Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 5:59 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 10 okt, 2012 22:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Afbeelding

Wie weet de slagzin nog? Een beetje vreemd, maar wel lekker.

Dat zal menigéén wel denken bij dit modelletje. 'Normaal' bouw ik helikopters, maar ik wil wel eens uit de ban springen. Een paar jaar geleden in Ureterp (bijeenkomst IPMS) liep ik tegen dit kitje aan. De doos viel op door z'n box-art, vrij groot en slechts 1 cm dik.

De Box-art
Afbeelding

Het geheel (voor- en achterzijde doos, decals, sprues, handleiding)
Afbeelding

De Letov Š-231 is een Tsjecho-Slowaaks enkelzits dubbeldekker jachtvliegtuig gebouwd door Letov. De Š-231 werd ontworpen door ingenieur Alois Šmolík en was een verdere ontwikkeling op de Š-31. De Š-231 vloog voor het eerst op 17 maart 1933. In vergelijking tot de Š-31 was de Š-231 vooral aerodynamisch verbeterd, zo was er onder andere een Towning ring aangebracht. Gebruikers waren Tsjecho-Slowakij en de Spaanse Republikeinen.

Specificaties:
Bemanning: 1, de piloot / Lengte: 7,80 m / Spanwijdte: 10,06 m / Hoogte: 3,00 m / Vleugeloppervlak: 21,50 m2
Leeggewicht: 1 280 kg / Startgewicht: 1 770 kg
Motor: 1x een door Walter gebouwde Bristol Mercury 9-cilinder V-S2, 412 kW (560 pk)
Maximumsnelheid: 348 km/h / Kruissnelheid: 310 km/h / Vliegbereik: 450 km / Plafond: 9 300 m
Bewapening: 4x 7,92 mm ČZ vz.30 machinegeweren / 6x bommen tot 12 kg

Ik werd gegrepen door de Box-art en het feit dat het me maar €1,-- kostte. Kon ik mooi even oefenen op de 'rigging'. Al met al heeft het me zo'n 2 jaar gekost om het toestel zo te bouwen, zoals het er nu bij staat. Van die 2 jaar, mag je rustig 23 maanden afhalen hoor, want erg lastig is het niet. Wat voor mij wel lastig was, was uiteraard de bedrading en dan met name vanaf onderzijde romp naar de fragiele wielpoten. Op zich ben ik wel tevreden. Ik heb gekozen voor de Tsjecho-Slowaakse uitvoering en wel de '10G' van het 36e sqn van het 2e Lucht Regiment in Olomouc. Volgens info van de bouwbeschrijving is de bovenzijde kaki en de onderzijde zilver. Van Vallejo Air heb ik Olive drab en Zilver gebruikt. Na o.a. info van Nico te hebben ingewonnen betreffende de propellor, heb ik deze bruin (Revell 85) geverfd en na droging ingesmeerd met een beetje zwarte olieverf en dit goed uitgesmeerd. Na een paar uurtjes droging deze afgelakt met P+. Het model is voorzien van 2 lagen P+ (de 3e laag werd niet meer opgenomen door de vorige lagen) t.b.v. de decals. De decals komen van de kit, zijn lekker dun en volgen alle reliëfjes, SOL is niet nodig, lieten zich goed verschuiven en plakten heel erg goed. Nadeel was wel de stenceling, niet overal even zuiver zodat ik alle decals scherp langs de randen heb afgeknipt. Verder zie je dat het rood over het blauw is gedrukt, op de decal lijkt het wel paars. Afwerking is een laagje matte lak van Vallejo Air, silvering heb ik niet kunnen ontdekken.

Naast alle heli's een leuke afwisseling. Wat rest, zijn nog wat plaatjes.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 okt, 2012 9:20 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
Das leuk, die heb ik ook nog ergens liggen.....
Erg goed gelukt Rene, KP staat niet echt bekend om zijn geweldige pasvorm.

Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 okt, 2012 14:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Da's klein maar fijn! :brouw:

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 okt, 2012 18:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 26 dec, 2011 10:28 am
Berichten: 480
Ha, schattig hoor! Leuk ding, zeker voor maar 1€ :)

_________________
Op het werktafeltje:1/72 HH-60G Block 152
Klaar: 1/72 Mi-17 CIA / Maverick Aviation | 1/72 CIA SOG Afghanistan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 okt, 2012 8:10 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 jul, 2007 19:18 pm
Berichten: 1609
Woonplaats: Puttershoek
Das een leuk klein tweedekkertje geworden! Voor mij een onbekend vliegtuig. Respect voor je spandraden op deze schaal!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13 okt, 2012 21:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 16 okt, 2008 21:45 pm
Berichten: 1096
Mooi gelukt model van een onbekend vliegtuig. Strak in de verf ook!
Alleen jammer dat de decals op de vleugel niet goed zitten, deze horen in spiegelbeeld te zitten. :(
Kijk maar op het plaatje op de doos.

_________________
Born from jets!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 okt, 2012 0:47 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 jul, 2007 19:18 pm
Berichten: 1609
Woonplaats: Puttershoek
Saab 900 schreef:
Alleen jammer dat de decals op de vleugel niet goed zitten, deze horen in spiegelbeeld te zitten. :(
Kijk maar op het plaatje op de doos.


Scherp zeg! Maar dat ligt aan de decals dan. Die zijn fout gedrukt. Het rood hoort inderdaad aan de binnenkant te zitten.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 okt, 2012 11:31 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
Ik denk dat Rene boven en onder wellicht verwisseld heeft, en dat onder precies in spiegelbeeld erop zit.

Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 okt, 2012 16:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2055
Woonplaats: Gemert
Dat denk ik ook, want als je naar het decalvel gluurt dan zie je dat ze wel degelijk hebben nagedacht voordat ie gedrukt werd :-)

Tsja, dat krijg je als een chopper lover een vlieggeval zonder rotor gaat bouwen. Dan is ie niet zo scherp. :mrgreen: Wel een geinig ding, René en afgezien van de foute behangsessie staat er hier een keurig KP-tje.

Cheers, PEter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 okt, 2012 17:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Saab 900 schreef:
Alleen jammer dat de decals op de vleugel niet goed zitten, deze horen in spiegelbeeld te zitten. :(
Kijk maar op het plaatje op de doos.


.... en we have a winner. Dat duurde toch wel 2 dagen totdat het iemand opviel.

Gekheid natuurlijk. Na inderdaad de plaatjes goed bestudeerd te hebben en de decals op m'n kit, kan ik inderdaad alleen maar concluderen dat er inderdaad een onder en boven decal verwisseld is. Dat krijg je als je mede af gaat op reeds eerder gebouwde modellen. Volgende foto komt van een andere bouwer op i-net.
Afbeelding

De decals ga ik uiteraard niet meer verwisselen. Dan gaat er meer fout dan goed en ze zijn al geseald met matlak. Maar dat doet niet af dat er een leuk vliegtuigje in mijn kast staat, waar ik met plezier aan gewerkt heb.

Dank voor de reacties guys. Als je wat plaatst, is het leuk om wat feed-back te krijgen.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 29 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement