Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 4:54 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 310 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 ... 31  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 07 apr, 2014 9:23 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Maar het is geen polystyreen maar ABS wat je met secondenlijm moet lijmen. Althans dezelfde kleurcodering en herkenbare profielen hebben ze hier in Deventer...

Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 apr, 2014 10:04 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 apr, 2010 11:37 am
Berichten: 1922
Woonplaats: Heemskerk
Om precies te zijn (aldus de sticker op de verkoopdisplay) is het ASA, gelijkwaardig aan ABS maar blijkbaar verkleurd het minder of niet. Voor ons niet van belang gezien er toch verf over heen gaat. Of ASA dan wel weer met hobbylijm te verlijmen is weet ik niet.

André :brouw:

_________________
Onze Dutch Model Truck Club Website
Nu ook op Facebook : https://www.facebook.com/groups/907016422665076/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 apr, 2014 15:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Deze profieltjes lijm ik gewoon met Revell contacta.
Met de lopende projecten waarbij ik deze hexadiagonaaltjes heb gebruikt, zit dit goed op het styreen.
Op het normale plastic van de kit lijkt het met contacta zelfs nog beter en sneller te hechten, omdat op het normale plastic wat meer kracht uitgeoefend moet worden om het weg te halen als het verkeerd zit, als dit gedroogd is. :wink:
Op het styreen is het dan weer makkelijker te verwijderen.
Als er spanning komt te staan op het styreen en deze ASA kunststof dan is het misschien raadzaam om andere lijm te gebruiken.
Bij de scheepsbouw afdeling gebruiken ze hier een 2 componenten lijm voor, een soort van vulkaniseren wat je dan doet.
Zelf heb ik hier eerlijk gezegd geen ervaring mee.

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 apr, 2014 15:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Richard zal het wel weten, mijn ABS of ASA strippen zijn in ieder geval niet met modelbouwlijm te verlijmen. Plastruct heeft wel Polystyreen profielen maar dat assortiment is kleiner en ook zeldzamer in Nederland. Wellicht op het www een bedrijf die het in het assortiment heeft?

Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 apr, 2014 21:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 16 nov, 2006 22:45 pm
Berichten: 840
Woonplaats: Renswoude
Je hebt wel gelijk Johannes. Echter net wat Herman meldt, als er geen kracht of spanning op komt, zoals de boutkopjes verlijm ik het ook met gewone Uhu plastic lijm en dat gaat echt prima.
En nu jullie het hier zo over hebben, had ik nog niet over na gedacht, denk ik dat de lange lengtes welke ik bij Quartel gehaald heb ook ASA of ABS moet zijn. Heb er eerlijk gezegd nooit over nagedacht :oops: echter tot nog toe gelukkig geen problemen mee ondervonden. Zal het toch beter in de gaten houden.

Nog wat aan de spatbordsteunen gewerkt en fietstenvangers/onderrijbeveiliging gemaakt op de motorwagen en even een proefopstelling gemaakt. Wat punten genoteerd welke er nog gebeuren moeten, zijverlichting, werklampen, reservewielhouder onder de aanhanger, loodgieterswerk op de motorwagen en nog 101 dingetjes. maar de grote lijnen zitten erin, en ik ben eigenlijk al behoorlijk enthousiast aan het worden: komt zeker niet in de laatste plaats door jullie input en steun in deze barre tijden, bedankt :wink:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Handigheid is niet te koop
Groet uut Renswouw
Uw broeder in de harde strijd, tegen de éénzaamheid,
Richard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 apr, 2014 22:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 30 jan, 2013 11:39 am
Berichten: 438
Woonplaats: Horssen (GLD- zuid)
Mooie model tot nu toe!!

_________________
Groetjes,

Tom


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 apr, 2014 23:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 nov, 2006 20:33 pm
Berichten: 2795
Woonplaats: Krimpen aan de Lek
Gaaaaaaaf zo met die henger er acher!!!
Word een mooi spulletje straks Richard.

Groeten Sebas.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 apr, 2014 18:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 16 mei, 2010 14:55 pm
Berichten: 226
Richard,

Als je de Raboesch profielen in de lengte wil verlijmen kan je de vlakken licht opschuren.
Dat bevordert de hechting, lijmen met aceton schijnt ook te werken maar dat heb ik zelf niet geprobeerd.
Succes met je fraaie model verder.

Groeten Kees.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10 mei, 2014 17:51 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 16 nov, 2006 22:45 pm
Berichten: 840
Woonplaats: Renswoude
goedemiddag allen
met zulk weer blijft er niets anders dan je lekker uitleven op je hobbykamertje. Had al wat gedaan natuurlijk, maar nu toch veel leidingen aangebracht op de henger, hydrauliek- en luchtleidingen. nu nog een stroomkabel voor de verlichting en dan vind ik het wel goed. Hij begint zo wel veel meer echt te leven. Heb een rolletje draad gekocht, 25 meter, 1.2mm doorsnede via conrad, voor de prijs hoef je het niet te laten. Kan ik straks gewoon mee spuiten in chassiskleur, en geen last van lijmresten e.d. Accenten worden wel aangebracht met de kwast. Maar dat is later. Eerst wat foto's

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

nu ligt er straks een bult hout op, waar een zagerij jaloers op is, en zul je er niet veel van terug zien, maar heb er toch wel veel aardigheid aan gehad om het te doen. En het zal overal niet geheel technisch correct zijn, tips&trics zijn dan altijd welkom, en als er iets echt storend fout zit, meld het me maar, kan ik het nog wat aanpassen.

_________________
Handigheid is niet te koop
Groet uut Renswouw
Uw broeder in de harde strijd, tegen de éénzaamheid,
Richard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10 mei, 2014 19:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 feb, 2009 23:56 pm
Berichten: 2244
Woonplaats: kolham
Super realistisch werk en een genot om naar te kijken! Wordt een juweeltje, deze Scania.

Rolf

_________________
BEZIG MET:
OSHKOSH LVS MK48/16
FREIGHTLINER M915A5
LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 310 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 ... 31  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 29 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement