Toen ik een jaar geleden in Geel werkte, zag ik langs de kant van de weg een speelgoedwinkelketen die ik nog niet kende, "Toy Champion". In zo'n geval stap ik steeds een keer binnen, je weet maar nooit welk gamma ze in huis hebben en misschien staat er eens iets anders dan het mainstream aanbod. Inderdaad zag ik iets fonkelen dat ik nog nooit eerder gezien had. Ik nam het snel mee naar huis.
Ik had al heel wat bommenwerpers gemaakt van Revell en consoorten, waaronder de obligate Lancaster, de B-17, B1-B, XB-35 en de Tupolev "Bear". Al deze toestellen waren zware viermotorige kolossen. De tweemotorige Mitchell heeft echter een slechte naam gekregen onder de vliegeniers omdat ze na een aantal jaren dienst in deze kist zo doof als een pot geworden waren. Het ontwerp van de motorbehuizing gaf niet genoeg ruimte om de uitlaten aan de goede kant te zetten en al het gebulder werd geconcentreerd op de inzittenden. Een voordeel van de B-25 was dan weer dat hij een beresterk uithoudingsvermogen had. Van dit type is er een exemplaar dat 300 Flak-inslagen op zijn casco te verwerken heeft gekregen en zes buiklandingen gemaakt heeft zonder afgeschreven te moeten worden. Het vloog dan wel zo'n beetje zijdelings door het gehavende skelet. Er is er in 1945 ook eentje het Empire State Building binnengevlogen. De kit van Revell biedt ook de mogelijkheid om een toestel van de zogenaamde "Doolittle Raid" te bouwen. Deze operatie heeft de Japanse burgerbevolking voor het eerst van nabij kennis laten maken met de realiteit van de oorlog. Daarvoor moesten de bommenwerpers wel opstijgen van een vliegkampschip, helemaal over vijandig gebied doordringen tot boven Tokyo, hun bommenruimen ledigen en dan zien hoe ver ze nog konden geraken met onvoldoende benzine. Jagers waren geen last want de Jappen waren volledig onvoorbereid. 15 toestellen van de 80 haalden het niet omdat de hele missie te snel en van te ver weg had moeten starten door een waarneming van een Japans schip. Ongebruikelijk voor Revell vliegtuigkits is dat de cover een foto vertoont, dit is een nog bestaande B-25 en het is vast deze die ik wil gaan bouwen door zijn prachtige camouflageschema.
Een blik in de doos dan maar:
Dubbele beglazing dus. Handig voor als er wat fout gaat. Je krijgt ook een bemanning voor aan de grond, wat uitnodigt voor een diorama. Ik moet nog eens uitzoeken wat ik daarmee ga doen, het ding neemt toch al veel plek in dus waarom geen stukje luchtmachtbasis? Je ziet ook de graad van detail op de vleugels, niet zo slecht maar redelijk wat flash. Het is dan ook weer een rebox van Monogram. Om de groezelige kantjes wat op te smukken, heb ik weer beroep gedaan op de diensten van mijnheer Eduard. Hier zie je wat voor extraatjes dit oplevert:
Het plaatje met de op te rollen .50's deed me wat twijfelen, alsof je verondersteld wordt een volleerde shag-roller te zijn. Als het niet lukt vinden we vast wel een alternatief op een of andere beurs. Alleen heb je er wel heel veel nodig. De ontsteking van de motoren en de bekleding van de cockpitwand is dan weer mooi meegenomen. Het instrumentenpaneel krijg je in metaal met de metertjes in plastic. Deze keer is dat wat wazig gedrukt, dat zal wel ergens goed voor zijn, denk ik dan. Om al deze aanpassingen in goede banen te leiden heb ik tenslotte nog twee Squadron referentieboekjes gekocht, vooral dat met de Doolittle afbeeding zal nuttig zijn want daar staan ook heel wat kleurenafbeeldingen in.
Wanneer mijn slagschependiorama spoedig af geraakt, kan ik hier een begin mee nemen. Opmerkingen kunnen nu al nuttig zijn, er zij vast nog ex-B-25 bouwers onder jullie.