Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 15:07 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 122 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: DAF XF95 SSC FTG M. Mooy
BerichtGeplaatst: za 25 feb, 2012 1:37 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 nov, 2006 20:33 pm
Berichten: 2795
Woonplaats: Krimpen aan de Lek
Ja u leest het goed een DAF :shock:
Nu zullen de meeste denken, is die Bazzz ziek???
Nee, ik ben niet ziek, maar ook Bazzz gaat wel eens vreemd.

Dat de wagen in de kleuren van M. Mooy uit Waddinxveen moet komen stond voor mij al snel vast.
Dit omdat ik het totaal plaatje van zo'n trekker in die kleuren met eigenlijk helemaal niks geen toeters of bellen al een hele nette, dikke wagen vind om te zien.

Heel eerlijk gezegd ben ik al een tijd met deze wagen bezig, om precies te zijn 2 jaar geleden heb ik het chassis en de cabine al eens inelkaar gelijmd (wat er aan te lijmen valt dan :? )
Daarna het chassis onderhanden genomen en de tank, accubak en spatborden er af gezaagd.
Toen het chassis in 2'en gezaagd want er moest een as bij.
Op de Bodybuilder site van DAF wat bestandjes gedownload en daar aan het chassis aangepast.
toen werd het wat lastiger, ik moest zelf wat onderdeeltjes gaan maken en ik had niet zoveel meteriaal bij me (was tijdens deze bouw op vakantie), dus de doos aan de kant gezet en na die vakantie de drukte van het verbouwen van m'n huis weer in.

Nu (dus al weer 2 jaar verder :oops:) ik met de Stie's F12 niet echt verder kan i.v.m. spuiten en wat onderdeeltjes waar ik op wacht dacht ik, laat ik deze weer eens uit de kast trekken.
Nog eens naar het chassis gekeken, en dat stond me niet aan, het was te kort, nog eens op de Bodybuilder site suffelen, toen kwam ik tot de ontdekking dat er ook een langere wielbasis was van 4.10m, dat kwam in mijn ogen beter uit, dus de zaag weer in het chassis en verlengd naar 171mm...

Wel moet ik zeggen dat dit een projectje gaat worden waar ik zonu en dan eens aan werk als ik net andere projecten niet verder kan, of als ik er gewoon zin in heb natuurlijk.

Goed, dit is dus een beetje het verhaal achter deze wagen, nu eerst wat foto's.

Zoals hij moet worden (met het oude logo).

Afbeelding

Afbeelding

En zoals het model er nu bij staat.

Afbeelding

Afbeelding

Nog niet echt spannend dus, maja wat is er nu nog spannend aan zo'n new generation kit :?

Owja, ook al het frame gamaakt dat de liftas omhoog moet krijgen, deze beugel word omhoog gedrukt door één grote centrale balg, voor deze balg heb ik 2 de zelfde knopen uit de vrouw d'r naai kistje gejat in de hoop dat ze ze niet mist :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding

Goed, nu maar weer even verder stoeien met de voorloopas die, ondaanks de schetsen van de DAF Bodybuilder site, voor mij nog steeds gatenkaas is :?

Groeten Sebas.


Laatst bijgewerkt door Bazzz op zo 13 okt, 2013 13:45 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 feb, 2012 2:21 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
Bas,

Je hebt alleen die tekening die op de foto staat? Ik heb nog een andere pdf gevonden waarbij het geheel iets duidelijker is maar het is nog steeds geen simpele opgave: http://www.daf.com/ChassisDrawings/1668 ... T01-SP.pdf ....kijk bij de FTG tekening.
Wel een mooi kleurenschema overigens.....ik vind dit soort Euro trucks net even wat meer hebben dan die 2-assige trekkers.

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 feb, 2012 2:37 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 nov, 2006 20:33 pm
Berichten: 2795
Woonplaats: Krimpen aan de Lek
Hey Arjan

Ik heb zeker meer tekeningen als die je ziet op de foto, ook de tekening uit jou link heb ik, maar daar is het inderdaad nog niet echt duidelijk op te zien hoe het nu zit met de bevestiging van de luchtbalgen op de as zelf en hoe het zit met reactie stangen.

Wel heb ik inmiddels deze foto gevonden, maar ook op die foto in combinatie met die tekeningen is het mij nog niet geheel duidelijk (durf ook niet 100% zeker te zeggen of deze as ook van een FTG is).

Afbeelding

Zo zie je maar weer dat ik eigenlijk meer een SCANIA man ben :lol:

In ieder geval bedankt voor het mee denken, ook heb ik al op je Fotki site gekeken bij de folders, maar daar staan eigenlijk alleen 4x2 trekkers op.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 feb, 2012 10:18 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 jan, 2008 22:46 pm
Berichten: 749
Woonplaats: Gouderak
Nu moten we uitkijken Bazzz gaat vreemd en hij sleelt oak nog :mrgreen:
Mooi Project bazzz,dit gaat jouw zeker lukken :brouw:
gr.Eef 8)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 feb, 2012 23:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 05 jan, 2008 0:15 am
Berichten: 764
Woonplaats: Eindhoven
Bazz,


eigenlijk gaat dat wel heel goed samen: DAF en Bas, al vind ik zelf :P :wink:

Ik was al op de hoogte van je Mooye DAF truck, maar ben uiteraard blij dat je begonnen bent met het bouwverslag.

Het begin is gemaakt. Vergeet je de "flanges" aan de onderzijde van het chassis niet, zodat de chassisbalken meer een C-profiel krijgen :?:
Verder zitten er weer leuke scratchbuild-zaken aan deze auto, zoals de tanks en natuurlijk de ophanging van de voorloopas en de beugels naar de voorste stuuras.
Al met al is het toch wel leuk om een DAF te bouwen.



Groeten van de andere Bas, die zich nu dus genoodzaakt ziet om ook weer eens een ander merk te gaan brouwen. :wink: :lol:

.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 feb, 2012 22:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 17 maart, 2007 17:52 pm
Berichten: 885
Woonplaats: antwerpen (belgie)
ik ben het zeker niet gewoon van je maar het is wel eens iets anders dan een noor te bouwen he.
lekker strak en niets van bling bling moet ook kunnen.
er zit ook heel wat zelfbouw in wat het dan toch spannend maakt :)
succes met de bouw van je daf ik volg je :wink:

grtz robby :brouw:

OP AANVRAAG :
scania R500xantrans
LOPENDE PROJEKTEN :
daf 105 xf
volvo F12 1/25 mr brandit


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 okt, 2013 13:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 nov, 2006 20:33 pm
Berichten: 2795
Woonplaats: Krimpen aan de Lek
Zo, ook deze Hollandse jongen maar weer eens omhoog halen.
Laatst ineens weer even zin om hier aan te werken, en wat hebben we dan zoal gedaan...

Als eerst ben ik bezig geweest met de stalen balk achter de bumper (ga er vanuit dat dit de onderrij beveiliging is).

Afbeelding

Afbeelding

Die komt dus net onder de bumper uit, zelf vind ik het aardig gelukt.

Afbeelding

Afbeelding

En zoals jullie kunnen zien heb ik voor het idee een VOLVO blok aan bonken gezaagd en in deze DAF gepropt (toch nog iets goeds aan deze DAF :mrgreen:)
Er klopt natuurlijk geen kont van, maar het oog wil ook wat als je door de kiertjes en gaatjes heen kijkt.

Ook de gasolietanks zijn nu een flink stuk verder.

In eerste instantie was ik vanplan de tanken wat hoger te maken door tussen de 2 helfden een strip van 1x4mm evergreen te lijmen.
Maar met plamuren kreeg ik dat niet mooi strak en schuurde ik wat detaild weg.
Dan maar wat rigoreuzer aan de gang, alles er af geschuurd en de tanks met 0,5mm evergreen omwikkeld.

Afbeelding
Grote tank voor aan bijrijders kant

Daarna nieuwe tanksteunen maken, deze zijn gemaakt uit een stukje 2x2mm wat op een stripje 1x4mm is gelijmd.
Daarna gelijk in de vorm van de tank buigen en fixeren en een nachtje laten drogen.

Afbeelding

Afbeelding

Uit eindelijk heb ik van 1 DAF tank 2 tankjes gemaakt, alleen dit kleine stukje heb ik nog over.

Afbeelding

Verder ben ik nog met de spatborden aan het stoeien.
Daarvan heb ik de steunen afgesneden en de rest van het spatbord in vorm gevijld/geschuurd.
Vervolgens van 1,5mm messing staf nieuwe beugels maken die straks doormiddel van een blokje/beugeltje aan het chassis worden gelijmd.

Afbeelding

Afbeelding

Op deze manier kan ik straks Mooy ( :mrgreen: ) het chassis rood spuiten en later de spatborden over de steunen schuiven.

Tot slot nog wat dryfit plaatjes van wat het straks ongeveer moet gaan worden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dat was hem weer even.
Voorlopig ga ik op deze uiterst troosteloze dag maar weer lekker door met knutselen.

Tot de volgende knoop

Groeten Sebas.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 okt, 2013 14:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Mooy Bas :mrgreen:
En je hebt gelijk, die wagens van Mooy zijn door hun kleurstelling al een mooie verschijning! En een trekker met een extra asje is altijd mooi. Dat rooie plastic wordt weer een feestje om goed gedekt te spuiten, zonder dat de naden nog rood doorschemeren, bedoel ik dan :wink:
Succes :brouw:

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 okt, 2013 14:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 13 feb, 2013 20:35 pm
Berichten: 114
Hoi Bas,

Mooi project, het lijkt allemaal maar standaard, alles de Mooy auto's, maar het is natuurlijk verre van dat. Mooi hoe je er een motorblok in weet te krijgen, toch wel een keer leuk om te zien dat er in een daf van dit type italerichassis, een blok ligt.
En dat je op detail let dat is duidelijk, met de onderrijbeveiliging, erg mooi.

succes ermee verder

_________________
Met vriendelijke groeten,
Gerard de Jager

Op de werkbank: Daf xf ssc + Nooteboom dieplader (vrachtwagen)
Caterpillar D10t (Dozer)
San Juan Nepomuceno (Houten Schip)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 okt, 2013 18:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 05 jan, 2008 0:15 am
Berichten: 764
Woonplaats: Eindhoven
Hoi Bazzz.

Leuk dat je deze DAF weer oppakt.
Er is al een hoop gebeurd aan deze DAF maar er moet nog een en ander bijgebrouwd worden: SUCCES er mee.

Heb je de kleurcodes al?

Over de decals, hebben we 't wel apart via de PB. :lol:



Bas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 122 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 31 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement