Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 19 maart, 2024 4:50 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 177 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 18  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 31 jan, 2013 20:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18506
Woonplaats: Hurdegaryp
Gerede modellen: WAH-64 (blad 7) / DHL (blad 13) / Chief Geronimo (blad 15) / YAH-64 LHX (blad 15) / Griekse versie (blad 17)

Actief op de fora? Jazekers. Actief op modelbouwgebied? Jazekers, maar omdat mijn fototoestel niet kan stuiteren hapert het wat met de foto’s. De standaardlens zit nog maar minimaal vast aan de body (waardoor ik dus vaak de melding krijg dat het objectief niet is aangesloten) en het flitsmechanisme is kapot. Ik kan dus alleen maar foto’s maken bij daglicht of op de ‘M’ stand, al vind ik het resultaat nog niet denderend. Sinds kort hebben we ook een digitale filmcamera – met fotofunctie (lang zo goed niet als spigitale dieselreflex) – en maar even daarmee geprobeerd om foto’s te maken, en dat lukte redlijk, dus tijd voor opstarten van een nieuw topic. Aangezien de grote van de lap tekst en de hoeveelheid foto’s, ga ik in een aantal delen wat berichten plaatsen. Dit is deel 1.

Na de groepsbouw Russische Helikopters op Brouwers, wilde ik niet in een gat vallen. Op plakkers loopt nog een NATO-groepsbouw waar ik ook aan mee wilde doen. Ik had een aantal op het oog en het is uiteindelijk een Engelse Apache, de AH-1 geworden.

Geschiedenis (samenraapsel van diverse www-sites):
Ondanks diverse upgrades van de Westland Lynx (Mk.1 t/m Mk.7), werd het noodzakelijk voor de Britten om hier een opvolger voor te vinden. De AH-64 Apache had al bewezen een geduchte gevechtshelikopter te zijn, m.n. tijdens Desert Storm (1991). Tegenkanditaten waren verder de AH-1W Super Cobra, Agusta A129, De Atlas Rooivalk uit Zuid Afrika, De RAH-66 Commanche en de Eurocopter Tiger. Het is dus de AH-64D Longbow geworden. Oorspronkelijk waren 100 toestellen gewenst, echter doordat de kosten nogal hoog waren, werden dit slechts 67. De AH-1 (AH mk. 1), ook wel WAH-64, is een in licentie gebouwde McDonnel Douglas AH-64 door Agusta-Westland. In totaal heeft het Engelse leger er 67 gekocht. De eerste 8 zijn door Boeing gemaakt en geleverd (het origineel ontwerp was van Hughes, in 1984 werd Hughes overgenomen door McDonnell Douglas, de helikopter-eenheid van McDonnell Douglas ging in 1997 samen verder met Boeing). De andere 59 werden door Westland (inmiddels Agusta-Westland) gebouwd/samengesteld. De verschillen met de AH-64D zijn: Rolls-Royce Turbomeca RTM322 motoren (meer vermogen dan de General Electrics T700), nieuwe electronische verdedigingssystemen en een ‘opvouwbaar’ hoofdrotor-mechanisme waardoor de heli’s ook aan boord van schepen gebruikt kunnen worden.

Voor de Engelsen was de Apache belangrijk in Afghanistan, waar ze vanaf 2006 werden ingezet. Controversieel zijn sommige vormen van munitie, zoals clusterbommen en hittegevoelige wapens. Bij oefeningen door de Marine en toepassingen boven zee, hebben bewezen dat de heli uitermate geschikt is om te opereren vanaf vliegdekschepen of andere schepen. Britse Apaches hebben verder nog in 2011, vanaf Britse schepen geassisteerd bij de militaire interventie in Libië.

Zo iets zou het moeten gaan worden. De foto is van een Westland-uitvoering, ik ga voor een door Boeing geleverde uitvoering (dus met kleinere avionics bakken):
Afbeelding

Tja, dan de kit. Wie kent ze niet? Modellen van het bekende Mirage Hobby (http://www.mirage-hobby.com.pl) uit Polen. Ik kon het merk niet, maar op aandringen van Grendel – om toch maar wat uit 'zijn' shop te kopen – wilde ik dit kitje wel eens proberen. Enigszins ervaren met voornamelijk Italeri (Revell op een andere schaal), moet dit toch lukken? Binnenkort staat zelfs een Academy Apache (IDF groepsbouw) op het programma.

De boxart en de gebruikshandleiding.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De decals.
Afbeelding

De eerste indruk is op zich helemaal niet verkeerd. Mooie, fijne inliggende paneellijnen. De sprues zijn scherp gegoten (weinig flash) met redelijk wat detail. Maar leg je hem dan toch ter vergelijk naast een Italeri of Academy, dan zijn er toch wel wat verschillen. De staart is qua vorm niet juist. De trailing edge hoort iets weg te draaien (naar rechts) om het torsie-effect een beetje tegen te gaan. Bij deze kit loopt de staart gewoon recht. Het Italeri model is voorzien van allemaal (opliggende) klinknagels. Je moet er van houden (ik dus wel), maar afgezien van de fijne paneellijntjes, is het overige plastic bij dit model erg vlak. De cockpit is wat karig. Alleen een stuurknuppel. Collective ontbreekt en de stoelen hebben geen gordels (wat op zich geen probleem is, daar hebben we wel wat voor). Op de decals zitten dan wel weer leuke instrumentenpaneeltjes. De hoofdwielpoten ogen wat lang en iel. Het Italeri en het Academy-model hebben wat robuustere poten. De hoofdrotoras en –bladen mochten ook wel iets gedetaileerder. Bijgeleverde wapensystemen zien er redelijk uit, maar ook weer vergeleken met de ‘concurrent’, net niet.

Wat plaatjes van de sprues en wat detailfoto's:

Afbeelding

Diverse wapensystemen...
Afbeelding

Afbeelding

Prachtig gedetailleerde uitlaat... :titter:
Afbeelding

Wat onderdeln los in een doos...
Afbeelding

Kortom, voor €7,50 een leuk model om wat mee te gaan knoeien.

Later meer, want ik ben al zover gevorderd dat de eindlaag er op kan.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Laatst bijgewerkt door tsjopper bob op za 25 sep, 2021 9:35 am, in totaal 5 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 31 jan, 2013 22:30 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 29 sep, 2010 22:41 pm
Berichten: 1062
Woonplaats: Putten
Is wel bruut hoor zo'n apache. Inderdaad wat grove details op de kit. Heb zelf 2x de Italeri liggen om nederlandse demo en gewone te bouwen deze kits zijn wel wat fijner qua detail. Ben benieuwd hoever je al bent.
Gr. Jaap jan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 31 jan, 2013 23:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 aug, 2012 18:21 pm
Berichten: 607
Heeft de toekomstige engelse koning niet met zo'n machtige machine rondgevlogen? Ik dacht dat wel is gezien te hebben. Lijkt mij een leuke versie als je er ooit achter kunt komen welke chopper dat dan geweest moet zijn..

Weet wel dat ie met een andere heli ooit z'n liefje is een onverwachts kusje is komen brengen :lol:

Veel plezier met brouwen!

_________________
Op zoek naar 1/144 Flevo Decals RNLAF jets 1948-2013.
Hier mijn demontabele spuitcabine in pas verbouwd washok.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 feb, 2013 1:37 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18506
Woonplaats: Hurdegaryp
I know.

Hier op de foto met een Westland Apache (grote Avionic-bakken) ....
Afbeelding

Afbeelding

Mijn WAH wordt die met de kleine Avionic-bakken, geleverd door Boeing.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 feb, 2013 1:58 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18506
Woonplaats: Hurdegaryp
Deel 2

Rondom de jaarwisseling ben ik begonnen. Kleurtje aan de binnenzijde van de romp t.p.v. de kuip en de kuip zelf. Om beide romphelften te verlijmen heb ik een aantal stripjes aangebracht. Paspennetjes ontbraken en om te voorkomen dat er straks teveel geschuurd moest gaan worden, dus de stripjes.
Afbeelding

Met flink wat knijpers en klemmen kon dit mooi even een nachtje drogen en uitharden.
Afbeelding

In tegenstelling tot Academy en Italeri, bestaat de kuip uit 2 losse bakjes welke van bovenaf aangebracht moeten worden. Het eerste plamuur is reeds aangebracht.
Afbeelding

De beide stoelen heb ik voorzien van gordels (tamiya-tape op aluminium-folie). Van styreen-staaf en restjes 2 collectives gemaakt. Na wat verf en P+ de decals voor de instrumentenpanelen aangebracht. De decals blijken lekker dun, maar ook fragiel. Een decal breekt in het water. Gelukkig kan ik hem wel heel aanbrengen. Les voor de andere decals. Na droging het cockpitdeel in de romphelften gelijmd. De lijmnaad van de romphelften verdient toch nog wel wat aandacht. Aan de bovenzijde is toch nog wel wat plamuur nodig om een en ander uit te vlakken. Het voordeel van Alabastine plamuur is dat het zich makkelijk laat bewerken. Het nadeel is dat het veel zachter is dan het plastic waar het op moet komen. Ik wilde eens wat proberen. Ik heb alle plamuurvlakken ingesmeerd met P+ waardoor het aan de oppervlakte toch veel harder is geworden. Even korrel 1000 en 2000 er overheen en het lijkt mooi glad te zijn.

Hier van bovenaf de cockpit (stoelen nog niet voorzien van riemen). Alles oogt hier nog clean. Cockpit is inmiddels gesloten. Ik weet niet eens meer of ik nog een en ander 'vervuild' heb. Ik ben niet zo van het vervuilen, laten we het er maar op houden dat het toestel net uit de fabriek komt.
Afbeelding

Ook de motorgondels zijn qua constructie anders dan de Italeri-versie. Met name aan de achterzijde. Het ontbreekt aan mooie roosters, dat laat ik verder zo. Ik heb wel aan de achterzijde de uitlaatsleuven uitgeboord. Volgens de bouwbeschrijving moeten beide helften tegen elkaar gelijmd worden. Aan de achterzijde - voordat de uitlaat er op gelijmd moet worden - moet eerst een (styreen) plaatje gelijmd worden ??? Ik heb het maar gedaan. Het uitlaatplaatje wat er op gelijmd moet worden, ligt er los bij.
Afbeelding

Om wat diepte te creëren, wil ik de uitlaten uitboren. Links de uitgeboorde versie, rechts nog niet.
Afbeelding

Vervolgens konden de motorgondels aan de romp gelijmd worden en heb ook maar de vleugels er aan gelijmd.

Later meer. Eerst maar even slapen.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 feb, 2013 18:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18506
Woonplaats: Hurdegaryp
Deel 3

Montage van de hoofdwielpoten is toch wat lastiger dan bij de vergelijkende modellen (Italeri en Academy). Daar bestaat de poot uit één geheel en is dus stevig. Hier moeten 2 delen gemonteerd worden en zoals eerder vermeld, vind ik de diameter van de hoofdwielpoten aan de iele kant. Maar goed, even goed foto’s bekijken van een bestaande Apache, want ik vertrouw de bouwtekening hierin niet. Wielpoten enigszins uitgelijnd door de wielbasis op schaal op papier te tekenen waardoor de juiste hoek (iets naar buiten) onstaat. Na montage even een nachtje drogen. De volgende dag de avionica-bakken er omheen gelijmd (ook weer anders, want bij de andere kits zitten die meegegoten aan de romp).

Onderstaande foto is al van een wat later stadium. Canopy is aangebracht en de sensoren (radarwarningantenna's / IR-jammers) zitten erop.
Afbeelding

Maar ik was niet tevreden. Ik vond het te iel en te kaal. De Academy-kit is een donorkit, aangezien hier een aantal onderdelen ontbreken die kenmerkend zijn voor een Apache (motorgondel(s) en FLIR etc. wat op de neus gemonteerd is). Zodoende heb ik wat onderdelen van de hoofdpoten van de Academy-versie operationeel verwijderd (voetensteun en cable-cutters) en deze op de poten van deze kit gelijmd. Op onderstaande foto gaat het om de donkergroene onderdelen.
Afbeelding

Tja, en dan wordt het lastig. Een Engelse Apache is voorzien van allemaal sensoren en antennes, waaraan het ontbreekt bij deze kit. Ook de plaats van handgrepen wordt bij de kit gekenmerkt door gaten van 1 mm diep (dus zo'n 7 cm !!). Deze heb ik dus maar even dicht geplamuurd. Er is volgens mij wel een aftermarket-set voor al dit moois, maar daar kon ik niet aan komen en eigenlijk vond ik dat deze kit ook niet waardig. Met behulp van referentiefoto’s (o.a. http://www.ukapache.com), plaatjes van een 1:48 aftermarketset, plaatjes van andere modellen heb ik zoveel mogelijk geprobeerd om alle antennes en sensoren na te maken. De ene is wat eenvoudiger dan de andere. Zo ben ik bijvoorbeeld zo’n 4 uren bezig geweest om beide sensoren aan de bovenzijde, net achter de motorgondels na te bouwen. We hebben het hier over een sensor van zeg maar 4x3x3 mm. Schuin en rond aflopend aan de achterzijde, gemonteerd op een gekromd oppervlak. Mijn eerste ontwerp wou voor geen meter. Ik kreeg het niet voor elkaar om de ronding te contramallen. Hierdoor kwam de sensor niet mooi rechtop te staan. Ik heb toen een styreenkoker (massief) van 3x3 mm op lengte gezaagd. Uit de romp heb ik een stuk gezaagd zodat ik de koker er haaks op kon lijmen, waardoor deze mooi rechtop staat. Het materiaal wat ik uit de romp heb gezaagd, heb ik met plamuur weer aangeheeld. Met de neus erboven op zie je dat er ‘geknoeid’ is. Na een weekje in de avonduren kijken, vergelijken en namaken heb ik iets waar IK, uitermate tevreden over ben.

Een overzicht
Afbeelding

Ingezoomd op de middensectie (flare-housings / radarwarningantenna's / IR-jammers)
Afbeelding

Vergelijk onderstaande maar even met bovenstaande. Op de sensoren bovenop zijn bolsegmenten (radarwarningantenna's) aangebracht en de achterste sensoren (IR-jammers) zijn qua vorm aanzienlijk anders.
Afbeelding

Bovenaanzicht, met zicht op de AN/ALQ-144 IR Jammer. Onder de 'Jammer' heb ik een styreen plaatje geplaatst met een stripje. Dit leek op de bevestiging die de Italeri-kit ook heeft.
Afbeelding

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 feb, 2013 20:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 jul, 2007 19:18 pm
Berichten: 1602
Woonplaats: Puttershoek
Nou ben ik geen chopper kenner maar heb wel regelmatig wat Apache's mogen aanschouwen. Noemen ze(de US, wij) dit niet gewoon een AH-64A? Uit jouw verhaal maak ik op alsof het een D is met kleine avionics bakken. Misschien bestaan die ook wel maar daar weet jij vast wel meer van.

Erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 feb, 2013 21:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Ik zou niet weten wat voor type het is, heb ik geen verstand van. Maar qua modelbouw ziet het er mooi levendig uit zo :brouw:

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 feb, 2013 23:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18506
Woonplaats: Hurdegaryp
Knetterik schreef:
Nou ben ik geen chopper kenner maar heb wel regelmatig wat Apache's mogen aanschouwen. Noemen ze(de US, wij) dit niet gewoon een AH-64A?


:oops: :oops:

Volgens mij moet ik je daarin helemaal gelijk geven. Zo'n expert ben ik dus nu ook weer niet hoor. Ik ben meer van kijken naar foto's en dan lekker nabouwen. Maar deze flinke hiaat heb ik over het hoofd gezien. Waarom? Je gaat toch ook een beetje uit van het model. Het model wordt geleverd met de radar-koepel op de rotormast. Dan gaat het om een 'D' (Longbow)-versie. Nederland heeft ook de 'D', alleen Nederland heeft niet de radar-koepel. Omdat mijn kit dus kleine avionics-bakken heeft, was ik ervan uitgegaan dat het hier om de eerste versies, geleverd door Boeing, ging. En ik concludeerder - ten onrechte - dat de latere, door Westland in licentie gebouwd, de grotere bakken heeft. Niet juist dus. De kit is dus op zich zonder rigoreuze ombouw niet geschikt om er een 'D' van te maken. Nog meer scratch of aftermarket zijn hier nodig.

Bij mijn kit zijn decals bijgeleverd worden zijn voor de ZJ168 (onderstaande foto).
Afbeelding

Kijk je voor de vleugel, dan loopt de avionics-bak er onderdoor. Maar achter de vleugel loopt de avionics bak door en op mijn model niet. Foto van de andere kant van dit toestel kon ik niet vinden. Ik heb even wat foto's bekeken van Apaches die wel vanaf de andere zijde gefotografeerd zijn en daar loopt de avionicsbak wel door over de vleugel heen. Hieronder de ZJ166

Afbeelding

We hebben hier dus te maken met een 'A' inderdaad.

Tja, wat doen we hier mee?

Op dit moment dus helemaal niks en ga ik lekker verder met waar ik gebleven was. Wat Nem ook schrijft, 'het ziet er mooi en levendig uit'.

Ook voor mij geldt weer: je blijft leren en zo groeit je niveau weer.

Dank voor de critische noot Erik :mrgreen: :mrgreen:

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 feb, 2013 23:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18506
Woonplaats: Hurdegaryp
Goed, nadat ik er dus achterkwam dat de avionicsbakken dus helemaal niet goed zijn.... Ik laat het zo en worstel verder met dit 'mooie' model.

Deel 4

De staartvleugel kan op en neer door een hydraulisch systeem, wat uiteraard niet geleverd wordt door Mirage. Dan het steuntje van de Academy maar gebruiken.
Afbeelding

Bij Italeri en Academy is het staartwiel meegegoten aan de romp. Zo uiteraard weer niet bij de Mirage-kit. Op de achterzijde van de staartboom moest een plaatje gemonteerd worden. Vervolgens een stang met het achterwiel en 2 steunen. 4 onderdelen dus. Heb na lijmen het maar weer even goed laten drogen en heb één en ander lekker ingesmeerd met normale lijm en Tamiya Ultra Thin. Wat een uitkomst zo’n potje. Maar ik vond het toch wat kaal. De foto’s er maar weer bij. Het meest in het oog springend is een kabel afketssysteem. De Apache heeft nogal wat uitstekende delen en om die te beschermen zitten er aardig wat cable-cutters op het toestel. Bij het staartwiel zit alleen wat spul om de kabel te geleiden om het wiel heen. Van styreen heb ik dit nagemaakt. Valt nog niet mee hoor om een koperdraadje in te boren in styreen van 0.5 mm dik (ook nog maar eens op zoek naar 0.25 mm dik), maar ook dit is gelukt.

Afbeelding
(staartwiel is zo'n 4,5 mm in doorsnede)

Het origineel (foto van UK Apache Resource Centre (http://www.ukapache.com/).
Afbeelding

Na het lijmen van de canopy (m.b.v. Tamiya craft bond, soort van houtlijm en volgens mij gelijkwaardig aan Gator glue, alleen door het zeer dunne tuitje, heel gemakkelijk aan te brengen) en deze een nachtje te hebben laten drogen, kon ik de canopy maskeren met tape. Met Action primer (grijs) vervolgens het hele model bespoten. Ik kwam er achter dat het toch ook wel handig is om voor het aanbrengen van de eindkleur, alvast de wapenpylonen aan te brengen. Die zitten er nu dus op (Academy, want die waren toch weer mooier dan de Mirage-versie). In principe is het model nu klaar voor de eindkleur. Mirage heeft het over mat groen (FS 34086 of Humbrol 108). Dat leek me wat vreemd. Gelukkig heb ik ook nog aftermarketdecals, daar wordt gesporken over Olive drab. Die ga ik toepassen. Wellicht dat ik zelfs die decals ga gebruiken. Ook overweeg ik om nog wat pre-shading toe te passen.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 177 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 18  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement