Dit wordt mijn eerste serieuze poging een garage diorama te maken... onderstaande schoenendoos uit mijn tienerjaren niet mee gerekend
Ditmaal geen schoenendoos maar MDF van 8mm
. Totale afmetingen zijn lxdxh 79x40x23 cm. Als inspiratie ben ik uitgegaan van de garage waar ik vroeger na het school de stiel geleerd heb. Helaas is dit gebouw ondertussen afgebroken en kan ik er geen referentiematen meer gaan nemen. Het is dus meer een idee waarop ik aanpassingen maak.
Er zijn 3 grote ingangen aan de garage. In de zijkant van het gebouw, dit is de open zijde van mijn diorama, zijn 2 sectionaalpoorten die toegang geven tot een 2-palen en een 4-palen hefbrug. Aan de voorkant van het gebouw, dit is de linkerzijde van het diorama is nog een sectionale poort en een deur die in de bureau uitkomt.
De bureau, afmeting lxdxh 19x14x11 heb ik ook gemaakt van het zelfde materiaal wat naar maatvoering tamelijk realistisch is. 8x24=192mm, dragende binnenmuren zijn meestal 140 of 190mm.
Om het MDF een bescherming te geven tegen vochtige omgeving en vastpakken heb ik de buitenkant eerst met de kwast geverfd met MDF grondverf. Om strepen te vermijden heb ik aan de binnenkant de verf aangebracht met de airbrush. Daarmee had ik ook ineens een reden om mijn AB te leren kennen en wat ervaring op te doen (is trouwens maar een eenvoudige single action van Badger).
Zoals je ziet dient er nog wat geplamuurd te worden, oa de schroeven van de bureau ruimte. Ik heb gebruik gemaakt van verzonken schroeven diam. 2.5 x 16mm, voorgeboord met 2mm. Dat is op zich groot voorgeboord maar in MDF kan je niet veel spanning opbouwen alvorens het 'opensputst'. Uiteraard zijn alle verbindingen ook onder spanning verlijmd met houtlijm.
Verder heb ik tussendoor ook al aan wat decor gewerkt. Het eerste dat ik gescratcht heb zijn 2 metalen rekken. Deze zijn inmiddels in gunmetal geschilderd.
Dan ben ik begonnen aan een gereedschapswagen. Allereerst heb ik het front uitgetekend en de omtrekken van de lades ingekrast. Na enkele tests op afval heb ik gekozen voor een oude priem met een krom puntje, dit gaf het mooiste resultaat en het minste bramen. Daarna de overige 5 zijden gemaakt en het doosje aan elkaar gelijmd. Kleine reepjes PS heb ik dan ingelijmd als vingergrepen op de lades. Voor de wielen heb ik flinters gesneden van een rond staafje PS.
Dit geheel is onderstussen ook geschilderd. Ik heb gekozen voor lichtblauw, 't kan niet altijd Facom rood zijn nietwaar
?
Het volgende op het menu was een motorkraan, of zoals wij hier zeggen een giraf. Deze bestaat uit een hele verzameling rechthoekige profielen op de handgrepen na. De wielen heb ik dezelfde wijze gemaakt als bij de gereedschapswagen maar hier heb ik nog eens gehalveerd zodat al in het onderstel lijken te zitten. De haak had ik nog liggen in mijn partsbox.
Om ook hier weer een alternatieve kleur toe te passen koos ik voor 'machinegroen' maar dit gaf niet het gewenste resultaat. Dus heb ik daar nog eens vuurrood overheen gekliederd met als resultaat een diep rood. Veel donkerder uitgevallen dan gepland maar ik vind het niet mis. Doet me zelfs wat denken aan candy apple red.
Een werkplaatskrukje is nog in aanbouw
Vervolgens ben ik begonnen aan de 4-palenhefbrug. Enkel de rijplaten zijn geen PS maar lexan omdat ik PS sheets had die dik en stevig genoeg zijn om ook een die-cast te kunnen dragen.
Voor de motor en pomp-oliereservoir heb ik gebruik gemaakt van oude pennen hulzen. De eerste die ik voor motor wou gebruiken was geribbeld wat het effect van koelribben heeft. Helaas vond ik deze wat smal in verhouding tot het oliereservoir.
Dan maar een andere gebruikt. Hierop de sturingsdoos bevestigd en het geheel alu geschilderd. Ook het oliereservoir heb ik integraal geschilderd in mat wit. Oorspronkelijk wou ik het transparant laten zodat je het olieniveau kon zien maar dit had toch niet het gewenste resultaat.
Zo dat was het voorlopig. Ik al een tijdje af en aan bezig met dit project het zal nog wel een tijd duren eer het af is. Dit is voor mij meer iets waar ik aan verder kan wanneer andere projecten aan het drogen zijn of vastzitten of de inspiratie op is
.
Tot de volgende