Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 8:56 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 10 feb, 2012 23:44 pm 
Online
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 19 nov, 2008 20:18 pm
Berichten: 1790
Woonplaats: Zutendaal, Belgium
ondanks de nog af te werken projecten toch met iets nieuws gestart.

een 20' container trailer met kipinstallatie.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

de bovenstaande trailer wordt niet exact nagebouwd, maar dient wel als voorbeeld, samen met de vele afbeeldingen van Google.
De reden is dat ik geen exacte afmetingen heb van zo'n trailer. de afmetingen die ik gebruikt heb, komen uit het opmeten van diverse chassis van modellen die ik hier heb staan.

omdat een Renault Magnum zo al een blok van een truck is, lijkt het me mooier om er zo een kort container chassis achter te hangen.

Afbeelding
het begin. in de uitsparing aan de achterzijde komt het scharnierpunt. aan de voorkant is het latje bovenop een cm te kort, omdat de volledige chassisbalk eigenlijk ongeveer een cm te kort is (de plastic plaat was net te kort), maar dit is makkelijk op te lossen omdat daar aan de onderzijde 1 grote plaat met de kingpin komt, zodat het een stevig geheel wordt. de assen + luchtvering die ik ga gebruiken zijn dezelfde als die onder de schmitz dumper.

_________________
Groeten, Danny
under construction:
Vanhool Tankoplegger / DAF 95XF
Klaar:
Volvo FH12 Hermans & Co / Volvo FM Hermans & Co / DAF XF Alfred Talke


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11 feb, 2012 0:45 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 mei, 2008 0:31 am
Berichten: 1527
Woonplaats: De Far West in de Belgiek
Ik heb zo'n ding ook al eens staan bekijken, het eigenaardige vind ik daaraan dat er geen "raam" is waar de container op staat, die staat gewoon vooraan op de twistlocks en achteraan ook, en wanneer hij kipt is het eigenlijk de container zelf die omhoog gaat, een normale kipbak heeft meestal nog een soort van frame eronder en is stevig gemaakt, een container is eigenlijk maar een "blikken doos". Ik denk niet dat die geschikt zijn voor zaken met een redelijk zwaar soortelijk gewicht, en toch hoor ik van bv. natuursteen dat los gestort van China toekomt in containers, ik zal eens mijn ogen openhouden of deze speciaal versterkt zijn langs onder (straks als het duivenseizoen weer begint, die firma rijdt ook veel met containers, dan zal ik eens kijken of ik er eentje kan spotten).


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11 feb, 2012 1:18 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 24 jul, 2008 18:20 pm
Berichten: 624
Woonplaats: Menheerse
Een container is een zelfdragende doos,daar zijn ze zo opgebouwd

Hoe denk je dat die containers als ze in een spreader hangen van een kraan/carrier of reachstacker.

Het is echt geen blikkendoos,die is echt opgebouwd uit een stevig stalenframe
met stalen cornerposten,top en bodemrail en vloer

anders kun je ze ook niet 10 hoogstapelen

En het maakt echt niet uit wat je erin stopt.

En daarom hoef je er ook geen raam onder te hebben

de container steunt daarom ook op maar 4 cornercastings

_________________
Wim
VISBEEN/////
Nieuwe-Tonge Holland
1925-heden
88 Jaar een begrip in Transport,60 jaar feedback voor DAF


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11 feb, 2012 1:28 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 mei, 2008 0:31 am
Berichten: 1527
Woonplaats: De Far West in de Belgiek
WIVI schreef:
Hoe denk je dat die containers als ze in een spreader hangen van een kraan/carrier of reachstacker.

Soms durf ik toch niet goed te kijken als er zo een met schuifgordijnen in de stacker hangt hoor :lol:
Die zouden daar toch ook moeten op berekend zijn, maar zoals die doorhangen .....


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11 feb, 2012 9:13 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 21 nov, 2010 21:59 pm
Berichten: 159
Woonplaats: gouda
Goede morgen Danny,

Voor mijn werk moest ik gisteren naar Brielle kwam ik natuurlijk langs het haven gebied, dan heb ik altijd moeite mijn ogen op de weg te houden. Ik vind het altijd mooi om te zien allemaal, al die containers die in zo,n spreader hangen en rond rijden. Stapels hoog opgestapelt. Enzo.

Ik ben zeer benieuwt hoe jou trailer er uit komt te zien. Ben benieuwt naar je volgende update...

Groeten Joel Offerman.

_________________
quiter's never win, winner's never quit.
live to win, take it all, keep fighting 'till you fall.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11 feb, 2012 11:36 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Aerodyne schreef:
Ik denk niet dat die geschikt zijn voor zaken met een redelijk zwaar soortelijk gewicht, en toch hoor ik van bv. natuursteen dat los gestort van China toekomt in containers, ik zal eens mijn ogen openhouden of deze speciaal versterkt zijn langs onder (straks als het duivenseizoen weer begint, die firma rijdt ook veel met containers, dan zal ik eens kijken of ik er eentje kan spotten).


Gerdi, ik zie ze dagelijks, wel 30 voets en dan hangt er een liner in en hebben de containers 4 of 5 gaten aan de bovenkant en worden er plastic korrels in geladen. We praten over ongeveer een 27 ton. Let maar eens op de wagens van Derese, komen bij jou uit de buurt. Hebben bv een UBC container op het chassis staan en kunnen die kiepen om dan mbv een compressor en een apparaat dat onder het chassis hangt de korrels in een silo kunnen blazen.
Maar zoals Wim al aangeeft, steunen gewoon op de vier hoeken.

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11 feb, 2012 15:38 pm 
Online
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 19 nov, 2008 20:18 pm
Berichten: 1790
Woonplaats: Zutendaal, Belgium
qua kipsysteem zijn er verschillende mogelijkheden: zoals ik hem bouw, met enkel de bevestigingen op de twistlocks, of een heel kader dat mee (idem zoals ik hem bouw maar dan met 2 balken links en rechts die van de voor naar achter lopen), of een kader maar waar de cilinders aan de zijkant van het chassis staan, ... mogelijkheden genoeg

de 2 grote chassisbalken zijn nu aan elkaar bevestigd
Afbeelding

helaas passen de assen van de schmitz dumper niet. alles mooi van de as lossnijden lijkt me niet haalbaar, dus ga ik de assen ook zelf maken

Afbeelding

de 40' container moet een 20' worden, dus hier ook begonnen met aanpassen:
Afbeelding
het verbindingslipje weggesneden, en op de hoeken wat plastiek weggesneden om daar nieuwe bevestigingspunten te kunnen maken

Afbeelding

dit vlak ga ik wegwerken door er nog een latje op te lijmen, zodat het profiel van de zijwand mooi doorloopt

Afbeelding
de zijwanden moeten ook ingekort worden

Afbeelding
en zoiets moet het dan ongeveer gaan worden

_________________
Groeten, Danny
under construction:
Vanhool Tankoplegger / DAF 95XF
Klaar:
Volvo FH12 Hermans & Co / Volvo FM Hermans & Co / DAF XF Alfred Talke


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11 feb, 2012 15:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 08 maart, 2009 20:05 pm
Berichten: 824
Woonplaats: Sint-Oedenrode
Heb ik nou een 20ft hype gestart? :lol:

Gaaf Danny, ben erg benieuwd hoe het uiteindelijk eruit komt te zien.
Heb je ook al een trekker op het oog die je ervoor gaat bouwen of komt hij achter de Magnum op je laatste foto?
Vergeet niet dat je de lengte even om moet rekenen, de 40ft container van Italeri die je als basis gebruikt is namelijk niet goed qua lengte, als je deze door de helft haalt is je container minder dan 20ft lang.

Suc6 met dit zeer leuke project!

_________________
Check mijn Fotki site voor foto's: http://public.fotki.com/Kevvv/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11 feb, 2012 16:14 pm 
Online
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 19 nov, 2008 20:18 pm
Berichten: 1790
Woonplaats: Zutendaal, Belgium
haha

het is inderdaad de bedoeling dat de Magnum er voor komt. ( met een frigo oplegger wordt al gauw 1 groot blok.. )

ik hou de maten aan van deze tekening
Afbeelding
foto van www.wijcontainers.nl

die maten deel ik door 24. 6058mm / 24 = 252,4mm. 1 helft van de 40' container is net 25,2cm.
waar zit dan het verschil ?

_________________
Groeten, Danny
under construction:
Vanhool Tankoplegger / DAF 95XF
Klaar:
Volvo FH12 Hermans & Co / Volvo FM Hermans & Co / DAF XF Alfred Talke


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11 feb, 2012 19:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:45 pm
Berichten: 2568
Woonplaats: Hildifridishaim
Hoi Danny,

dit wordt echt en brute combi zo samen met de Magnum.
Succes verders met de bouw :wink:

Groet,
Eddy

_________________
Mijn modelbouw website (update 10-02-2022)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 39 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement