Hasegawa/ Revell; 1:32 , Supermarine Spitfire Mk.1
De kit die ik nu aan het bouwen ben is de Revell/Hasegawa bastaard. Romp en vleugels komen van andere fabrikanten, zoals eerder aangegeven Revell en Hasegawa.
Het leuke is eigenlijk dat ik helemaal niks met Spitfires heb. Ik vind er , net als bij P-51D’s ( met nadruk op D) geen ruk aan. Bij Spitfires vind ik alles wat na de Mk.2 komt helemaal niks…..
Waarom toch een Spitfire in de bouw????? Ik heb in mijn late tienerjaren, eind jaren tachtig, een oude Revell 1:32 Spitfire gebouwd en ik wilde dezelfde oude kit weer bouwen meer uit gevoel van jeugdsentiment.
Helaas vond ik de oude kit niet of het was op e-bay, voor veel geld en waarvan de verkoper in de USA woont….. dus buiten het exorbitant bedrag voor de kit, hoge porto en ook nog inklaringskosten.
Heb dus voor een alternatief gezocht en via Marktplaats vond ik dit Revegawa kitje.
(Revell heeft schijnbaar dit voorjaar ook een new-tool Spit uitgebracht, maar vond deze ook nergens!!)
Een stukje geschiedenis;
Samen met de Messerschmitt Bf-109, de P-51 Mustang en de Zero behoort de Spitfire tot de bekendere vliegtuigen van WO2. De bedoeling was om een zo klein mogelijke vliegtuig te bouwen om een Rolls Royce-motor,in totaal zijn er 22.500 Spitfires gebouwd in evrschillende uitvoeringen. De Rolls-Royce motor die voor de Spit ontworpen was, eerst met 1175 PK iater ontwikkeld tot deze 1720 PK had was zo goed dat deze in de USA onder licentie werd gebouwd en werd gebruikt voor de P-51 Mustang, die net zo beroemd is als de Spitfire.
Toen WO2 uitbrak had de RAF al Spitfires bij enkele eskaders, deze waren uitgerust met een tweebladige propellor. Ondanks dat ze in prestatie gelijk waren aan de Bf-109 E was het klimvermogen minder en de actieradius kleiner. Om de capaciteit te verhogen werden de Spitfires voorzien van een driebladige Rotol propellor.
In totaal werden er 1566 Spitfires Mk.1 gebouwd die ingezet werden bij 19 squadrons van de RAF tijdens de Slag om Engeland.
Tijdens de Slag om Engeland rolde de Mk.2 van de produktielijnen. Deze werden standaard voorzien van een driebladige propellor en werd voorzien van bepantsering voor de piloot. De Mk2 speelde maar een kleine rol tijde de Slag om Engeland. Er werden te weinig uit de fabrieken om echt deel te nemen aan de strijd.
Technische gegevens Spitfire Mk.1
Spanwijdte; 10,32 m lengte; 9,12 m hoogte; 3,47m
motor; Rolls Royce Merlin XII 1175 PK.
Max snelheid; 578 km/u kruissnelheid; 315 km/u actieradius; 810 Km
Klimsnelheid; 7 mins tot 6096m plafond; 11338 m bewapening; 8x 7,69 mm MG.
Oude plaatjes……
De bouw;
Ik wilde een simpel kitje bouwen, niet dat ik een modelbouwdip heb had gewoon zin in een vluggertje.....niet veel poespas, snel bouwen en lekker spuiten.....
De stoel, geen fancy-schmenzie, ik heb er alleen wat strippen Evergreen tegenaan geplakt om het idee van gordels te creeëren. Heb er geen gespen of zo voor gemaakt.
De wielen en uitlaten van wat lak voorzien. Op de uitlaten zitten 5 verschillende kleuren.
De hele shizzle inelkaar. Past allemaal heel netjes! Oja... boek voor plaatjes voor referentie gekocht.....€ 4,80 inclusief verzendkosten op e-bay!
De onderkant.
Heb van koper buisjes machinegeweren gemaakt. Ik zag deze op enkel foto’s. Naderhand heb ik ze weer eraf gesloopt omdat ik op foto’s van toestelen die in de Slag om Engeland hebben gevochten deze niet zag zitten.
Preshade.
Preshade onderkant
Witte ondergrond voor de decals gespoten, de witte vlakken afgeplakt en met potlood de lijnen getekend voor de verschillende kleuren vlakken van de camouflage.
De driekleur van de staart gespoten….. eeeh twee van de drie kleuren, blauw moet nog erop…. En een deel ervan afgeplakt.
Gun ports gespoten en afgeplakt.
Onderkant gespoten, ik wist niet wat voor kleur dit moest zijn, duck-egg green, wit , sky of grijs.
Heb deze sky verdund met wit gespoten, dit oogde naar mijn mening het beste.
Tot zover de bouw.
Morgen of deze week gaat de bovenkant in de camo-verf en worden de exhaust stains gespoten.
DG