Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 22:05 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 27 dec, 2015 3:32 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 23 aug, 2010 20:08 pm
Berichten: 41
Woonplaats: Soesterberg
Na lange tijd van afwezigheid toch weer begonnen met een modelletje. In dit geval een oude kit die ik nog had staan, de T-62 van Tamiya.

Afbeelding

Niet het meest gedetailleerde model uit hun collectie, maar goed genoeg voor mij om een "nieuwe" techniek uit te proberen: chipping met de haarlak-methode. Uiteindelijk is het de bedoeling dat het model er ongeveer zo uit komt te zien:

Afbeelding

Tot zover het idee.... :D Nu de uitvoering..................... :?

Ik heb helaas geen foto's gemaakt van het bouwproces, maargoed daar valt op zich ook weinig over te melden. Het is een Tamiya kit die snel en makkelijk in elkaar te zetten is, zoals je van hun mag verwachten.
Na het bouwen heb ik het model met de airbrush voorzien van de "roestige" onderlaag. In dit geval Tamiya XF-9 hull red

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Foto's zijn helaas niet van de beste kwaliteit daar het reeds laat op de avond/begin van de ochtend was. :lol:

Nadat het model 24u heeft kunnen drogen heb ik het model rijkelijk bespoten met haarlak. Gewoon een goedkope bus van het Kruidvat. Ook dit 24 uur laten drogen en vervolgens de eerste camo-kleur aangebracht met Vallejo Base 71217.

Afbeelding

Afbeelding

Aansluiten een paar highlights aangebracht, eveneens met Vallejo.

Afbeelding

Nadat ook dit een aantal uren heeft gedroogd, begonnen met het chipping. Door een deel van het model in te smeren met water en dit even in te laten werken, komt de gele verflaag los en kun je makkelijk de verf wegschrapen met een dunne naald.

Afbeelding

Het eerste begin is er. De truc is om in kleine gebieden te werken en veel geduld te hebben. :wink: Het is een tijdrovend proces, maar de eerste indruk is wat mij betreft bevredigend. Ben benieuwd naar jullie reacties!!

Inmiddels alweer redelijk wat voortgang kunnen boeken met dit projectje. De verweren van de gele kleur is gereed, vervolgens een laagje gloss varnis van Vallejo, goed laten drogen en vervolgens weer een flinke laag haarlak. Dit gedurende de nacht laten drogen en vandaag begonnen met her aanbrengen van het camouflage patroon. Als richtlijn heb ik het patroon gebruikt van de T-62 mod 1972 van Trumpeter. Met de airbrush uit "de losse pols" de groene kleur aangebracht (Vallejo cam. greeny 71022). Ik heb er bewust voor gekozen om de groene kleur niet geheel dekkend te maken, zodat op sommige plaatsen de gele basiskleur nog te zien is. Ik hoop hiermee een extra verweerde uitstraling te krijgen.

Afbeelding

Afbeelding

De rupsbanden en de loopwielen inmiddels ook al van een kleurtje voorzien

Afbeelding

Tot dusver ben ik best tevreden met het resultaat. Volgende stap wordt het "chippen" van de groene kleur, zodat de gele onderlaag zichtbaar wordt. Wordt vervolgt......... (en in de tussentijd zijn jullie reacties natuurlijk altijd welkom!!! :D )

Na heel wat uurtjes krassen met een naaldje begint het model "tot leven" te komen. :D

Afbeelding
Bij het onderstel zijn de beide kleuren gechipped, terwijl bij de toren alleen de gele kleur is gechipped. Het kleurcontrast lijkt nu erg groot, maar dit komt door de flitser. Daarnaast zal het contrast ook nog afnemen als de filters en washes er over heen komen.

Afbeelding
In tegenstelling tot wat sommige forumleden verwachten, bleek het nog steeds goed te doen om ook de groene kleur te chippen tot op de bruine "basiskleur". Ondanks dat ik hier reeds een laagje vernis overheen had gespoten. Voor een eerste test met de haarlakmethode moet ik zeggen dat ik de resultaten tot nu toe zeer bevredigend vind.
Ben benieuwd naar jullie reacties/tips!! :brouw:

Inniddels is het complete model gechipped en ben ik begonnen met het verven van de details.
Afbeelding

Weer even een korte update:

Afbeelding
Met wat klei een simpel ondergrondje gemaakt voor de T-62.
Eerst het geheel voorzien van een zwarte primer, vervolgens overgespoten met Vallejo Hemp. De stenen met de hand geverfd (Vallejo Medium Sea Grey). Aansluitend het geheel gedrybrushed met Vallejo Radome Tan en tot slot wat pigmenten aangebracht van MIG.
Afbeelding

Verwering is inmiddels ook gereed:

Afbeelding
- Eerst het model voorzien van een filter met MIG olieverf (Wash brown)
- Vervolgens roest pigmenten droog aangebracht en vervolgens laten "vloeien" met Tamiya Thinner
- Daarna op een aantal plaatsen wat opgehoopt zand aangebracht met pigmenten
- De tracks bewerkt met Tamiya X-11 Chrome silver
- Als laatste met de airbrush een stoflaag aangebracht met verdunnende Vallejo Hemp.

Met dit als resultaat:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Samenvattend vond ik dit een erg leuk project om ervaring op te doen met de haarlak-methode en ben ik zeer tevreden over het eindresultaat. Ga deze techniek zeker vaker toepassen op mijn toekomstige projecten.

Hoop dat ik met dit verslag anderen ook kan inspireren om deze techniek te proberen en ben benieuwd naar jullie reacties!!

_________________
Greetz
Metal_bandit

----------------------------
www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48795
www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=47128


Laatst bijgewerkt door Metal_bandit op ma 11 jan, 2016 0:44 am, in totaal 8 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 T-62 (TAMIYA)
BerichtGeplaatst: zo 27 dec, 2015 10:45 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 aug, 2014 21:38 pm
Berichten: 475
Woonplaats: Zedelgem
interessant onderwerp, in je voorbeeldfoto heeft de tank een tweekleurige cammo, wordt die van jouw ook tweekleurig ? Hoe ga je dan verder met het chippen, moet je dan weer haarlak sprayen ?

Modest


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 T-62 (TAMIYA)
BerichtGeplaatst: zo 27 dec, 2015 11:02 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 12 sep, 2010 8:45 am
Berichten: 1414
Woonplaats: Friesland
Een erg mooie tank, ik ben benieuwd hoe je techniek gaat toepassen. Ik neem aan dat je de coma gewoon bij de sand kleur erbij sproeit? Denk niet dat je nog eens een haarlak laag doet. Ben benieuwd naar het verdere resultaat.

Kornelis

_________________
Work in progress:
T-26 Model. 1933 | Skif 1:72
TATA Lpt 1613 TC (52/Cowl) | 1:24 – ‘Horn Please!’


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 T-62 (TAMIYA)
BerichtGeplaatst: zo 27 dec, 2015 11:31 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 23 aug, 2010 20:08 pm
Berichten: 41
Woonplaats: Soesterberg
Modestforest schreef:
interessant onderwerp, in je voorbeeldfoto heeft de tank een tweekleurige cammo, wordt die van jouw ook tweekleurig ? Hoe ga je dan verder met het chippen, moet je dan weer haarlak sprayen ?

Modest


Het is inderdaad de bedoeling om een tweekleurig patroon te maken. Ik ga eerst de gele kleur verder chippen. Als ik daar tevreden over ben, krijgt het model een laagje blanke lak. Dan weer een portie haarspray en vervolgens de groene kleur. Ook die kleur wordt weer gechipped, waardoor je hopelijk zowel de gele kleur als ook de bruine onderkleur door de groene verf heel zult zien. Dat is althans het idee! :D

_________________
Greetz
Metal_bandit

----------------------------
www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48795
www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=47128


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 T-62 (TAMIYA)
BerichtGeplaatst: zo 27 dec, 2015 11:53 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11869
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bandit, je vergist je. De blanke lak zal ervoor zorgen dat het chippen de tweede keer ofwel zal mislukken, ofwel een stuk moeilijker zal gaan, want je fixeert er zowel je gele verf als de roest daaronder mee. De nieuwe laag haarlak zou nutteloos op de blanke lak blijven liggen en de kleur van de chips zou niet roestig maar geel zijn. Ik raad je aan gewoon over de chipping het groen nu te spuiten, verder te chippen en dan pas af te lakken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 T-62 (TAMIYA)
BerichtGeplaatst: zo 27 dec, 2015 13:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 23 aug, 2010 20:08 pm
Berichten: 41
Woonplaats: Soesterberg
StevenVD schreef:
Bandit, je vergist je. De blanke lak zal ervoor zorgen dat het chippen de tweede keer ofwel zal mislukken, ofwel een stuk moeilijker zal gaan, want je fixeert er zowel je gele verf als de roest daaronder mee. De nieuwe laag haarlak zou nutteloos op de blanke lak blijven liggen en de kleur van de chips zou niet roestig maar geel zijn. Ik raad je aan gewoon over de chipping het groen nu te spuiten, verder te chippen en dan pas af te lakken.


Hoi Steven,

Dank voor je reactie. Je beschrijft echter precies wat mijn bedoeling is... :wink:
De gele verf met "roestige" chips en de groene verf met de gele chips, hieronder een voorbeeld
Afbeelding
Zoals je op de toren ziet, komt de gele "onderverf" door de groene verf heen. Daarna ga ik het model met olieverf nog verder bewerken, maar dit is het idee. Mocht je alsnog denken dat ik het nu verkeerd ga aanpakken, hoor ik graag je tips/ideeën! :brouw:

_________________
Greetz
Metal_bandit

----------------------------
www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48795
www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=47128


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 T-62 (TAMIYA)
BerichtGeplaatst: zo 27 dec, 2015 15:25 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11869
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Dan is het goed, maar ik zou verwachten dat er nog steeds plekken zijn waar je ook meteen het roest door het groen kan zien, bijvoorbeeld krassen die doorbeide verflagen gingen. Die zouden dan achteraf opgeschilderd moeten worden.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 T-62 (TAMIYA)
BerichtGeplaatst: zo 27 dec, 2015 16:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 23 aug, 2010 20:08 pm
Berichten: 41
Woonplaats: Soesterberg
StevenVD schreef:
Dan is het goed, maar ik zou verwachten dat er nog steeds plekken zijn waar je ook meteen het roest door het groen kan zien, bijvoorbeeld krassen die doorbeide verflagen gingen. Die zouden dan achteraf opgeschilderd moeten worden.


Klopt, maar die wil ik inderdaad laten toevoegen met (olie) verf. Toch bedankt voor het meedenken! :brouw:

_________________
Greetz
Metal_bandit

----------------------------
www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48795
www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=47128


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 T-62 (TAMIYA)
BerichtGeplaatst: zo 27 dec, 2015 22:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Mooi project, ik heb enige tijd geleden een soortgelijk iets gedaan. Ook de haarlaktechniek uitproberen, alleen dan op een T-55.
Afbeelding
Een erg leuke techniek waar je best mooie resultaten mee kan behalen. Ik ben er bij de T-55 wat lomper overheen gegaan (met extreme verwering als gevolg) als jij nu doet, maar je resultaten zien er goed uit!

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 T-62 (TAMIYA)
BerichtGeplaatst: ma 28 dec, 2015 22:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 23 aug, 2010 20:08 pm
Berichten: 41
Woonplaats: Soesterberg
Tomska schreef:
Mooi project, ik heb enige tijd geleden een soortgelijk iets gedaan. Ook de haarlaktechniek uitproberen, alleen dan op een T-55.

Een erg leuke techniek waar je best mooie resultaten mee kan behalen. Ik ben er bij de T-55 wat lomper overheen gegaan (met extreme verwering als gevolg) als jij nu doet, maar je resultaten zien er goed uit!


Hoi Tom

Ziet er goed uit! Ik wil inderdaad proberen om de verweren iets subtieler te houden. Maar het is voor mij de eerste keer..... dus je weet nooit wat het eindresultaat gaat worden. Bedankt voor je compliment in ieder geval. :brouw:

_________________
Greetz
Metal_bandit

----------------------------
www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48795
www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=47128


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 58 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement