Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 20:11 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 10 dec, 2014 18:33 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4450
Inleiding


Inmiddels twee jaar geleden had ik tijdens de IPMS opendag in Sneek dit kitje voor een paar centen gekocht, ik ben toen diezelfde dag noch begonnen aan de bouw. Echter waren de andere projecten veelal iets interessanter, met als gevolg dat dit zo'n spookproject werd waar heel af en toe iets aan gedaan werd. Maar nu ik de laatste tijd nogal veel ''niet-verzamelthema-gerelateerde'' modellen heb gemaakt neemt de drang steeds meer toe om weer echt alleen maar dingen te bouwen die passen bij een van de onderwerpen die me echt interesseren. (Golfoorlogen in Irak, Afghanistan, Nederlands, Vietnam & IDF) Zodoende heb ik dit kleine dakflappertje er de laatste tijd weer eens wat vaker bij gepakt.

Het idee is om er een Britse variant van te maken zoals die operationeel zijn geweest tijdens de Golfoorlog in 1991, Engelse codenaam: "Operation Granby'', maar voor de meeste mensen beter bekend onder de Amerikaanse naam: "Desert Storm". Dit was het offensief van de Geallieerde troepenmacht onder leiding van de VS tegen de Iraakse troepen die het jaar daarvoor Koeweit waren binnengevallen. De Gazelle werd aldaar ingezet voor verkenningsdoeleinden maar ook als tank-destroyer met TOW raketten. Maar daar zo meteen meer over.


Eerst even een paar foto's van hoe de Gazelle er dan uit ziet in zandbakje kleurtjes:



Afbeelding


Afbeelding



(De onderstaande is met afgesleten / afgebladerde camouflage)


Afbeelding


Afbeelding



Ook al is het niet op elke foto even goed te zien, sommige, of alle Gazelle's hadden een camouflage schema van beige met zandkleur.

Ik weet ook al welke heli ik ga, het wordt XZ 347 T, te herkennen aan de zwarte T's op de staart.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Nog even alle credits geven aan de website waar ik al mijn referentie vandaan heb voor dit project:


http://www.dstorm.eu/pages/en/gb/gazelle.html





Zo moet het model uiteindelijk dus gaan worden. Voordat ik verder ga met een kleine kit review en de bouw eerst nog even een informatief stukje over de AS-342 Gazelle:


Geschiedenis & Info




De Gazelle is een kleine vijf-zits helikopter die gebruikt wordt voor: licht transport, verkenningsmissies en als lichte aanvalshelikopter. De heli wordt aangedreven door een motor met één turbine en was de aller eerste helikopter met een fenestron staartrotor. (Zo'n ding met heel veel bladen die in de staart is gebouwd.) De Gazelle werd ontwikkeld door het Franse bedrijf Sud Aviation dat later Aérospatiale genoemd werd. De helikopter is niet alleen in Frankrijk gebouwd, maar ook onder licentie door Westland voor onder andere de strijdkrachten van Groot Brittannië. Daarnaast is de heli ook gebouwd door een bedrijf in Egypte, en in het voormalige Joegoslavië. De Gazelle is vanaf zijn in-dienstname bij de Britten in 1974 in vele conflicten gebruikt, bijvoorbeeld tijdens de Falklands oorlog, Kosovo, de Golfoorlog in 1991, maar ook later nog in de War on Terror. Nog een opvallend feitje is dat ondanks deze dame al redelijk op leeftijd is, zij van alle Britse helikopters het laagste uitvalspercentage had (slechts 20%) tijdens de Britse aanwezigheid in Afghanistan.

Nog wat specificaties:


Crew: 2
Capacity: 3 Passengers
Length: 11.97 m (39 ft 0 in)
Main rotor diameter: 10.5 m (34 ft 6 in)
Height: 3.15 m (10 ft 3 in)
Main rotor area: 86.5 m2 (931 ft2)
Empty weight: 908 kg (2,002 lb)
Gross weight: 1,800 kg (3,970 lb)
Powerplant: 1 × Turbomeca Astazou IIIA turboshaft, 440 kW (590 hp)

Performance
Maximum speed: 310 km/h (193 mph)
Cruising speed: 264 km/h (164 mph)
Range: 670 km (416 miles)
Service ceiling: 5,000 m (16,405 ft)
Rate of climb: 9 m/s (1,770 ft/min)


(Vanwege die Nederlandse vertalingen van dit soort begrippen zijn niet echt fantastisch zeg maar... Dus dan kan ik alles net zo goed ctrl C, ctrl P'en )



De Kit




Even een paar foto's van het kitje waar het in dit topic allemaal om zal gaan:




Afbeelding


De mogelijke versies:


Afbeelding



De verschillende ''gietraampjes":



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


En tot slot nog een foto van de plakkers:


Afbeelding



Het kitje lijkt op zich best leuke details te hebben, echter zijn de onderdelen veelal dik gegoten dus wat scratchwerk bleek zeker nodig te zijn. Niet alleen vanwege de vorm overigens, maar ook omdat sommige redelijk essentiële onderdelen ontbreken in de kit voor de versie die ik ga bouwen. Dan moet je denken aan de controls, maar ook aan de verschillende antennes en andere sensoren en de camera bobbel bovenop het dak. De passing is ook niet bepaald perfect te noemen, al met al een lastig kitje dus...



De Bouw




Veel weet ik er na bijna 2 jaar niet meer van, dus plaats ik slechts de foto's met een klein beetje tekst:



Afbeelding

Afbeelding



Vervolgens een kleurtje:



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Het cockpitglas en het dakje er op en vervolgens meteen aftapen, daarna heb ik nog de nodige sensoren toegevoegd:


Afbeelding


Vervolgens heb ik eerst een basislaag zwart aangebracht. Omdat het rode plastic nog wel eens lastig zou kunnen worden met het spuiten van de kleuren, bovendien zorgt het zwart voor een mooie schaduwwerking:


Afbeelding



Daarna was het tijd voor een kleurtje, Revell Nr.16 "Sand Yellow" bleek uitermate geschikt te zijn, naast deze kleur het ik dezelfde kleur gemengd met een beetje wit ook nog een keer gebruikt voor een lichte post-shading.



Afbeelding

Afbeelding




Vervolgens de beige bruine camouflage gespoten, voor het eerst weer eens free-hand. Mijn airbrush leent zich daar niet heel goed voor omdat hij een nogal dikke naald heeft maar bij dit model kon het nog wel omdat de kleuren niet heel ver uit elkaar liggen. De gebruikte kleur is overigens Iraqui Sand van Vallejo.




Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



So far, So good vind ik. Het experiment met free-hand camouflage is redelijk gelukt dus daar ga ik zeker nog wat meer op oefenen/mee experimenteren.




Op het moment ben ik bezig met het schilderen van de decals, bij gebrek aan decalpapier en een printer die wit kan printen. Nu weet ik dat er ook wit decal papier bestaat en dat je daar dus ook gewoon de woestijnkleur op zou kunnen afdrukken maar zelf schilderen lukt tot nu toe ook prima. :mrgreen:



Hopelijk binnenkort meer,











Dj.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Laatst bijgewerkt door mr.vdh op di 10 feb, 2015 21:29 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 dec, 2014 22:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
Afbeelding

Ik meende al wat camo te ontdekken in dit plaatje. Die dstorm site is super, die heb ik al verscheidene keren geraadpleegd.

Goed bezig DJ. Denk wel om de andere kap rond de uitlaat als op je model :mrgreen: .

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 dec, 2014 12:30 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4450
Ja ik weet het ja, alleen ik zit er nogal mee hoe ik dat ding om de uitlaat zal gaan maken. Het geval dat rond de gazen beschermkap van de (turbine???) zit is ook lastig maar op zich nog wel te doen. Echter die kap rondom de uitlaat zal wel echt lastig worden om te maken. Daarom heb ik er ook wel aan zitten te denken de beide kappen weg te laten, maar dat komt de waarheidsgetrouwheid dan weer niet ten goede.

Nog maar even goed over nadenken dus. :wink:




Dj.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 dec, 2014 13:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
Dan bouw je toch lekker één van die andere met zo'n gaaf camo-schema er op.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 dec, 2014 19:51 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11855
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Mooi project weer, Dj. Kleine choppers doe je wel graag, he. Komen die lampjes onderaan uit de door René gequote foto er later nog op?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 dec, 2014 19:52 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
tsjopper bob schreef:
Denk wel om de andere kap rond de uitlaat als op je model :mrgreen: .

René


Eeeh, da's de inlaat....waarschijnlijk bedoelt om iets minder van het opgewaaide stof/zand binnen te zuigen. Het rooster wat er zit is om grotere delen zoals steentjes tegen te houden zodat dit de compressor niet beschadigd ( de turbine zit altijd aan de uitlaatkant :wink: )

Leuk kitje trouwens.....is voor mij jeugdsentiment en heb het ding een tijdje terug opnieuw gekocht van Peter Wardekker tijdens Hurdegaryp 2013. Ik ben alleen op zoek naar een ouder UK schema.

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 dec, 2014 1:08 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4450
tsjopper bob schreef:
Dan bouw je toch lekker één van die andere met zo'n gaaf camo-schema er op.

Ik was ook niet van plan hè, om de heli op de door jouw gequote afbeelding te bouwen. Ik ga voor de T.

Wat betreft de zandfilters en uitlaatkappen, volgens mij hadden tijdens desert storm alle Gazelles die dingen er op. Bij terugkomst in Groot Brittanië ( waar al mijn foto's zijn gemaakt), werden die kappen er weer afgehaald omdat ze daar niet echt nodig zijn. Dus als ik voor een echte woestijnversie ga, dan zal ik die kappen moeten maken.
StevenVD schreef:
Mooi project weer, Dj. Kleine choppers doe je wel graag, he. Komen die lampjes onderaan uit de door René gequote foto er later nog op?

Thnx Steven, en zeker, ik maak graag 1:72 helikopters, überhaupt graag 1:72 modellen. Ook al vind ik af en toe 1:35 ook erg leuk om te doen.
Alle kleine details die niet vanuit de kit mee worden geleverd moet ik nog scratchen, ook de lanpjes inderdaad, en andere glazen onderdelen zoals de linker deur bijvoorbeeld die een dikke pinmark had.
Arjan Ouwendijk schreef:
Leuk kitje trouwens.....is voor mij jeugdsentiment en heb het ding een tijdje terug opnieuw gekocht van Peter Wardekker tijdens Hurdegaryp 2013. Ik ben alleen op zoek naar een ouder UK schema.

Bedankt voor je uitleg, en welke kit heb jij dan precies gekocht? Ook deze?




Dj.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 dec, 2014 1:31 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
Arjan Ouwendijk schreef:
Ik ben alleen op zoek naar een ouder UK schema.

Deze?
Afbeelding

Betreffende die kap, helemaal gelijk dat de kap bij de inlaat zit en niet bij de uitlaat. De uitlaat is ook anders. Wel een heel erg smerige staart trouwens.

Afbeelding

Afbeelding

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 dec, 2014 1:57 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2599
Grappig kitje. Wel erg rood, die molds.

Wat mij opviel toen ik ze wel eens zag landen op het platform voor mijn werkplek op Butmir (Naast Sarajevo) was dat ze wel heel erg klein zijn. Het eerste wat ik dacht was "een mini met een rotor". Beetje een sportautootje onder de choppers. :) Brengt wel weer herinneringen met zich mee.

Leuk project(je)

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 dec, 2014 12:23 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
mr.vdh schreef:
Bedankt voor je uitleg, en welke kit heb jij dan precies gekocht? Ook deze?

DJ,

Volgens mij heb ik deze gekocht:
Afbeelding
Maar omdat de kit flink opgeborgen is kom ik er zo gauw niet bij :lol: . Peter had deze rode kit ook bij zich en die heb ik toen bewust laten liggen vanwege verwachtte dekkingsproblemen.

René,
Dat is ongeveer wat ik er mee wil gaan doen maar misschien een nog iets ouder schema.....het stukje jeugdsentiment ( ik zoek graag oudere schema's of schema's die vroeger indruk bij me gemaakt hebben toen ik nog een knulletje was :mrgreen: ).

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement