Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 19 maart, 2024 9:10 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 29 dec, 2011 22:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 nov, 2011 10:59 am
Berichten: 64
Woonplaats: Middelburg
Geachte waterbrouwers,

Het moet ergens in de jaren 70 zijn geweest dat ik vol overgave de ene kit na de andere in elkaar plakte. Eentje die mij bij is gebleven is de Grumman Duck. Heb hem zelfs later nog in hout met Radiobesturing proberen te maken, maar dat was te hoog gegrepen en dus niet afgebouwd. Vandaar dat het niet moeilijk was een model uit te zoeken en zowaar is net de oude Eend weer opnieuw uit de pers gedrukt en in een kleurig rood doosje gestopt. Het openen van het doosje gaf al weer een belevenisje door de typische Airfix geur die er uit op steeg. Geur blijft lang hangen in het brein.

Hieronder een paar plaatjes van het kitje. 72 keer vergroot zijn de klinknagels zo groot als golfballen en de kap ongeveer 9 cm dik, maar daardoor laten we de pet niet drukken. Had mij voorgenomen niets aan het interieur te doen en er als maskering de piloot en geamputeerde waarnemer in te prakken, maar de kap is toch te groot voor leuk en moet er dus maar wat aan doen. Mag van zoon (Karel 1c) een kapje gebruiken van een vacuform setje, dus misschien gaat het nog wat worden.

De plaatjes.

Afbeelding
Het doosje

Afbeelding
Twee versies te bouwen. Weet nog niet welke, maar die Amerikaanse is het meest kleurrijk.

Afbeelding
De sprues. Vleugel in 1 keer, maar toch een lekkere dikke achterrand.

Afbeelding
En de bootromp.

Afbeelding

Volgende keer het interieuravontuur.

Groet,

EJ
Decals vallen mee, die zijn nieuw gemaakt.

_________________
Op de plank:
Halinski Helldiver, Special Hobby Morane Saulnier N


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 dec, 2011 22:24 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 27 maart, 2011 20:06 pm
Berichten: 751
Woonplaats: doesburg
Zo te zien is dit ook een re-box gevalletje van Airfix. Ik deze ook nog liggen, maar dan de uitgave van 1978. Wat wel nieuw is zijn de decals. Bij de mijne zit maar 1 versie.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 dec, 2011 10:52 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 feb, 2007 15:59 pm
Berichten: 3111
Woonplaats: venlo
Het vader en zoon projekt is dus ook van start gegaan , veel plezier met de bouw .
Gezellig samen met de zoon aan de keukentafel bouwen.

Henny

_________________
Modelbouwen is geen hobby, het is een verslaving


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 dec, 2011 14:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Leuk, zo'n Airfix oudje! Ondanks de gebreken blijven ze toch altijd leuk om te maken. Ik zie ook dat Airfix nu in elke kit ook propeller decals bevoegd, altijd goed!

Succes.

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 dec, 2011 23:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 aug, 2010 22:05 pm
Berichten: 711
Ouwe Airfix-doosjes blijven inderdaad leuk, maar die klinknagels! Zo zag een Duck er echt niet uit. Bij mij ligt nu een oude Mosquito van Airfix (die Mk.VI/Mk.XVIII) en zelfs die heeft net zo'n velletje als deze eend. Golfballen, wat je zegt...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 31 dec, 2011 2:01 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
De klinknagels, tja, daar haal ik ook altijd maar een schuurpapiertje overheen.

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 jan, 2012 0:09 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 nov, 2011 10:59 am
Berichten: 64
Woonplaats: Middelburg
OK, een update,

Het interieur is geheel spartaans en van tevoren had ik besloten daar niets aan te doen. Eenmaal bezig kon ik het niet over mijn hart verkrijgen en met name de geamputeerde waarnemer zou er echt stom uitzien, zonder onderrug en beentjes op zijn krukje. Daarom maar gegoogled en het hoogst noodzakelijke er in ge plakt. Wat er nu in zit voor hem is een plankje waar zijn radio's op komen te staan en daarboven komt nog een dekje. Hij komt met zijn niet aanwezige beentjes daar onder te zitten en dan lijkt het nog wat. De piloot heeft een houding alsof hij in de wachtkamer bij de dokter zit na ongelooflijk hard in zijn kruis te zijn geschopt. Handjes gevouwen en een beetje gestrekt om de edele delen wat ruimte te geven. Daar ga ik niets aan doen, maar de stick komt in de buurt van zijn handjes, dus wie weet gaat het nog wat lijken.
Hieronder wat plaatjes.

Afbeelding
Het interieurtje. Door de belichting wel erg gifgroen. Heb wat riempjes op de passagierstoelen gepenseeld om nog iets van leven op het onderdek te brengen, maar veel zie je niet door de hobbel bobbel ruitjes

Afbeelding
De onderdeeltjes van het interieur.

Afbeelding
Eigenlijk waren er nog meer klemmetjes nodig, maar dat is opgelost met de tien vingertjes.

Afbeelding
En nu zit de eerste lading plamuur er op en is al een beetje geschuurd.

Breek mijn hersens over hoe ik het spul uitgelijnd ga krijgen, maar daar zijn we nog niet aan toe. Eerst plamuren en schuren.

Tot zover en ik hoorde dat we een tentoonstellinkje gaan inrichten op ESM. Hartstikke leuk! zien we eens de koppen achter de schrijfsels.

Groet,

EJ

_________________
Op de plank:
Halinski Helldiver, Special Hobby Morane Saulnier N


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 jan, 2012 11:25 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 aug, 2011 11:13 am
Berichten: 1828
Woonplaats: Delft
Deze herken ik ergens van :lol:

Gr,
Karel

_________________
Haastige spoed is zelden goed (dus ook voor je modellen)

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 jun, 2012 21:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 nov, 2011 10:59 am
Berichten: 64
Woonplaats: Middelburg
De laatste keer was januari en de Eend heeft bijna een half jaar op zijn nest gezeten. Was nogal fanatiek bezig met mijn kartonnen project, de Helldiver van Halinski. Bij de motor aangekomen raakte ik na een jaar bouwen langzaam aan een tussendoortje toe. De motor heeft 14 cilinders en elke cilinder bestaat uit 17 onderdelen. Na een paar weken cilinders maken volgt het enthousiasme de Eurokoers en is er een injectie nodig. Zal wel eens een brouwverslag schrijven van dit model. Kan misschien anderen inspireren ook eens karton te proberen, want na dat geklieder met verf verlang ik weer naar mijn PVA.

Maar terug naar de Duck. Nu de deadline nadert neemt de spanning toe. Wil hem toch graag af maken, want hij is behoorlijk uit gebroed.

We waren gebleven bij het in elkaar plakken van de romp en de eerste lagen plamuur. Daarop volgden er meer. Probleem was dat de opliggende paneellijnen en klinknagels natuurlijk onder de plamuur verdwenen of weg geschuurd werden. Later dus maar een beetje ingekrast. Voordeel is de lange cockpit, dan is er bovenop een relatief kort naadje.

Afbeelding
Een vervelend probleem is de inlaat van de oliekoeler. De lamellen daarvan sluiten niet op elkaar en het gat zijn twee halve maantjes in plaats van een rond gat. Uitgeboord en op strookjes plastic een plaatje geplakt als lamellen.

Afbeelding
Nu ziet het er zo uit.

Omdat er van die lamellen op zaten was het moeilijk precies gecentreerd te boren. Dat is dan ook niet gelukt en het gat zit wat off-centre.

Inmiddels zaten de vleugels er op. Dat is een lastige klus bij de Duck want de ondervleugels rammelen in de gleufjes in de romp. Een gevoel voor V-stelling heb je dus niet. Daarom de stijlen tijdelijk aan de bovenvleugel geplakt en het spul nat in elkaar gezet en op zijn kop laten drogen.

Volgend probleempje deed zich voor bij het afplakken. Bij het aandrukken van het plakband op het raampje in de romp drukte ik het glaasje naar binnen.

Afbeelding
Je ziet het niet zo erg, maar aan de onderkant was hij los en scharnierde aan de bovenkant. Durfde hem niet verder in te drukken voor de foto, maar je kunt het je wel voorstellen. Goede raad kostte een messing staafje.

Afbeelding
Gaatje geboord aan de andere kant van de romp en na wat lijm in de naad te hebben laten lopen het ruitje met de prikker dicht geduwd. Gaatje dicht geplamuurd. Er rammelt nu alleen wat boorsel in de cabine rond.

Afbeelding
Toen was het klaar om te spuiten. Dat was weer een leermomentje. Ik heb na een witte grondlaag eerst het Vallejo aluminium gespoten. Na het afplakken van het aluminium probeerde ik de kleuren er overheen te zetten en die sloegen bijna zwart uit. Het kostte ca 8 laagjes voor het enigszins gelijkmatig van kleur was. Had dus eerst de kleuren moeten spuiten en die af plakken en als laatste alu.

Afbeelding
Na het spuiten was dit het resultaat.

Zo dat was het voor nu. Zondag laat ik het eindproduct zien. Ben nu met de cockpit bezig en dit weekend gaat de bovenvleugel er op, de verspanning en de wielen. Hoop dat het lukt op tijd.

Groet,

EJ

_________________
Op de plank:
Halinski Helldiver, Special Hobby Morane Saulnier N


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 jun, 2012 22:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Dat is een mooie kleurrijke eend aan het worden!
En, is het weer net zoveel plezier als vroeger? :brouw:

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement