Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 12:21 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 14 jan, 2011 18:02 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 18 sep, 2010 18:09 pm
Berichten: 81
Hallo allemaal,

na wat rond gekeken te hebben en te zoeken vroeg ik me af welk merk het beste is voor plastic modelbouw. Ik vind niet echt een link over deze onderwerp alleen.
Ik heb nu en vroeger wel bezig gehouden met revell. Maar nu er meerdere merken bestaan vroeg ik toch af wat jullie vinden.
Bvb deze merken:

Acedemy
Airfix
Italeri
Revell
Trumpeter
Tamiya

Alvast dank.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 jan, 2011 18:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 15 jun, 2008 12:53 pm
Berichten: 1617
Je moet niet teveel naar het merk kijken, vind ik. Binnen een merk kunnen grote verschillen in kwaliteit voorkomen. En als je de reviews bekijkt, is op iedere kit van een onderwerp wel wat aan te merken.

Merken als Tamiya en Hasegawa hebben de reputatie dat ze kits maken die makkelijk te bouwen zijn. Daar betaal je dan ook extra voor. Anderen maken er ondanks de dure dozen soms een potje van (Trumpeter).

En bij de meeste onderwerpen kan je niet eens kiezen, dan zit je gewoon aan 1 merk vast. Dus: als je het voor een bepaald onderwerp echt wilt weten moet je de reviews lezen. Voor de rest: koop gewoon wat je leuk lijkt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 jan, 2011 18:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
De discussie over de kwaliteit van verschillende modelbouwmerken is hier al heel erg vaak gevoerd en altijd komt het erop uit dat het niet fair is om een bepaald stempel op een merk te drukken. Elke fabrikant heeft goede en slechte kits, dus als je wil weten wat je in huis haalt voor je een bouwdoos koopt is het veel zinvoller om informatie over die specifieke kit op te gaan zoeken in plaats van over het merk. Ook daarover is veel informatie te vinden die prima met de zoekfunctie te vinden is. Succes :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 jan, 2011 10:58 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 01 mei, 2005 10:39 am
Berichten: 2205
Check inderdaad gewoon de reviews. Dat werkt het beste.

Met een goede Tamiya of Hasegawa kit (en, zoals hierboven al aangegeven, daar zijn ook slechte van...), denk ik dat je een goeie start kan maken.

Gr,

Jurrie


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 jan, 2011 12:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 28 jul, 2007 14:40 pm
Berichten: 5238
Hobbes schreef:
Anderen maken er ondanks de dure dozen soms een potje van (Trumpeter).


En hier zou ik dan een verklaring over willen.

Ik ben van mening dat ik juist bij Trumpeter de prijs kwaliteit een van de beteren vind. let wel!! prijs-kwaliteit verhouding. De kits zijn prima, goed te bouwen, leuke en vaak voor bewaring waardige handleiding met vaak een fraaie kleurenafbeelding van het origineel en ze zijn lang niet zo duur als de tamigawa-kits. de puristen vinden het aantal klinknagels misschien wat veel, maar ook daar lees je vaak vrij weinig van op de fori.
Ook vind ik niet dat de mensen bij trumpeter er een potje van maken qua accuratesse (vliegtuigen dan want daar praat ik over) Ik ben eerlijk waar nog geen slechte trumpeter kit tegen gekomen.

_________________
LEKKER VOOR MEZELF BOUWEN


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 jan, 2011 14:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 15 jun, 2008 12:53 pm
Berichten: 1617
Ik heb van Trumpeter een Il-76 en een Su-34 gebouwd, beide in 1:144. De Il-76 is op zich netjes, maar weinig gedetailleerd en daardoor erg duur t.o.v. een Revell C-17 of An-124. De Su-34 lijkt wel een Matchbox-kit, met veel te grove paneellijnen en een passing waar veel plamuur aan te pas komt. Opnieuw, duur en minder goed dan bv de Revell Typhoon.

Misschien heb ik net de missers te pakken. Wat dan maar weer aangeeft dat je niet op de merkreputatie af kunt gaan als je de kwaliteit van een bepaalde kit wilt weten.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 29 jan, 2011 20:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 15 jul, 2008 22:06 pm
Berichten: 4429
Woonplaats: Lelystad
Ik vind het grappig om te lezen dat je je beweringen doet over trumpeter, met 2 1/144 kits. Beide zijn mij overigens niet bekend, maar 't zijn volgens mij 2 van dewat oudere uitgaves.
Zelf heb ik inmiddels een aantal Trumpeter kits gebouwd of in aanbouw, in 1/350, 1/72 en 1/32, allen zonder noemenswaardige problemen. Wat Darka schreef, geld ook voor mij.
sommige kits hebben wat vorm-issues, maar dat is meer iets voor de klinknageltellers. En daarnaast, Trumpeter brengt modellen uit, waar weinig andere fabrikanten zich aan wagen. en, nu we toch bezig zijn, Bij trumpeter weet jevrijwel zeker dat de doos ook echt vol met plastic zit.

Nee hoor, mijn inziens, maakt trumpeter (op vliegtuig en scheopen gebied) er absoluut geen potje van.

Nie:s

_________________
Vertrouw niemand, die zegt dat je al te veel bouwdozen hebt :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 31 jan, 2011 15:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 20 nov, 2006 21:28 pm
Berichten: 1150
ik heb geen ervaring met vliegtuigkits van trumpeter, wel met de 1/72 militaire voertuigen.
En die vind ik toch minder. De tracks vind ik minder, de verfvoorbeelden hebben soms niks met de werkelijkheid te maken.
Het voordeel is bij trumpeter dan wel weer dat ze modellen maken die een ander niet maakt in die schaal.
Maar voor 1/72 militaire voertuigen zou ik gaan voor revell of dragon. Vrijwel elke nieuwe revell kit is goed. Ik heb ze bijna allemaal gemaakt. En heb nog nooit echte problemen gezien. Ook de verfvoorbeelden komen goed overeen met de werkelijk heid. Alleen heeft revell de nare gewoonte om voor kleuren mengseltjes aan te raden.
Dragon is ook erg goed. Ze hebben alleen de neiging om te ver te gaan in het aantal onderdelen. Lijkt wel of dragon denkt dat meer onderdelen sowieso goed is. Ook zit er soms Pe bij welke weinig toevoegt. ik heb bijvoorbeeld een duitse tank gemaakt waarbij je eerst een rondje van ongeveer 1 mm van de romp moest snijden om er vervolgens een zelfde rondje van pe op te plakken.
Italeri kan goed zijn. Ze geven echter de laatste tijd wel erg veel oude esci kits opnieuw uit, en die kunnen zich niet echt meten met een moderne revell of dragon.

Qua vliegtuigen (1/72) heb ik niet zoveel ervaring met veel merken. Ik heb voornamelijk revell en italeri gemaakt.
Revell heeft goede, maar ook hele slechte modellen er tussen zitten. Het zelfde geld ook voor italeri. Maar Revell brengt ook hier de laatste tijd veel nieuwe eigen ontwikkelingen uit. Deze zijn doorgaans erg goed vind ik. Bij italeri zitten er ook hele goede tussen. Maar ook hier weer veel oude esci kits. en daarvan wisseld de kwaliteit.

Kortom, je zult als je een goede kit wil hebben, van te voren een beetje onderzoek moeten doen op het wereld wijde net.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement