Hallo medeplakkers,
Zeger is natuurlijk al geruimt tijd bezig met een torpedo, de afgietsels zijn gemaakt en sinds Jabbeke ben ik de trotse bezitter van 2 van deze prachtige kits.
Zoals in Jabbeke ook al aangegeven heb ik de plannen voor een oude trekker en een nieuwere fouragewagen met luifel voor mijn "eigen" bedrijf.
Ik ben met de bouw van die laatste vandaag begonnen
, of het me binnen een maand lukt die gereed te krijgen zal een grote uitdaging worden.
Even voor het beeld wat ik voor ogen heb de WSI (die is met wagenmakerscabine, ik/wij hebben de DAF fabriekscabine):
Als eerste begonnen (na het nodige inlezen en researchwerk) met het chassis.
Het chassis is een ladderchassis met een gekozen wielbasis van 5,16 meter, een achteroverhang van 1,62 meter en vooroverhang van 1,10 meter. De chassisbalken zijn U 230 x 75 x 6,5 cm. Die achteroverhang is als je die vergelijkt met de WSI erg klein dus zal het hulpchassis van de laadbak wel oversteken neem ik aan.
Als eerste begonnen die liggers te maken, zoals Zeger aangeeft in het bouwverslag is de voorzijde verjongd en loopt schuin naar beneden. Dit moet nauwkeurig gebeuren om de cabine niet te ver boven het chassis te krijgen, in beladen toestand moet de bovenzijde van het chassis op 87 cm boven de grond staan. Ik heb onbeladen een dikke 92 cm aangehouden. Die maat is eigenlijk ontstaan uit de voorvering, i.p.v. het resin veerpakket heb ik een standaard Italeri gebruikt die me steviger leek. Ook zou ik adviseren het veerpakket van de achteras met een vulstukje tegen het chassis te lijmen omdat ie anders alleen op de veerhuizen staat en dat lijkt me teveel van het goede, vooral als er nog een lading op moet.
Voor de spoorbreedte van de chassisbalken moet de breedte van een Italeri DAF aangehouden worden anders kom je met de bumper en de beschikbare binnenruimte tussen de spatborden van de vooras in de problemen.
Het veerpakket van de achteras staat in mijn geval ver (misschien wel te ver) van het chassis, hier ligt nog een leuke uitdaging om de breedte van buitenzijde band tot buitenzijde band op 2,26 m te krijgen. In mijn geval is die nu 2,40.....
Maargoed, de foto's van vandaag.
En Wim
ik weet dat de achtervering zo niet juist is maar dat laat ik mooi zo.
D.m.v. een kleine strip onder de cabine staat deze straks waterpas met niet een zee aan ruimte tussen spatbord en bovenzijde van het voorwiel. Ik kan de cabine niet lager krijgen t.o.v. de voorwielen omdat ik dus die andere voorvering heb gebruikt.
Dit was 'm weer.
Johannes