Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 9:16 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 451 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 46  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: World of Tanks (PC-MMO)
BerichtGeplaatst: wo 17 nov, 2010 16:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 aug, 2010 19:00 pm
Berichten: 159
Afbeelding

Deze topic is bedoeld ter introductie en discussie over de PC game World of Tanks.
Dit is een Massive Multiplayer Online (MMO) game, wat simpelweg inhoud dat het spel online wordt gespeeld en door heel veel andere mensen, en hierbij de interactie hoofdzakelijk tussen menselijk bestuurde eenheden, in dit geval Tanks, plaatsvindt.
Doordat er, zover ik heb kunnen opmaken uit mijn User Agreement, geen geheimhoudingsplicht zit op het delen van informatie uit de Closed Beta, kunnen we enigsinds vrijelijk ingaan op deze game.
Om speculatie voor te gaan wil ik iedergeval melden persoonlijk geen enkele belang te hebben in deze game of andersinds hiervoor wordt beloond. Dit is puur uit mijn eigen enthousiastme en het delen van informatie, zeker onder de Tank-liefhebbers van dit forum.

Algemene info
Ontwikkelaar: Wargaming.net
Uitgever: nog niet bekend
Taal: Engels, Duits, Pools, Russisch
Kosten: "Free to Play" (kostenloos) en keuze voor betaald (d.m.v kopen Gold), daardoor voordelen uiteraard
Release date: 12 april 2011
Site: http://www.worldoftanks.com/ - http://game.worldoftanks.eu/ (EU portal)

Achtergrond:
World of Tanks is door het in Engeland gevestigde Wargaming.net in eerste instantie als close beta (testfase) op de Russische markt gebracht. Niet geheel vreemd omdat het ontwikkel team voornamelijk uit Russen bestaat en in Wit-Rusland is gevestigd.
Na een redelijk succesvolle lancering, van 350.000 actieve russische spelers, hebben ze een engelse vertaling gemaakt voor de Europese en Armerikaanse markt. Tevens zijn er in deze regio's servers geopend.
Wij europeanen hebben ons vanaf maart dit jaar mogen inschrijven voor de closed beta om vervolgens in juli daadwerkelijk de beta te spelen. Er is een Duitse en Poolse vertaling uitgebracht, daarvoor bestaan geen aparte servers. Er wordt gewerkt aan vertalingen voor diverse landen.
De ontwikkelaar heeft altijd al gezegd niet opzoek te zijn naar de ultieme tanksimulator, maar een spel welke voor een breed publiek toegangkelijk is. Zodoende heeft men een spel ontwikkeld waar veel wordt gehecht aan historische correctheid en waarde,
maar ten allen tijden de speelbaarheid voorop staat. Naar mijn mening een arcade tankshooter, kwa speelbaarheid te vergelijken met de tanks in de EA Battlefield series, met daarbij een meer tactisch aspect van het landschap.

Basis van spel:
Tank gevechten op historische locaties tussen menselijke spelers. De mappen waarin dit plaatsvind zijn ook te vergelijken met de EA Battlefield series, uiteraard zodanig ontworpen dat zij meer geschikt zijn voor tankmanouveres.
Bij de officiele release van het spel zal het hoofddoel zijn; het veroveren van strategische locaties (maps) en daardoor het domineren van een totaalmap (Europa, Rusland en Noord Afrika).
Zoals bij elke MMO is het persoonlijke doel het levellen door middel van het behalen van Experience Points (XP), hierbij komt tevens het verkrijgen van Credits (geld) en Gold (universeel ruilmiddel).
XP wordt gebruikt om Tanks vrij te spelen, en om tank upgrades vrij te spelen.
Credits worden gebruikt om Tanks te kopen en tank upgrades te kopen.
Gold wordt gebruikt om één van beide om te zetten in dan wel XP of Credits, of het Gold zelf om te zetten in één van beide. Dit wordt bij de release waarschijnlijk voorbehouden aan Premium Accounts, maar dit is absoluut niet zeker.

Door middel van een persoonlijke garage (lobby) waar je overzicht hebt op je eigen tanks kun je het battlefield betreden. Meestal door middel van een "Standard Battle", maar je kunt ook een "Training Battle" doen.
Bij een "Standaard Battle" wordt er random gekozen tussen online spelers, waarbij rekening wordt gehouden in de samenstelling van teams (15 Vs 15) met de Tiers (level/niveau) en upgrades. Over deze voorgeprogrammeerde balance is veel discussie gaande, dit bepaald toch enigsinds de winst kansen. Daarvoor is dit ook een Beta.
De "Standaard Battle" levert dan ook een bepaalde hoeveelheid XP en Credits op, afhankelijk van de rol die jij gespeeld hebt. Enkele factoren hierin zijn, hoeveel schade je aanbrengt, hoeveel vijandelijke tanks je scout, hoeveel je de vijandelijk basis hebt bezet ("capped"), etc, etc. Dit allemaal in verhouding van jouw Tier ten opzichte van andere in het speelveld.

De keuzes:

Naties
Hieronde staan de Naties die in de huidige release voorkomen. Let wel, de keuze van de Natie bepaald niet dat jij alleen met Tanks van jou Natie aan dezelfde vriendschappelijke zijde strijd.
In een random "standard battle" worden alle naties door elkaar heen gebruikt, je kan als Amerikaanse Tank dus met Russen en Duitsers strijden tegen andere Amerikaanse, Russische en Duitse tanks.
Neemt niet weg dat je altijd een eigen "Platoon" (Clan/Guild/Party) kan oprichten bestaande uit bijvoorbeeld alleen Amerikaanse Tanks. Een Platoon oprichten is dan alleen weer weggelegd voor "Premium Account" houders, een "Platoon" joinen niet.

Germany:
Over de kwaliteit van Duiste Tanks valt weinig te discusseren. Ze doen uitstekend waarvoor ze zijn ontworpen, uitschakelen van vijandelijke tanks en bescherming bieden aan de tankcrew. De kenmerken zijn dan ook goede bepantsering gecombineerd met een goed wapen voor hun Tier (level/niveau).

Huidige Germany Tree: http://downloads.worldoftanks.ru/wotru/comeu/uploads/eu_art/tank_trees/germany_tree_release(eu).jpg

USSR:
Het doel om zoveel mogelijk tanks te produceren, heeft geleid tot een simplistische aanpak met Tanks welke voor veel doeleinden geschikt zijn. Zij blinken dan ook uit in de combinatie van snelheid, bepantsering en wapen op elk Tier (level/niveau).
De artillery van de Russen moet tevens niet worden onderschat. Niemand wil graag een shell van de SU-14, ingame ook wel "Schoolbus" genoemd, op zijn kop.

Huidige USSR Tree: http://downloads.worldoftanks.ru/wotru/comeu/uploads/eu_art/tank_trees/ussr_release(eu).jpg

USA:
USA is sinds 11 november 2010 speelbaar. De ervaring is dus beperkt, maar uit de statistieken kunnen we opmaken dat ze redelijk tussen de Russen en Duitsers inhangen. Vooral de zware bepantsering van de turrets valt op.
De artillery valt net als bij de Russen niet te onderschatten.

Huidige USA Tree: http://downloads.worldoftanks.ru/wotru/comeu/uploads/eu_art/tank_trees/usa_tree_release(eu).jpg

Momenteel zijn er nog geen USA Tank Destroyers, al speelt de bijvoorbeeld de M3 Lee wel zo, omdat deze niet beschikt over een draaibare turret voor de main gun.

French:
Aangekondigd als eerstvolgende Natie binnen WoT.

Voorlopige French Tree: http://downloads.worldoftanks.ru/wotru/comeu/uploads/eu_art/tank_trees/french_tree_full(eng)_for_book.jpg

De WoT TANKOPEDIA: http://game.worldoftanks.eu/encyclopedia/

Classes

Light Tanks: http://www.youtube.com/user/WorldOfTanksCom?blend=2&ob=1#p/u/9/xpDrzmzIUaE
Voornamelijke rol het ondekken (scouten) van vijandelijke tanks en artillery. Creeëren van choas onder vijandelijke Tanks.
Kenmerken: snelheid bij verplaatsing, klein caliber wapen, snelvuurwapens, lichte bepantsering,

Medium Tanks: http://www.youtube.com/user/WorldOfTanksCom?blend=2&ob=1#p/u/8/Jb8K5axibRU
voornamelijke rol is het op een uitvechten van Tank gevechten (dog-fights) waarbij redelijk veel manouvres plaatsvinden, daarbij het ondersteunen van Heavy Tanks.
Kenmerken: goede bepantsering, (draai)snelheid van turret, redelijk snel verplaatsen, redelijk caliber wapen.

Heavy Tanks: http://www.youtube.com/user/WorldOfTanksCom?blend=2&ob=1#p/u/5/AM1d0X0f6dE
Voornamelijke rol is het uitschakelen van alle andere tanks.
Kenmerken: zware bepantersing (voornamelijk turret) en een zwaar caliber wapen.

Tank Destroyers: http://www.youtube.com/user/WorldOfTanksCom?blend=2&ob=1#p/u/7/Qcnvbepy19U
Voornamelijke defensieve rol voor het beschermen van Artillery en ondersteunen van de aanval op lange afstand.
Kenmerken: zware bepantsering (vooraanzicht) en een zeer zwaar caliber wapen.

Artillery: http://www.youtube.com/user/WorldOfTanksCom?blend=2&ob=1#p/u/4/nUQefH-7LgM
voornamelijke rol is het uitschakelen van vijandelijke artillery en ondersteunen van de aanval.
Kenmerken: extreem zwaar caliber wapen voor lange afstand.

Waarbij gezegd moet worden dat Artillery de grootste uitzondering vormt ten opzichte van de combat tanks. Ten opzichte hiervan is Artillery voornamelijk een statische ondersteuning, welke een ander soort richtsysteem kent namelijk een mapview.
Uiteraard staat alles in verhouding met de betreffende Tier van een tank ten opzichte van zijn concurrentie in diezelfde Tier.

Het zou leuk zijn als iedereen die over een World of Tanks Closed Beta account beschikt hier even een berichtje achterlaat met zijn forumnaam en ingame naam.
Als we voldoende personen hebben kunnen we een ingame chat-channel opstarten of joinen, en wellicht een eigen Modelbrouwers Platoon creeëren.

Modelbrouwers ingame:
Nickname forum - Ingame naam

    Schaal72 - Tankcommander
    Svantovit - Svantovit
    Roboknul - Hardway
    Jerla - Jerla
    Mark de Grijs - MarkDeGrijs
    1:72 dio - tank007
    Dan23 - oberschutze
    Juggernaut - DannyBojH
    koen.w. - koenga
    militairtje - militairtje
    sander vdk - panther95

Ingame chatkanaal: "Modelbrouwers.nl" `
Paswoord: "plakken"

_________________
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Svantovit op do 14 apr, 2011 19:14 pm, in totaal 24 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 17 nov, 2010 17:57 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 17 feb, 2009 15:25 pm
Berichten: 828
Ziet er leuk uit. De trailer is leuk opgezet.

ik denk dat als het echt uitkomt ik het wel ga spelen.
Online is sowiso altijd het leukst :brouw:

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 17 nov, 2010 20:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 17 mei, 2010 17:19 pm
Berichten: 459
Woonplaats: groningen
ik speel ook WoT, van af het begin gelijk al aangemeld voor de closed betta test
en ik heb nu een Tiger II, Tiger I, Jagdpanzer IV

ik heb ook een filmpje gemaakt over mijn Tiger II: http://www.youtube.com/watch?v=DXyNQF9tWD0
PS: laat ook even een reactie achter XD

mvg.72

_________________
bezig met:
.dragon 1/72 Maus
heb nog liggen:
.PST 1/72 KV85
.dragon 1/72 Panther ausf.F
.revell Me 262 B Nachtjäger


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 18 nov, 2010 15:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 aug, 2010 19:00 pm
Berichten: 159
Filmpje ziet er 8) uit Schaal72, je keuze van muziek vind ik erg toepasselijk.
Als vertrouwde medespeler zal ik je ingame naam even vermelden in de OP, zodat andere je kunnen toevoegen als 'friend'.

Laatste nieuws van de makers:

Citaat:
We Reached Half Million Active Players
Having 700,000 registrations World of Tanks hits 500,000 active players worldwide
17 November 2010, 16:16

We’re glad to announce that the population of World of Tanks reached 500,000 active players worldwide. The game was released 3 months ago in Russia and reached 350,000 active players (500,000 registrations). In the USA and Europe World of Tanks is still in Closed Beta Test having 150,000 active players (200,000 registrations).

According to the latest statistic data the number of peak con-current users (PCCU) in Russia exceeded 43,000. On the other hand, in the West PCCU surpassed 10,000 players. On average, each active gamer spends 3 hours and 20 minutes playing the game every day. 10 million battles have been fought since September.


Wel wat meer dan de 20.000 die ik eerder vermelde. Zal dit aanpassen.

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 18 nov, 2010 17:28 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 17 feb, 2009 15:25 pm
Berichten: 828
ik had me gistere toch nog aangemeld voor de beta. En ik speel het nu ook! Ik speel onder de naam Hardway

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 18 nov, 2010 18:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 07 jul, 2009 10:55 am
Berichten: 1765
Woonplaats: schoten
Dit ziet er een erg leuk spel uit, Zijn er al oudere versies uit?
Zelf speel ik erg veel ww2 multiplayer games maar die zijn historisch/pedagosch onverantwoord.
Moet ik WoT kopen of kan ik het ree donwloaden? Na de Beta versie bedoel ik dan hé

Gr. Eli

_________________
When you are not
with the one you love
Love the one you are with


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 18 nov, 2010 18:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 aug, 2010 19:00 pm
Berichten: 159
eli-dk schreef:
Dit ziet er een erg leuk spel uit, Zijn er al oudere versies uit?
Zelf speel ik erg veel ww2 multiplayer games maar die zijn historisch/pedagosch onverantwoord.
Moet ik WoT kopen of kan ik het ree donwloaden? Na de Beta versie bedoel ik dan hé

Gr. Eli


Het spel is helemaal gratis :brouw:
Als het spel straks uit is blijft hij ook helemaal gratis, alleen hebben ze ook een betaalde optie. Hierdoor krijg je voordelen en meer opties, waarschijnlijk zoiets als sneller levellen en keuze uit meer verschillende tanks.

Je krijgt na je aanmelding een instructiemail om de client (benodigde locale spelbestanden) te downloaden. Hiermee installeer je de launcher waar vandaan je het spel in kan / c.q. automatisch op de EU server terecht kom.

Ook als het spel uit is zal je een account aan moeten maken en regelmatig patches (bestanden) downloaden, zo werkt een MMO nu eenmaal. Dit is ook niet helemaal vreemd want voor de betalende klanten moet er regelmatig iets nieuws te halen en te doen zijn. Continuiteit van inkomsten is voor de ontwikkelaar natuurlijk ook een hoofddoel.
Zo kun je bijvoorbeeld nu al zien welke tanks er beschikbaar zijn bij het uitkomen van het spel, en welke er later worden toegevoegd.

Er zijn geen oude versies van uit, het is een nieuw nog uit te komen spel welke straks zeker te downloaden valt. Bij release waarschijnlijk een digitaal exemplaar waar je altijd bij kan of een volledige download die je zelf op DVD kan knallen. Heb nog niets gelezen over boxed versies (doosjes in de winkel). Als je goed kijkt naar de Tank Tree's van de verschillende Naties valt onderaan wel op dat er extra tanks te verkrijgen zijn. Hier staat o.a. "boxed" en "gift" bij. Dat boxed zou dus kunnen betekenen dat deze als extra bij een boxed versie kan komen.

_________________
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Svantovit op do 18 nov, 2010 19:02 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 18 nov, 2010 19:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 aug, 2010 19:00 pm
Berichten: 159
roboknul schreef:
ik had me gistere toch nog aangemeld voor de beta. En ik speel het nu ook! Ik speel onder de naam Hardway


Naam toegevoegd in OP.
Welkom op het slagveld :D

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 18 nov, 2010 19:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 aug, 2010 19:00 pm
Berichten: 159
Onderstaand screenshots uit mijn garage, tevens en een beschrijving van wat er te zien valt en welke functies dit heeft.

Meest waardevolle bezit op dit moment is mijn Sd.Kfz.184 "Ferdinand" ("Elefant") in de klasse Tank Destroyer.
In het begin was het wel even wennen ten opzichte van zijn fully upgraded voorganger de Sd.Kfz.173 "JagdPanther", welke nog in mijn garage staat met Elite status.
Zonder de upgrades is de "Ferdinand" zeer traag en extreem slecht wendbaar. Ook de standaard 88mm gun die mee komt was voor mij een teruggang omdat ik inmiddels de tragere 105mm gewend was.

Afbeelding

Zijn frontarmor maakt hem een zeer geduchte tegenstander, alleen upgraded Tanks vanaf Tier 7-8 kunnen geringe schade aanbrengen aan de voorzijde.
Het is een genot om de shells af te zien en horen ketsen. Oog in oog krijg ik dan een soort "bye,bye" gevoel.:D

Inmiddels heb ik een aantal upgrades vrijgespeeld en aangeschaft. Omdat ik de FUG12 radio en 105mm gun al op de JagdPanther had vrijgespeeld hoefde ik deze alleen maar aan te schaffen.
Mijn eerste keus om iets vrij te spelen viel dan ook op de tracks. Als tank destroyer, dus zonder draaiende turret, is wenbaarheid essenstieel. Deze is nu van extreem slecht wendbaar, naar slecht wendbaar gegaan. ;)
Omdat ik tevreden ben over mijn huidige 105mm gun heb ik besloten de upgrade naar de 128mm gun als laatste vrij te spelen, en dus daarom te kiezen om eerst de motor te upgrade. Hierdoor wordt mijn aanvangssnelheid en topsnelheid een stuk hoger.

Afbeelding

Afbeelding

Heb nog geen extra attributen aangeschaft, maar heb er een aantal van andere tanks uit mijn garage afgesloopt. Dit kan met sommige attributen, andere attributen zijn gelocked aan de betreffende tank.
Zo heb ik hier het "Camouflagenet" en een "Binocular Telescope" op mijn Ferdinand zitten. Het camouflagenet zorgt ervoor dat je 25% minder snel zichtbaar bent als je stil staat. Gezien de beperkte reikwijdte van de gun van een tank destroyer (geen turret), kan een geringe wending van mijn tracks het effect van een camouflagenet teniet doen. Oppassen dus!
De Binocular Telescope zorgt voor een 25% langer zichtsveld met een maximum van 500 meter, ik zie dus tanks eerder aankomen. In het geval van de Ferdinand betreft dit standaard 420 meter, met de optics dus eigenlijk 525 meter, maar doordat er een maximum geldt dus 500 meter.

Een ander waardevol bezit in mijn garage is de T34, deze functioneerd o.a. als geldmachine (Credits). Doordat deze tank van Tier 5 vaak wordt ingedeeld in lager niveau tankbattles ben ik vaak één van de beste tanks op het slagveld.
Daar waar ik bij de Ferdinand nog wel eens een negatieve balans heb na een battle, omdat de repaircosts en aanschaf van munitie duurder uitvallen dan het bedrag wat ik heb verdiend, maak ik bij de T34 winsten van 20.000-25.000 credits per keer.
De T34 kost waarheidsgetrouw weinig om te repareren, en de munitie kost ook niet veel.

Afbeelding

Daar komt nog bij dat ik extra attributen heb aangeschaft op deze tank, en dat maakt hem nog krachtiger. Dit vergroot mijn overlevings- en winstkansen op het slagveld.
Ik heb attributen gekocht die duurder zijn dan de aanschaf van de tank zelf, zoals een "Enhanced Gun Laying Drive". Deze zorgt ervoor dat het richtmechanisme 10% sneller werkt. Omdat ik met de T34 konstant in beweging ben maakt dit een groot verschil in een 'hit of miss' en/of 'ik eerder dan hem' principe.
Tevens een "Tank Gun Rammer" wat het laden van munitie nog sneller 10% laat verlopen, en dus ook weer bijdraagt aan het 'ik eerder dan hem' principe. Deze attributen gecombineerd maakt een het dodelijke machine voor zijn Tier (niveau), en dan nog credits verdienen ook ;).
Laatste attribuut is een "Spall liner" rammer, wat er voor zorgt dat ik 15% minder kwetsbaar ben voor artillery shells en het op je inrijden (rammen) door vijandelijke tanks. Het grote voordeel is dat ik de T34 al veel in beweging ben, dus rammen en artillery hits een stuk moeilijker zijn. Dit dankzij een zeer goede aanvangs- en topsnelheid gecombineerd met wendbaarheid.

Doordat ik de "Ferdinand" aan heb moeten schaffen heb ik er voor gekozen om mijn Elite (alles vrijgespeeld) Jagdpanzer IV te verkopen. Ik had tenslotte 2,6 miljoen credits nodig om de "Ferdinand" te bekostigen met een crew experience van 75%. De crew zal hierdoor minder snel schoten missen, je tank zal ook sneller gerepareerd worden op het slagveld en/of een brandje blussen.
Desalniettemin heeft de Jagdpanzer IV een behoorlijke staat van dienst welke zijn terug te vinden in de "Statistics".

Afbeelding

Grille (Artillery)

Afbeelding

T-34-85 (Medium Tank) Voor de liefhebber, let op hoe de vormgevers de grove gieting en lasnaden van de turret hebben overgenomen in de graphics. Smullen. :o

Afbeelding

M3 Lee (Medium Tank)

Afbeelding

JagdPanther

Afbeelding

_________________
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Svantovit op vr 19 nov, 2010 13:55 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 18 nov, 2010 22:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 14 apr, 2008 9:55 am
Berichten: 2261
Woonplaats: Biddinghuizen
Gaaf. Ga me binnenkort ook maar is aanmelden.
En dan ga ik de boel is uitvinden hoe het allemaal werkt.

Groeten Idaniël :brouw:


Omhoog
  Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 451 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 46  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement