Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 16:55 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 06 jul, 2014 1:35 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 09 feb, 2011 21:52 pm
Berichten: 116
Hasegawa/ Revell; 1:32 , Supermarine Spitfire Mk.1

De kit die ik nu aan het bouwen ben is de Revell/Hasegawa bastaard. Romp en vleugels komen van andere fabrikanten, zoals eerder aangegeven Revell en Hasegawa.
Het leuke is eigenlijk dat ik helemaal niks met Spitfires heb. Ik vind er , net als bij P-51D’s ( met nadruk op D) geen ruk aan. Bij Spitfires vind ik alles wat na de Mk.2 komt helemaal niks…..
Waarom toch een Spitfire in de bouw????? Ik heb in mijn late tienerjaren, eind jaren tachtig, een oude Revell 1:32 Spitfire gebouwd en ik wilde dezelfde oude kit weer bouwen meer uit gevoel van jeugdsentiment.
Helaas vond ik de oude kit niet of het was op e-bay, voor veel geld en waarvan de verkoper in de USA woont….. dus buiten het exorbitant bedrag voor de kit, hoge porto en ook nog inklaringskosten.
Heb dus voor een alternatief gezocht en via Marktplaats vond ik dit Revegawa kitje.
(Revell heeft schijnbaar dit voorjaar ook een new-tool Spit uitgebracht, maar vond deze ook nergens!!)

Een stukje geschiedenis;
Samen met de Messerschmitt Bf-109, de P-51 Mustang en de Zero behoort de Spitfire tot de bekendere vliegtuigen van WO2. De bedoeling was om een zo klein mogelijke vliegtuig te bouwen om een Rolls Royce-motor,in totaal zijn er 22.500 Spitfires gebouwd in evrschillende uitvoeringen. De Rolls-Royce motor die voor de Spit ontworpen was, eerst met 1175 PK iater ontwikkeld tot deze 1720 PK had was zo goed dat deze in de USA onder licentie werd gebouwd en werd gebruikt voor de P-51 Mustang, die net zo beroemd is als de Spitfire.
Toen WO2 uitbrak had de RAF al Spitfires bij enkele eskaders, deze waren uitgerust met een tweebladige propellor. Ondanks dat ze in prestatie gelijk waren aan de Bf-109 E was het klimvermogen minder en de actieradius kleiner. Om de capaciteit te verhogen werden de Spitfires voorzien van een driebladige Rotol propellor.
In totaal werden er 1566 Spitfires Mk.1 gebouwd die ingezet werden bij 19 squadrons van de RAF tijdens de Slag om Engeland.
Tijdens de Slag om Engeland rolde de Mk.2 van de produktielijnen. Deze werden standaard voorzien van een driebladige propellor en werd voorzien van bepantsering voor de piloot. De Mk2 speelde maar een kleine rol tijde de Slag om Engeland. Er werden te weinig uit de fabrieken om echt deel te nemen aan de strijd.
Technische gegevens Spitfire Mk.1
Spanwijdte; 10,32 m lengte; 9,12 m hoogte; 3,47m
motor; Rolls Royce Merlin XII 1175 PK.
Max snelheid; 578 km/u kruissnelheid; 315 km/u actieradius; 810 Km
Klimsnelheid; 7 mins tot 6096m plafond; 11338 m bewapening; 8x 7,69 mm MG.
Oude plaatjes……

Afbeelding


Afbeelding


De bouw;

Ik wilde een simpel kitje bouwen, niet dat ik een modelbouwdip heb had gewoon zin in een vluggertje.....niet veel poespas, snel bouwen en lekker spuiten..... ;)

De stoel, geen fancy-schmenzie, ik heb er alleen wat strippen Evergreen tegenaan geplakt om het idee van gordels te creeëren. Heb er geen gespen of zo voor gemaakt.
Afbeelding


De wielen en uitlaten van wat lak voorzien. Op de uitlaten zitten 5 verschillende kleuren.
Afbeelding


De hele shizzle inelkaar. Past allemaal heel netjes! Oja... boek voor plaatjes voor referentie gekocht.....€ 4,80 inclusief verzendkosten op e-bay!
Afbeelding


De onderkant.
Afbeelding


Heb van koper buisjes machinegeweren gemaakt. Ik zag deze op enkel foto’s. Naderhand heb ik ze weer eraf gesloopt omdat ik op foto’s van toestelen die in de Slag om Engeland hebben gevochten deze niet zag zitten.
Afbeelding


Preshade.
Afbeelding

Preshade onderkant
Afbeelding


Witte ondergrond voor de decals gespoten, de witte vlakken afgeplakt en met potlood de lijnen getekend voor de verschillende kleuren vlakken van de camouflage.
Afbeelding


Afbeelding


De driekleur van de staart gespoten….. eeeh twee van de drie kleuren, blauw moet nog erop…. En een deel ervan afgeplakt.
Afbeelding


Gun ports gespoten en afgeplakt.
Afbeelding


Onderkant gespoten, ik wist niet wat voor kleur dit moest zijn, duck-egg green, wit , sky of grijs.
Heb deze sky verdund met wit gespoten, dit oogde naar mijn mening het beste.
Afbeelding


Tot zover de bouw.
Morgen of deze week gaat de bovenkant in de camo-verf en worden de exhaust stains gespoten.

DG

_________________
It's not the size of the dog in the fight but what size the fight is in the dog!


Laatst bijgewerkt door deadgame op di 22 jul, 2014 1:47 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 jul, 2014 2:06 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Leuke eigenwijze bouw. Hou ik wel van. De onderkant had misschien een tintje blauwiger gemogen maar dat kan ook bij de foto bij kunstlicht liggen. Dat de Mk.I het mooiste is, ik zeg amen! :brouw:

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 jul, 2014 2:40 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 09 feb, 2011 21:52 pm
Berichten: 116
Ik wist niet wat voor kleur de onderkant moest zijn..... soms lees ik wit, dan weer grijs, dan duck-egg of sky....
Hij is nu sky gemengd met wit anders werd hij naar mijn mening te blauw...

_________________
It's not the size of the dog in the fight but what size the fight is in the dog!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 jul, 2014 10:06 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
De onderkant van een Spitfire met groen-bruine camo bovenop is altijd Duck egg blue. Beslist NIET mengen met andere kleuren !! En zeker niet lichter maken
met wit of zo. Revell 59 is een zeer goede kleur. Humbrol 90 is iets te donker en iets grijzer dan Revell, maar deze kleur zou ook nog kunnen, al gebruik ik zelf
altijd Revell 59.
Hopelijk kan je de onderkant alsnog met 59 spuiten....??!! Het is echt de juiste kleur. Voor de bovenkant kan je 68 Donkergroen en 82 Aardebruin gebruiken.

Afbeelding

Afbeelding


__________
Erik.

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 jul, 2014 14:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 09 feb, 2011 21:52 pm
Berichten: 116
Hij is in Revell 59 gespoten met een snufje wit..... omdat ik het te donker vond ogen voor op die schaal.
ik had eerst dezelfde kleur van Humbrol gebruikt maar deze was op en ben toen met de Revell verf verder gegaan.
Dacht dat Revell 59 "Sky" was....

_________________
It's not the size of the dog in the fight but what size the fight is in the dog!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 jul, 2014 16:26 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6032
Woonplaats: Zwolle
Hahaha, wat grappig ETG! Hoe krijg je dat voor elkaar met die lampjes?

On topic, succes deadgame met deze mooie kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 jul, 2014 16:53 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11867
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Mooie bouw, je bent al redelijk ver, zo te zien. Zou het niet de moeite zijn om deze naar de spitfire groepsbouw te verplaatsen? Je hebt nog een maand de tijd en hij staat al in de preshade... Mijn tip is, als je te nat gespoten hebt en er is een druppel gevormd, haal die dan met een doekje weg voor hij droog is. Zo'n druppel zie je door de volgende laag heen en een paar veegjes niet meer.

http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewforum.php?f=224


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 16 jul, 2014 2:32 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 09 feb, 2011 21:52 pm
Berichten: 116
Niets meer te zien van de druppels! ;)


weer gewerkt aan de Spit.....

De Spit in de camo gezet, uitlaatgas sporen gespoten……
De kleuren die gebruikt zijn heb ik van een bouwbeschrijving van oude Revell Spitfire 1:32 uit 1988, groen 67 en bruin 87, deze lijken te licht en ik heb erover nagedacht er weer over heen te spuiten maar na een laag vernis werd deze weer donkerder……
De driekleur op de staart, daarvan lijkt het blauw op de foto ook te licht, dit is in werkelijkheid niet zo. De overgang van camo en onderkant op de cowling is naderhand nog bijgewerkt.
Afbeelding

Chippies ( Revell enamels zilver en grijs) en regensporen in de exhaust stains gemaakt…..
Afbeelding

Exhaust stains….
Afbeelding

De onderkant….. roetsporen, oliesporen
Afbeelding

De onderkant…… roetsporen, oliesporen……en decals!
Afbeelding
Decals….. ik heb een deel van de stencils niet gebruikt, ik kreeg het gevoel dat deze meer afbreuk aan het model deden dan goeds….. ook omdat ze “silverden” ( als dat het juiste woord is.)
Afbeelding

Nogmaals een close up van de uitlaatgas-sporen.
Afbeelding

Hierna nog een paar washes, matte lak en de kleine dingen erop plakken.....

DG

_________________
It's not the size of the dog in the fight but what size the fight is in the dog!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 16 jul, 2014 3:49 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Ziet er netjes uit tot zover. Mooie verwering. Vergeet niet om de achterkanten van de uitlaten zwart te verven.

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 16 jul, 2014 11:06 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Ziet er goed uit!

Zie ik het nou goed dat je de decals op de matte ondergrond aanbrengt?

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 43 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement