Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 2:19 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 200 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 20  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: twijfel
BerichtGeplaatst: di 13 jul, 2010 2:37 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 20 nov, 2006 21:28 pm
Berichten: 1150
Voor ik mijn verhaal doe wil ik voorop stellen dat ik niemand persoonlijk wil aanvallen ofzo, ook is het niet mijn bedoeling om mensen boos te maken of te kwetsen. Ik wil met onderstaande alleen mijn gedachten kwijt over dit forum.

Zoals de titel al zegt twijfel ik,
Ik twijfel of dit forum nog wel de plaats is waar ik mijn hobby wil delen met mede brouwers.
Ik zal proberen uit te leggen waarom.
Ik zit hier nu sinds eind 2006 op dit forum. Toen ik hier kwam had ik al veel aan modelbouw gedaan. Maar dat was eigenlijk niet meer dan het bouwen van de kit volgens de handleiding. Niks meer en niks minder. Hier op dit forum ging er een wereld voor mij open qua nieuwe technieken. Ik heb in het begin hier heel veel gelezen voor ik mijn eerste bouwverslag hier plaatste. Het forum was toen een gezellige plek waar mensen met de zelfde hobby technieken uitwisselde en zo mekaars modellen naar een hoger plan tilden.
Dat was ook wat ik wilde. Dus ik heb toen mijn eerste verslag hier gemaakt. Het model was natuurlijk lang niet zo goed als anderen. Maar door de opmerkingen en tips bij mijn verslag van anderen kon ik mijzelf verbeteren. Ik heb al die tips uitgeprobeerd en gekeken welke voor mij geschikt waren om mijn modellen beter te maken.
Die tips en opmerkingen waren allemaal vriendelijk van toon en zeker goed bedoeld. En voor mij zeer gewenst omdat ik zoals ik al zei mijn modellen wilde verbeteren.
Mijn modellen werden beter (althans dat vind ik :D ) en de tips en opmerkingen maakten soms plaats voor af en toe een OOh en AAh.
En wie wil dat nu niet?
Ik ben ondanks dat ik minder tips kreeg over hoe het beter kon (mijn bouwkunsten gingen dus vooruit) wel bouwverslagen blijven plaatsen. Ik deed dit zodat anderen van mijn modellen konden leren en ook omdat zo te zien was hoe een bepaald model er in de doos uitzag (een soort van preview dus).
De sfeer op het forum was toen zeker vriendelijk, tuurlijk was niet idereen het met mekaar eens. Maar men liet mekaar in hun waarde.

de laatste tijd echter vind ik dat het forum achteruit gaat. Er zijn veel nieuwe bouwers bij gekomen, wat natuurlijk geweldig is. Maar de metaliteit lijkt veranderd te zijn. en niet alleen bij de nieuwkomers.
Er worden topics geopend voor modellen die duidelijk nog verbeterings vatbaar zijn. Die mensen krijgen dus tips van medebrouwers.
Daar lijkt echter niks mee gedaan te worden. Ik heb het idee dat men een dergelijke tip aanziet als een aanval op hun model/bouwkunsten. Zeker als je sommige reakties van de bouwers daarna leest. Die zijn soms verre van vriendelijk.
Diegene die die tips geeft bedenkt zich de volgende keer dus wel en reageerd niet meer.
De een voelt zich dus aangevallen en de ander voelt zich niet serieus genomen.
En dit zet zich voort in andere ( niet perse over modelbouw) topics. Men gaat soms zover dat men mekaar persoonlijk aanvalt.
Dan moet een moderator weer de mensen terug fluiten en tot de orde brengen.
Er lijkt zich op het forum ook een beetje een generatie kloof te ontstaan. Steeds vaker zie ik ouderen die zich ergeren aan de jongeren, en andersom. De ouderen vinden dat de jongeren niet serieus genoeg zijn (door bijvoorbeeld veel onzin topics te openen en veel msn taal te gebruiken ) en de jongeren vinden dat de ouderen te veel zeuren daarover.

Dat brengt me meteen bij mijn idee over de moderatoren.
Waar deze mensen (die veel werk verichten voor het behoud van het forum) eerder de zaak een beetje geleide, heb ik het idee dat ze steeds vaker als echte agent moeten optreden. Ook weer vanwege die verharding van de sfeer op dit forum.

al met al is dit denk ik niet de richting die dit forum op moet gaan.
Het is misschien een idee om de forum regels weer eens goed onder de aandacht te brengen zodat iedereen (jong en oud) weet hoe die zich netjes op een forum moet gedragen. Niet zozeer dat de moderatoren dan iedereen er hardhandig aan moeten houden, maar meer zodat iedereen voorzich zelf weet hoe die zich moet gedragen zodat we vriendelijk en zonder irritaties met mekaar kunnen omgaan.
en dat laatste is denk ik ook de kern van wat ik probeer te zeggen. We zijn hier met ons allen voor onze hobby. die doen we voor onze lol. Niet om anderen dwars te zitten. daarom denk ik dat iedereen eerst eens moet nadenken voordat ie op "verzend bericht" drukt.
Bedenk bijvoorbeeld eens of een bericht nuttig is (dus gaat het ergens over en zitten er bijvoorbeeld goede foto's bij), of deze niet kwetsend of aanvallend is. Enzovoort.

ik hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik probeer te zeggen (het is nu half drie 's nachts dus misschien komt het wat warrig over)
Ik ga me in elk geval een tijdje terug trekken van het forum. Ik wil over een tijdje eens kijken in welke richting het is gegaan met het forum. Als dat nog steeds de verkeerde kant op is inm ijn ogen dan hou ik het hier voor gezien.


Omhoog
  Profiel  
 
 Berichttitel: Re: twijfel
BerichtGeplaatst: di 13 jul, 2010 7:30 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 aug, 2009 12:37 pm
Berichten: 3485
Woonplaats: den Belgiek
Ik wil eerst en vooral zeggen dat het een erg spijtige zaak zou zijn, moest een echte brouwer in hart en nieren van het forum verdwijnen omwille van 'sfeerverpesters' als ik het zo mag noemen.
Dit is tenslotte een modelbouwforum voor modelbouwers, en die worden steeds schaarser hier. Mensen die hier zijn om te bouwen, verslagen te maken en tips uit te wisselen.

Ten tweede ben ik erg blij dat iemand op een beleefde en vriendelijke manier durft te zeggen wat er de laatste tijd gaande is, en wat wel meer leden zullen voelen. Het geeft ons stof tot nadenken.
Ik ben hier ondertussen een jaar lid (nog niet zo lang ik weet het :) ) en heb tot nu toe heel veel gehad aan dit forum.
Maar de laatste maanden heerst hier inderdaad (inderdaad) een minder gezellige sfeer. Er is tussen sommige leden vijandigheid ontstaan, we hebben een soort generatiestrijd gehad, scheldpartijen die het noemen niet eens waard zijn, ... Ik heb nog niet overwogen om mij terug te trekken van dit geweldige forum, wel om mij louter bezig te houden met bouwverslagen.

De problemen die je aanhaalt Knutselsmurf, zijn wel quasi onvermijdelijk. Je zit met steeds meer mensen met heel uiteenlopende karakters, en dat moet ooit botsen.
Zo kunnen sommige mensen tegen kritiek en anderen niet. Daarom is er een topic 'Kritiek geven doe je zo' en ik stel voor dat dit dan ook wordt doorgenomen.
Uiteraard kunnen deze conflicten tot een minimum beperkt worden door bijvoorbeeld geen onnuttige topics te posten, beleefd te blijven, gewoon te zwijgen en vooral RESPECT te hebben voor elkaar. Respect van jong vs oud, ervaren vs onervaren bouwers, ...

Ik hoop van harte dat je actief blijft op dit forum. Toekomstige b(r)ouwers zullen je er zonder twijfel dankbaar voor zijn, en wij ook ;)

Cor (die wat minder afkortingen zal gebruiken)


Omhoog
  Profiel  
 
 Berichttitel: Re: twijfel
BerichtGeplaatst: di 13 jul, 2010 10:40 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 aug, 2005 22:03 pm
Berichten: 10411
Woonplaats: Bakhuuz'n (Frl)
dit soort berichten hebben we elk jaar...

bedenk je even het volgende:
er zijn inderdaad een hoop "jonge honden" die zich hier aanmelden, en zich nog niet weten te gedragen.. ze trekken vanzelf wel bij, of ZIJ trekken weer weg..

je hoeft je toch als geoefend modelbouwer niet "weg te laten jagen" door "jong grut"..

't opvolgen van tips is geen verplichting..

ik ben al heel wat jaartjes lid, en toen ik hier kwam wist ik niet wat ik kon verwachten.. maar ik heb hetzelfde traject doorlopen als jij, en ik heb meerdere golven "jong grut" zien komen.. ik geef ze net zo makkelijk tips.. luisteren ze niet?.. zijn ze eigenwijs?.. geen probleem.. dan doe je't toch niet?.. MIJN brouwsels worden er in elk geval niet minder van.. ik kan nog altijd vol trots mijn modellen tonen.. mij hebben ze daar niet mee.. :D

Als leden echt over de schreef gaan.. dan licht je gewoon een moderator in, we lezen ook niet alles.. maar een PBtje doet ons al snel even een kijkje, en eventueel actie nemen..

Voor de rest sluit ik me aan bij de reactie van Corre

_________________
Ben je dom ofzo?..


Omhoog
  Profiel  
 
 Berichttitel: Re: twijfel
BerichtGeplaatst: di 13 jul, 2010 11:27 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 12 jun, 2010 15:06 pm
Berichten: 251
Ik sluit me helemaal aan bij de reacties van Corre, en Arie Kabaalstra, maar toch vind ik, als beginnende brouwer (vooral op dit forum) toch dat de sfeer redelijk tot goed is.
Het komt wel eens voor dat ik (bevoorbeeld) een meningsverschil over bijvoorbeeld topics ophalen heb, en dat er voorstanders en tegenstanders van zijn, maar als ik dan al de mensen die geiriteerd zijn, even een PB'tje stuur dan is het meningsverschil zo opgelost.
Ik vind dat wijzelf ook een initiatief mogen nemen voor kleine ruzies, bijvoorbeeld, als ik ruzie met iemand heb en ik krijg opeens een PB van een bekende brouwer dan denk ik ook van laat ik maar stoppen....

Zo is het misschien handiger dat wij zelf iets ondernemen ipv op de achtergrond te blijven en alles naar de moderators (die het inmiddels al druk genoeg hebben) op te schuiven...

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is geworden wat ik probeer te zeggen...

Mvg Mike


Omhoog
  Profiel  
 
 Berichttitel: Re: twijfel
BerichtGeplaatst: di 13 jul, 2010 11:50 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 dec, 2006 20:14 pm
Berichten: 3836
Hallo allemaal,

T'is wat Arie zegt, we hebben af en toe een golf waarin we ons bezinnen op het modelbouwen en forumgebruik. Ik kan een heel stuk met Knutselsmurf meegaan, alleen helpt het niet afstand te nemen en het aan anderen over te laten. Een positieve sfeer voor jezelf kun je alleen krijgen door bouwverslagen te tonen waarin je je eigen bouwplezier laat zien. Je bouwplezier aan een forum ophangen is niet zo slim lijkt me.

Wat me wel opvalt en dat is blijkbaar dit jaar wat erger dat verschillende lui niet de moeite nemen om iets leesbaar te produceren. Dyslectie is een erg veel gebruikt excuus en ik weet zelf dat een beetje inspanning een leesbare tekst kan opleveren. Het hoeft niet allemaal gemakkelijk, zo heb ik ook leren omgaan met dyslectie. Ook zijn er mensen die het leuk vinden veel onzin te posten, maar of het meer dan anders is ...

Niet iedereen neemt de moeite de forumregels in acht te nemen, dan wijzen wij ze erop als het de spuigaten uitloopt en wie dan "asociaal" reageert krijgt op zijn donder, maar net wat Arie zegt, we kunnen niet alle topics zelf lezen en een stuk corrigerend vermogen van de leden is dan ook zeer welkom. We hebben immers samen dit forum en moeten het ook samen leuk houden en dat kan alleen door actief te zijn en je niet laten kisten door een stelletje snotneuzen of asoos.

Just my 2 cents ;)
Jogy

_________________
--------------------------------------
Historisch correct? De waarheid ligt op het slagveld en zal daar blijven liggen ....


Omhoog
  Profiel  
 
 Berichttitel: Re: twijfel
BerichtGeplaatst: di 13 jul, 2010 11:53 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 12 jun, 2010 15:06 pm
Berichten: 251
Citaat:
snotneuzen

Citaat:
jong grut



Waarom word er de hele tijd "gediscrimineerd" op jonge mensen ???
Ik ben zelf ook pas 15 maar ik vind het niet leuk als je snotneus word genoemnd...
ik bedoel niet elke nieuwling/jong iemand is vervelend...
dit wou ik alleen even kwijt...

Mvg Mike


Omhoog
  Profiel  
 
 Berichttitel: Re: twijfel
BerichtGeplaatst: di 13 jul, 2010 11:59 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 dec, 2006 20:14 pm
Berichten: 3836
Ik schrijf ... door een stelletje snotneuzen ..... daarbij noem ik geen enkele leeftijd. Ik ben ook wel eens eigenwijs en dat is ook niet leeftijd gebonden. Ik noem niemand persoonlijk en leeftijd vind ik niet van belang, generatiekloven heb ik niets mee, gaat puur om gedrag en niet over leeftijd. Vervelende mensen zijn van alle leeftijden en hier zitten ook lui die zeker verder zijn dan de puberleeftijd en zich gedragen als kleuters, wat dat betreft, het is maar waar jezelf in wilt herkennen.

_________________
--------------------------------------
Historisch correct? De waarheid ligt op het slagveld en zal daar blijven liggen ....


Omhoog
  Profiel  
 
 Berichttitel: Re: twijfel
BerichtGeplaatst: di 13 jul, 2010 12:09 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 12 jun, 2010 15:06 pm
Berichten: 251
Citaat:
het is maar waar jezelf in wilt herkennen.


Hoe bedoel je ??? :lol:

Sorry, ik begreep het verkeerd, ik dacht leeftijdsgebonden...

Mvg Mike


Omhoog
  Profiel  
 
 Berichttitel: Re: twijfel
BerichtGeplaatst: di 13 jul, 2010 12:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 15 nov, 2009 15:53 pm
Berichten: 2662
Woonplaats: Bladel (Noord Brabant)
Niet dat ik me vrij pleit aan het voeren van discussies en eigenwijs zijn en zo, maar ik denk dat het niet heel erg goed gaat werken als iedereen iedereen gaat corrigeren.

Zelf heb ik precies om die reden (niet met het forum gerelateerd overigens) een bloedhekel aan van die bejaarden die in hun bestelbusje altijd 20km/h te sloom rijden, en dan anderen (mij) gaan corrigeren omdat ze (ik) de maximale toegestane snelheid rijden. Ik zou het jammer vinden als we hier op het forum zo'n regime krijgen.

Als iedereen iedereen gaat corrigeren, dan krijgen we nog véél meer discussies volgens mij. Zo zou er in dit topic bijvoorbeeld al een discussie kunnen komen over de uitspraak ''snotneuzen''. ModelN00B vind het duidelijk een belediging voor de jeugd, terwijl ik er weinig moeite mee heb zolang het bij snotneuzen blijft en geen echte scheldwoorden worden. ''De jeugd'' noemt ouderen ook meer dan eens ''grijze golf'', ''hangouderen'', of ''kreunclub'' o.i.d. (niet tegen iemand persoonlijk bedoelt overigens).

Verder vind ik de sfeer hier op het forum niet echt slecht, al zijn er wel een paar mensen die mij niet liggen. Ik denk niet dat je dat kunt of moet voorkomen, want het komt in het echte (niet virtuele) leven toch ook voor. Aan de andere kant zijn er gelukkig heel veel mensen hier op het forum die mij wél liggen, en sommige zelfs zo goed dat ik ze ook op msn heb. Zelf probeer ik me in elk geval altijd zo goed mogelijk te gedragen op het forum, je zult dan ook nooit een enkel scheldwoord van mij op het forum vinden (behalve die 3 voorbeelden hierboven dan). :brouw:

_________________
Eigen website: (hij is nu klaar)
http://generalcustomsinc.webklik.nl/page/home


Omhoog
  Profiel  
 
 Berichttitel: Re: twijfel
BerichtGeplaatst: di 13 jul, 2010 16:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 16 dec, 2009 11:09 am
Berichten: 898
Woonplaats: Liwadden
Discussie, tips, commentaar geven etc. is naar mijn mening niks mis mee. De aard van de hobby maakt dat onvermijdelijk, want er is niet zoiets als DE perfecte manier om een mooi model af te leveren. De een doet het sus en ander doet het zo. Wat voor de een tot het gewenste resultaat leidt kan voor de ander helemaal niet afdoende zijn, niet in de smaak vallen of in general not-done zijn. De ene brouwert is ook gewoon verder dan de ander. Dat leidt onontkoombaar tot discussie, commentaar en meer van die dingen. Op z'n tijd eigenwijs zijn is ook niks mis mee, en misschien soms wel noodzakelijk om voor jezelf tot een gewenst resultaat te komen, klakkeloos nadoen wat een ander doet is op den duur geen aardigheid aan. Als iemand zegt spring in de sloot doe ik dat ook niet. Dat neemt niet weg dat je het commentaar dat je van mede brouwers krijgt dient te respecteren en te appreciëren en als je vindt dat het niet opbouwend of onterecht is dan mag je best om een toelichting vragen dan wel in je topic of via PB of wat dan ook (jong en oud, rookie brouwer of veteraan) Zo pak ik het in ieder geval aan.

Als het uit de hand loopt heeft dat niet niets te maken met de hobby, want die gaat nou eenmaal samen met een hoge make van creatieve vrijheid en dat is naar mijn mening ook juist de charme van de hobby. Waar het in die gevallen om gaat is wat wel eens nettiquette wordt genoemd. Daar is heel wat over te zeggen, maar het komt op het volgende neer wees ruimdenkend in het ontvangen en enigszins terughoudend bij verzenden, want een slag in de rondte lullen zonder aanzien des persoons lijdt tot misverstanden en scheve blikken.

_________________
"live like I'll die tomorrow, dream like I'll live forever"[/i]


Omhoog
  Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 200 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 20  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement