst bijgewerkt door rolf mulder op di 10 apr, 2012 20:34 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 apr, 2012 20:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 19:55 pm
Berichten: 2706
Woonplaats: Hank
Mooi projekt weer Johannes. Ik ken deze Bedford 's hoofdzakelijk als gemeente wagen bij ons in het dorp vroeger.
Ja het resin van KFS werkt wel redelijk gemakkelijk weg ,en is mooi. En ja de prijzen :roll:
gr.Eric.

_________________
Scania V8

vtilborgmodelbouw.webs.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 apr, 2012 20:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 15 nov, 2010 22:35 pm
Berichten: 729
Woonplaats: Friesland
scaniamodelbrouwer schreef:
Ik ken deze Bedford 's hoofdzakelijk als gemeente wagen bij ons in het dorp vroeger.

inderdaad! En laat ik zo'n model nou net eens na willen bouwen!

Kan ik mooi eerst kijken hoe Johannes deze maakt!

_________________
Jelmer

Iveco, MAN en Scania modelbouw


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 apr, 2012 21:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:45 pm
Berichten: 2568
Woonplaats: Hildifridishaim
Mooi project Johannes,

Jou kennende wordt dit weer een beauty :wink:

Succes ermee,
groet Eddy.

_________________
Mijn modelbouw website (update 10-02-2022)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 apr, 2012 22:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Thanx all,
Inderdaad "taalpuritein met ei :wink: " het zijn popnagels en ik zal die fout niet meer maken.

Ik ken deze Bedfords ook uit het straatbeeld in de functie van toen oude gemeentevoertuigen, kiepertje met HIAB kraantje of zelfs kolkenzuigers. Volgens mij stond in Transmobiel ooit een verklaring voor dat fenomeen en had het te maken met de prijs-kwaliteit verhouding. Ze waren goedkoop, goedkoper dan een DAF met dezelfde motorspecifikatie bijvoorbeeld en daarom zal met name de lokale overheid veel van dat spul gekocht hebben.

Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 apr, 2012 5:33 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 24 jul, 2007 14:59 pm
Berichten: 154
Woonplaats: Achterhoek
Erg leuk project dit. Ik kan me de Hofman Bedford nog wel herinneren dus dit is een feest van hrkenning :wink:

Deze Bedfords zag je inderdaad op elke straathoek vroeger, toch gek hoe zo'n succesvol merk totaal kon verdwijnen.

Koen

_________________
Bescheiden modelbouwer en Togi verzamelaar: www.toginsieme.info en www.mijnalbum.nl/Album=7TPXMNRZ

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 apr, 2012 8:27 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 apr, 2010 11:37 am
Berichten: 1922
Woonplaats: Heemskerk
Geweldig project Johannes!! Juist dit soort modellen, totaal anders dan je doorsnee DAF, Volvo, Scania of weet ik wat, mag ik graag zien. Je bent al weer heerlijk goed bezig, het chassis heeft al leuke details. Hieronder een scan uit de Atlas verzamelserie met wat leuke achtergrond info over de TK. Wat opvalt zijn die onderhoud luiken aan de zijkant van de cabine. Wellicht na te maken? De originele scan grootte is met de link te downloaden:

http://images53.fotki.com/v545/fileBj83 ... 0_0010.jpg

Afbeelding

André :brouw:

p.s: ik heb de gehele Atlas serie gescanned, moet nog eens op Fokti komen, maar mocht iemand iets zoeken, PB me dan even!

_________________
Onze Dutch Model Truck Club Website
Nu ook op Facebook : https://www.facebook.com/groups/907016422665076/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 apr, 2012 19:42 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 09 sep, 2006 18:01 pm
Berichten: 2379
Woonplaats: hellevoetsluis
ingzagers schreef:
Ik ken deze Bedfords ook uit het straatbeeld in de functie van Takelwagen
Dat is hoe ik ze het beste kan herinneren maar dan met een dagcabine, toen nog in de oude rood gele kleuren met een vaste oprijbak erop en een broek i.p.v een lepel, tof model Johannes, mijn aandacht is weer getrokken.

Groeten Jeff

_________________
Al is een truck nog zo snel, de bergingswagen achterhaalt hem wel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 93 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 51 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement