Heren, ik hoor jullie denken....en hoe zit het met de torpedodaf?
Ik ben in afwachting van materialen voor de DAF en in de tussentijd kan ik mooi verder met een soort van out of the Box bouw van de Resin Bedford van KFS.
Er zitten wat kleine ombouwfrutsels aan vast maar het kan op de automatische piloot (hoop ik)
Allereerst maar de inspiratie, ik ga de relatie tot de familie Hofman niet weer uitleggen want dat heb ik 2 projecten (met hun naam op de vrachtwagens) geleden ook al gedaan.
Verschil is nu dat ik deze dan wel binnen korte termijn afbouw
De Bedford TK wordt de kleinste Bedford uitvoering met de 6 moers velgen met een bijbehorende bandenmaat van ca. 82 cm in doorsnede zoals een eigenaar van een gerestaureerde TK mij wist te vertellen. Wat ik heb zijn 2 foto's van de uit 1965 stammende truck waarvan eentje uit het familiealbum (welke ik niet ga publiceren) en eentje die op het internet is te vinden:
Een zwart wit van een TK met een laadbakje zonder achterdeuren maar met een zeil als dichting.
Tevens lijkt de bak aluminium en op een kleurenfoto kan ik zien dat de bovenzijde zilverkleurig is, de onderzijde van de bak rood, de cabine rood en het chassis met de velgen zwart. Op de bak een gele streep waarin met zwarte letters "transportbedrijf", op de deuren in het wit de reclame, een witte bumper en witte grille.
Maatvoering ontbreekt dus zal het waar nodig op de gok gaan als er d.m.v. terugconstrueren geen bijpassende harde gegevens op internet te vinden zijn.
De kit van KFS is een prachtige kit met bijbehorende niet zo prachtige prijs maargoed, je leeft maar 1x.
In het "woestijnprojecten" forum heb ik al eens gereageerd op de militaire versie van de Bedford die daar gebouwd wordt en de verschillen zijn dan ook goed zichtbaar, de civiele versie is een spin off van de militaire versie.
De basismaatvoering: met de kennis van perspectieftekenen in het achterhoofd heb ik de basisprincipes maar toegepast en kwam daarbij uit op een wielbasis van om en nabij de 3,75. Een rondje surfen op internet leert dat voor de "kleine wielenversie" een wielbasis van 3,84 m in Nederland het gebruikelijkst was dus een gelukkie dat ik in de buurt zat.
De wielbasis is dus 3,84 m geworden en op basis van die wielbasis heb ik een laadbaklengte van 5 m eruit gekregen. Met een dryfit lijkt het dan ook nog wel op de foto dus we gaan voor deze maatvoering.
Het is en blijft een klein truckie.
KFS levert een complete truck met chassis en wielen, de wielen van de 8 moers versie en zijn voorzien van de in kunsthars gegoten kleine AMT banden. In mijn geval veel te groot dus die gaan in de reservedoos.
Een groot gedeelte van het rechte chassis is een CNC gefreesd onderdeel bestaande uit een strip met daarin aan de boven- en onderzijde een sponing voor de 2 flenzen. Deze flenzen passen passen daar keurig in, niks mis mee alleen jammer dat de aansluiting van het kunststof op het resinchassisdeel in de hoogte te wensen over laat. De naad is later weg te werken achter de dieseltank en de accubak.
Het kunststofdeel is ingekort op basis van de wielbasis en de overhang n.a.v. de geconstrueerde bakmaat.
Het chassis laat zich snel bouwen, er is veel toepassing van PE en als je daarvan de slag te pakken hebt bouwt dat best wel lekker.
De eerste echte verbouwing is de dieseltank, KFS heeft een wel errug grote tank dus ik heb er een lid vanaf gezaagd.
De tank zou eigenlijk platter moeten zijn als ik foto's van de kleine Bedfordjes op internet bekijk maar voor mij is het maar een gok hoe het er aan die zijde van het chassis uit kan hebben gezien en de tank blijft zoals ie nu in gezaagde vorm is geworden.
Een nieuw kopschot en de felsnaad aangebracht uit Polystyreen en het geheel tegen het chassis bevestigd.
De vooras is volledig van witmetaal en daar begon de 2e verbouwing: van rechtsstuur naar linksstuur in mijn geval het omzetten van het stuurhuis, is wel niet zoals het rechtsstuur was maar ik ben er blij mee.
Niet vergeten dat voor het vastlijmen van de vooras er 2 PE beugeltjes op het veerpakket gelijmd moeten worden voor de bevestiging van de schokbrekers op de vooras (wat ik dus direct al fout deed).
De motor is een kunstwerkje op zich met resin en witmetalen onderdelen.
Omdat de motor maar gedeeltelijk in het zicht komt en de cabine niet kantelen kan zou er een kostenbesparing op de kit geweest kunnen zijn door die motor simpeler te maken maarja.
Nogmaals prachtig ding.
Hier het verschil in de bandenmaat tussen de bijgeleverde (AMT) resin wielen en de wielen die ik op het oog heb.
Het zijn banden van een Dicky Mercedes Atego, de velgen zijn eigen fabrikaat en gemaakt uit Polystyreen en laat ik afgieten. Deze zijn o.a. ook te gebruiken voor de DAF 1200 dus daar zit nog een toekomstig project in.
De erg goed getroffen cabine van de TK, ik bouw dan jammer genoeg de 1965 versie terwijl KFS de nieuwere in resin aanbiedt dus er moeten nogal wat wijzigingen doorgevoerd worden. Jammer van de PE letters die dan ook niet meer bruikbaar zijn maar gelukkig heb ik al een decal met de juiste letters.
Ook zal het interieur weer de transformatie van rechtsstuur naar linksstuur moeten ondergaan omdat KFS alleen de Engelse uitvoering maakt. Moeten we hier op het vaste land ook maar niet aan de verkeerde kant van de weg rijden zullen ze wel gedacht hebben
Nog even een dryfit met de laadbak. De laadbak is van de AMT Ford Louisville waarvan ik de truck zonder cabine al eens op de marktplaats afdeling van deze site te koop heb gezet maar waar volgens mij niemand op kijkt.
Ik heb geen zin om de aluminium lijkende laadbak met al die ribbels en pompnagels zelf te maken dus daarom deze goedkope keuze, dit zal ook de afwijking zijn t.o.v. het origineel.
volgende keer meer,
Johannes