Ola, ben ik hier echt anderhalf jaar geleden al aan begonnen...
Nah, oké, heb er vorig jaar niet echt veel aan gedaan. De bouw van mijn Lonestar had voorrang.
Ook dit jaar is de productiviteit nog niet te groot geweest. Veel werken, niet veel thuis, en als je dan al eens thuis bent, heeft de aanpassing van de slaapkamers voorrang. Uiteraard, anders krijg ik problemen met mijn wederhelft
.
Toch zo af en toe eens een uurtje wat bouwen, en voila, dan eindelijk tijd voor een update.
Waar waren we gebleven? Ah ja, remleidingen maken. Die zitten erop:
Dan de tank maar eens proberen in en vooral tegen elkaar te plakken. Wat een miserie. Het past dus van geen meter, en overal grote kieren tussen. Dat gaat dus niet lukken om deftig tegen elkaar te lijmen
Dan maar het idee opgevat om strips van 1mm dik aan de binnenkant van een tankhelft te plakken, zodat ik meer 'body' heb om het andere deel te plakken.
Die strips van 1mm zijn eigenlijk te dik en niet flexibel genoeg. Ik zou aanraden om strips van 0,5mm dikte te gebruiken. Door te weinig meebuigen van de ingeplakte strips, moest er zwaar materiaal aan te pas komen om de tankhelften tijdens het drogen goed bij elkaar te houden.
Door het te geforceerd laten drogen is de tank niet helemaal meer in vorm, maar dat valt nog niet te veel op als hij op het chassis staat.
Wel ambetant is de enorme kier die bovenop de tank blijft. Dit wordt gelukkig afgedekt door de catwalk, zodat je daar niet veel meer van ziet.
Ook aan de onderkant passen de uitlopen niet tegen elkaar. Dit schijnt bij de originele bouwdoos van 40 jaar geleden ook zo geweest te zijn, dus dat ligt niet aan de heruitgave. De uitlopen zelf zitten tussen het chassis, dus zolang je er niet langs vanonder naar kijkt, zit dit ook niet direct in het zicht.
Ook blijkt dat, na het monteren van de achterbumper, de spatschermen scheef aan het chassis staan. Nochtans zitten hier nokjes aan die keurig tegen het chassis aan passen. De boel dus maar voorzichtig los snijden/wrikken, een stukje extra profiel tussen de nokjes en het chassis, en de boel staat weer aardig recht.
Voor:
Na aanpassing:
Het chassis wil ik zijdemat rood spuiten, en daarom na de primer maar eerst een laagje zilver aangebracht om het rood mooier te laten uitkomen.
Nog een detail van de leidingen aan de assen, na de spuitbeurt:
En omdat we allemaal graag vooruit zien naar het eindresultaat, maar eens de losse stukken bij elkaar gezet.
De bouwdoos is echt een ramp in pasvorm. Heb al redelijk veel in orde gekregen, maar de catwalk sluit aan de rechterkant niet mooi aan op de tank. Daar zit nog een enorme opening
.
Ik heb al een aantal keren op het punt gestaan om de hele tank in de ovenreiniger te smijten, hem daarna overal nog eens goed dichtlijmen en plamuren, en daarna gewoon zilver (of eventueel Alclad) te spuiten. Eigenlijk wil ik toch wel de tank chroom houden, maar door de kier aan de catwalk en de slechte passingen, is hij niet zo netjes gebleven als ik had gehoopt. Hier en daar zit al eens een lijmveeg op het chroom.
Als iemand nog tips heeft om die kier onderaan de catwalk te dichten, ik hou me aanbevolen.
Plamuren is namelijk niet direct een optie, omdat je met schuren zit en je het plamuur ook niet meer verchroomd krijgt.
Zit zelf te denken om eventueel een chromen strip, of een zwarte van isolatietape, over de kier te plakken. Een andere optie zou nog zijn om een reflecterende rood/wit tape erover te plakken.
Ik weet het voorlopig nog niet, dus gaat de trailer waarschijnlijk weer een aantal weken aan de kant.
Ondertussen gaan we wel verder met andere projecten
.
gr
Eddy