Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 20:15 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 82 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 23 feb, 2014 2:49 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Geachte bouwers.

Ik draai al even mee, maar ben hier niet zo vaak te vinden. De reden is omdat ik voornamelijk in de luchtvaarthoek bezig ben en dan met name tankbusters :mrgreen: met een voorliefde van de AH-64 Apache. Daarnaast bouw ik nog veel meer verschillende helikopters, met zo nu en dan een vliegtuigje. Op 1 november houden we (ik zit in de organisatie) voor de 5e keer een modelbouwbijeenkomst in Hurdegaryp. Deze keer willen we wat aandacht besteden aan het feit dat 100 jaar geleden de 1e Wereldoorlog is uitgebroken. Diverse bouwers zijn daarvoor reeds modellen aan het bouwen of hebben al wat gebouwd, zodat we dan een leuke WO1 showtafel kunnen vullen. Onlangs heb ik een Fokker E-III afgeleverd....

Afbeelding

.... en ga me nu wagen aan een tank, een Mk.IV 'female'. De Mk.IV is een doorontwikkeling van de Mk.I, maar dan zonder 'stuurwiel' aan de achterzijde. De tanks was bewapend met machinegeweren (female) of met kanonnen (male). Op de weg werd een snelheid gehaald van 6 km per uur. Een beetje wandel-3-daagse op de basisschool loopt even snel. De motor leverde destijds toch al zo'n 105 pk. Goed, dat was toen uiteraard, maar wil toch even vermelden dat mijn Skoda meer vermogen heeft, iets lichter is en ook iets sneller kan rijden. Maar een eerlijk vergelijk is het niet, wij zijn nu niet in oorlog.

Meer info - als jullie dit al niet wisten - is te vinden op o.a. wikipedia.
En hieronder een stukje info wat geleverd wordt door de fabrikant van de kit (Emhar):
Afbeelding

Hier wilde ik het voorlopig maar even bij laten.

Ik heb het model overgenomen, afgelopen IPMS-bijeenkomst in Sneek van Jogy. Het gaat om een 1:72 Emhar-kitje. Ik kon het niet, maar qua detail vind ik het er wel goed uit zien. Geloof me, ik heb ze slechter gezien (VEB Plasticard of Master Hobby, maar ook de oude Airfix is niet altijd top). Mijn motto is dan ook, van niets maak ik iets. Die dure modellen kunnen altijd nog. Bovendien, bij zo'n goedkoop kitje ga je eerder dingen aanpassen als het je niet aan staat.

De box:
Afbeelding

De sprues en flink dikke rubberen rupsbanden:
Afbeelding

Detail:
Afbeelding

Handleiding:
Afbeelding

Decals voor 4 versies:
Afbeelding

Ik heb al wat onderdeeltjes in elkaar. De bouwbeschrijving geeft aan om de machinegeweren (ik heb me laten vertellen dat het niet de geweren zijn die van origine werden gebruikt, maar ik vind het wel best) eerst te monteren in de 'zijgondels'. Vervolgens heb ik de zijgondels op het zijpaneel gelijmd. De passing is best wel te doen, slechts een heel klein beetje vijlwerk is nodig om het goed te laten passen. Overigens is een naadje hier en daar helemaal niet erg, kijk maar eens naar echte foto's van een Mk.IV.
Afbeelding

Afbeelding

Op de bovenkant moet de uitlaat worden aangebracht. Om een goede verbinding te krijgen heb ik 3 gaatjes geboord in het dek. Daarin komen de 3 pennetjes onder de uitlaat. Volgens de handleiding moet de uitlaatpijp iets verbogen worden om hem juist op het dek te monteren.
Afbeelding

Heb nu wat andere onderdelen in de lijm zitten, dat laat ik voor de stevigheid mooi even drogen om later verder te kunnen. De gehele constructie met de rupsbanden moet wel goed komen. Ik wil een stevige basis hebben voor de rupsbanden. Gezien het stugge rubber wil ik ze zoveel mogelijk fixeren met secondelijm, wellicht dat ik hier en daar nog extra stripjes daarvoor ga aanbrengen.

Later meer,
René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 feb, 2014 8:45 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 feb, 2008 10:08 am
Berichten: 2439
Woonplaats: Oegstgeest
Een leuk beginnetje zo. Deze (of de 'male') staat ook nog op mijn verlanglijstje, ooit.
Ben benieuwd wat jij ervan weet te maken, maar zal best mooi worden.

_________________
"Boxart, it's all the reference you need..."
Mijn verlanglijstje: Wishlist
Mijn dozenstapel: Stash


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 feb, 2014 10:04 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 19 apr, 2013 10:37 am
Berichten: 449
Woonplaats: Velp (GLD)
Hey René hier? Leuk.

MarChant schreef:
Ben benieuwd wat jij ervan weet te maken, maar zal best mooi worden.


Zal ongetwijfeld een net model worden, hoewel ik even wacht met juichen. Zal mij namelijk niet verbazen als deze brouw eindigd met wentelwieken oid. :mrgreen:

Gr Porta

_________________
Like Germans said in this branch there will not be wounded, only dead.

'Laat ze maar', argumenteren velen, 'ik doe niks verkeerd.' Het probleem is dat Big Brother bepaalt wat verkeerd is, niet jij.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 feb, 2014 11:16 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 23 nov, 2013 12:59 pm
Berichten: 1132
Woonplaats: Kollum (Frl.)
Boeiend idee om op zo'n manier de eerste wereldoorlog te herdenken, ik ga deze topics volgen.

:brouw: Gr, Martin

_________________
Gott schuf die Zeit, aber von Eile hat er nichts gesagt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 feb, 2014 11:28 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 aug, 2009 8:54 am
Berichten: 7539
Woonplaats: Drachten
Het is bijna niet te geloven René :P Jij een tank bouwen, nou je weet wat ze zeggen, als er 1 schaap over de dam is :lol:

Ik zie het nu pas goed trouwens, maar ik zou de machine geweren nog even recht afknippen, nu lijken het meer op de uiteindes van een bezemsteel oid :wink: Gewicht besparen is nog tot daar aan toe, maar ik geloof dat dat niet echt werkt in een tank :P

_________________
Mijn modelbouw website


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 feb, 2014 12:05 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw

Geregistreerd: ma 19 okt, 2009 20:04 pm
Berichten: 1815
Woonplaats: Drachten
heico1980 schreef:
Het is bijna niet te geloven René :P Jij een tank bouwen, nou je weet wat ze zeggen, als er 1 schaap over de dam is :lol:


U bedoeld??? :?

_________________
Rock bottom is good solid ground, and a dead end street is just a place to turn around.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 feb, 2014 14:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Dank voor het warme welkom jongens.... 8) 8)

heico1980 schreef:
Ik zie het nu pas goed trouwens, maar ik zou de machine geweren nog even recht afknippen, nu lijken het meer op de uiteindes van een bezemsteel oid :wink: Gewicht besparen is nog tot daar aan toe, maar ik geloof dat dat niet echt werkt in een tank :P


Al is dat wel eens gedaan. Na de aanval van de Japanners op Pearl Harbour, wilden de Amerikanen wraak. Ze hebben toen net zo lang gesleuteld en geoefend met B-25 Mitchell bommenwerpers totdat ze zo licht waren dat ze vanaf een vliegdekschip Japan konden berijken voor hun bombardement(en). De piloten wisten dat dit een enkele reis zou worden en moesten na hun bombardement proberen te landen in China. Een van de onderdelen die verwijderd werden bij de bommenwerpers, waren de machinegeweren. Om toch nog wat dreiging uit te kunnen oefenen, werden de lopen vervangen door zwart geschilderde bezemstelen.

Tot zo ver de geschiedenisles.

Het was wel een goede tip trouwens, heb er meteen werk van gemaakt. Het uiteinde van de loop is rechtgeknipt en met een klein boortje (0,35 mm) uitgeboord, wat niet mee viel in een stukje plastic van 0,5 mm dik.
Afbeelding

Vanmorgen de eerste onderdelen in elkaar gelijmd en met wat knijpers en klemmen bij elkaar gehouden.
Afbeelding

Na nog wat onderdeeltjes te hebben aangebracht, staat het er nu zo bij in het voorjaarszonnetje:
Afbeelding

Afbeelding

Op naar het puzzelgedeelte, want het uitlaatdeel moet iets aangepast worden bovenop en ik heb op een ander forum ook al begrepen dat de 'unditching rail' bovenop lastig is om aan te brengen en als het al aangebracht is, om het heel te houden en daar wordt ook gesproken dat de rail verkeerd om is. Maar goed even de plaatjes en foto's bestuderen voordat die onderdelen zullen worden aangebracht.

Een en ander kan nu mooi even drogen, zodat ik straks wat extra strippen ga aanbrengen om het aanbrengen van de dikke, rubberen tracks wat te vergemakkelijken.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 feb, 2014 15:01 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 aug, 2009 8:54 am
Berichten: 7539
Woonplaats: Drachten
Dat ziet er inderdaad al wat realistischer uit zo ;) Je gaat ook vlot genoeg :lol: ;) Hij staat al in elkaar.

_________________
Mijn modelbouw website


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 feb, 2014 15:06 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11869
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik ben al benieuwd hoe René straks de modder bovenhaalt, want deze zal hopelijk niet even schoon worden als zijn helikopters... Mooi werk met je machinegeweren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 feb, 2014 17:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
heico1980 schreef:
Hij staat al in elkaar.


Mk.IV 'female' is een zij hé. Dat zou jij moeten weten.

@Steven: Ook zo'n tank is eens brandschoon uit de fabriek gekomen. Al is het uiteraard wel de bedoeling om hem niet 'proper' te laten.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 82 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Silmaril en 41 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement