Goedemiddag allen,
In het kader van mijn verzameling bedrijfsbusjes waar ik op heb gereden / momenteel mee rij, hier een wat uitgebreider b(r)ouwverslag van één van die modellen.
Deze foto's (1 en 2) zijn van het origineel:
Foto 1
Foto 2
Uitgangsmodel voor het schaalmodel was een 1:48 MB Sprinter van Bburago, in de uitvoering van de Nederlandse Brandweer:
Foto 3
Een eenvoudig, en dus goedkoop modelletje, maar wel realistisch qua details en vormgeving.
Eerst strippen en in de afbijt: via een inmiddels oud-collega heb ik een voorraadje professionele afbijt, wat gebruikt wordt in de autospuiterijen.
Zéér agressief spul, maar het werkt als een tierelier!!
De spiegels van het model vond ik helemaal niks, dus die heb ik eraf gezaagd / gevijld, waardoor ik moest gaan scratchen. Voor 't eerst!!
Van een klein plaatje plastic, wat ik op straat vond nota bene (ik vind eigenlijk best veel op straat...), zo goed als mogelijk de vorm van de 1:1 spiegel uitgesneden, in de plastic-primer gespoten, en met de penseel mat-zwart geschilderd. Bij de Action kocht ik een setje oogschaduw-opmaak-garnituur (of hoe zoiets ook mag heten...?!), waarin een setje zachte kwastjes zaten, en wenkbrauwkammetjes (jáwel!) van transparant kunststof. Hiervan heb ik het knipperlicht gemaakt wat in de spiegel zit verwerkt. Het resultaat stemt me zeer tevreden! Ik moet alleen nog chroom-sticker op maat knippen en aanbrengen aan de spiegel-zijde.
Foto 4
Foto 5
Omdat ik bij die revalidatie-werkgever inmiddels al een aantal jaren niet meer werkzaam ben, heb ik de logo's op een andere manier moeten "ritselen".
Ook het lettertype had ik nog niet in m'n digitale lettertype-bibliotheek, maar daar is internet weer makkelijk voor
Bij de rechterzijde liep ik tegen een probleem aan: de logo's had ik op doorzichtig watertransferfolie geprint (inkjetprinter thuis, decalfolie van Modelbrouwers.nl), doch omdat er in de schuifdeur een raam zit, viel het logo daartegen weg. Dat moet dus nog een keer over, evenals de laatste twee letters van de firmanaam, en dan op wit decalpapier.
Foto 6
Extra handicap daarbij is dat het raam in de schuifdeur verdiept zit. Het valt eigenlijk IN het modelletje, waardoor je een hoogteverschil krijgt.
Wil je dit goed oplossen, dan moet je het raam overnieuw maken, en dan IN de body plaatsen. Hm, wie weet.......
Foto 7
Tussenstand van de vorderingen:
Foto 8
Foto 9
Verder zitten er op het 1:1 model side-bars van RVS. Deze heb ik nagemaakt van een spijker met een geschatte juiste dikte.
Deze in de goeie vorm gebogen, aan de achterkant op twee plekken ingeboord voor een dwarsverbinding met de side-bar voor de andere kant.
Tussen de twee side-bars op lengte geknipte paperclips, het geheel in de blanke lak gespoten, en gemonteerd met een klodder 2-componenten lijm.
Foto 10
Het schilderwerk van de kunststof zijbescherming in bovenstaande foto is wat verkeerd uitgevallen: ik heb eerst de transfers aangebracht, daarna het overtollige deel voorzichtig weggesneden, en toen de zijbescherming grijs geschilderd. Die volgorde had anders gemoeten, maar al doende leert men.......
Foto 11
Ook vind ik het voeren van de originele kentekenplaat wel van waarde bij een schaalmodel van een werkelijk 1:1-model. Ik besteed daar dus de nodige aandacht aan.
In het programma waarin ik de logo's ontwerp en/of bewerk, heb ik een blanco kentekenplaat gemaakt, die ik telkens weer als basis gebruik.
Wel let ik er op dat het juiste lettertype hiervoor gebruikt wordt, eventueel bewerk ik die.
Sinds kort heb ik in de definitieve toepassing ook een wijziging aangebracht: ik printte eerst het kenteken mee op de decalfolie, knipte die uit en bracht die aan. Echter bleek het soms slecht leesbaar, door een ondergrond die niet voldoende matcht. Sinds kort doe ik het anders: ik print in hoge resolutie op een 10x15 glossy fotokaart, knip het kenteken uit, en maak de randen zwart met een viltstift. Dat leidt tot een beter resultaat, waarvan bijgevoegde foto's:
Het "oude" principe:
Foto 12
Het nieuwste resultaat:
Foto 13
Verder is het zo dat ik in deze bussen de beschikking had / heb over een op te klappen oprijplaat, voor het meenemen van rolstoelen en scootmobielen.
Die heb ik in deze Sprinter in 1:48 "even snel" nagemaakt met gebruik van luciferhoutjes en horengaas.
In een 1:24 model waar ik momenteel aan werk, en die bovendien te openen achterportieren heeft waardoor e.e.a. veel beter zichtbaar is, kan dat natuurlijk niet zo: daarin wil ik er ééntje gaan maken die realistischer is en bovendien functionerend.Op een andere plaats ga ik eerdaags daar ook een topic over maken.
Foto 14
Wat ik verder heb geleerd: eerst het model in de blanke lak spuiten, en pas dán de decals aanbrengen!
Op dit model heb ik het eens andersom geprobeerd qua volgorde, maar nu zie je de decals te duidelijk: ze overheersen. Zie foto 7.
Of is er iemand onder jullie die een goeie tip heeft?? Misschien allebei doen: eerst model in de balnke lak, daarna de decals, en afwerken met nóg een laagje blanke lak?? Graag tips hierover, waarvoor reeds dank!
Beste mede-mobelb(r)ouwers, bedankt voor jullie aandacht!
Tips en truuks zijn altijd heel erg welkom, evenals opbouwende kritiek!