Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 14:52 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 10 aug, 2011 0:24 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11855
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Omdat het me wat te lang duurde eer er weer een paar moderne tanks op het forum verschenen, wou ik bij deze al aankondigen dat er een tweetal op stapel staan bij mij. Aan eentje ervan ga ik beginnen zodra mijn vliegdekschip er goed en wel staat; dat zou nog maar een paar weken mogen duren en is te volgen in het bootjesforumgedeelte.

Waarover heb ik het nu? Wel deze kolos:

Afbeelding

Gekocht bij Artobi in St.-Katelijne-Waver, waar sinds een jaar modelbouw te verkrijgen is (en helaas geen strips meer). Ik had al wel zijn grote broer, de Challenger 2, die zie je hier:

Afbeelding
Afbeelding

Omdat ik de Chieftain als voorloper voor de Challenger toch wel een stoer ontwerp vind, ondanks zijn trage maximumsnelheid, vond ik dat deze in mijn collectie niet mocht ontbreken. Hier zien jullie wat er zich in de doos bevindt (behalve wat daarboven rechts staat, natuurlijk, dat heb ik trouwens in de FUN gekocht omdat het ook een zeldzame verschijning is hier, maar die zal nog wel een half jaartje moeten in de rij staan of ik zou plots wel heel veel tijd ter beschikking moeten krijgen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

We bemerken o.a. drie bemanningsleden, twee handleidingen waarvan één in het Japans, enkele eenvoudige maar degelijke decals (hoop ik toch), rubber tracks, een waarschuwingspapiertje dat we alleen bepaalde gietramen met een lettercode mogen verhitten om een nieuwe dioxinecrisis te vermijden, een speciaal ophangingsysteem dat een beetje aan een Sherman doet denken en een paar gaten in de bodem die vermoedelijk nog dicht moeten.

Wat betreft de afwerking zijn er een paar mogelijkheden, die neerkomen op meestal een groene kleur of enkele verschillende groentinten voor de exemplaren van het Britse leger. Er bestaan ook Chieftains met stadscamouflage die dienst hebben gedaan in Berlijn, ziet er ook niet mis uit en ik heb zoiets nog niet:

Afbeelding

Maar ik moet nog uitvissen of dat een Mk5 is, zal wel weer tegenzitten. En dan heb je nog een Midden-Oostentype:

Afbeelding
(site van ene Graham Matthews)

We zien over een paar weken dus wat het wordt, ondertussen kan ik nog wat tips gebruiken...


Laatst bijgewerkt door StevenVD op do 20 okt, 2011 21:21 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 aug, 2011 8:49 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Gave tank, hij is erg groot. Ik vind die turret een mooi profiel hebben zo schuin aflopend. Kitje is uitstekend en ondanks zijn leeftijd nog mooi gedetailleerd. Vaak al mee digitaal mee in handen gestaan om te kopen..Moest er toch eens van komen.. Ik zou voor die stadscamo gaan, dat is een keer wat anders dan groen!

Eelco


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 aug, 2011 10:22 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 07 mei, 2006 14:01 pm
Berichten: 1070
De urban camoflage is alleen gebruikt op mk9 en mk 10 uitvoeringen.
De Tamiya kit is geen echte mk5 maar een samenraapsel van een aantal verschillende marks.
Accurate Armour heeft een aantal conversies voor deze kit.
http://www.accurate-armour.com/showaapr ... ategory=39

GJ

_________________
"But if it needs be, it is an ideal for which I am prepared to die." - Nelson Mandela
"Extinction is forever." - Sea Shepherd


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 aug, 2011 23:42 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11855
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt voor jullie reactie, jongens. Ik heb eens bekeken wat er te koop is, maar 65 pond beschouw ik niet als een optie, deze kit heeft zelf nog geen 25 euro gekost en er is op zich al genoeg werk aan met al dat flash... Je kan jezelf daar echt arm kopen, zo te zien. Dus als het niet te scratchen valt dan zal het een samenraapsel van verschillende Marks worden. Ik zou eens goed moeten uitzoeken wat de verschillen juist zijn.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 aug, 2011 11:01 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Citaat:
er is op zich al genoeg werk aan met al dat flash

Huh? De sprues zien er op je foto's brandschoon uit en dit is toch een "shake and bake"kitje? Persoonlijk zou ik gewoon lekker gaan bouwen en de camo doen waar ik zin in heb en me niet druk maken over welke mark wat heeft. Maar goed, dat is mijn manier hè. Wellicht vind je het wel erg belangrijk dat alles precies klopt.

Succes verder! :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 aug, 2011 18:30 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11855
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik heb vooral naar die foto met de mannetjes gekeken, waar je toch op meerdere plaatsen flash tevoorschijn ziet komen. De rest heb ik nog niet in detail bestudeerd en ik hoop natuurlijk dat dat er beter uitziet.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 aug, 2011 20:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 07 mei, 2006 14:01 pm
Berichten: 1070
Er zit iets flash op maar dat is zo bijna te verwaarlozen. Als het veel was geweest hadden je rekken dicht gezeten.

GJ

_________________
"But if it needs be, it is an ideal for which I am prepared to die." - Nelson Mandela
"Extinction is forever." - Sea Shepherd


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 okt, 2011 23:23 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11855
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik ga er een begin mee maken, want de Roosevelt CVN-71 wacht op zijn elektrische installatie. Het begint al meteen met een beetje bandwerk (letterlijk dan) want je moet 20 loopwielen in 2 rijen klaarzetten, plus een stel idlers en sprocket wheels (ik voel hier weer een discussie over terminologie aanwaaien).

Afbeelding

Het jammere aan de loopwielen, is dat er een gietnaad over het midden loopt en dat er hier en daar aan de achterkant van de kleinere wieltjes (maar misschien nog net zichtbaar als je de onderkant wil bekijken?) ejector pin marks zitten, wat je op de eerste foto kan zien.

Afbeelding

Afbeelding

Dus het begint al met een hoop plastiekvijlsel...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 okt, 2011 16:29 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11855
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Nu de wieltjes terzijde gelegd zijn voor de spuit, ben ik aan het onderstel begonnen. Het plan is namelijk om de hele tank in een zwarte primer te zetten en dan in een keer de preshade van de Hawkeye mee te doen. Anders kom ik daar toch niet aan toe, denk ik, want ik ben mezelf al wekenlang aan het wijsmaken dat het wel eens beter weer wordt én er wat tijd overschiet om ongestoord te kunnen airbrushen. Het zou ook kunnen dat ik de airbrush met de nieuwe nozzle en naald erop niet terug aan durf te zetten omdat ik hem dan weer naar de knoppen zou kunnen helpen. Fingers crossed.

Hier zie je hoe het indrukwekkende onderstel geïnstalleerd is, ik heb het geheel wat opgeschuurd zodat het niet meer glanst als een spiegel.

Afbeelding

Toen ik alles opgesteld had voor bovenstaande foto, kwam een volgende kaper op de kust: ik zag verschillende grote gaten opdoemen waarvan ik het bestaan nog niet eerder had vermoed. De onderkant van de tank is niet afgewerkt en voorzieningen voor een elektrische aandrijving zijn niet naar behoren weggewerkt; bovendien zijn er twee lange, diepe openingen onder de sponsons boven de kettingen. Nu ik het schrijf, moet ik terugdenken aan de LVTP van Tamiya die ik ooit gebouwd heb, die had hetzelfde probleem, maar toen maakte ik me daar nog niet druk om.

Afbeelding

Nu is het wel mijn bedoeling om wat grondiger te werk te gaan, daarom greep ik meteen naar een paar stukken doorzichtig tape. Toen ik daar met een fineliner de natuurlijk erg lastige, glooiende vorm van de openingen op overgetrokken had, kon ik de benodigde stukken uitsnijden in Evergreen.

Afbeelding

Eens kijken of er nog veel paswerk zal zijn, nadat ik de stukken vastgekleefd heb. Ik zal wel nog wat moeten plamuren, maar ik denk dat de overige gaatjes minder moeite zullen kosten.

Afbeelding

Door dit soort zaken is het bouwen gelukkig ook weer niet in één dag afgehandeld.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 okt, 2011 21:31 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11855
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik heb vandaag de preshade afgewerkt die ik gisteren begonnen was. Toen moest ik al redelijk snel opgeven omdat ik verf gemorst had in het pistool, dat begon te haperen. Ik had voor de eerste keer de grotere verftrechter van mijn H&S gebruikt en dat heeft blijkbaar nog ergere gevolgen als er wat uitloopt, aan de wet van Murphy ontkom je niet.

Dit is het resultaat, daarover ga ik Humbrol 116 sprayen. Ik moet nog eens zien hoe ik de wielen doe. De binnenkant heb ik als "klad" gebruikt, die is toch niet afgewerkt. Bij de derde foto zie je beter wat er nu wel en niet geschilderd is, het is erg donker plastic maar volgens mij ga je het beter zien als het overschilderd is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En de bemanning is ook al gearriveerd:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Yep, die naad op de laatste foto zie ik nu ook. Het is gebaseerd op deze foto:

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement