Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 9:54 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 13 apr, 2013 21:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Vandaag werd in Assen Operatie Amherst nagespeeld. Ik heb daar foto's van geschoten, een selectie staat hieronder. De rest vind je hier.
Die jongens zijn net zo serieus met hun hooby bezig als wij hier :lol:

Citaat:
Operatie Amherst was de codenaam van de geallieerden voor een speciale commando-actie op 7 en 8 april 1945 ter bevrijding van Drenthe 1945 als voorbereiding van de aanval van de Canadezen op Groningen, tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Franse parachutisten vormden een onderdeel van de SAS, de Britse, militaire Special Air Service. Zij moesten in de Operatie Amherst verkeersknooppunten en bruggen in Drenthe en Groningen veilig stellen. Op die manier konden Canadese troepen snel naar de stad Groningen trekken. De operatie was redelijk succesvol, al liep hij niet geheel volgens plan en sneuvelden er in Drenthe 33 Franse parachutisten,

Er werden 700 man gedropt, onder wie vier Nederlanders en één Syriër. Ongeveer de helft van hen kwam door slecht weer één tot enkele kilometers van het doel terecht. Ook konden een aantal jeeps niet gedropt worden. In totaal werden er 47 groepen gedropt. Zij moesten het opnemen tegen naar schatting 12.000 verspreid gelegerde Duitse militairen onder wie Nederlandse SS'ers.

Het Drentse hoofdkwartier van de Duitsers bevond zich in Westerbork, waar ongeveer 40-50 Duitsers verbleven en dat eveneens een doel vormde. Daar vlakbij waren 15 Fransen geland. Deze kregen steun van een plaatselijke knokploeg, en bonden de strijd aan met de Duitsers, maar leden wel verliezen, terwijl aan de Duitse kant onder meer een generaal werd uitgeschakeld.

Het nabije, kleine, Duitse vliegveld Havelte moest worden aangevallen, maar bij aankomst bleek dat het al door een bombardement van de RAF uitgeschakeld.

Tevens kregen de para's opdracht het Vliegveld Norg (Duits: Fliegerhorst Norg / Engels: Aerodrome Norg) tussen Norg en Peest uit te schakelen. Toen de para's zich in de buurt van het vliegveld begaven, nadat ze enkele kilometers verderop bij Huis ter Heide waren geland, was het terrein al bijna verlaten. De Duitsers hadden zich reeds terug getrokken in de richting van Groningen. De overgebleven Duitsers bliezen vlak voor hun vertrek nog de aanwezige gebouwen op.

Enkele acties van de Fransen en anti-Duitse Nederlanders leidden tot represailles van de Duitsers. In Diever werd de NSB-burgemeester aangehouden door anti-Duitse Nederlanders, maar een groep SS'ers uit Steenwijk kwam hem ontzetten en arresteerde 11 mensen van wie zij er 10 bij het kerkhof van Diever vermoordden. De elfde overleefde door zich dood te houden tussen de slachtoffers.

Of de operatie echt nodig was geweest is nog steeds een punt van discussie.

bron
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Nem op zo 14 apr, 2013 18:31 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13 apr, 2013 22:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
Leuke reportage met een leuke laatste foto, oud-en-nieuw (maar dan anders).

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 apr, 2013 18:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Via FOK! kwam ik te weten dat dit weekend Operation Amherst zou worden nagespeeld in Assen, mijn woonplaats. Een mooie gelegenheid om foto's te maken natuurlijk! Hoe vaak kun je nu de Tweede Wereldoorlog van dichtbij fotograferen :D

Ik had de Nikon D5000 met een Sigma lens erop van mijn zusje mee. Omdat ik nog niet aan die camera ben gewend zijn behoorlijk wat foto's te licht geworden, die heb ik moeten nabewerken in Photoshop.

De foto's zijn over twee dagen verdeeld genomen, gisteren en vandaag. Ik zet ze hier door elkaar neer zodat er nog een beetje lijn in zit qua onderwerp. Ik heb zoveel mogelijk geprobreerd om de foto's zo te maken alsof ze echt uit de WOII hadden kunnen zijn, dus zonder mountainbikers of ander publiek in beeld. Soms ontkom je d'r niet aan, maar daarvoor heb je de crop-functie.


De entree van het Duitse kamp:
Afbeelding

Het Duitse kamp:
Afbeelding

De mitrailleur van het BMW zijspan laden:
Afbeelding

Een Opel Blitz
Afbeelding

Schieten met een machinegeweer. Het lukte me nét niet om de vlammen van het afvuren te fotograferen :(
Afbeelding

Een Duitse soldaat die het niet meer ziet zitten.
Hij vertelde dat dat kwam doordat het water voor z'n koffie maar niet warm wilde worden - 't had niks met Rusland te maken :lol:
Afbeelding



In het Amerikaanse kamp:
Een meisje typt orders uit.
Afbeelding

Medicijnen:
Afbeelding

Afbeelding

Soldaten maken een vuurtje:
Afbeelding

Een rupsvoertuig:
Afbeelding

General Purpose Car, de afkorting GP, op z'n Engels, daar heeft de Jeep z'n naam aan te danken:
Afbeelding

Voor geestelijke bijstand kan je naar de legerpredikant:
Afbeelding

Zondagochtend was er natuurlijk een kerkdienst:
Afbeelding

Afbeelding

Allied HQ:
Afbeelding

Afbeelding

De kaarten van de omgeving en de apparatuur:
Afbeelding

Het Franse verzet stond niet bekend om haar camouflage-kunsten:
Afbeelding


Vechten:
Duitse soldaten beraadslagen zich over de komende aanval:
Afbeelding

Je wilt geen ruzie met deze vriendelijke man
Afbeelding

De Amerikanen bereiden zich voor op de komende aanval van de Duitsers:
Afbeelding

Ze houden de boel goed in de gaten:
Afbeelding

Een Amerikaan en iemand van het Franse verzet stuiten op een Duitser bij een zijspan:
Afbeelding


De Duitsers vallen aan!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Er worden geallieerde soldaten gevangen genomen:
Afbeelding

Door een Duits machinegeweer en twee lenzen worden ze onder schot gehouden:
Afbeelding

Na een korte aanval trekken de Duitse troepen zich terug:
Afbeelding


De Amerikanen beginnen een tegenaanval - wegwezen dus:
Afbeelding

Het kanon gaat zo achter de Kubelwagen. Er werd bepaald niet zuinig gedaan met dat autootje, letterlijk scheuren over de Drentse hei!
Afbeelding

Afbeelding

De teruggetrokken Duitsers hebben zich op de aanvallende Amerikanen voorbereid. Zoek de Duitsers:
Afbeelding

En dan is het wachten tot de Amerikanen komen..
Afbeelding

Afbeelding

Amerikanen in zicht. Van alle kanten klinkt ineens geweervuur zij het met losse flodders, maar toch - beter krijg je het niet.
Afbeelding

Er breekt paniek uit, er zijn teveel Amerikanen:
Afbeelding

De Duitse soldaten worden tot de orde geroepen, en krijgen bevel zich te groeperen voor de verdediging:
Afbeelding

Over en weer worden er aanvallen gedaan. Hier gaat een Duitser op pad:
Afbeelding



Uiteindelijk zijn de geallieerden aan de winnende hand:
Afbeelding

Een Duitser geeft zich over aan iemand van het verzet met een Stengun:
Afbeelding




Na het vechten:
De Duitse krijgsgevangenen worden afgevoerd:
Afbeelding

Het DrieDaagse Reich is verloren het weekend is voorbij
Afbeelding

De soldaten worden verzameld. Ze zullen hun wapens in moeten leveren:
Afbeelding

De buit van de Amerikanen:
Afbeelding

Alle Duitse gevangenen worden in een tent gezet en streng bewaakt:
Afbeelding

Alleen voor Herr General wordt een uitzondering gemaakt:
Afbeelding



Overige foto's
Gisterochtend om goed tien uur stond ik achteraan op het oefenterrein van defensie dat de re-enactmentgroepen ter beschikking was gesteld dit weekend, moederziel alleen. Er was nog niks te doen, en het was doodstil. Komt dit ding ineens vanachter een bosje vandaan, met knetterende machinegeweren. Geloof me, dat was behoorlijk overtuigend!
Afbeelding

Deze meneer heeft het vroeger allemaal écht meegemaakt, vertelde hij:
Afbeelding

Een Duitse Kubelwagen:
Afbeelding




Afbeelding

Afbeelding

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 apr, 2013 21:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Ik wist niet dat dat soort dingen ook in Nederland werden gedaan ivm de strenge wapenwetten enzo. Gaaf hoor, het lijkt me een hele belevenis!

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 apr, 2013 23:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
1.JaVA_Platypus schreef:
Ik wist niet dat dat soort dingen ook in Nederland werden gedaan ivm de strenge wapenwetten enzo. Gaaf hoor, het lijkt me een hele belevenis!


Ik heb het nagevraagd: alleen diegenen met een wapenvergunning hebben een vuurwapen waarmee ze met losse flodders mogen schieten. Diegenen zijn ook lid van een schietclub. Al die lui namen hun wapen heel serieus, het is géén speelgoed.

Het was wel een beetje een hele rare ervaring om midden tussen de "echte" Duitsers te zitten - daar haalt de mooiste film in de allerbeste alles-3D-bioscoop het bij lange na niet bij hoor!! :D
Vooral ook omdat de Duitsers Duits praten, en de Engels en Amerikanen Engels. En de Fransen Nederlands :lol:

Aan één kant is het een beetje een A-Team gevoel - ze schieten wel veel maar d'r gaat toch niemand dood.

Maar aan de andere kant, om die oude wapens in het écht te horen (het geknal van een karabijn, een mitrailleur, een Luger, een Sten, etc.) én te ruiken, dat was héél erg realistisch.
Ik had momenten waarop ik de enige 21e eeuwer was, en er voor de rest geen toeschouwer was te zien (da's het voordeel van 's ochtends vroeg gaan) - om me heen Amerikanen die naar voren kruipen, Duitsers in de bosjes.. iedereen negeert je, je bent net een spook.. dat was bij vlagen heel surreëel! :lol:

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 18 apr, 2013 22:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 jul, 2007 19:18 pm
Berichten: 1609
Woonplaats: Puttershoek
Die Feldgendarmerie heeft wel erg felle kleding aan :mrgreen:

Erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 apr, 2013 14:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 29 maart, 2008 13:55 pm
Berichten: 536
Woonplaats: Westfriesland
1.JaVA_Platypus schreef:
Ik wist niet dat dat soort dingen ook in Nederland werden gedaan ivm de strenge wapenwetten enzo. Gaaf hoor, het lijkt me een hele belevenis!


http://www.buzzybeeforum.nl/viewtopic.p ... en#p757025
Het is ook een hele belevenis, heb het zelf ook bekeken. Maar dan in Westfriesland. Helemaal top.

_________________
Ervaring krijg je pas, net nadat je het nodig hebt gehad!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 apr, 2013 22:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
Deze foto van de aftocht had zomaar echt kunnen zijn, heel echt, op één klein dissidentje na. De fluitende duitser, vlak voor die roze/paarse gast van 'le resistence'.

Afbeelding

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement