Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 11:52 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Fokker S-11
BerichtGeplaatst: di 27 nov, 2012 19:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1390
Als vervolg op de Harvard, hier de Fokker S-11.
Een stokoud model, in der tijd nog gekocht onder de merknaam Artiplast op schaal 1/40. Is was er erg blij mee, want het was en, ik denk nog steeds, het enige exemplaar als bouwdoos nu van Smer te koop ? Helaas, het model was op z'n zachtst gezegd, wat "primitief ". Het deed me denken aan modellen uit de -60 er jaren. Daar weet ik helaas veel van.
Gelukkig had ik bij een van mijn bezoeken aan het Militair Luchtvaartmuseum, al met vooruitziende blik veel detail foto's gemaakt van een echte. Vooral van de cockpit. Al met al, na veel werk en inventiteit is er toch wel een redelijk toestel van te
brouwen.

Met vr. gr.
JohnH

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker S-11
BerichtGeplaatst: di 27 nov, 2012 21:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18530
Woonplaats: Hurdegaryp
Wat een prachtig resultaat. Veel mooier dan de S-11 (inderdaad van SMER) die ik eens gemaakt heb.
Afbeelding

Mag ik vragen wat je met de canopy hebt gedaan? De normale canopy is van gepanserd glas. Jij heb hem zo bewerkt dat hij naar achteren geschoven kan worden. Heb je meer foto's? Met name het interieur?

Heb je ook iets met het trimvlak op het hoogteroer gedaan? In de kit, zit deze op de verkeerde zijde. Heb je de staart ook aangepast? Ik heb me laten vertellen dat de vorm niet juist is. Bij mijn S-11 heb ik er niks aan gedaan, bij de S-12 probeer ik de vorm te verbeteren.

Persoonlijk vind ik de naden tussen de vaste en de bewegende delen te veel aanwezig. Wellicht had een wat lichtere kleur wat beter geweest.

Zoals aan mijn onderschrift te lezen is, ben ik ooit eens begonnen om zo'n kit om te bouwen naar een S-12.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker S-11
BerichtGeplaatst: di 27 nov, 2012 22:11 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1390
Hallo René,

Ik moet wel een beetje diep denken, want ik heb dit model al lang gelden gebouwd. In ieder geval zit het trimvlak op het hoogte roer verkeerd, had je goed gezien, ik vermoed, dat ik toen daar helemaal over heen heb gekeken. Foutje bedankt. Enfin, ik vind het zonde om nu weer te gaan sleutelen aan een oud model.
Het richtingsroer heb ik compleet nieuw gemaakt, het oude was veel te dik en te grof, minder werk om een compleet nieuw te maken.
De lijntjes tussen de roeren, ik gebruikte toen vaak oostindische inkt, met een tekenpen ging dat altijd makkelijk om strakke lijntjes te maken. Ik werk nu vaak met sterk verdunde acryl verf , daardoor meer keuze in kleuren. Meestal donker grijs, dat geeft inderdaad een wat beter resultaat. Ik ben trouwens nog bezig om mijn technieken wat aan te passen, ik zie veel voorbeelden van schaduwen met donkere en lichte kleuren.
De cockpit kap, die heb ik geheel vervangen, leek inderdaad op pantserglas :D , ik heb die kap geheel glad geschuurd en als mal gebruikt om met dun doorzichtig verpakkingsmateriaal nieuwe losse delen te maken. Helaas eb ik niet meer foto's van het interieur gemaakt. Het hele binnenwerk is buisframe, stoelen uit dun plaatwerk, geen bekleding vreemd genoeg, achter de stoelen ook een buis frame met daartussen bruin canvas als afdekking.
Misschien heb je wat aan deze tips, zou wel leuk idee zijn om een S-12 te bouwen van dit model.

groeten,
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker S-11
BerichtGeplaatst: wo 28 nov, 2012 1:34 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18530
Woonplaats: Hurdegaryp
Komt me allemaal bekend voor inderdaad. Bij mijn S-12 wil ik ook wat verder gaan met het ineterieur. Buizenframe etc. en andere stoelen, handels etc. en een geheel nieuw instrumentenpaneel. Ik zou zeggen, check even mijn S-12 topic :wink: en schiet er maar op. Wordt mijn S-12 wellicht nog mooier.

De aanpassing van de staart doe ik alleen qua vorm, niet qua dikte, met het gevaar dat het staartstuk dan wellicht te dik is, wellicht is dat iets voor nog een andere S-11, want ik heb toch echt wel een zwak voor deze sierlijke kist.

Je hebt echt wel een leuke kist neergezet hoor en ik vind je canopy super gelukt. Dat is iets waar ik me nog niet aan gewaagd heb.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker S-11
BerichtGeplaatst: wo 28 nov, 2012 23:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1390
Hallo René,

Ik heb de hele topic van jou model door gespit, oef, ik wou dat ik toen de documentatie had gehad, toen ik mijn model bouwde.
Ik denk niet dat ik je meer aanvullende documentatie kan geven, ik moest me behelpen met wat analoge foto's, het was allemaal net voldoende.
Ik las ook van dezelfde punten, die verbeterd moesten worden, b.v. het buisframe in de cockpit, heb ik ook gemaakt van getrokken "spruce", daar werk ik altijd mee, is onmisbaar als je scratch bouwt. Het onderstel is ook geheel nieuw gemaakt, haast geen doen, de bestaande wielpoten te verbeteren. Ook mijn model heeft handgrepen aan de vleugeltips. Ook de motorkap moest verbeterd worden, luchtinlaten aangebracht, nieuwe uitlaatpijpjes en zelfs nieuwe scharnieren. De propeller uitgevoerd als een verstelbare. Je kon op een van de foto's van de S-12 goed zien, hoe dun het kielvlak eigenlijk is. Glas voor de landingslichten. Ik heb ook wel eens plakband gebruikt, is heel makkelijk, maar helaas, de tijd tast de lijm aan, de boel laat los en wordt vaak ook geel. De oplossing, net als de cockpit maken, de vleugelvoorrand net naast de plek van de lamp, als mal gebruiken om doorzichtig plastic warm eromheen vouwen even vasthouden, en ja, dan een geduld werkje, de boel passend zien te krijgen en vastlijmen, met weer de bekende Velpon of houtlijm.
Hopelijk heb je wat aan mijn tips, als je een nieuwe gaat bouwen.

Vr. gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 44 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement