Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 3:23 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Bedrijfsbusje werk
BerichtGeplaatst: zo 20 jan, 2013 16:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
Goedemiddag allen,

In het kader van mijn verzameling bedrijfsbusjes waar ik op heb gereden / momenteel mee rij, hier een wat uitgebreider b(r)ouwverslag van één van die modellen.

Deze foto's (1 en 2) zijn van het origineel:

Afbeelding
Foto 1

Afbeelding
Foto 2

Uitgangsmodel voor het schaalmodel was een 1:48 MB Sprinter van Bburago, in de uitvoering van de Nederlandse Brandweer:

Afbeelding
Foto 3

Een eenvoudig, en dus goedkoop modelletje, maar wel realistisch qua details en vormgeving.
Eerst strippen en in de afbijt: via een inmiddels oud-collega heb ik een voorraadje professionele afbijt, wat gebruikt wordt in de autospuiterijen.
Zéér agressief spul, maar het werkt als een tierelier!!
De spiegels van het model vond ik helemaal niks, dus die heb ik eraf gezaagd / gevijld, waardoor ik moest gaan scratchen. Voor 't eerst!!
Van een klein plaatje plastic, wat ik op straat vond nota bene (ik vind eigenlijk best veel op straat...), zo goed als mogelijk de vorm van de 1:1 spiegel uitgesneden, in de plastic-primer gespoten, en met de penseel mat-zwart geschilderd. Bij de Action kocht ik een setje oogschaduw-opmaak-garnituur (of hoe zoiets ook mag heten...?!), waarin een setje zachte kwastjes zaten, en wenkbrauwkammetjes (jáwel!) van transparant kunststof. Hiervan heb ik het knipperlicht gemaakt wat in de spiegel zit verwerkt. Het resultaat stemt me zeer tevreden! Ik moet alleen nog chroom-sticker op maat knippen en aanbrengen aan de spiegel-zijde.

Afbeelding
Foto 4

Afbeelding
Foto 5

Omdat ik bij die revalidatie-werkgever inmiddels al een aantal jaren niet meer werkzaam ben, heb ik de logo's op een andere manier moeten "ritselen".
Ook het lettertype had ik nog niet in m'n digitale lettertype-bibliotheek, maar daar is internet weer makkelijk voor :wink:
Bij de rechterzijde liep ik tegen een probleem aan: de logo's had ik op doorzichtig watertransferfolie geprint (inkjetprinter thuis, decalfolie van Modelbrouwers.nl), doch omdat er in de schuifdeur een raam zit, viel het logo daartegen weg. Dat moet dus nog een keer over, evenals de laatste twee letters van de firmanaam, en dan op wit decalpapier.

Afbeelding
Foto 6

Extra handicap daarbij is dat het raam in de schuifdeur verdiept zit. Het valt eigenlijk IN het modelletje, waardoor je een hoogteverschil krijgt.
Wil je dit goed oplossen, dan moet je het raam overnieuw maken, en dan IN de body plaatsen. Hm, wie weet.......

Afbeelding
Foto 7

Tussenstand van de vorderingen:

Afbeelding
Foto 8

Afbeelding
Foto 9

Verder zitten er op het 1:1 model side-bars van RVS. Deze heb ik nagemaakt van een spijker met een geschatte juiste dikte.
Deze in de goeie vorm gebogen, aan de achterkant op twee plekken ingeboord voor een dwarsverbinding met de side-bar voor de andere kant.
Tussen de twee side-bars op lengte geknipte paperclips, het geheel in de blanke lak gespoten, en gemonteerd met een klodder 2-componenten lijm.

Afbeelding
Foto 10

Het schilderwerk van de kunststof zijbescherming in bovenstaande foto is wat verkeerd uitgevallen: ik heb eerst de transfers aangebracht, daarna het overtollige deel voorzichtig weggesneden, en toen de zijbescherming grijs geschilderd. Die volgorde had anders gemoeten, maar al doende leert men.......

Afbeelding
Foto 11

Ook vind ik het voeren van de originele kentekenplaat wel van waarde bij een schaalmodel van een werkelijk 1:1-model. Ik besteed daar dus de nodige aandacht aan.
In het programma waarin ik de logo's ontwerp en/of bewerk, heb ik een blanco kentekenplaat gemaakt, die ik telkens weer als basis gebruik.
Wel let ik er op dat het juiste lettertype hiervoor gebruikt wordt, eventueel bewerk ik die.
Sinds kort heb ik in de definitieve toepassing ook een wijziging aangebracht: ik printte eerst het kenteken mee op de decalfolie, knipte die uit en bracht die aan. Echter bleek het soms slecht leesbaar, door een ondergrond die niet voldoende matcht. Sinds kort doe ik het anders: ik print in hoge resolutie op een 10x15 glossy fotokaart, knip het kenteken uit, en maak de randen zwart met een viltstift. Dat leidt tot een beter resultaat, waarvan bijgevoegde foto's:

Het "oude" principe:

Afbeelding
Foto 12

Het nieuwste resultaat:

Afbeelding
Foto 13


Verder is het zo dat ik in deze bussen de beschikking had / heb over een op te klappen oprijplaat, voor het meenemen van rolstoelen en scootmobielen.
Die heb ik in deze Sprinter in 1:48 "even snel" nagemaakt met gebruik van luciferhoutjes en horengaas.
In een 1:24 model waar ik momenteel aan werk, en die bovendien te openen achterportieren heeft waardoor e.e.a. veel beter zichtbaar is, kan dat natuurlijk niet zo: daarin wil ik er ééntje gaan maken die realistischer is en bovendien functionerend.Op een andere plaats ga ik eerdaags daar ook een topic over maken.

Afbeelding
Foto 14


Wat ik verder heb geleerd: eerst het model in de blanke lak spuiten, en pas dán de decals aanbrengen!
Op dit model heb ik het eens andersom geprobeerd qua volgorde, maar nu zie je de decals te duidelijk: ze overheersen. Zie foto 7.
Of is er iemand onder jullie die een goeie tip heeft?? Misschien allebei doen: eerst model in de balnke lak, daarna de decals, en afwerken met nóg een laagje blanke lak?? Graag tips hierover, waarvoor reeds dank!



Beste mede-mobelb(r)ouwers, bedankt voor jullie aandacht!
Tips en truuks zijn altijd heel erg welkom, evenals opbouwende kritiek!

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Laatst bijgewerkt door Whitesnake op zo 20 jan, 2013 17:01 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Bedrijfsbusje werk
BerichtGeplaatst: zo 20 jan, 2013 16:09 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 jul, 2007 21:53 pm
Berichten: 661
Woonplaats: Sint-Truiden
Ik vind de decals al bij al wel mooi aangebracht maar de volgorde inderdaad volgende keer omdraaien.
De spiegels vind ik ook mooi gescratchd al zou ik de pinker aan de onderzijde nog wat vlak vijlen (of is dit gezichtsbedrog op foto 5?).
Je baas heeft wel zijn naam mee voor iemand die in rolstoelen doet :lol: :mrgreen: .

_________________
Wie niets probeert heeft niks geleerd...

Onder constructie
Renault 4 hotrod
Boogy's Customs Garage 1/24

Opgeleverd


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Bedrijfsbusje werk
BerichtGeplaatst: zo 20 jan, 2013 16:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 02 dec, 2005 20:26 pm
Berichten: 3300
Woonplaats: West-Vlaanderen
Tip voor je kenteken:

http://got.sa007.nl/kenteken/?text=03-VGP-5

Afbeelding

Lijkt mij net iets correcter... En met alle respect maar hoge resolutie... Ik denk toch dat dat printen beter kan.

_________________
Werkbank: BMW 323 E21 Rally (Vermeulen) - Audi Quattro A1 (Mikkola)
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - 'Tia' Mazda Miata (Cars)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Bedrijfsbusje werk
BerichtGeplaatst: zo 20 jan, 2013 16:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
Hallo Loeten!

Bedankt voor de link voor het maken van een kenteken.
Bezwaar hieraan is wel dat je een bestandje krijgt op basis van JPEG, en wat dus bestaat uit pixels.
Als je die erg verkleint (naar schaal 1:43 of 1:50) wordt dat er niet beter op.
Wat ik ook al heb geprobeerd, is de kentekenplaat wel op decalfolie uit te printen, maar deze dan op het papier te laten zitten, en in z'n geheel uit te knippen en op te plakken op het voertuig. Resultaat is ook dan best wel goed!

Enfin, ik ben tot nog toe redelijk tevreden, maar nogmaals dank! :D

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Bedrijfsbusje werk
BerichtGeplaatst: zo 20 jan, 2013 17:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 02 dec, 2005 20:26 pm
Berichten: 3300
Woonplaats: West-Vlaanderen
Whitesnake schreef:
Bezwaar hieraan is wel dat je een bestandje krijgt op basis van JPEG, en wat dus bestaat uit pixels.
Als je die erg verkleint (naar schaal 1:43 of 1:50) wordt dat er niet beter op.


Ik sla het op als .png ... Ik heb het even voor je verkleind en dan heb ik dit:

Afbeelding

Valt toch goed mee dacht ik? :brouw:

Alvast succes ermee. Hoe je het doet, is uiteindelijk niet zo belangrijk. Enkel het uitprinten moet echt scherp zijn. Dat vond ik niet zo goed gelukt. Je decals daarentegen wel. Tip voor op het raam: een witte eronder steken...

_________________
Werkbank: BMW 323 E21 Rally (Vermeulen) - Audi Quattro A1 (Mikkola)
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - 'Tia' Mazda Miata (Cars)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 57 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement