Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 14:56 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Trailers
BerichtGeplaatst: do 10 jan, 2013 21:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 11 jan, 2010 22:46 pm
Berichten: 825
Woonplaats: Buiten de Wereld (B)
Klopt helemaal Eddy. In Nieuwegein heeft de complete combinatie voor het eerst gestaan. De wash van de houten trailervloer was toen nog nat. Dat zat er nog maar op van de vrijdagavond.

Wat betreft die reflectie strepen heb je misschien wel een punt. Op het decalvel bij de bouwdoos stonden die strepen, ik heb er verder niet meer over nagedacht en er gewoon opgezet. Niet de decals overigens, maar ik had via Heinz al eens een rolletje zelfklevende strepen besteld. Werkt perfect.
Of het histerisch correct is heb ik geen idee van.

Enne, wat de Lonestar betreft, die gaat aan eenzelfde langzame tempo vooruit. Ben nu bezig met het interieur. Als het de moeite is zal ik mijn topic weer eens updaten. Ondertussen kijk ik lekker bij jou af :mrgreen: :wink: .


Nu de flatbed klaar is, ben ik begonnen aan de AMT Texaco tanktrailer. Deze dus:

Afbeelding

Dit is er enen van de recentste heruitgave, maar de kwaliteit van deze tanker is stukken slechter dan de flatbed. Die viel, toch volgens de AMT-normen, bijna vanzelfsprekend in elkaar.
De mallen van de tanktrailer zijn na 40 jaar blijkbaar wel ver versleten. Aan alle onderdelen zit enorm veel flash, de verbindingen van de onderdelen aan de sprue's zijn van het formaat olifant, en de passing van alles is maar zozo.

Het is wel een bling-bling trailer met vele onderdelen in chroom. Zelfs het chassis was verchroomd :? :roll: :?: . Dit was na een nachtje Mr. Muscle gelukkig weer gewoon wit.
Dit zijn de vorderingen tot nu toe. Het chassis zit in elkaar, en het veerpakket is ook verlijmd. De volgende stap is remleidingen maken:

Afbeelding
Afbeelding


gr
Eddy

_________________
In progress: White-Freightliner COE Big Sky | DAF XF95 SSC Speedline Tongerlo | MB New Actros Gebr. Geelhoed
Klaar: Mijn afgewerkte projecten


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 jul, 2014 15:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 11 jan, 2010 22:46 pm
Berichten: 825
Woonplaats: Buiten de Wereld (B)
Ola, ben ik hier echt anderhalf jaar geleden al aan begonnen... :oops:

Nah, oké, heb er vorig jaar niet echt veel aan gedaan. De bouw van mijn Lonestar had voorrang.
Ook dit jaar is de productiviteit nog niet te groot geweest. Veel werken, niet veel thuis, en als je dan al eens thuis bent, heeft de aanpassing van de slaapkamers voorrang. Uiteraard, anders krijg ik problemen met mijn wederhelft :mrgreen: :lol: .

Toch zo af en toe eens een uurtje wat bouwen, en voila, dan eindelijk tijd voor een update.

Waar waren we gebleven? Ah ja, remleidingen maken. Die zitten erop:

Afbeelding
Afbeelding


Dan de tank maar eens proberen in en vooral tegen elkaar te plakken. Wat een miserie. Het past dus van geen meter, en overal grote kieren tussen. Dat gaat dus niet lukken om deftig tegen elkaar te lijmen
Dan maar het idee opgevat om strips van 1mm dik aan de binnenkant van een tankhelft te plakken, zodat ik meer 'body' heb om het andere deel te plakken.

Afbeelding


Die strips van 1mm zijn eigenlijk te dik en niet flexibel genoeg. Ik zou aanraden om strips van 0,5mm dikte te gebruiken. Door te weinig meebuigen van de ingeplakte strips, moest er zwaar materiaal aan te pas komen om de tankhelften tijdens het drogen goed bij elkaar te houden.

Afbeelding


Door het te geforceerd laten drogen is de tank niet helemaal meer in vorm, maar dat valt nog niet te veel op als hij op het chassis staat.
Wel ambetant is de enorme kier die bovenop de tank blijft. Dit wordt gelukkig afgedekt door de catwalk, zodat je daar niet veel meer van ziet.
Ook aan de onderkant passen de uitlopen niet tegen elkaar. Dit schijnt bij de originele bouwdoos van 40 jaar geleden ook zo geweest te zijn, dus dat ligt niet aan de heruitgave. De uitlopen zelf zitten tussen het chassis, dus zolang je er niet langs vanonder naar kijkt, zit dit ook niet direct in het zicht.

Ook blijkt dat, na het monteren van de achterbumper, de spatschermen scheef aan het chassis staan. Nochtans zitten hier nokjes aan die keurig tegen het chassis aan passen. De boel dus maar voorzichtig los snijden/wrikken, een stukje extra profiel tussen de nokjes en het chassis, en de boel staat weer aardig recht.

Voor:
Afbeelding

Na aanpassing:
Afbeelding


Het chassis wil ik zijdemat rood spuiten, en daarom na de primer maar eerst een laagje zilver aangebracht om het rood mooier te laten uitkomen.

Afbeelding
Afbeelding


Nog een detail van de leidingen aan de assen, na de spuitbeurt:

Afbeelding


En omdat we allemaal graag vooruit zien naar het eindresultaat, maar eens de losse stukken bij elkaar gezet.

Afbeelding
Afbeelding


De bouwdoos is echt een ramp in pasvorm. Heb al redelijk veel in orde gekregen, maar de catwalk sluit aan de rechterkant niet mooi aan op de tank. Daar zit nog een enorme opening :evil: .

Ik heb al een aantal keren op het punt gestaan om de hele tank in de ovenreiniger te smijten, hem daarna overal nog eens goed dichtlijmen en plamuren, en daarna gewoon zilver (of eventueel Alclad) te spuiten. Eigenlijk wil ik toch wel de tank chroom houden, maar door de kier aan de catwalk en de slechte passingen, is hij niet zo netjes gebleven als ik had gehoopt. Hier en daar zit al eens een lijmveeg op het chroom.

Als iemand nog tips heeft om die kier onderaan de catwalk te dichten, ik hou me aanbevolen.
Plamuren is namelijk niet direct een optie, omdat je met schuren zit en je het plamuur ook niet meer verchroomd krijgt.
Zit zelf te denken om eventueel een chromen strip, of een zwarte van isolatietape, over de kier te plakken. Een andere optie zou nog zijn om een reflecterende rood/wit tape erover te plakken.
Ik weet het voorlopig nog niet, dus gaat de trailer waarschijnlijk weer een aantal weken aan de kant.

Ondertussen gaan we wel verder met andere projecten :brouw: .


gr
Eddy

_________________
In progress: White-Freightliner COE Big Sky | DAF XF95 SSC Speedline Tongerlo | MB New Actros Gebr. Geelhoed
Klaar: Mijn afgewerkte projecten


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 jul, 2014 17:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Altijd leuk als het niet zo wil lukken als jijzelf zou willen. De frustratie kan dan hoog oplopen...

Bij mijn Scania heb ik voor de chromen tankbanden radiatortape gebruikt. Dat oogt goed en zou jij ook kunnen toepassen om de kier weg te werken. Niet helemaal het chroom zoals in het bouwpakket maar komt zeker in de buurt.
Jammer genoeg kun je het niet ergens opplakken om het op maat te snijden en daarna op de juiste plek te positioneren. Maar op een rol zitten genoeg meters zodat je beter een dubbele lengte kunt pakken.
De eerste als ondergrond en daarop leg je de andere lengte. Deze snij je op maat en daarna kun je de tape wél gebruiken zonder dat de kleeflaag niet meer werkt.

Succes verder.

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 jul, 2014 22:42 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Dat rode chassis is erg mooi geworden. :brouw:

Jammer dat de tank zo'n drama is. Frustrerend!

Ik zou ook naar chromen tape op zoek gaan. Je hebt aluminium varianten maar ook kunststoffen tape dat veel meer spiegelt.
Misschien eens kijken bij de automaterialenzaak?

Tweede optie is spiegelpolystyreen.
Dit is (vaak 1 of 1,5 mm dik) polystyreen plaat met een volledig spiegelend oppervlak.
Nadeel is dan wel dat je weer met randen van de materiaaldikte zit.
Die je dan toch weer weg moet werken.

Diverse modelbouwzaken hebben het, maar ook >Hier<

Succes!
Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 jul, 2014 22:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
En stom van mij...
Voor de spiegels gebruik ik altijd chroomfolie. Te vinden bij interieurzaken op een rol van zo'n 2 tot 2,4m en, wat zullen we zeggen, zo'n 40cm breed?
Deze staan bij de rollen met houtmotief, marmermotief, effen kleuren en noem maar op.
Met deze folie heb ik trouwens al eens 2 tanktrailers beplakt. Is wel stugger dan de radiatortape die ik eerder noemde.

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 mei, 2015 22:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 11 jan, 2010 22:46 pm
Berichten: 825
Woonplaats: Buiten de Wereld (B)
Jeroen en Odorf bedankt voor de tips.
Ik heb echter toch besloten om het wat drastischer aan te pakken.

De hele tank in de ovenreiniger gelegd. Dit had als bijkomend voordeel dat ik de catwalk zonder schade van de tank kon halen.
De catwalk was namelijk gelijmd met 2-componenten epoxy. Dit krijg je dus niet meer los, maar doordat het chroom van de tank los liet in de ovenreiniger, had de epoxy ook geen houvast meer :) .
Daarna de tankhelften opnieuw van elkaar gesneden. De binnenin gelijmde strips er ook weer uitgesneden, en daarna opnieuw begonnen met de tank stap voor stap in elkaar te lijmen.
Hierdoor was de tank ook weer opnieuw mooi rond, en niet op sommige plaatsen wat ovaal zoals eerst het geval was.
Bijkomend voordeel nu was dat de catwalk ook mooi aansluit op de rondingen van de tank zonder grote kieren, en deze bijzonder goed te lijmen was met normale Revell lijm.
Tevens heb ik aan de onderkant de losgaten nu ook kunnen bijwerken, zodat deze ook een wat normalere vorm hebben gekregen, en later de losbuizen ook zonder problemen pasten onder de tank.
Iedereen gelukkig dus.

Dan tijd voor de tank in de primer:

Afbeelding

Afbeelding


Daarna maar besloten om de tank te spuiten in Tamiya Silver Leaf. De decals plaatsen, en daarna nog eens met Tamiya blanke lak erover om alles te sealen en de tank een mooie glans te geven.

Daarna de tank op het chassis gelijmd, ook weer met 2-componenten epoxy. Wel enkel op de langsliggers van het chassis gelijmd, om lijmsporen in het zicht zoveel mogelijk te vermijden.
De spatlappen uit de kit vond ik ook niet mooi, daarom maar zelf nieuwe gemaakt, logo's uitgeprint en met vernis vastgeplakt op stukjes evergreen.

De trailer heeft in Goes en Jabbeke op de beurs gestaan nog niet helemaal afgewerkt. De slangenbuizen en kentekens moesten nog worden aangebracht. Dat heb ik enkele weken geleden allemaal gedaan en ik ben nu blij dat de oplegger helemaal klaar is.

Als ik het eindresultaat zo zie, ben ik er toch tevreden mee, en ben ik blij dat ik beslist heb om de tank te ontchromen en opnieuw op te bouwen.

Er is iets moois te maken van deze bouwdoos, maar ik ga hem niemand aanraden :mrgreen: :wink: .

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


gr
Eddy

_________________
In progress: White-Freightliner COE Big Sky | DAF XF95 SSC Speedline Tongerlo | MB New Actros Gebr. Geelhoed
Klaar: Mijn afgewerkte projecten


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 mei, 2015 0:06 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 mei, 2012 8:23 am
Berichten: 1369
Woonplaats: Emmen
Jammer dat het chroom niet gelukt is, maar ik vind hem zo ook heel mooi.
super!!! :brouw:

_________________
Mvg Christiaan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 mei, 2015 7:53 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 09 sep, 2006 18:01 pm
Berichten: 2379
Woonplaats: hellevoetsluis
Ondanks de slechte kwaliteit is het je toch gelukt om er een fraaie trailer van te maken en zou ik hem zelf toch ook nog eens in elkaar willen zetten... Jammer dat het chroom niet wilde meewerken maar je geduld is zeker beloond!

Groet Jeff

_________________
Al is een truck nog zo snel, de bergingswagen achterhaalt hem wel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 mei, 2015 21:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 13 jul, 2007 21:55 pm
Berichten: 321
Woonplaats: Alkmaar
Mat grijs staat de tank veel beter! Mooi eindresultaat!

_________________
Slow Rollin' Low


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 mei, 2015 21:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 apr, 2010 11:37 am
Berichten: 1922
Woonplaats: Heemskerk
Ik vindt 'm zo ook veel beter geslaagd dan met het chroom.
Zeer realistisch op deze manier.

André :brouw:

_________________
Onze Dutch Model Truck Club Website
Nu ook op Facebook : https://www.facebook.com/groups/907016422665076/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement