Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 14:00 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 25 nov, 2016 2:52 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 23 aug, 2010 20:08 pm
Berichten: 41
Woonplaats: Soesterberg
Een collega heeft mij gevraagd om aan de hand van een aantal foto's een diorama te bouwen met een King Tiger. Het betreft de King Tiger 314 van 503 Schwerer PanzerAbteilung in Normadië, die in Juli 1944 ingezet werd in de omgeving van Caen. Op de foto's is te zien hoe de bemanningen zich in een verzamelgebied nabij een kasteel gereed aan het maken zijn voor de komende actie.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze laatste foto zal als inspiratie dienen voor het diorama.


Als model heb ik gekozen voor de 1/35 Dragon King Tiger Porsche Turret with Zimmerit (DRA 6302).
Afbeelding

De laatste Dragon kit die ik gebouwd heb was de BMP-2 en dat was letterlijk een "draak" van een model. Niks paste, onduidelijke beschrijving enz enz. :x :? :?
Ik ben dus erg benieuwd hoe de kwaliteit van deze kit is.

De eerste indruk ziet er echter veelbelovend uit......

Afbeelding

Afbeelding

Prima details en het lijkt ook allemaal beter afgewerkt. Plus de PE onderdelen bieden ook perspectief! :brouw:

De kit valt inderdaad reuze mee. Dragon heeft zich echt een stuk verbeterd. Duidelijke bouwbeschrijving en de onderdelen passen prima, zoals ik dat gewend ben bij o.a. Tamiya.

Afbeelding
Afbeelding

Het interieur inmiddels van een kleurtje voorzien. Het onderstel is gespoten in Hull Red van Tamiya en de binnenkant van de toren met Flat White, eveneens van Tamiya.
Afbeelding

Inmiddels ook de metalen sleepkabels bevestigd alsook de PE roosters op het achterdek.
Afbeelding
Afbeelding

Hier zag ik toch wel een beetje tegenop, maar dankzij een nieuwe secondenlijm was dit een fluitje van een cent. :D
Afbeelding

Als bemanning voor deze tank heb ik gekozen voor de German tank crew at rest van Tamiya.
Afbeelding
De houding van de figuurtjes leek mij het meest passen bij de scenario foto's hierboven.

Hier een eerste indruk hoe het diootje vorm gaat krijgen.....
Afbeelding
Afbeelding

Ik ben begonnen met het schilderen van de figuurtjes en de Tiger is inmiddels afgeplakt en gereed gemaakt om te worden geairbrushed.
Afbeelding

Inmiddels is de Tiger geprimed en vervolgens voorzien van de basiskleur, in dit geval Dark Yellow van Tamiya. In meerdere dunne laagjes aangebracht met de airbrush.
Afbeelding

De track zijn ook geprimed en vervolgens gespoten met een mix van Tamiya Flat Black (90%) en Gun Metal (10%). Door de toevoeging van Gun Metal krijgen de tracks een donkere, metaalachtige kleur. Daarna de tracks voorzien van Vallejo Track wash. Hierdoor ontstaat er een mooie roestachtige gloed over de tracks.
Afbeelding

Daarna de loopwielen en de tracks voorzien van een blanke metaalkleur waar deze beide onderdelen elkaar raken.
Afbeelding
Afbeelding

De Tiger voorzien van een camouflagepatroon met de Tamiya kleuren Flat Green en Red Brown. Door het TL licht lijkt het bruin nu wat paars :(
Afbeelding
Afbeelding

Weer wat uurtjes in de Tiger gestoken....
Details geverfd, laagje glanzend vernis en een pinwash gedaan.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Morgen wordt een spannende dag: Proberen om de decals mooi op de zimmerit te krijgen :idea:
Ik heb in ieder geval een flesje Micro Sol gekocht. Kijken of het daarmee een beetje wil lukken.......

Decals zijn prima gelukt dankzij de Micro Sol. Decals vloeien mooi in het Zimmerit, dus ben zeer tevreden tot zover! :D
Afbeelding

De bemanning is inmiddels ook zo goed als klaar
Afbeelding
Afbeelding

Het is door omstandigheden een hele tijd stil geweest rondom de King-Tiger, maar inmiddels de draad weer opgepakt en het diorama is af. Helaas weinig WIP-foto's gemaakt behalve deze:

Afbeelding

Afbeelding
Zoals je kunt zien heb hier de ondergrond van het diorama gemaakt, de grote bomen geplaatst en de Tiger verweerd met washes en pigmenten. Daarna het hele model een lichte overspray geven met Tamiya Buff om het geheel wat stoffig te maken.

Na toevoeging van eigen gemaakte bomen van zeeschuim en grondbedekking van gras is dit het eindresultaat:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Links het orginele scenario en rechts mijn diootje. Ik denk dat ik een mooi resultaat heb neergezet. :brouw:

Het was een leuke opdracht met toch wel een paar uitdagingen waar ik weer veel van heb geleerd. Ik denk dat het eindresultaat er best mag wezen en ik ben benieuwd naar de reactie van de collega waar ik hem voor heb gemaakt.

UPDATE: Collega was er erg blij mee en stuurde mij nog een foto waar het diorama nu staat,
Afbeelding

_________________
Greetz
Metal_bandit

----------------------------
www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48795
www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=47128


Laatst bijgewerkt door Metal_bandit op zo 29 jul, 2018 13:41 pm, in totaal 5 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 25 nov, 2016 8:06 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Waarom staat dit er negen keer??? :roll:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 25 nov, 2016 9:48 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
om zeker te zijn dat het gezien wordt ;-), en het mag wel gezien worden ook... mooi werk aan deze

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 25 nov, 2016 10:24 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Het lijkt er op of Metalbandit enkele posts van elders naar hier kopieerde en daarbij steeds op "nieuw topic" geklikt heeft in plaats van "nieuw antwoord". De laatste kopieën waren namelijk al iets langer. Volgende keer wat vroeger gaan slapen... De tank ziet er al goed uit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 25 nov, 2016 10:58 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 23 aug, 2010 20:08 pm
Berichten: 41
Woonplaats: Soesterberg
Dank voor jullie reacties!

Het was zeker niet de bedoeling om 9x iets te posten! :oops: En eigenlijk vind ik het ook vreemd.Ik heb namelijk niks van elders gekopieerd. Wel heb ik tussendoor een aantal keer op bevestig gedrukt toen ik aan het typen was. Het is me namelijk al een keer overkomen dat ik een redelijke lap tekst/foto's had gemaakt en vervolgens viel mijn internet uit...... Weg verhaal en kon ik opnieuw beginnen. :?

En inderdaad misschien de volgende keer toch wat eerder gaan slapen! :brouw:

@ Steven: dank voor het weghalen van de overige posts!

_________________
Greetz
Metal_bandit

----------------------------
www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48795
www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=47128


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 25 nov, 2016 13:58 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Als je daar last van hebt, kan je best je getypte tekst selecteren en kopiëren, zodat hij in het geheugen van je computer zit. Pas bij het afwerken op "bevestigen" klikken, nadat je ook op de voorbeeldknop geklikt hebt om te zien hoe je post er uit ziet. Dat hoeft niet voor gewone reacties maar het is zeker nuttig voor beginposts zoals deze met veel afbeeldingen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 25 nov, 2016 14:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 17 sep, 2006 22:28 pm
Berichten: 1828
Woonplaats: Sittard
Hoi,

ziet er strak gespoten uit . Voor het TL Licht : Je hebt ook TL buizen in Daglicht kleur. Als je gaat verweren en details verven is daglicht(kleur) iets beter. Waarbij daglicht kleur nooit echte daglicht, maar beter dan Tl licht.
De Tiger die links achter staat zou ook een leuke zijn om te maken, die mist wat dingen .
Deze zou ook een leuk idee zijn :lol: :
Afbeelding
( Van de.Allbuch.online)

Gr
Helge

_________________
"Klotzen, nicht Kleckern!"
Hans Guderian


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 25 nov, 2016 14:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 23 aug, 2010 20:08 pm
Berichten: 41
Woonplaats: Soesterberg
StevenVD schreef:
Als je daar last van hebt, kan je best je getypte tekst selecteren en kopiëren, zodat hij in het geheugen van je computer zit. Pas bij het afwerken op "bevestigen" klikken, nadat je ook op de voorbeeldknop geklikt hebt om te zien hoe je post er uit ziet. Dat hoeft niet voor gewone reacties maar het is zeker nuttig voor beginposts zoals deze met veel afbeeldingen.


Thx voor de tip! :brouw:

_________________
Greetz
Metal_bandit

----------------------------
www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48795
www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=47128


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 25 nov, 2016 14:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 23 aug, 2010 20:08 pm
Berichten: 41
Woonplaats: Soesterberg
tbs schreef:
Hoi,

ziet er strak gespoten uit . Voor het TL Licht : Je hebt ook TL buizen in Daglicht kleur. Als je gaat verweren en details verven is daglicht(kleur) iets beter. Waarbij daglicht kleur nooit echte daglicht, maar beter dan Tl licht.
De Tiger die links achter staat zou ook een leuke zijn om te maken, die mist wat dingen .
Deze zou ook een leuk idee zijn :lol: :
Afbeelding
( Van de.Allbuch.online)

Gr
Helge



Hoi Helge

Het IS een daglicht TL! :lol: Maar in combinatie met mijn camera op mijn GSM zijn de kleuren niet echt geweldig. Toch bedankt voor je tip!

Het idee van die Tiger is ook zeker leuk, maar mijn collega was vrij duidelijk in wat hij wilde.... dus misschien een idee voor een volgend project.

Grtz
Rob

_________________
Greetz
Metal_bandit

----------------------------
www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48795
www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=47128


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 25 nov, 2016 18:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Dragon is inderdaad flink vooruitgegaan, en deze kit is dan ook zeker geen slechte keuze. Ik ben benieuwd wat je ervan gaat maken, het is in ieder geval een mooi onderwerp.

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement