De laatste keer was januari en de Eend heeft bijna een half jaar op zijn nest gezeten. Was nogal fanatiek bezig met mijn kartonnen project, de Helldiver van Halinski. Bij de motor aangekomen raakte ik na een jaar bouwen langzaam aan een tussendoortje toe. De motor heeft 14 cilinders en elke cilinder bestaat uit 17 onderdelen. Na een paar weken cilinders maken volgt het enthousiasme de Eurokoers en is er een injectie nodig. Zal wel eens een brouwverslag schrijven van dit model. Kan misschien anderen inspireren ook eens karton te proberen, want na dat geklieder met verf verlang ik weer naar mijn PVA.
Maar terug naar de Duck. Nu de deadline nadert neemt de spanning toe. Wil hem toch graag af maken, want hij is behoorlijk uit gebroed.
We waren gebleven bij het in elkaar plakken van de romp en de eerste lagen plamuur. Daarop volgden er meer. Probleem was dat de opliggende paneellijnen en klinknagels natuurlijk onder de plamuur verdwenen of weg geschuurd werden. Later dus maar een beetje ingekrast. Voordeel is de lange cockpit, dan is er bovenop een relatief kort naadje.
Een vervelend probleem is de inlaat van de oliekoeler. De lamellen daarvan sluiten niet op elkaar en het gat zijn twee halve maantjes in plaats van een rond gat. Uitgeboord en op strookjes plastic een plaatje geplakt als lamellen.
Nu ziet het er zo uit.
Omdat er van die lamellen op zaten was het moeilijk precies gecentreerd te boren. Dat is dan ook niet gelukt en het gat zit wat off-centre.
Inmiddels zaten de vleugels er op. Dat is een lastige klus bij de Duck want de ondervleugels rammelen in de gleufjes in de romp. Een gevoel voor V-stelling heb je dus niet. Daarom de stijlen tijdelijk aan de bovenvleugel geplakt en het spul nat in elkaar gezet en op zijn kop laten drogen.
Volgend probleempje deed zich voor bij het afplakken. Bij het aandrukken van het plakband op het raampje in de romp drukte ik het glaasje naar binnen.
Je ziet het niet zo erg, maar aan de onderkant was hij los en scharnierde aan de bovenkant. Durfde hem niet verder in te drukken voor de foto, maar je kunt het je wel voorstellen. Goede raad kostte een messing staafje.
Gaatje geboord aan de andere kant van de romp en na wat lijm in de naad te hebben laten lopen het ruitje met de prikker dicht geduwd. Gaatje dicht geplamuurd. Er rammelt nu alleen wat boorsel in de cabine rond.
Toen was het klaar om te spuiten. Dat was weer een leermomentje. Ik heb na een witte grondlaag eerst het Vallejo aluminium gespoten. Na het afplakken van het aluminium probeerde ik de kleuren er overheen te zetten en die sloegen bijna zwart uit. Het kostte ca 8 laagjes voor het enigszins gelijkmatig van kleur was. Had dus eerst de kleuren moeten spuiten en die af plakken en als laatste alu.
Na het spuiten was dit het resultaat.
Zo dat was het voor nu. Zondag laat ik het eindproduct zien. Ben nu met de cockpit bezig en dit weekend gaat de bovenvleugel er op, de verspanning en de wielen. Hoop dat het lukt op tijd.
Groet,
EJ