Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 14:53 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 02 nov, 2014 13:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Ons 24-uurs modelbouwevenement in Hurdegaryp zit er op. Het was vermoeiend, maar erg gaaf om te organiseren en mee te maken. Binnen de 24-uurs bouw hebben we besloten om een 12-uurs bouwwedstrijd te organiseren. Na een stemmingsronde is gekozen om een 1:76 Airfix Mk.I female (ook te bouwen als male) te bouwen. Modelletjes zijn tegen kostprijs geleverd door Curt Summers van Modelwereld.eu. Top geregeld Curt !!

De bouw startte op vrijdagavond om 21:00 uur en de bouwers (15 stuks) mochten bouwen tot 09:00 uur zaterdagmorgen. Ondanks dat er maar één versie in de kit zat (deze was als female of als male te bouwen), is het toch leuk om te zien hoe iedere bouwer zijn eigen draai geeft aan zoiets en er na die 12 uur dan ook 15 verschillende modellen op de plank stonden.

Ik geef hier de aftrap en ik hoop dat elke bouwer hier dan ook zijn modelletje - met een verhaaltje erbij - zou willen showen.

Ook even een plaatje van mij:
Afbeelding

Ik heb lang gewikt en gewogen, maar ik wilde in ieder geval een male bouwen, aangezien mijn Mk.IV als female is gebouwd. Ik wilde wel eens een beschadigde tank bouwen, tenminste licht beschadigd, als aangeschoten wild met wat kapotte tracks. Geheel kapot geschoten leek me voor de 12-uur een wat te grote uitdaging.

Deze beide plaatjes heb ik als voorbeeld gebruikt:
Afbeelding

Afbeelding

Waar ik mij over verbaasde is het bouwtempo van de bouwers. Mijn tempo ligt beduidend lager. Na het uitpakken van de sprues, het bekijken van het model, het voorzichtig loshalen van de onderdelen en het lijmen van de eerste onderdelen, was de eerste bouwer al klaar na zo'n anderhalf uur :shock: Deze persoon heeft dan ook binnen de 12-uur nog een 2e model gebouwd en had volgens mij ook nog wel nummer 3 en 4 kunnen bouwen.

De bouw van het kitje was wel te doen. Wel even goed passen en meten. Bij mij had ik geen last van openstaande kieren terwijl ik bij enkele bouwers toch opvulingen van styreen heb gezien :mrgreen: . De montage van de achterste wielen was tricky. Een erg fragiele lijmverbinding die ik normaal een nacht laat drogen. Daar was nu uiteraard geen tijd voor, wat uiteraard de lastigheid is tijdens zo'n korte bouw.

Na het bouwen was het tijd voor de kleurtjes. Als basis heb ik het model zwart gespoten. Vervolgens 2 kleuren groen: donker groen en olijfgroen. Vervolgens wat beschadiging aangebracht, kogelgaten en een verbogen kanon. Om wat smerigheid te krijgen, wat gespeeld met verschillende bruintinten, al dan niet gemengd met oker-geel en hier en daar wat gespeeld met gun-metal en roest. Als laatste de - bij mij erg flexibele - rubberen tracks. Die lieten zich makkelijk verlijmen. Ik heb dus gepoogd om kapotte tracks te maken, wat volgens mij bij menig bouwer niet duidelijk was. De meesten waren in de veronderstelling dat de tracks losgesprongen waren van het model, niet dus!! Volgens mij heeft die onkunde mij veel punten gekost :twisted: :twisted: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :lol:

Nee hoor, ere wie ere toekomt, het was een publieksprijs en dat blijft het. Ik ben gedeeld voorlaatste geworden, met maar liefst 8 punten.

Hierbij enkele foto's van mijn model.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Reageren mag uiteraard en andere deelnemers, feel free to plaats je verhaal met foto's.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Laatst bijgewerkt door tsjopper bob op di 04 nov, 2014 20:47 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 nov, 2014 13:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
in de veronderstelling dat de tracks losgesprongen waren van het model

De foto's zouden zeker geholpen hebben hierbij, René :wink:

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 nov, 2014 13:32 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 23 apr, 2013 20:22 pm
Berichten: 1555
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Allereerst mijn complimenten aan Arjen, René, de Dol brothers, de Treinenpassage en iedereen die ik hier per ongeluk vergeet.
Ik vond t grandioos en heb echt mijn ogen uitgekeken ( niet alleen naar de achterkant van het filmscherm :D )

Het was mijn eerste "Hurdegaryp" , en zo ook zelfs mijn eerste kennismaking met dit leuke stadje. Is zeker een vervolg waard !

Als enige zónder een airbrush wist ik wel dat tijd mijn grootste tegenstander zou worden, mede vanwege de uitgebreide ideeen die ik al een week of wat in mn hoofd had. Gelukkig had ik van tevoren tekeningetjes gemaakt hoe ik de dingen wilde hebben en mocht ik de onderplaat al van tevoren prepareren.

Klokslag 21:00 bij René afgerekend en de doos opengetrokken. Viel niet tegen. Ik had op YouTube al wat voorwerk verricht en gezien dat de detaillering prima was voor deze schaal.
Eerst maar eens mijn blok oase aansnijden en het gips mengen.

Afbeelding

Dank aan buurman Patrick voor het maken van de foto.
Enfin, hoe het dingt in elkaar valt lazen we hierboven al in Rene's verslag.
Ik ben erg trots dat ik met de 2e (publieks-)prijs er vandoor mocht gaan.
Zelf heb ik o.a. ook op Arjen's zeppelin-tug gestemd, omdat deze natuurlijk bouw-technisch mooier in elkaar stak dan de mijne. Complimenten !!

Wat eind-foto's :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Edit :

Ook nog dank aan alle buren die zorgen voor wat gezellige, frisse, minder frisse en ronduit hilarische opmerkingen...
Helpt zeker om de nacht door te komen !!! :D

Afbeelding

Bedankt !!
Michel.

_________________
N1K1 1:72 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 8#p1045038

Mil Mi-2 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 25&t=51829

KLM Bo105 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 46&t=50937


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 nov, 2014 14:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Je hebt echt een pracht dio gemaakt Michel. O.a. van mij heb je 5 punten gekregen. Echt respect voor wat jij hebt klaar gespeeld in die 12-uur. Daar is inderdaad een goede planning voor nodig. Dat je zelfs nog tijd over had getuigd van een goede voorbereiding. Voor wat het waard is, jij hebt de meeste nummer 1 stemmers, maar liefst 17 hadden jou op nummer 1, verder 3 keer een 2e plaats en 2 keer een 3e. Totaal dus 96 punten. Arjen had echter van veel meer mensen punten gekregen en daardoor ook iets meer totaalpunten (108).

Ik vond het erg leuk om kennis met je te maken, dat maakt zulke bijeenkomsten juist leuk. Je ziet eens de gezichten achter de nicknames van het forum.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 nov, 2014 15:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 28 jul, 2007 14:40 pm
Berichten: 5238
zonder al te veel in te gaan op het evenement zelf, kan ik melden dat ik ontzettend blij verrast ben dat het publiek heeft gekozen voor mijn bouwsel.
het geleverde kitje was een Mk. I male/female. Wat ik gebouwd heb was een crossit van vanalles. De kit, het idee, de uitvoering en de styreen extra's.

Tijdens een verloren momentje op mn werk afgelopen week (!) zag ik onderstaande afbeelding:
Afbeelding

Ik wist eigenlijk meteen dat ik dit wilde bouwen. Correct of niet. I don't care. Het staat gewoon leuk.

Ook is er nog een foto te vinden van hoe het daadwerkelijk gebruikt werd:
Afbeelding

zoals gezegd, de bouw ging vrij vlot 2 zijkanten met kanonnen er in (die er bij mij uit zijn gehaald), deurtjes het personeelsvertrek tussen de beide tracks en inderdaad de rubberen tracks die wat stug en te kort waren.. Ik heb ze goed vast gelijmd en het deel dat te kort kwam opgevuld met een stukje styreen en mee in kleur gespoten.
De opbouw is niet opgemeten, alles bestaat uit 1 maat styreenstaf (rechthoek 1 bij .6 mm of zo) en is geheel naar eigen interpretatie gemaakt.
De kleuren zin als eerste mat zwart en verolgens iets van dark earth dat ik nog had van gunze. Het bleek dat het potje nagenoeg uitgedroogd was. met een acrylic verdunner van Juggernaut gepoogd weer wat leven in de verf te krijgen. Doordat het veel te dun was dekte het voor geen meter, wat vervolgens perfect uit kwam voor op mijn tank. Het geheel kwam echt tot leven
De voorkant zou wit met rood geworden zijn, ware het niet dat er meerderen deze keuze hadden dus ik vond alleen wit prima.
Collega in werk en medebouwer dacht dat ik a la James Bond een afluistertank aan het maken was en dat het een radio toren voor moest stellen. Daarom had hij nog wel een paar "007" decals liggen die ik er op heb geplakt. De enige decals, perfect!!

Alles is met p+ en een donkerbruine wash behandeld en vervolgens met roest en sand pigmenten afgemaakt. Ik was zo'n anderhalf uur voor einde van de tijd klaar. Ook nog later begonnen omdat ik net voor de start nog wat op moest halen. Zodoende heb ik in 10 uurtjes dit resultaat gemaakt:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Niet verwacht, omdat er echt mooie bouwsels bij waren. Sommigen net, anderen mega-ranzig, sommigen als monument, anderen vol in actie. Stuk voor stuk erg mooi en het was moeilijk om te kiezen.

Een overzicht van de 14 gebouwde wedstrijdmodellen:
Afbeelding

Ik wil hier bedanken Curt Summers van modelwereld.eu
Ondanks alles een prima levering!!

Gebroeders Dol van Flevodecals.net voor wederom een goede bijdrage in de kosten van dit evenement.

treinenpassage uit Leeuwarden voor het leveren van de hoofdprijs.

Alle bouwers die of op vrijdag of op zaterdag aanwezig waren. Zonder jullie zaten rene en ik ook maar met z'n tweeen. (scheelt wel een hoop tafels sjouwen :lol: )

It Maskelyn en hun bestuur en vrijwilligers voor het toevertrouwen van het pand gedurende dit evenement

en als laatste Rene, die toch echt het leeuwendeel van de organisatie op zich heeft genomen.

Tot volgend jaar!!

_________________
LEKKER VOOR MEZELF BOUWEN


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 nov, 2014 21:01 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Het begin:
Om 15:50 kwam ik zo'n beetje aan, om er achter te komen dat Nemmy en Dol&Doller al druk aan het uitpakken waren. Beetje bij beetje kwamen er steeds meer mensen binnen die de 24uur vol wilden maken, en het was opvallend hoeveel mensen mee hebben gedaan. Om 17:00 ging de tijd officieel in en was het opeens heel apart om tot 17:00 de volgende dag bezig te zijn. Rond 18:00 was het etenstijd en kon er zoals gebruikelijk gekozen worden uit Chinees of patat, wat zoals gebruikelijk goed te eten was.
Na het eten was het weer snel verder met waar iedereen ook mee bezig was tot het signaal werd gegeven dat we onze wedstrijdkitjes (1/76 Airfix Mark I) konden pakken. Het was de bedoeling om deze kitjes binnen 12 uur te bouwen. Wat opvallend was, was wat voor fijne details de kit had en hoe het allemaal nog behoorlijk goed in elkaar viel. Voor zover ik weet was iedereen blij verrast met de kwaliteit van de onderdelen. Alleen de tracks waren bij sommige kits (zo ook bij de mijne) erg stug. De kit bestond uit ongeveer 30/35 delen en was relatief snel in elkaar te zetten. Tijdens heb bouwen hebben we van een aantal films mogen genieten, al zat ons arme Helge aan de verkeerde kant van het projecteerscherm. :lol: Het was leuk om te zien hoe iedereen met zijn Mark I bezig was, en het was opvallend dat er uiteindelijk toch geen 2 dezelfde waren.
Nu ging die 12 uur redelijk snel voorbij en voordat we het wisten begon de zon op te komen en rond een uur of 09:00 kwamen de eerste forumleden al binnendruppelen om een stel idioten te zien die de hele nacht door hebben zitten bouwen. :lol:
De bouw:
De bouw van de kit was zoals gezegd opvallend eenvoudig. De onderdelen waren mooi gedetailleerd en de passing was goed te noemen. De kit gaf de keuze tussen een male en female (en er kon dus ook een hermafrodiet van gemaakt worden). Met een uurtje was de bouw in grote lijnen af en kon de zwarte verf erover al zijnde kierenverklikker.
De camo:
Toen ik mijn doosje van de Mk.I pakte had ik nog geen flauw idee wat ik er mee wilde doen. Een camouflage van één enkele kleur vond ik niet interessant genoeg, dus dan gaan we zoeken naar een leuk schema. Nu was ik niet de enige die met de telefoon rondliep zoekend naar een leuk schema, dus dat was al lachen, maar op het eind had iedereen een andere tank, wat ook wel leuk was natuurlijk.
Toen ik op m'n telefoon aan het zoeken was kwam dit schema al eerst bij de resultaten te staan:
Afbeelding
Bron: http://modelhobby.eu
Dat schema leek mij heel gaaf vanwege de in mijn ogen afwijkende kleuren blauw en zwart.
Oorspronkelijk was de tekening van een Mark V, maar deze camo's waren veldwerk en interpreteerde ik dat als 'op een Mark I kan het dus ook zomaar'. :mrgreen:
In ruil voor de verdunner die Darka heeft mogen lenen heb ik een potje blauwe verf gebietst, en ben ik uit het handje de camo gaan schilderen (airbrushen had geen zin op deze schaal kwam ik achter, vanwege de hard edge camo).
Na het schilderen van de camo waren de tracks aan de beurt. Deze waren erg stug en ik heb zo'n beetje elke cm track met CA vast moeten zetten. De tracks heb ik niet gespoten, maar heb ik met een natte drybrush van metaalverf voorzien. Vervolgens heb ik de boel in de P+ gezet en een uurtje of 1,5/2 laten drogen, en daarna ben ik de tank behoorlijk aan het washen geweest, ze moest lekker vies worden! :twisted:
De tank is heel subtiel gechipped met een podlood en toen vond ik wel dat 'ie af was.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De flits laat de wash niet echt mooi zien, morgen volgen wat daglichtfoto's. En jah, ik had dus dezelfde problemen met de tracks als Darka en diverse anderen.
Ik weet niet hoe laat ik 'm af had, maar ik vermoed toch wel een uurtje of 9 bezig te zijn geweest.
Ik moet zeggen het was leuk om dit tankje te bouwen, en vanaf dat moment heb ik er over na zitten denken om een 1/35 kit te kopen. Ik heb ook nog een 1/35 A7V (a.k.a Bouwkeet, tuinhuis of stacaravan) liggen, dus dat zou wellicht leuk zijn.


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Laatst bijgewerkt door Juggernaut op wo 05 nov, 2014 22:54 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Kleine toevoeging gedaan.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 nov, 2014 23:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Uitslag:

1e Arjen (darka) --> 108 punten (tanknr 12)
2e Michel (Michelvl48) --> 96 punten (tanknr 14)
3e Doede Jan (mrvdh) --> 72 punten (tanknr 10)
4e Jacobus (collega Arjen) --> 62 punten (tanknr 9)
5e Helge (tbs) --> 38 punten (tanknr 7)
6e 2e model (suplly-tank) van Dennis ( IPMS Noord) --> 33 punten (tanknr 4)
7e André (bouwgroep Groningen) --> 26 punten (tanknr 1)
8e Niels (Dol) en Patrick (Nemmy) --> 23 punten (tanknr 5 en nr 13)
10e Peter ( IPMS Noord) --> 22 punten (tanknr 3)
11e 1e model van Dennis ( IPMS Noord) --> 12 punten (tanknr 8)
12e René (tsjopper bob) en Danny (juggernaut) --> 8 punten (tanknr 11 en nr 6)
14e Antonio (Rossy) --> 0 punten (tanknr 2)

Het 15e model is eerder op de avond al opgehaald door Jelle, die helaas geen vrij kon krijgen en dus niet heeft meegedaan aan de wedstrijd.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 nov, 2014 15:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 dec, 2006 20:14 pm
Berichten: 3836
In het echt zagen ze er allemaal goed uit en zeker bepaalde modellen staken er soms letterlijk met kop en schouder bovenuit ;) Mooie foto's!

Ben zelf met de Female Mark IV bezig van Takom 1/35, begonnen op zaterdag en het model van Arjen is interessant om ook op 1/35 te bouwen, maar eerst de tank afronden. ;)

_________________
--------------------------------------
Historisch correct? De waarheid ligt op het slagveld en zal daar blijven liggen ....


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 nov, 2014 21:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 23 sep, 2014 11:24 am
Berichten: 48
Gaaf hoor een nachtje doorhalen, ik deed dat vroeger met een LAN party, misschien moet ik dit ook maar eens doen.

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 nov, 2014 0:46 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Da's inderdaad gaaf, maar ook erg vermoeiend. Aangezien dit een lustrumactiviteit was, doen we volgend jaar weer gewoon een 'normale' dag. Maar ook die is erg de moeite waard. Resultaat uit het verleden.

Goed, hierbij een verslag van Dennis. Dennis is actief bij de IPMS-Noord en niet actief op dit forum, vandaar dat ik hem gevraagd heb om een stukje te schrijven, zodat ik het kon plaatsen. Hierbij zijn belevenissen:

Vrijdag om 17.00 aan de knutsel in Hardegarijp. Eerst wat warming up voor de grote wedstrijd die pas om 21.00 uur zou beginnen. Om 18.15 een goede warme hap chinees om de nacht door te komen en het gebruikelijke concentratie vocht om de late uurtjes te doorstaan. Dan is het 21.00 uur, nog compleet in mijn warming up, de nieuwste set decals van Flevo Decals aan het plakken op de Indische spits. Superdun, dus de set en sol kan rustig in de bak blijven. Gewoon van het papier schuiven. Staat Tjopperbob voor je neus met een rood doosje. Dus maar net als bij de F1 achteraan starten. Doosje los, zit er naast de Female, ook de onderdelen voor de Male in. Had ik nou toch maar dat plaatje van die Gallipoli MKIV uitgeprint. Leve de vrienden met internet aansluiting. Drie uur later "Gallipoli" zo goed als klaar en dan moet je nog 9 uur wachten tot de wedstrijd afgelopen is. Zat er ook nog een Supply tank tussen de plaoties op het wrede wereld wijde en was er nog een doosje over. Door dat er teveel zijkant koepels waren door de beide mogelijkheden de zaag erin en de koepels van een "male" dicht gemaakt.
IJscostokjes tot een Trench balk geplakt en de cocktail prikkers tot een bundel op de tank geknupt. Aangezien je nu niet meer ouderwets enemal mag snuiven, het luchtverven aan Wiri overgelaten. Ook de aanpassingen aan de bovenzijde en de beide uitlaten door Wiri laten vervaardigen. Heerlijk zo'n sociale hobby. 6 Uurtjes later twee klaar.

Leuke bezigheid en super idee.

Dennis

Dennis in actie.
Afbeelding

Zijn modellen...
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement