Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 15:30 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 77 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 26 maart, 2012 23:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Hallo medeplakkers,

Zeger is natuurlijk al geruimt tijd bezig met een torpedo, de afgietsels zijn gemaakt en sinds Jabbeke ben ik de trotse bezitter van 2 van deze prachtige kits.
Zoals in Jabbeke ook al aangegeven heb ik de plannen voor een oude trekker en een nieuwere fouragewagen met luifel voor mijn "eigen" bedrijf.
Ik ben met de bouw van die laatste vandaag begonnen :D , of het me binnen een maand lukt die gereed te krijgen zal een grote uitdaging worden.
Even voor het beeld wat ik voor ogen heb de WSI (die is met wagenmakerscabine, ik/wij hebben de DAF fabriekscabine):

Afbeelding

Als eerste begonnen (na het nodige inlezen en researchwerk) met het chassis.
Het chassis is een ladderchassis met een gekozen wielbasis van 5,16 meter, een achteroverhang van 1,62 meter en vooroverhang van 1,10 meter. De chassisbalken zijn U 230 x 75 x 6,5 cm. Die achteroverhang is als je die vergelijkt met de WSI erg klein dus zal het hulpchassis van de laadbak wel oversteken neem ik aan.

Als eerste begonnen die liggers te maken, zoals Zeger aangeeft in het bouwverslag is de voorzijde verjongd en loopt schuin naar beneden. Dit moet nauwkeurig gebeuren om de cabine niet te ver boven het chassis te krijgen, in beladen toestand moet de bovenzijde van het chassis op 87 cm boven de grond staan. Ik heb onbeladen een dikke 92 cm aangehouden. Die maat is eigenlijk ontstaan uit de voorvering, i.p.v. het resin veerpakket heb ik een standaard Italeri gebruikt die me steviger leek. Ook zou ik adviseren het veerpakket van de achteras met een vulstukje tegen het chassis te lijmen omdat ie anders alleen op de veerhuizen staat en dat lijkt me teveel van het goede, vooral als er nog een lading op moet.
Voor de spoorbreedte van de chassisbalken moet de breedte van een Italeri DAF aangehouden worden anders kom je met de bumper en de beschikbare binnenruimte tussen de spatborden van de vooras in de problemen.
Het veerpakket van de achteras staat in mijn geval ver (misschien wel te ver) van het chassis, hier ligt nog een leuke uitdaging om de breedte van buitenzijde band tot buitenzijde band op 2,26 m te krijgen. In mijn geval is die nu 2,40.....
Maargoed, de foto's van vandaag.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En Wim :mrgreen: ik weet dat de achtervering zo niet juist is maar dat laat ik mooi zo.

D.m.v. een kleine strip onder de cabine staat deze straks waterpas met niet een zee aan ruimte tussen spatbord en bovenzijde van het voorwiel. Ik kan de cabine niet lager krijgen t.o.v. de voorwielen omdat ik dus die andere voorvering heb gebruikt.
Dit was 'm weer.

Johannes


Laatst bijgewerkt door ingzagers op wo 19 maart, 2014 14:57 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 maart, 2012 14:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 24 jan, 2010 16:51 pm
Berichten: 1891
Woonplaats: Tiel
Ah... daar is ie dan. :D Het begin ziet er weer veelbelovend uit Johannes. Nou is het chassis niet zo heel ingewikkeld. Maar wat je zelf al aangeeft, de verjonging van de balken aan de voorkant is even goed meten omdat je anders de bumper niet goed krijgt t.o.v. de cabine.

Voor wat betreft die breedte van het chassis, dat is bij mij buitenmaat 35 mm. En de totale breedte (buitenzijdes van de achterwielen) heb ik volgens de specificatie aangehouden: 242 cm = dus net iets meer dan 10 cm.

Overbodig om te zeggen dat ik deze op de voet blijf volgen.... :D

Gr. Zeger

_________________
Bezig: GINAF F520 10x8


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 maart, 2012 15:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Tja Zeger, niet volgen van je eigen "kindje" zou ook niet kunnen natuurlijk :lol: :lol: , volgens mij ben ik de eerste?
De breedte over de achterwielen heb ik nu ruim 10 cm dus dat kan met je maat overeenkomen. Het zou eigenlijk 2,26 m moeten zijn volgens de documentatie maar ik denk dat er voor volgende bouwers ruimte te vinden is in de achtervering. Ik heb de veren elk 2 mm los van het chassis staan zodat de as-stroppen ertussendoor kunnen. Dat zou ook 2 x 1 mm minder kunnen worden.
Verder zit er wat in de banden. De Italeribanden zijn redelijk breed en wellicht dat ik nog wat ander "schoeisel" kan vinden of de velgen dichter op elkaar kan brengen door wat van de velg af te halen.
Of ik laat het zo zoals het nu is alhoewel we het wel over 6 mm in de breedte hebben en dat terug te vinden is in de laadbak.
Maar ik ga nu eens aan het knutselen want er zit ook nog een mooie in V vorm opgestelde chassisbalk onder de vloerplaat ontdekte ik.

Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 maart, 2012 16:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 19:55 pm
Berichten: 2706
Woonplaats: Hank
Hey Johannes,
Al een veelbelovend begin van een van de mooiere opbouwen voor zo'n torpedo Daf.
En ach hier en daar een smokkel met wat mm is niet erg lijkt me als het maar niet teveel opvalt in het totaal plaatje.
gr.Eric

_________________
Scania V8

vtilborgmodelbouw.webs.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 maart, 2012 18:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 24 jan, 2010 16:51 pm
Berichten: 1891
Woonplaats: Tiel
ingzagers schreef:
Tja Zeger, niet volgen van je eigen "kindje" zou ook niet kunnen natuurlijk :lol: :lol: , volgens mij ben ik de eerste?


Ja, volgens mij ook, dus ik bekijk dit met grote belangstelling. :lol:

Toch nog even over die breedte. Ik heb even een deel van een scan bijgevoegd, waar als totale breedte 242cm wordt aangegeven. Nu weet ik niet of er verschillende breedtes van deze DAF waren in die tijd???? Maar volgens deze gegevens klopt jou breedte precies. :D

Aan de hand van deze scan heb ik bijvoorbeeld ook de chassisbreedte bepaald en de breedte van de cabine. Ik weet niet of je deze scan hebt, maar anders kan ik hem wel even naar je toe mailen, want er staan veel meer maten op. Ik zou hem ook wel hier willen plaatsen, maar hij is veel te groot. En ik denk dat hij na verkleinen niet leesbaar meer is.

Gr. Zeger

Afbeelding

_________________
Bezig: GINAF F520 10x8


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 maart, 2012 18:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 nov, 2006 20:33 pm
Berichten: 2795
Woonplaats: Krimpen aan de Lek
Hoi Johannes

Dit beloofd weer een mooi en appart model te worden.
Naar mijn weten is zoiets nog nooit op het Forum gemaakt, dus ik ben benieuwd.

Groeten Sebas.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 maart, 2012 19:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Hey Zeger,
Nu had je me aan het denken gezet want ik had de maten uit het boek van Hans Stoovelaar zonder mijn eigen documentatie (dank je Kees K.) na te kijken.
Wat blijkt: Er bestaat een TB van 2,18 m, van 2,26 en van 2,42 en dat heeft inderdaad met de laadvermogens te maken :D .
Kijk, dit is dan die van een 16 DD:

Afbeelding

De 13 DA met 100 PK heeft een TB van 2,18m, wielbasis 3,47m voor een trekker en 4,13 of 5m voor bedrijfsautochassis

De 15/2 DD met 120 PK heeft een TB van 2,26m, wielbasis trekker 3,47m

De 15/2 DF met 138 PK heeft een TB van 2,26m, wielbasis trekker 3,47m

De 16 DA, 16 DD, 16 DF hebben een TB van 2,26m en resp. 100, 120 en 138 PK

De 18 DS trekkers en bedrijfsautochassis hebben een TB van 2,42m en 165 PK maar 10 moers velgen.

Conclusie die ik dan trek: beide kan maar dan zou je eigenlijk bij de TB van 2,42 de 10 moers i.p.v. 8 moers velgen moeten toepassen als je helemaal historisch correct wilt zijn.
Het probleem heb ik al opgelost door smallere banden van een Revell Peterbilt te gebruiken. Ook zag ik in de documentatie dat de 16 DA met 100PK een wielbasis van 5m heeft en een achteroverhang van 2,20 en dat komt weer dichter in de buurt van de overhang van de WSI torpedo. Dus daar ga ik straks eens mee stoeien.
Zo blijven we lekker scherp :wink:

Trouwens Sebas, ik vond de WSI al mooi sinds ie uitkwam en het is ook de inspiratie voor deze bouw die nu dan mogelijk is gemaakt door Zeger. Vooral omdat ik een bepaalde lading op het oog heb...

Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 maart, 2012 20:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 nov, 2006 20:33 pm
Berichten: 2795
Woonplaats: Krimpen aan de Lek
Natuurlijk weet ik dat Zeger dit model heeft gemaakt :wink:
Leuk ook dat een ander (1:50) model je weer inspiratie geeft.
Natuurlijk is het zowiso speciaal dat jij de eerste resin cabine gebruikt voor een model (hier op het Forum en dan natuurlijk op Zeger na).
Maar met die speciale lading word het helemaal spannend.

Groeten Sebas.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 maart, 2012 23:16 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 21 nov, 2010 21:59 pm
Berichten: 159
Woonplaats: gouda
He Inzeger,

Wat een gaaf idee heb jij met Zeger zijn daf. Ik ben erg benieuwt hoe je het verder aanpakt. Het zal zeker wel goed komen denk ik, als ik zo naar de noukeurige maat voeringen kijk. :brouw:
Ik blijf jou verzie van deze mooie daf zeker volgen.

Ik ben ook benieuwt wat jou bijzonder lading moet worden.
Die rekken op jou voorbeeld zijn toch om hooi te laden?

Nou veel bouwplezier bij de "Zegerdaf". :wink:

_________________
quiter's never win, winner's never quit.
live to win, take it all, keep fighting 'till you fall.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 maart, 2012 8:14 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 28 apr, 2011 22:16 pm
Berichten: 167
Wat een goede en interessante keuze voor zowel het type wagen als de uitvoering.
Ik ga dit eens mooi volgen want ik vind dit soort transporten altijd mooi om te zien , boven de cabine door gestapeld en tot precies 4m en een beetje !!!

Jasper


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 77 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 29 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement