Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 9:02 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 15 sep, 2013 20:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 02 dec, 2005 20:26 pm
Berichten: 3300
Woonplaats: West-Vlaanderen
Begin dit jaar werd ik door de piloot Filip uitgenodigd om er ter gelegenheid van 20 jaar rallyteam Pyck mijn eerder gebouwde evo's van hemzelf tentoon te stellen. Een hele eer voor mij en blijk van waardering. Iets wat ik dus met heel veel plezier deed. Heel veel mensen namen een kijkje en vroegen er uitleg over. Dit gaf me het idee om gewoon alle wagens van Filip te gaan bouwen, beginnend met de wagens waarmee hij de rally van Ieper reed. Heel waarschijnlijk ga ik dit uitbreiden naar alle wagens waarmee ooit werd gereden...

Ter plaatse werd de evo 9 voorgesteld waarmee het seizoen zou gereden worden: dezelfde als vorig jaar met lichtjes aangepaste livery. Ik heb er meteen een fotoshoot van de wagen gehouden. Tijdens de speech werden de doelstellingen van het seizoen verwoord. En deze waren eenvoudig: deelname aan het BFO-BRC (Belgisch rallykampioenschap groep N) met hopelijk een mooie eindklassering. Met tegenstanders als Princen, Martin, VandenAbeele en Barbier leek top 5 het hoogst haalbare. Ondertussen zijn reeds 6 van de 8 wedstrijden gereden en prijken Filip en Ignace op een schitterende eerste plaats !! Dit ligt deels aan het afhaken van de tegenstanders (budget, maar daar kunnen zij niks aan doen) maar zeer zeker ook aan hun eigen prestaties: tweemaal tweede (waaronder Ypres Westhoek Rally) en eenmaal eerste in hun klasse. Zelfs in het algemene klassement staat ze zomaar eventjes vierde !! Knap !!

Maar dit wist ik allemaal nog niet toen ik op 1 juli aan het model begon. Een simpele Fujimi-kit (straatmodel) die volledig omgebouwd moet worden tot rallywagen. Dit houdt in: andere velgen, lichtjes verlagen, compleet nieuw interieur en scratchen van een VDHeuvel-rolkooi. Iets wat ik bij hun evo 8 ook reeds heb moeten doen, dus dat komt allemaal in orde.

1/ De echte wagen tijdens de Ypres Westhoek Rally 2013

Afbeelding

2/ Even alle belangrijke onderdelen samen leggen. Hierbij ook een PE-setje en hopen velgen. Maar...

Afbeelding

3/ Daar was ik niet tevreden over. Het werd een zoektocht naar betere en uiteindelijk vond ik die...

Afbeelding

4/ Na wat gepruts met verzagen van de ophanging (geen foto van, sorry) kwam ik tot deze hoogte. Voor mij voldoende laag.

Afbeelding

5/ Tijd om de body aan te passen: gaten boren in de voorste bumper bvb...

Afbeelding

6/ De spoiler achteraan werd vastgezet door gaatjes te boren en wat sprue erin te lijmen.

Afbeelding

7/ Nog eens terug naar de voorste bumper waar stukken werden weggeschuurd (rode pijl), een verstevigend deel werd toegevoegd (blauw) en de bovenzijde werd aangepast om beter aan te sluiten (groen)

Afbeelding

8/De eerste onderdelen werden gespoten...

Afbeelding

9/Idem voor het chassis

Afbeelding

10/ En de body kreeg zijn eerste lagen: wit, lichtblauw en donkerblauw...

Afbeelding

11/ Een fotoshoot van de eerste blauwe laag... (Er kwam wat witte lak mee bij het verwijderen van de kleefband :o)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ikke happy, dus we gaan verder...

12/ De uitlaat moet aangepast worden. Dit gaan we doen mbv de originele en wat sprue...

Afbeelding

Afbeelding

13/ De remschiven werden toegevoegd (PE), al zijn die niet zoooo schitterend. En om de velgen voldoende breed te laten sporen, moest wat plastic bijgestopt worden (titanium gold kleurig rondelletje):

Afbeelding

14/ Dit gaf een voorlopige dryfit:

Afbeelding

15/ Dit dashboard is rechtsgestuurd en moet omgebouwd worden tot een linkse. Ik ben hieraan bezig maar heb er nog geen foto van...

Afbeelding

13/ Fotoshoot van een dryfit nadat het donkerblauw op de wagen zat. De velgen zijn ook al gespoten. Ik plaatste er een luchthapper op, gekregen van Scoobyfreak. Thanks !!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

14/ Tenslotte decaltime... Deze werden uitgetekend en passend gemaakt. Ik kreeg hulp van Filip zelf, alsook van de maker van de echte livery. Dit voor kleurcodes en lettertypes. Ook hiervoor dank !

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De witte decals liggen nog bij JAWI maar moeten eerstdaags binnenkomen. Daarna kan ik weer aan de slag, hopelijk tegen de volgende meeting...

Grtzzzz

_________________
Werkbank: BMW 323 E21 Rally (Vermeulen) - Audi Quattro A1 (Mikkola)
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - 'Tia' Mazda Miata (Cars)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)


Laatst bijgewerkt door Loeten op di 31 dec, 2013 12:00 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 sep, 2013 21:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 maart, 2011 19:07 pm
Berichten: 338
Woonplaats: Vlamertinge (w-vlaanderen)
Knappe start van deze wagen.Is leuk om een streekpiloot te maken,worden dikwijls over het hoofd gezien.Heb dit jaar eens een model van u hand gezien denk ik.

Afbeelding

Ga dit topic volgen

_________________
visit on Afbeelding https://www.facebook.com/OneOf24ScaleModeling


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 sep, 2013 21:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 02 dec, 2005 20:26 pm
Berichten: 3300
Woonplaats: West-Vlaanderen
capoentje schreef:
Knappe start van deze wagen. Is leuk om een streekpiloot te maken,worden dikwijls over het hoofd gezien.


Klopt helemaal. Streekpiloten zijn leuk om bouwen EN uniek. De komende jaren bouw ik nog meerdere wagens van Pyck, maar komt ook nog de Mégane van zijn broer Bart, de Escort van Declerck, de BMW's van Prinzie, de evo's van Coene, ... Ik weet wat doen...

capoentje schreef:
Heb dit jaar eens een model van u hand gezien denk ik.


Dat klopt. Met dit model werd ik eerste in de wedstrijd van IPMS Moorsele. Ik stond daar toen met een tafel met enkel en alleen rallymodellen. We hebben elkaar dus vast wel gezien...

_________________
Werkbank: BMW 323 E21 Rally (Vermeulen) - Audi Quattro A1 (Mikkola)
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - 'Tia' Mazda Miata (Cars)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 okt, 2013 20:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 02 dec, 2005 20:26 pm
Berichten: 3300
Woonplaats: West-Vlaanderen
[QUOTE=Nismo;279570]Tof zo'n hele collectie van één en dezelfde piloot ;)[/QUOTE]

Absoluut. En er gaan er nog komen: de Golf III waarmee alles begon, de Mini die ik al begon enkele jaren geleden, de Celica als tussendoortje... Als het op 1/24 bestaat, dan gaan we het bouwen...

Op naar de auto nu. Ondertussen is het officieel: Filip is Belgisch kampioen groep N. Niet dat het al ergens vermeld werd hoor. Neen, de s2000- en de GT-kampioen werden genoemd op het podium van de East Belgian Rally alsook in de reportage op tv. Filip waren ze even vergeten... De speaker (dezelfde als deze in Ieper) had het zelfs over 'nog even zijn plaats verdedigen' in de Condroz... Nouja... Pffff

Anyway, met deze gaan we het dus vieren. De wagen zal af zijn tegen eind 2013. Eerst en vooral: het zwarte strepeke !! Na enkele uurtjes zorgvuldig afplakken, kon ik spuiten...

Afbeelding

En na het verwijderen van de tape... Was ik content...

Afbeelding

Afbeelding

Na het vlak schuren van de opstaande randjes, kon ik gaan decallen... En hoe verder ik kwam, des te blijer ik werd. Hieronder het resultaat. Ondertussen kreeg de evo al enkele lagen Gunzevernis en werden de compounds ook al gebruikt...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op naar het interieur nu. Dit moet volledig omgebouwd worden van straatauto naar groep N... To be continued...

_________________
Werkbank: BMW 323 E21 Rally (Vermeulen) - Audi Quattro A1 (Mikkola)
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - 'Tia' Mazda Miata (Cars)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 okt, 2013 22:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 30 sep, 2009 20:10 pm
Berichten: 2231
Woonplaats: Retie (Belgie)
Spuitwerk ziet er zeer strak uit. Niet simpel. En precies geen uitlopers ter hoogte van de panellines en andere oneffenheden op de carrosserie. :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 09 okt, 2013 15:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 07 sep, 2008 12:14 pm
Berichten: 7700
Woonplaats: ridderkerk
mooi :shock: vooral die diepte achter de velgen met die schijven zo ..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 okt, 2013 20:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Wow! Leuk met al die handgemaakte decals.
En dat wordt een hele collectie dus.
Ga zo door!

Nog een tip met betrekking tot het loshalen van de tape;
Als je de tape bij het begin lostrekt en dan terugvouwt vlak over de tape die nog moet worden weggehaald.
Dan rol je dus als het ware de tape terug van het onderwerp.
Dan komt er zo min mogelijk spanning op het verfwerk te staan.
Afbeelding

Succes!
Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 dec, 2013 14:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 02 dec, 2005 20:26 pm
Berichten: 3300
Woonplaats: West-Vlaanderen
odorf schreef:
Nog een tip met betrekking tot het loshalen van de tape;


Ik heb je nog niet bedankt, maar inderdaad, die tip was super. Ik deed het op een gelijkaardige manier, maar nu was het nog beter !

Ondertussen is dit model al een flink stuk gevorderd. Vorige weekend vierde het rallyteam Filip Pyck hun Belgische titel te Poperinge. Net als alle supporters was ik ook uitgenodigd en mocht dit model niet op het feest ontbreken. Met de examenperiode erbij was het geen eenvoudige opdracht om het model af te werken. En zoals ik vreesde, lukte het me niet. Dan maar focussen op het afwerken van de buitenzijde... Iets dat net net NET gelukt is. Het model kon mee, ook al was enkel de buitenzijde afgewerkt.

Een overzicht van de werkstappen volgt hieronder. In mijn 'haast' heb ik niet alles op foto kunnen zetten, maar het belangrijkste staat erop...

Het opbouwen van het dashboard in vier foto's: De basis, de ruwe ombouw, het deels afgewerkte product en tenslotte het dashboard zoals het in de wagen moet: met toevoeging van enkele schakelaars en wat rallygerelateerde extra's...

Afbeelding

Afbeelding

De voorste bumper werd afgewerkt. Het PE-gaas werd vastgelijmd, enkele boutjes werden toegevoegd en een PE-logo werd geplaatst.

Afbeelding

De ramen kregen hun decals nadat het zwart erop werd geschilderd. Dat laatste was serieus zwoegen zo zonder afplaktape. Maar met vaste hand lukte het behoorlijk :-).

Afbeelding

Aan de achterramen hangt een soort verluchtingsrooster. Na eerst met decals geprutst te hebben, besloot ik om het dan maar zelf te maken. Maar dan wat passen, schuren en gaatjes boren is het uiteindelijk niet he? :o

Afbeelding

Tijd dan voor een tijdrovend werkje: de luchthapper op het dak. Van Scoobyfreak kreeg ik een goed lijkend onderdeel maar er was nog aanpaswerk aan. Dus vloog er een klodder Milliput op, werd er geschuurd, bijgesneden, nog meer geschuurd (kuch kuch) en nog eens geschuurd.

Afbeelding

Toen de vorm goed zat, volgde de zwarte verf, na de primer uiteraard. EN werden er twee gaatjes uitgeboord.

Afbeelding

Een bevestigingsstukje werd geplaatst.

Afbeelding

Carbon overheen de luchthapper. En klaar was Loeten...

Afbeelding

Ook binnenin werd een start gemaakt: wegsnijden van stukken die fout zijn en het weghalen van de middenconsole en achterbank.

Afbeelding

Nog een grote stap: het maken van de carterplaat. Die moest ik uit plastic sheet snijden. Eerst dus een sjabloontje met papier maken. Daarna mooi aftekenen en snijden, schuren, enzoverder e. Randjes toevoegen, passen, schuren...

Afbeelding

Een rechtopstaand randje vooraan moet er ook nog aan... En alles bleek goed te passen !

Afbeelding

Kevlar erover... Hier en daar zijn wat scheurtjes... Maar voorlopig valt dat niet zo erg op. Maar denk dat ik er wat verwering ga opzetten...

Afbeelding

De lichtunits werden geplaatst: vooraan en achteraan...

Afbeelding

Afbeelding

Tenslotte volgde wat detailwerk aan het exterieur.

De banden kregen hun decals, net als de velgen. Die laatste komen van een velletje van een Belkitsmodel.

Afbeelding

De snelsluitingen werden blauw geschilderd en geplaatst.

Afbeelding

De spiegeltjes werden vervaardigd vanuit bestaande spiegeltjes uit de doos. Wat schuren en schuren leverde de correcte vorm op. Carbon en decals erop en plaatsen maar...

Afbeelding

En zo is de buitenzijde af. Deze week doen we verder met de binnenzijde in de hoop hem af te krijgen voor 2014...

_________________
Werkbank: BMW 323 E21 Rally (Vermeulen) - Audi Quattro A1 (Mikkola)
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - 'Tia' Mazda Miata (Cars)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 dec, 2013 14:58 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 okt, 2005 10:35 am
Berichten: 6315
Woonplaats: Blauwhuis
De waardering voor uw werk heeft u zeker al gekregen door uw modellen te mogen tonen bij het team zelf :D .
Maar daarmee is wel weer een toon gezet om uw modellenreeks uit te bereiden voor dit locale team.
Het is een hele mooie voortgang, echt iets waar u weer trots op mag wezen.

Ik heb de rallycollectie kunnen bewonderen op de ESM dit jaar ( u weer niet gesproken, helaas :( ).
Heel erg mooi

_________________
Grt'n Dennis


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 dec, 2013 15:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 07 sep, 2008 12:14 pm
Berichten: 7700
Woonplaats: ridderkerk
erg mooi werk weer :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: cire430, Google [Bot] en 25 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement