Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 1:55 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 127 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 07 feb, 2014 20:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Net klaar met een vliegtuigje (Fokker E-III), staat er alweer een vliegtuig in de planning. Ondanks dat ik eerst 2 heli's wil afronden, ga ik toch dit topic openen. Dan kan ik laten zien wat ik van plan ben en kan ik gericht vragen stellen betreffende nog in te winnen informatie.

Ik ga de kitversie bouwen, de AZ-H met serial N3277.

Dit is wat ik heb:
Het doosje....
Afbeelding

De sprues...
Afbeelding

De handleiding, voor- en achterzijde....
Afbeelding
Afbeelding

Wrijfdecals :roll: :roll:
Afbeelding

Ik heb al een berichtje naar Airfix gestuurd met de vraag of ze normale decals hebben. Ondanks dat het op zich best wel gaat (ik heb ooit een CH-46 voorzien van wrijfdecals), denk ik dat ik toch beter af ben met normale decals.

Maar René zou René niet zijn, als hij toch niet iets met het kitje gaat doen. Bij mijn zoektocht naar referentie, kwam ik het volgende tegen:

AZ-H was a Mk. 1 of 'A' Flight, Red Section 234 Squadron. On the evening of 15 August 1940 it was damaged in combat over the Channel and made a forced landing near Cherbourg, P/O R. Hardy being taken captive. From the following shots it appears that AZ-H landed wheels down. Some sources state that AZ-H was brought down by Oblt. Georg Claus of III./JG53. Note the damaged area behind the cockpit - this may have been the result of the Luftwaffe pilot's fire or was caused by the demolition charge activated to destroy the radio equipment. AZ-H was later transferred to Rechlin for testing and received the code 5+2.

Tekst komt van: http://falkeeinsmodel.blogspot.nl/2010_09_01_archive.html

Van deze site, komt het volgende:
Reported shot nr IoW, was damaged and force-landed in Cherbourg France 15-8-1940 P/O/ Hardy PoW, aircraft had Daimler Benz engine fitted

Nadat het 'geland' is, viel het toestel in Duitse handen:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Achter de cockpit zit een gat in de romp. Het verhaal wil, dat de piloot (P/O Hardy) met explosieven radio-apparatuur heeft vernietigd. Ik wil proberen om het toestel zo te bouwen, nadat het net van Duitse kruizen en Swastika's is voorzien.

Mijn dank gaat naar Markie, Silenoz en Gerald, voor het mij toezenden van enkele decals en een ontbrekende stoel. Ik ben er nog niet uit of ik alleen het zwarte kruis en Swastika ga aanbrengen zoals op enkele foto's is te zien of dat ik ze met een wit randje ga aanbrengen zoals ook op een foto is te zien.

Ik kan jullie hulp bij de bouw van dit vliegtuig wellicht best wel gebruiken.

Een eerste vraag van mij is: hoe is de stand van de hoofdwielen? Ik heb even gezocht naar een goede foto, recht van voren, maar heb die nog niet gevonden. Iemand een foto of het antwoord?

Het is een early-war-versie, dus ik heb begrepen geen gele vleugelrand. Zijn er nog andere specifieke dingen om rekening mee te houden?

Eerst de heli's afmaken, later meer....

Vasili's topic: http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=41654&hilit=spitfire&start=30

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Laatst bijgewerkt door tsjopper bob op do 20 feb, 2014 13:59 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 feb, 2014 21:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 aug, 2010 22:05 pm
Berichten: 711
Mooie plaatjes! En wat toevallig dat je nu net AZ-H wilt bouwen, de enige voorganger van de ware Messerspit die ik op de reservebank heb zitten:

Afbeelding

Valt buiten de GB, maar deze Luft '46 is toch wel erg fraai:

Afbeelding

Aangaande je vraag over de stand van de wielen/poten: is dat niet hetzelfde als bij elke andere Mk.II?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 feb, 2014 21:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Tja, stand van de wielen wellicht ook gelijk aan alle andere Spitfires. Maar ik zou graag een duidelijk plaatje willen zien. Ik heb die nog niet gevonden.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 08 feb, 2014 1:29 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 16 okt, 2008 21:45 pm
Berichten: 1096
Wellicht heb je hier wat aan:

Afbeelding

_________________
Born from jets!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 08 feb, 2014 9:37 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Thx, dat is inderdaad het antwoord wat ik zocht. Achter de schermen had ik ook al wat info van Arjan gekregen, ook dank.

Nu eerst naar Sneek, IPMS-Noord bijeenkomst in De Spil.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 08 feb, 2014 13:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 jul, 2007 19:18 pm
Berichten: 1611
Woonplaats: Puttershoek
Leuke versie, meestal zie je ze in complete luftwaffe livery maar zo is het net weer wat unieker. Wel een oud kitje.. Succes!

Erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 feb, 2014 12:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 26 dec, 2011 10:28 am
Berichten: 480
Boeiend verhaal! Dat maakt het leuk, ondanks dat ik (nog) niet van de vliegtuigen bouwen ben.

Groet,
Daan

_________________
Op het werktafeltje:1/72 HH-60G Block 152
Klaar: 1/72 Mi-17 CIA / Maverick Aviation | 1/72 CIA SOG Afghanistan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 feb, 2014 13:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7919
Woonplaats: Ingelmunster
Afbeelding

deze foto van een MKI komt van: http://spitfiresite.com/2010/07/stories-of-the-battle-of-britain-cannon-spitfire.html (staat ook al tussen de referenties, die meer gaat over verschillende modellen en schalen dan referenties ;-))

landingsgestel lijkt me smalletjes zo te zien, misschien had deze dezelfde problemen als de ME-109 bij de landing... (gemakkelijk omslaan)

edit: wat me wel opvalt zijn de 3 openingen voor kannonnen/mg's op de ene zijde en 4 op de andere zijde...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 feb, 2014 13:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 aug, 2010 22:05 pm
Berichten: 711
Dat achtste gat zit er wel, alleen is het nauwelijks zichtbaar. Afgeplakt, lichtval, of zoiets, maar heel vaag kun je hem zien. Over het landingsgestel dacht ik ergens gelezen te hebben dat bij latere versies de spoorbreedte inderdaad groter gemaakt is.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 feb, 2014 14:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
@Silenoz, onder de foto van je link staat ook dat er 8 kanonnen in zitten.

Wat me verder nog opvalt is een 2-bladig propellorblad. Maar goed dat ik wat dat betreft een referentiefoto heb met 3 bladen. Stand van de wielen hou ik aan zoals in de afbeelding van Saab 900.

Nu ik dan toch aan het typen ben, maar even een tekstuele update.

Het plastic van Airfix is erg zacht, moet ik dus goed om denken. Pasvorm is niet zo heel erg denderend, ik ga dan ook niet mijn uiterste best doen om een natuurgetrouwe weergave neer te zetten. Het uiterlijk moet er een beetje knap uit komen te zien. Ik ga dan ook geen moeilijke dingen toevoegen in/aan de cockpit. De stoel van Gerald heb ik reeds schoongemaakt en op de bodemplaat gelijmd. Ga nog wel een stuurknuppel maken en wellicht nog iets van een instrumentenpaneel. De luchthapper in het midden onder de romp heb ik aan de voorzijde uitgeboord en alvast aan de romp gelijmd. Ik verwacht nog wel hier en daar wat flinke naden te moeten dichten, ik wil daar stukjes styreenstaaf (0.5 mm) voor gebruiken en wellicht nog wat plamuur. Heerlijk, dat lichtblauwe plastic.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 127 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement