Geachte bouwers.
Ik draai al even mee, maar ben hier niet zo vaak te vinden. De reden is omdat ik voornamelijk in de luchtvaarthoek bezig ben en dan met name tankbusters
met een voorliefde van de AH-64 Apache. Daarnaast bouw ik nog veel meer verschillende helikopters, met zo nu en dan een vliegtuigje. Op 1 november houden we (ik zit in de organisatie) voor de 5e keer een modelbouwbijeenkomst in Hurdegaryp. Deze keer willen we wat aandacht besteden aan het feit dat 100 jaar geleden de 1e Wereldoorlog is uitgebroken. Diverse bouwers zijn daarvoor reeds modellen aan het bouwen of hebben al wat gebouwd, zodat we dan een leuke WO1 showtafel kunnen vullen. Onlangs heb ik een Fokker E-III afgeleverd....
.... en ga me nu wagen aan een tank, een Mk.IV 'female'. De Mk.IV is een doorontwikkeling van de Mk.I, maar dan zonder 'stuurwiel' aan de achterzijde. De tanks was bewapend met machinegeweren (female) of met kanonnen (male). Op de weg werd een snelheid gehaald van 6 km per uur. Een beetje wandel-3-daagse op de basisschool loopt even snel. De motor leverde destijds toch al zo'n 105 pk. Goed, dat was toen uiteraard, maar wil toch even vermelden dat mijn Skoda meer vermogen heeft, iets lichter is en ook iets sneller kan rijden. Maar een eerlijk vergelijk is het niet, wij zijn nu niet in oorlog.
Meer info - als jullie dit al niet wisten - is te vinden op o.a.
wikipedia.
En hieronder een stukje info wat geleverd wordt door de fabrikant van de kit (Emhar):
Hier wilde ik het voorlopig maar even bij laten.
Ik heb het model overgenomen, afgelopen IPMS-bijeenkomst in Sneek van Jogy. Het gaat om een 1:72 Emhar-kitje. Ik kon het niet, maar qua detail vind ik het er wel goed uit zien. Geloof me, ik heb ze slechter gezien (VEB Plasticard of Master Hobby, maar ook de oude Airfix is niet altijd top). Mijn motto is dan ook, van niets maak ik iets. Die dure modellen kunnen altijd nog. Bovendien, bij zo'n goedkoop kitje ga je eerder dingen aanpassen als het je niet aan staat.
De box:
De sprues en flink dikke rubberen rupsbanden:
Detail:
Handleiding:
Decals voor 4 versies:
Ik heb al wat onderdeeltjes in elkaar. De bouwbeschrijving geeft aan om de machinegeweren (ik heb me laten vertellen dat het niet de geweren zijn die van origine werden gebruikt, maar ik vind het wel best) eerst te monteren in de 'zijgondels'. Vervolgens heb ik de zijgondels op het zijpaneel gelijmd. De passing is best wel te doen, slechts een heel klein beetje vijlwerk is nodig om het goed te laten passen. Overigens is een naadje hier en daar helemaal niet erg, kijk maar eens naar echte foto's van een Mk.IV.
Op de bovenkant moet de uitlaat worden aangebracht. Om een goede verbinding te krijgen heb ik 3 gaatjes geboord in het dek. Daarin komen de 3 pennetjes onder de uitlaat. Volgens de handleiding moet de uitlaatpijp iets verbogen worden om hem juist op het dek te monteren.
Heb nu wat andere onderdelen in de lijm zitten, dat laat ik voor de stevigheid mooi even drogen om later verder te kunnen. De gehele constructie met de rupsbanden moet wel goed komen. Ik wil een stevige basis hebben voor de rupsbanden. Gezien het stugge rubber wil ik ze zoveel mogelijk fixeren met secondelijm, wellicht dat ik hier en daar nog extra stripjes daarvoor ga aanbrengen.
Later meer,
René