Ook ik heb weer eens een model afgebouwd, en wel in een maand (voor mij een record). Aangezien ik al eens zo'n model gebouwd had, staand op de grond, wilde ik deze keer een vliegend model afleveren. Wat ooit begon als een futuristisch programma, is uiteindelijk maar bij 2 vliegende prototypes gebleven en nog een aantal die in een vergevorderd stadium waren. Allen hebben inmiddels hun weg gevonden naar musea. Omdat het een vliegend model was, heb ik 2 pilootjes toegevoegd uit de spare-box en deze een testvliegunivorm (oranje met witte helm) aangedaan. Met dun Tamiya-tape zijn gordeltjes gemaakt. Naast de radar op de rotormast, de grote oranje buis voor op de neus (waar uiteindelijk het gatling-gun zou moeten komen) en een kleine antenne op de staart is het volledig Recht-Uit-De-Doos. Kleuren zijn Olive Drab, zwart en oranje (allen van Vallejo) over een grijze (Action spuitbus) primer met zwarte preshading. Finish is een matte laklaag, ook van Vallejo.
Helemaal tevreden over mijn model? Toch niet. Er zijn wel een paar puntjes:
- belangrijkste is de silvering. Ondanks 2 lagen P+ (wellicht te weinig, maar was bang dat met nog meer lagen, het steeds donkerder zou worden en je helemaal de pre-shading niet meer zou zien)
- decals reageerden niet op de SOL, ondanks 2 lagen, dat met name het registratie-nummer is niet lekker in de paneellijn getrokken
- cockpitglas sluit niet goed aan, al zie je dat niet goed op deze foto's
- met de neus er boven op, zie je nog een beetje het verschil tussen plastic en plamuur (ondanks nat schuren met korrel 2000 en een polijst-sessie)
Ondanks deze puntjes, vind ik dat ik er een leuk modelletje bij heb. Heb er wederom veel plezier in gehad en weet inmiddels iets meer over de Boeing RAH-66 Comanche. Mijn model stelt het eerste ,van uiteindelijk maar twee prototype's voor met registratienummer 94-0327. Voor het eerst gewerkt met een pre-shading en aardig gelukt dacht ik zo.
Het voorbeeld:
Het model:
...en het bovenaanzicht.
René