Wie weet de slagzin nog? Een beetje vreemd, maar wel lekker.
Dat zal menigéén wel denken bij dit modelletje. 'Normaal' bouw ik helikopters, maar ik wil wel eens uit de ban springen. Een paar jaar geleden in Ureterp (bijeenkomst IPMS) liep ik tegen dit kitje aan. De doos viel op door z'n box-art, vrij groot en slechts 1 cm dik.
De Box-art
Het geheel (voor- en achterzijde doos, decals, sprues, handleiding)
De Letov Š-231 is een Tsjecho-Slowaaks enkelzits dubbeldekker jachtvliegtuig gebouwd door Letov. De Š-231 werd ontworpen door ingenieur Alois Šmolík en was een verdere ontwikkeling op de Š-31. De Š-231 vloog voor het eerst op 17 maart 1933. In vergelijking tot de Š-31 was de Š-231 vooral aerodynamisch verbeterd, zo was er onder andere een Towning ring aangebracht. Gebruikers waren Tsjecho-Slowakij en de Spaanse Republikeinen.
Specificaties:
Bemanning: 1, de piloot / Lengte: 7,80 m / Spanwijdte: 10,06 m / Hoogte: 3,00 m / Vleugeloppervlak: 21,50 m2
Leeggewicht: 1 280 kg / Startgewicht: 1 770 kg
Motor: 1x een door Walter gebouwde Bristol Mercury 9-cilinder V-S2, 412 kW (560 pk)
Maximumsnelheid: 348 km/h / Kruissnelheid: 310 km/h / Vliegbereik: 450 km / Plafond: 9 300 m
Bewapening: 4x 7,92 mm ČZ vz.30 machinegeweren / 6x bommen tot 12 kg
Ik werd gegrepen door de Box-art en het feit dat het me maar €1,-- kostte. Kon ik mooi even oefenen op de 'rigging'. Al met al heeft het me zo'n 2 jaar gekost om het toestel zo te bouwen, zoals het er nu bij staat. Van die 2 jaar, mag je rustig 23 maanden afhalen hoor, want erg lastig is het niet. Wat voor mij wel lastig was, was uiteraard de bedrading en dan met name vanaf onderzijde romp naar de fragiele wielpoten. Op zich ben ik wel tevreden. Ik heb gekozen voor de Tsjecho-Slowaakse uitvoering en wel de '10G' van het 36e sqn van het 2e Lucht Regiment in Olomouc. Volgens info van de bouwbeschrijving is de bovenzijde kaki en de onderzijde zilver. Van Vallejo Air heb ik Olive drab en Zilver gebruikt. Na o.a. info van Nico te hebben ingewonnen betreffende de propellor, heb ik deze bruin (Revell 85) geverfd en na droging ingesmeerd met een beetje zwarte olieverf en dit goed uitgesmeerd. Na een paar uurtjes droging deze afgelakt met P+. Het model is voorzien van 2 lagen P+ (de 3e laag werd niet meer opgenomen door de vorige lagen) t.b.v. de decals. De decals komen van de kit, zijn lekker dun en volgen alle reliëfjes, SOL is niet nodig, lieten zich goed verschuiven en plakten heel erg goed. Nadeel was wel de stenceling, niet overal even zuiver zodat ik alle decals scherp langs de randen heb afgeknipt. Verder zie je dat het rood over het blauw is gedrukt, op de decal lijkt het wel paars. Afwerking is een laagje matte lak van Vallejo Air, silvering heb ik niet kunnen ontdekken.
Naast alle heli's een leuke afwisseling. Wat rest, zijn nog wat plaatjes.
René