Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 0:46 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 11 nov, 2012 15:44 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 jul, 2007 21:53 pm
Berichten: 661
Woonplaats: Sint-Truiden
Dit wordt mijn eerste serieuze poging een garage diorama te maken... onderstaande schoenendoos uit mijn tienerjaren niet mee gerekend :roll:

Afbeelding

Ditmaal geen schoenendoos maar MDF van 8mm :lol: . Totale afmetingen zijn lxdxh 79x40x23 cm. Als inspiratie ben ik uitgegaan van de garage waar ik vroeger na het school de stiel geleerd heb. Helaas is dit gebouw ondertussen afgebroken en kan ik er geen referentiematen meer gaan nemen. Het is dus meer een idee waarop ik aanpassingen maak.

Er zijn 3 grote ingangen aan de garage. In de zijkant van het gebouw, dit is de open zijde van mijn diorama, zijn 2 sectionaalpoorten die toegang geven tot een 2-palen en een 4-palen hefbrug. Aan de voorkant van het gebouw, dit is de linkerzijde van het diorama is nog een sectionale poort en een deur die in de bureau uitkomt.

Afbeelding

De bureau, afmeting lxdxh 19x14x11 heb ik ook gemaakt van het zelfde materiaal wat naar maatvoering tamelijk realistisch is. 8x24=192mm, dragende binnenmuren zijn meestal 140 of 190mm.

Om het MDF een bescherming te geven tegen vochtige omgeving en vastpakken heb ik de buitenkant eerst met de kwast geverfd met MDF grondverf. Om strepen te vermijden heb ik aan de binnenkant de verf aangebracht met de airbrush. Daarmee had ik ook ineens een reden om mijn AB te leren kennen en wat ervaring op te doen (is trouwens maar een eenvoudige single action van Badger).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zoals je ziet dient er nog wat geplamuurd te worden, oa de schroeven van de bureau ruimte. Ik heb gebruik gemaakt van verzonken schroeven diam. 2.5 x 16mm, voorgeboord met 2mm. Dat is op zich groot voorgeboord maar in MDF kan je niet veel spanning opbouwen alvorens het 'opensputst'. Uiteraard zijn alle verbindingen ook onder spanning verlijmd met houtlijm.


Verder heb ik tussendoor ook al aan wat decor gewerkt. Het eerste dat ik gescratcht heb zijn 2 metalen rekken. Deze zijn inmiddels in gunmetal geschilderd.

Afbeelding

Dan ben ik begonnen aan een gereedschapswagen. Allereerst heb ik het front uitgetekend en de omtrekken van de lades ingekrast. Na enkele tests op afval heb ik gekozen voor een oude priem met een krom puntje, dit gaf het mooiste resultaat en het minste bramen. Daarna de overige 5 zijden gemaakt en het doosje aan elkaar gelijmd. Kleine reepjes PS heb ik dan ingelijmd als vingergrepen op de lades. Voor de wielen heb ik flinters gesneden van een rond staafje PS.
Dit geheel is onderstussen ook geschilderd. Ik heb gekozen voor lichtblauw, 't kan niet altijd Facom rood zijn nietwaar :wink: ?

Afbeelding

Afbeelding


Het volgende op het menu was een motorkraan, of zoals wij hier zeggen een giraf. Deze bestaat uit een hele verzameling rechthoekige profielen op de handgrepen na. De wielen heb ik dezelfde wijze gemaakt als bij de gereedschapswagen maar hier heb ik nog eens gehalveerd zodat al in het onderstel lijken te zitten. De haak had ik nog liggen in mijn partsbox.
Om ook hier weer een alternatieve kleur toe te passen koos ik voor 'machinegroen' maar dit gaf niet het gewenste resultaat. Dus heb ik daar nog eens vuurrood overheen gekliederd met als resultaat een diep rood. Veel donkerder uitgevallen dan gepland maar ik vind het niet mis. Doet me zelfs wat denken aan candy apple red.

Afbeelding

Afbeelding

Een werkplaatskrukje is nog in aanbouw

Afbeelding

Vervolgens ben ik begonnen aan de 4-palenhefbrug. Enkel de rijplaten zijn geen PS maar lexan omdat ik PS sheets had die dik en stevig genoeg zijn om ook een die-cast te kunnen dragen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voor de motor en pomp-oliereservoir heb ik gebruik gemaakt van oude pennen hulzen. De eerste die ik voor motor wou gebruiken was geribbeld wat het effect van koelribben heeft. Helaas vond ik deze wat smal in verhouding tot het oliereservoir.

Afbeelding

Dan maar een andere gebruikt. Hierop de sturingsdoos bevestigd en het geheel alu geschilderd. Ook het oliereservoir heb ik integraal geschilderd in mat wit. Oorspronkelijk wou ik het transparant laten zodat je het olieniveau kon zien maar dit had toch niet het gewenste resultaat.

Afbeelding


Zo dat was het voorlopig. Ik al een tijdje af en aan bezig met dit project het zal nog wel een tijd duren eer het af is. Dit is voor mij meer iets waar ik aan verder kan wanneer andere projecten aan het drogen zijn of vastzitten of de inspiratie op is :wink: .

Tot de volgende :brouw:

_________________
Wie niets probeert heeft niks geleerd...

Onder constructie
Renault 4 hotrod
Boogy's Customs Garage 1/24

Opgeleverd


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 nov, 2012 17:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 07 sep, 2008 12:14 pm
Berichten: 7700
Woonplaats: ridderkerk
:shock:

das even een verschil met de schoenendoos :shock:

ga zo door en je zet een bere mooi dio neer 8)

mooie start en ziet er top uit :!:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 nov, 2012 17:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 16 jan, 2012 14:49 pm
Berichten: 360
Woonplaats: Arnhem
Je pakt het serieus aan en het wordt ook serieus mooi. Gaaf gedaan tot nu toe. :brouw:

_________________
Onder handen: Even niets, druk bezig met verbouwen van mijn huis. Daarna heb ik een erg fijne hobbyruimte om al mijn modelbouw te kunnen doen.
Afgeronde projecten Repsol Honda RC211V '03 Valencia / Tamiya Toyota Supra en veel meer...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 nov, 2012 17:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 10 sep, 2009 18:56 pm
Berichten: 409
Woonplaats: Blijham
Dat wordt een interessant projectje om te volgen.
Ziet er goed uit. Ga zo door.

_________________
Groeten,
Richard

http://rgpmodelbouw.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/view ... =2&t=40932" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/view ... 21&t=36438" onclick="window.open(this.href);return false;


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 12 nov, 2012 0:32 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 dec, 2011 15:36 pm
Berichten: 403
Woonplaats: Susteren
Ziet er goed uit! Ga zeker zo door, mooi scratchwork! Maar ben zelf toch wel erg nieuwsgierig hoe je die brug hebt gemaakt? Hoe je die nog "werkend" hebt en op positie vast zet zonder de boel te moet slopen of dat het inzakt?

_________________
Whether you think you can or can't, you're right.
Volg mijn Facebook pagina:
https://www.facebook.com/124scalemodels/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 12 nov, 2012 1:35 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 jul, 2007 21:53 pm
Berichten: 661
Woonplaats: Sint-Truiden
Thanks iedereen :wink:

De dwarsliggers onder de rijplaten zijn I-profielen die aan de uiteinden een afdekkap hebben. De dikte van de afdekkap heb ik zo gekozen dat de totale breedte van de dwarsligger net tussen het U-profiel van de kolommen past. Het helpt natuurlijk ook dat de U-profielen een beetje taps lopen naar de opening. Hierdoor spant het nog een beetje extra. De PVC U-profielen vond ik in de schrijnwerkafdeling van de Gamma. De PS I-profielen gewoon in de lokale hobbywinkel.

_________________
Wie niets probeert heeft niks geleerd...

Onder constructie
Renault 4 hotrod
Boogy's Customs Garage 1/24

Opgeleverd


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement