Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 12:07 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 77 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 01 feb, 2012 0:09 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Hallo allen.

Naast de OH-13S van de US Coast Guard, ben ik begonnen met een andere kleine helikopter, de TH-55 Osage. Wie afgelopen zaterdag in Sneek was, heeft me kunnen zien zitten te pielen aan de onderdeeltjes A t/m .... (zie verderop).

Even wat info:

De Hughes TH-55 Osage is een lichte training helikopter, geproduceerd voor de United States Army, ook bekend als model 269 en/of model 300 (Schweizer).

In 1955 deed Hughes een marktonderzoek, waaruit bleek dat er een vraag was naar een goedkope, lichtgewicht, twee-zits helikopter. Er werd begonnen met de bouw van het model 269 in september 1955. Het werd oorspronkelijk ontworpen met een volledig glazen cockpit met zitplaatsen voor twee piloten, of een piloot en een passagier. Het prototype vloog op 02 oktober 1956, maar het was pas in 1960 dat de beslissing werd gemaakt om de helikopter verder te produceren. De originele spant-werk-staartboom werd vervangen door een buisvormige staartboom. Met succes veroverde Hughes een groot deel van de civiele helikoptermarkt met een toestel dat zich zou bewijzen in de landbouw, bij politie-werk en andere taken.

In 1958, werd na evaluatie voor een nieuwe, lichte observatie helikopter – om de verouderde OH-13 Sioux en de OH-23 Raven te vervangen – dit model uiteindelijk afgewezen. Na afwijzing werd echter Model 269A in 1964 aangewezen als opleidingshelikopter om de TH-23 te vervangen. Deze werd uiteindelijk omgedoopt tot de TH-55A Osage (Trainings Helikopter). Er zijn 792 TH-55 helikopters geleverd en het zou in dienst blijven als de primaire helikoptertrainer totdat het in 1988 werd vervangen door de Bell UH-1 Huey. Tot op dat moment, hadden meer dan 60.000 piloten getraind op TH-55.

Varianten:
269 – 2 prototypes
269A – buisvormige staartboom, evt. extra brandstoftank
YHO-2 – 5 evaluatietypes voor het Amerikaanse leger voor observatie
TH-55A – 792 stuks 269A als trainer voor het Amerikaanse leger
TH-55J – 38 in Japan in licentie geproduceerde versies van de 269A
269A-1 – een luxe model van de 269A
Model 200 Deluxe
269B "Model 300" – 3-zits cockpit en sterkere motor, drijvers waren optioneel
280U – single-seat versie van de 269B, evt. met spuitapparatuur voor de landbouw
300AG – speciaal ontworpen voor de landbouw
300B – 269B met een Quiet Tail Rotor
269C "Model 300C" – grotere diameter hoofdrotor (26 ft 10 inch tegen 25 ft 4 inch)
NH-300C – in licentie gebouwde 269C door het Italiaanse BredaNardi
300C Sky Knight – patrouille versie van de Model 300C voor de politie
TH-300C – militaire trainer


Goed, de box:
Afbeelding

De handleiding:
Afbeelding

Maar liefst één spruetje met een kleine 30 onderdeeltjes, wat resin (motorblok en cockpit niet op de foto / stoelen / brandstoftanks) en vacu-vorm canopy:
Afbeelding

Decals:
Afbeelding

Kleurenhandleiding (4 uitvoeringen):
Afbeelding

Waarom heet dit 'Special Hobby'? Naast de zo'n 30 onderdelen, moet ik onderdeel A t/m R zelf maken van styreen / staaf / strip o.i.d.
Afbeelding

Na het kiezen van het model, moest ik deze onderdelen zelf maken, dus niet helemaal van A t/m R. Ik overweeg om de staafjes (nu 1 mm) allen te vervangen door 0,5 mm. 1 mm is omgerekend 72 mm, dat zijn toch flinke buizen. 0,5 mm is nog steeds 36 mm, maar komt in de buurt.
Afbeelding

Collectives (A) gemaakt uit 3 en (B) uit 4 onderdelen:
Afbeelding

Beugel (F) voor onder de staart om te voorkomen dat de staartrotorbladen tegen de grond slaan. Ik overweeg nog om dit te vervangen door een ietwat conisch verlopend beugeltje:
Afbeelding

Ja, zoiets moet het dan gaan worden:
Afbeelding

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 feb, 2012 0:36 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11867
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Dit lijkt op waar ik me de laatste tijd mee bezig hou, al krijg ik de juiste afmetingen niet op een bordje mee. Maar zo krijg je dan ook een uniek model. Moest onderdeel B niet een iets langere steel krijgen dan A, of heb je dit moeten corrigeren?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 feb, 2012 0:38 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Wat een leuke bromvlieg! En je bent ook aardig op weg! Ziet er goed uit.

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 feb, 2012 8:20 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 29 feb, 2008 18:32 pm
Berichten: 748
Woonplaats: Enschede
Zoooow wat een bakbeest volgens mij word dit niet heel groot in 1/72 ofwel? :D
Mooi begin al met de kleine interieur onderdeeltjes:D
K blijf deze volgen omdat ik wel heel benieuwd ben naar de verdere bouw van dit grappige helicoptertje :D
Suc6 en veel plezier met de verdere bouw van deze pocket slagroomklopper :D
Grtz
Mark


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 feb, 2012 13:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
StevenVD schreef:
Dit lijkt op waar ik me de laatste tijd mee bezig hou, al krijg ik de juiste afmetingen niet op een bordje mee. Maar zo krijg je dan ook een uniek model. Moest onderdeel B niet een iets langere steel krijgen dan A, of heb je dit moeten corrigeren?


Om een indruk te krijgen van de grootte van de onderdelen, heb ik er een liniaal onder gelegd.

Volgens tekening zou onderdeel B iets langer moeten zijn omdat het onder een hoek zit en bij A is het recht.

Als je goed kijkt, bestaat de collective uit 3 onderdelen:
De kop, een dik staafje en een dun staafje. De diameter van het dunne staafje is niet gegeven, hiervoor heb ik 0,5 mm staaf ingeboord in een 1 mm staafje. De totale lengte is 6,5 mm. De kop is 1,5 mm, het dikke staafje 3 mm, dus zou het dunne staafje 2 mm lang moeten zijn. Nou, kijk maar eens naar het plaatje, niet echt op schaal, het lijkt juist of het dunne staafje wat langer moet zijn.

Maar aangezien het geheel dus maar 6,5 mm lang is, geloof ik het wel. Teken maar eens een lijntje van 6,5 mm op een stuk papier, dan zie je hoe groot dat is.

Mocht ik bij het aanbrengen toch nog iets zien dat me niet aanstaat, dan heb ik zo weer wat anders gemaakt.

Gisteravond alle 1 mm buisjes vervangen door 0,5 mm buisjes. Wellicht dat ik een belangrijk steunbuisje nog wel in 1 mm dik ga toepassen. Maar qua schaal, vond ik 0,5 mm beter passen.

@mazda, lengte zal zo'n 12 cm zijn. Kan het wel eens opmeten.

Ik heb deze ooit gekocht om er een civiele heli van te maken, omdat ik al menig rondvlucht in zo'n gebakje (tijdens dorpsfeesten in de omgeving) heb gemaakt. Maar om een niet nader te noemen reden wil ik deze versie maken.

Later meer.....

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 feb, 2012 17:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 26 jul, 2005 15:40 pm
Berichten: 2860
Woonplaats: Zoetermeer
Goed bezig! Kan ik mooi afkijken. 8)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 15 maart, 2012 1:46 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Het heeft weer even geduurd, maar helemaal stil zitten heb ik niet gedaan. Voornamelijk gepriegel op een klein oppervlak (blokjes zijn 1 x 1 cm, u kent het snijmatprincipe). Leuk die Macro-opnames weer, zo zit je er even met de neus bovenop. Een en ander is nog in progress, dus enkele schoonheidsfautjes worden nog wat bijgewerkt.

Landingsgestel (allemaal staafjes) en de canopy (vacu-vorm in 2 delen, waarvan één deel enigszins vrij geschuurd). Er moet nog een hoekje uit worden verwijderd.
Afbeelding
Staart- en hoofdrotor.
Afbeelding
Hoofdrotoras met wat extra plastic opgeleukt.
Afbeelding

Cockpit met motor, uitlaad ga ik nog wat drybrushen met gunmetal.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Eind van de avond...
Afbeelding

René
We wrakselen verder.

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 15 maart, 2012 7:54 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 26 jul, 2005 15:40 pm
Berichten: 2860
Woonplaats: Zoetermeer
Dit begint zowaar op een bobber te lijken, Chop :wink:
Ik zou als ik jou was alleen de uitlaat niet deze kleur hebben gegeven. Gelet op het gewicht van het ding en de locatie waar dit koptertje zijn werk deed is het onwaarschijnlijk dat a: het spruitstuk en de demper van ruwijzer gemaakt zijn en b: deze toestellen langdurig buiten in de regen geparkeerd hebben gestaan. Zie ook dit plaatje:

Afbeelding

Daarnaast heeft elke cylinder een inlaatpijp en een uitlaatpijp. De inlaatkant is uiteraard niet verkleurd zoals de uitlaatkant. Als ze in de kit samenkomen in 1 pijp is dat een foutje van Special Hobby.

Zie hier:

Afbeelding

En het is wel erg klein, maar wat koperdraad om de bovenste mm van de verticale pootjes om de schokbrekerhoezen te simuleren is misschien wel een aardig detail.

Verder goed op weg hoor! Ik krijg bijna zin om de mijne te gaan doen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 15 maart, 2012 8:04 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 26 dec, 2011 10:28 am
Berichten: 480
Oef René, knap hoor, dat gepriegel! Die collectives zijn gaaf! Ga je die rode achterwand nog bijwerken? De randen zijn niet helemaal strak geschilderd.

Wist je dat dit model voor meer dan $200 zojuist op ebay is geveild? Er is er nu nog eentje in de veiling, die staat op $76. :shock:
Bizar, wist niet dat ze zo gewild waren. Ok, het is off topic, maar hierbij de link: http://www.ebay.com/itm/Special-Hobby-1 ... 500wt_1203

Succes met bouwen!

Gr, Daan

_________________
Op het werktafeltje:1/72 HH-60G Block 152
Klaar: 1/72 Mi-17 CIA / Maverick Aviation | 1/72 CIA SOG Afghanistan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 15 maart, 2012 16:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 26 jul, 2005 15:40 pm
Berichten: 2860
Woonplaats: Zoetermeer
Hm. Dat biedt perspectieven :wink:

Maar kijk eens naar deze:

http://www.ebay.com/itm/Special-Hobby-1-72-scale-model-kit-of-a-Hiller-UH-12-helicopter-/110842323010?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item19ceb7a042#ht_500wt_950

Die is volgens mij nog zeldzamer... en (nog) maar 22 dollar...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 77 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: jantje1964 en 62 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement